Verontrustende berichten

DDD

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:@Ad Anker:
Ik ben toch heel duidelijk in mijn bezwaar tegen het artikel van Laurens van der Tang? Ik ben van mening dat ik eerder de neiging heb om mij te duidelijk dan te vaag uit te drukken. Ik zal het nog wat uitvoeriger toelichten.
Jij vind echt dat je door de twee summiere postings voorafgaande aan deze posting heel duidelijk bent? Of jij bent dan bar slim, of ik heel dom. Ik laat voor het gemak maar even in het midden hoe ik er over denk.

L. v.d. Tang is toch wel duidelijk over hoofd- en bijzaken meen ik. Dat een steeds grotere groep zich niet wil conformeren is zorgelijk en daar legt hij terecht de vinger bij. Niet conformeren omtrent 'regeltjes' maar ook de prediking moet het ontgelden. Dat is jammer. Terwijl doe oefeningen in het genadeleven nu niet echt toenemen.

En hij maakt het persoonlijk. Dat vind ik wel knap aan dit stuk.
Het is niet bar slim als je je onduidelijk uitdrukt. Dus deze redenering kan ik niet volgen. Dat ligt er dan weer niet aan dat ik dom ben. De waarheid zal wel in het midden liggen. Maar het gaat hier niet over mijn IQ.

En los daarvan ben ik het in het geheel niet met jou eens. Ergernis over de prediking zit hem in mijn beleving meestal in randverschijnselen. Die overigens wel heel beeldbepalend kunnen zijn.

Ik vind Laurens van der Tang heel duidelijk, inderdaad. Maar ik ben het daarom nog niet in alles met hem eens. Maar dat is inmiddels wel helder.
DDD

Bericht door DDD »

helma schreef:Ik vind niet dat je over andermans geweten mag heenwalsen. Als ouders van mening zijn dat een broek dragen als vrouw zonde is; en ze verlangen daarin gehoorzaam te zijn aan Gods Woord dan kan je je best aanpasen op de momenten dat je daar heen gaat. Dat heet geen huichelen, dat heet liefde. En zelfverloochening. En respect voor de gevoelens van anderen. Ik zou ontzettend moeite hebben met de houding van zo'n schoondochter.
Is het vergelijkbaar met geen vlees eten dat aan afgoden geofferd is? Ik heb ook wel een beetje de neiging om hetzelfde te denken. Maar goed, het is wel een heel vérstrekkende zelfverloochening. Of oma moet een kleedruimte beschikbaar hebben, dan vind ik dat nog wat anders.

Los van de vraag of je als schoondochter er goed aan doet om je aan te passen, vind ik zo'n regel wel neigen naar zondig. Want daarmee geef je ook onnodig ergernis. Je eigen zin doordrijven is van beide kanten niet behoorlijk. En waar ligt de grens? Moet iemand die rookt dat dan buiten de tuin doen? En als je dan op een boerderij woont, moet hij helemaal naar de openbare weg?
helma

Bericht door helma »

Elke oma heeft een toilet denk ik. Wat is je motief? Heb je echt geen rokken meer? Of heb je een houding van ik,ik,ik ben belangrijk en uw gevoelens maken mij niet uit. Een vruchtbare houding voor schoonmoeder en schoondochter. Heet het je eigen zin doordrijven als je echt van mening bent dat een broek zonde is? Dat het je verdriet doet als je kinderen daarmee thuiskomen?
En bij welke zonde ligt dan de grens? Moet je dan alles goedvinden wat er in jouw huis gebeurt? Of mag je nog wel wat huisregels hanteren?
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben helemaal niet tegen huisregels. Ik schenk geen alcohol. En roken is al helemaal niet toegestaan. Maar aan kledingvoorschriften heb ik nooit gedacht.

Het hele punt is dat men dat niet als zonde ziet. Los daarvan ben ik het wel met je eens dat het fijn zou zijn als kinderen daar rekening mee houden. Maar als mensen dat als rechthebbende gaan claimen, dan is er mijns inziens toch wat mis.
Mara

Bericht door Mara »

helma schreef:Ik vind niet dat je over andermans geweten mag heenwalsen. Als ouders van mening zijn dat een broek dragen als vrouw zonde is; en ze verlangen daarin gehoorzaam te zijn aan Gods Woord dan kan je je best aanpasen op de momenten dat je daar heen gaat. Dat heet geen huichelen, dat heet liefde. En zelfverloochening. En respect voor de gevoelens van anderen. Ik zou ontzettend moeite hebben met de houding van zo'n schoondochter.
Helemaal eens Helma.
Want het gaat niet om die broek an sich, het gaat om het maling hebben aan, in feite.
DDD schreef:Ik ben helemaal niet tegen huisregels. Ik schenk geen alcohol. En roken is al helemaal niet toegestaan. Maar aan kledingvoorschriften heb ik nooit gedacht.
Ja, maar dat is jouw persoonlijke mening. De één heeft geen moeite met alcohol serveren, de ander wel.
helma schreef:En bij welke zonde ligt dan de grens? Moet je dan alles goedvinden wat er in jouw huis gebeurt? Of mag je nog wel wat huisregels hanteren?
M.i. niet.
Nogmaals, het hoeft niet te gaan over een lange broek, het gaat over het gegeven dat je weet: deze oma/moeder heeft er verdriet van.
En in vorige generaties werd dit vaker erkend, tegenwoordig is het toch meer: IK heb er geen problemen dus.....
Orchidee schreef:Het zou te alle tijd beter zijn om ons af te vragen: Wie is Christus voor ons? Heeft Hij onze zonden vergeven omdat we zo uiterlijk netjes leven?! Ziet Hij het als zonde, of hebben wij mensen al die stokpaardjes uitgevonden?
Nee Orchidee, dit lijkt mij een al te makkelijke aai over de bol.
Ik zou mijn dochter aanraden, als dat zou moeten, meis, trek even een jurkje aan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

Hoezo een persoonlijke mening? De lange broek is toch ook een persoonlijke mening? Mijns inziens is het drinken van alcohol zonde. Al weet ik het niet zeker, en sta ik het mijn personeel op een bedrijfsborrel wel toe, behalve dan als ik hem regel. Als ik iets organiseer, dan is er geen alcohol. En als het speciaal voor mij zou zijn, dan is er ook geen alcohol -behalve dan wat ik cadeau krijg natuurlijk.

Dat is misschien een beetje inconsequent, maar je kunt je punt niet altijd ten koste van anderen maken. Net zo goed als ik geen maatregelen neem als iemand op zondag werkt, terwijl ik dat ook liever niet heb.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:
Is het vergelijkbaar met geen vlees eten dat aan afgoden geofferd is? Ik heb ook wel een beetje de neiging om hetzelfde te denken. Maar goed, het is wel een heel vérstrekkende zelfverloochening. Of oma moet een kleedruimte beschikbaar hebben, dan vind ik dat nog wat anders.

Los van de vraag of je als schoondochter er goed aan doet om je aan te passen, vind ik zo'n regel wel neigen naar zondig. Want daarmee geef je ook onnodig ergernis. Je eigen zin doordrijven is van beide kanten niet behoorlijk. En waar ligt de grens? Moet iemand die rookt dat dan buiten de tuin doen? En als je dan op een boerderij woont, moet hij helemaal naar de openbare weg?
Een heel verstrekkende zelfverloochening? Het is m.i. eigenliefde versus naasteliefde. Een opoffering om in een rok naar je oma te gaan? Wat een eigenliefde en dus een blijk van een onchristelijke houding.

Persoonlijk vind ik het meer dan jammer dat de lange broek voor vrouwen steeds meer aanvaard wordt in onze kring.
Gelukkig ken ik nog genoeg meisjes/vrouwen die zich niet in een broek laten praten maar door hun kledingsstijl laten zien dat ze niet meegaan in het feminisme en het gelijkheidsdenken van de wereld.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
helma

Bericht door helma »

DDD, voor veel mensen is een broek voor een vrouw echt een zonde. Daar kan je toch rekening mee houden als (schoon)kind? Mag je daar dan in je eigen huis een huisregel van maken of niet? Trouwens, ook dingen die geen zonde zijn mag je huisregels van maken toch? Mag je in je eigen huis beslissen dat je geen alcohol schenkt of niet? Stel je bent getrouwd met de zoon van de bezwaarde mensen. Jij bent van mening dat bij jou in huis iedereen zijn schoenen uit moet doen. Dan komen je schoonouders en die zeggen: ja dag! Ik heb altijd mijn schoenen aan in huis, dus nu ook. Hoe zou schoondochter zich dan voelen? In jouw huis mag jij regels stellen. Het is onrespectvol als je dan je eigen gang gaat als gast (of als kind). Of iets nu jouw mening is of niet. Buiten de deur kan je dan weer doen wat jij wil.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Oei daar raak je heel toevallig wel een zere plek aan!
Dezelfde mensen die een rokje bij vrouwen in huis eisen, trekken hun schoenen niet uit bij iemand die DAT erg belangrijk vind.
Dat weten zij ook maar vinden het onzin!

Is het niet vaak een machtsstrijd en een ik ben heiliger dan jij?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
refo

Bericht door refo »

En wat doe je met dames die geen rok hébben?
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef:En wat doe je met dames die geen rok hébben?
Lukas 3:11
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

@Huisman:
Ik spreek met twee woorden. Het ging nu over de verantwoordelijkheid van de gastvrouw. Die neemt de verantwoordelijkheid van de gast niet weg, maar dat was niet het onderwerp.

@Helma:
Dat klopt. Natuurlijk mag dat. Maar kledingregels voor gasten in je huis zijn geen gastvrije opstelling. Het geeft geen goede indruk bij mensen die niet dezelfde levensovertuiging hebben. Ik heb ook nog nooit van zoiets gehoord. Een regel om schoenen uit te doen moet je wel volgen, maar ik vind eigenlijk dat je daar ook al best ver in gaat.

Samengevat vind ik dat zoiets best mag, maar dat je niet gek moet opkijken als mensen dan niet meer of veel minder komen.

@Refo:die mogen natuurlijk zichzelf zijn. Al weet ik een collega die speciaal voor een lezing bij reformatorische scholen een rok kocht. Niet omdat dat moest overigens, maar om geen ergernis te geven. Dat vind ik netjes. In een prive-situatie vind ik dat je vrouwen die zich in een rok ongemakkelijk voelen daar niet toe onder druk moet zetten.

Los daarvan begreep ik onlangs dat er ook mensen zijn die denken dat refomeisjes een rok dragen omdat ze altijd beschikbaar moeten zijn voor mannen. Ik weet niet in hoeverre dat misverstand breed leeft, maar dan zijn we toch wel ver van de bijbelse kuisheid die als achtergrond van deze traditie geldt.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef: Los daarvan begreep ik onlangs dat er ook mensen zijn die denken dat refomeisjes een rok dragen omdat ze altijd beschikbaar moeten zijn voor mannen.
Klopt ja. En zodra de pyjamabroek aangaat weet de man hoe laat het is.
helma

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door helma »

Orchidee schreef:Oei daar raak je heel toevallig wel een zere plek aan!
Dezelfde mensen die een rokje bij vrouwen in huis eisen, trekken hun schoenen niet uit bij iemand die DAT erg belangrijk vind.
Dat weten zij ook maar vinden het onzin!

Is het niet vaak een machtsstrijd en een ik ben heiliger dan jij?
Dan is hun houding ook laakbaar. Maar daar zijn zij dan zelf verantwoordelijk voor. Jij als persoon bent verantwoordelijk voor jouw houding tegenover je schoonouders. Die moet respectvol zijn; dat vraagt God van je. In hun huis hou je je aan hun regels. Daar mag je best over praten, je mag om uitleg vragen, je mag proberen een compromis te sluiten, maar uiteindelijk hoort dat mijn inziens bij het eren van je vader en moeder. Je (schoon) ouders zijn op hun beurt zelf verantwoordelijk voor hun houding. Het getuigt van weinig respect als zij vervolgens lak hebben aan jouw huisregels. Je mag ze daar dan ook best respectvol op aanspreken.
Het is mijn ervaring dat je vaak heel veel geduld moet hebben. Maar vraagt God dat ook niet om geduld te hebben met de zwakheden van je (schoon)ouders? En is dat niet het beeld van Christus vertonen? Makkelijk? Nee! Maar je ontvangt wel Gods zegen daarop omdat je verlangt gehoorzaam te zijn. Dat geeft vrede in je hart. Door een harde onbuigzame houding maak je meestal heel veel stuk. Maar met liefde kan je harten winnen.
helma

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door helma »

refo schreef:En wat doe je met dames die geen rok hébben?
Zelf zou ik geen rok eisen bij mijn schoondochters. Zeker niet als ze er niet van huis uit mee opgegroeid zijn. Ik vind rok dragen een waardevolle traditie en omdat we in deze Reformatorische tradtie een plek hebben vind ik aanpassing belangrijk. Maar ik zou van mensen die niet in deze traditie staan of daarin opgegroeid zijn geen rok eisen.
Zou ik er principieel van overtuigd zijn dat een rok dragen voor een vrouw een eis van God is, en ze zouden geen rokken hebben; dan zou ik aanbieden om daar een financiele bijdrage aan te leveren. Mijn schoondochter draagt in haar eigen gemeente geen hoed; bij ons in de gemeente wel. Die hoed wilde ik betalen, maar toen zei ze dat haar opa (ook lid van onze gemeente) hem betaalde. Toen heb ik hem dus samen met haar opa betaald. En nog een paar baretten voor haar gehaakt.
Gesloten