Rietje2 schreef:DIA: Ik had namelijk graag gezien dat beide dominees met harde bewijzen uit de Bijbel kwamen. Dat deze er nog steeds niet zijn zegt mij al heel veel. Ik zou dit ook geen "bevooroordeeld"noemen. Het is voor mij namelijk nog steeds niet helder, behalve wanneer ik Gods Woord erbij pak en de kanttekeningen lees.
Ik kan niet meegaan met de term wedergeboorte die wordt gezien als de eerste trekking van de Heilige Geest, waarbij de zondaar levendgemaakt wordt, om daarna onder de wet te komen en een toeleidende weg in Christus te hebben.
Wedergeboorte= rechtvaardigmaking. Niet volgens Ds. De Heer en Ds. Roos, wel volgens de Bijbel. Zomaar een voorbeeld(en er zijn er nog vele anderen)
1.Johannes 5: 6
"Deze is het Die gekomen is 11 door water en bloed, namelijk Jezus, de Christus, 12 niet door het water alleen, maar door het water en het bloed. En 13 de Geest is het Die getuigt dat de geest de waarheid is.
Kanttekening:
11: De apostel ziet hier op het water en bloed dat uit de doorstoken zijde van Christus gevloeid is, waarvan Johannes alleen gewag maakt, Joh 19:34, 35 en verhaalt dat dezelve wederom hier, om te tonen dat daarin een verborgenheid is, namelijk dat van Hem vloeit het water des Heiligen Geestes, waardoor wij gereinigd en wedergeboren worden, en dat door het uitstorten van Zijn bloed aan het kruis ons is verworven de verzoening met God en de vergeving der zonden. Daardoor is vervuld hetgeen afgebeeld was door de ceremoniën des Ouden Testaments, die meest bestonden in reinigingen met water, en bloedstorting der beesten die geofferd werden, zodat dit de zin is: dewijl Christus gekomen zijnde, al hetgeen door de ceremoniën des Ouden Testaments afgebeeld was, in de daad vervuld heeft, dat zulks dan een klaar bewijs is dat Hij de ware Messias is.
12: Dat is, Hij is gekomen om niet alleen de weldaad der wedergeboorte of der reiniging onzer verdorven natuur, maar ook de weldaad der rechtvaardigmaking of verzoening met God tezamen teweeg te brengen, door Zijn Geest en bloed; welke twee weldaden van elkander niet worden gescheiden.
13: Dat is, de Heilige Geest getuigt in de harten der gelovigen.
(Voor de verwijsteksten verwijs ik jullie naar het lezen van de kanttekeningen.)
DIA: Als je hem over wil typen, graag! Inscannen en plaatsen lukt misschien niet zo?(is wel minder werk;))
12: Dat is, Hij is gekomen om niet alleen de weldaad der wedergeboorte of der reiniging onzer verdorven natuur, maar ook de weldaad der rechtvaardigmaking of verzoening met God tezamen teweeg te brengen, door Zijn Geest en bloed;
welke twee weldaden van elkander niet worden gescheiden.
De weldaad der werdergeboorte is de herschepping, een nieuwe schepping. De rechtvaardigmaking is daar onlosmakelijk aan verbonden, omdat de nieuwe schepping, het nieuwe hart in het binnenste van de wedergeborene, staat naar rechtvaardigmaking. Dat
veroorzaakt een innerlijke strijd:
7 Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Dat zij verre. Ja, ik kende de zonde niet dan door de wet; want ook had ik de begeerlijkheid niet geweten zonde te zijn, indien de wet niet zeide: Gij zult niet begeren.
8 Maar de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft in mij alle begeerlijkheid gewrocht; want zonder de wet is de zonde dood.
9 En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven.
10 En het gebod, dat ten leven was, hetzelve is mij ten dood bevonden.
11 Want de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft mij verleid, en door hetzelve gedood.
12 Alzo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig, en rechtvaardig, en goed.
13 Is dan het goede mij de dood geworden? Dat zij verre. Maar de zonde is mij de dood geworden; opdat zij zou openbaar worden zonde te zijn; werkende mij door het goede den dood; opdat de zonde boven mate wierd zondigende door het gebod.
14 Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.
16 En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is.
17 Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
21 Zo vind ik dan deze wet in mij; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.
Zal deze krijg ook woeden in een niet wedergeborene?
Het is uit de nieuwe schepping dat die krijg ontstaat, en dat is toch de rechtvaardigmaking?
Het nieuwe leven zondigt niet, en dat baart een gedurige striid in het leven van de wedergeborenen.
Kennen wij die strijd niet, dan is het wel de vraag of wij wedergeboren zijn. Want dit is wel
het kenmerk van de wedergeboorte, dat het aan Gods kant valt.
En.. Kan er rechtvaardigmaking zijn die aan de wedergeboorte vooraf gaat? Nee toch?
Zo is er dan geen verdoemenis voor degenen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het
vlees wandelen maar naar de Geest.
Hierin wordt toch bevonden dat de wedergeboorte de rechtvaasrdigmaking als gevolg heeft.