Beroepingswerk discussie

Orchidee

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Orchidee »

:oO unbelievable :cry
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Orchidee schreef::oO unbelievable :cry
?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl

Bericht door ejvl »

RefoCalvinist schreef:Is die verdeeldheid echt zo jammerlijk?
Ja, het is zeer ernstig. Ik ben van Paulus, ik van Apollos enzovoorts.
Broeders van hetzelfde huis....
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

ejvl schreef:
Ja, het is zeer ernstig. Ik ben van Paulus, ik van Apollos enzovoorts.
Broeders van hetzelfde huis....
De vraag is, of er wel verdeeldheid is. ;)
De tweede vraag is, of elke verdeeldheid (als die er is) wel verdeeldheid is. ;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
ejvl

Bericht door ejvl »

Luther schreef:De vraag is, of er wel verdeeldheid is. ;)
De tweede vraag is, of elke verdeeldheid (als die er is) wel verdeeldheid is. ;)
Wie zal het zeggen, als ik sommigen (vol trots) hoor vertellen dat bepaalde predikanten niet mogen voorgaan of niet worden beroepen omdat ze te zwaar of te licht zijn, en dat ook nog binnen een kerkverband, dat ze liever een preek lezen dan die bepaalde predikant uit te nodigen, vind ik dit een verschrikkelijke verdeeldheid. Dat zijn broeders, en ook nog eens van hetzelfde huis.
Ik heb het over zowel links als rechts overigens om deze "verdelende" termen te gebruiken.

We kunnen natuurlijk volop uitbreiden over verdeeldheid binnen Nederland breed of nog breder, dan zijn we voorlopig nog lang niet uitgepraat denk ik.
Ik vind het diep triest.
RefoCalvinist

Bericht door RefoCalvinist »

-DIA- schreef:
Er zijn ook alleseters toch?
Oh nee dat bedoelde ik niet. Vraag mij af of dat wel gezond is.
Ik doelde meer op het "jammerlijk". Is de verdeeldheid die er is, als die er al is, echt tot verdriet? Verootmoedigt het ons voor Gods heilig Aangezicht? En is het ons tot schuld?

We kunnen natuurlijk van de zijlijn roepen, zoals evjl nu doet. Maar heeft dat toegevoegde waarde? En is het de ander en niet wij?

Ik zal eerlijk bekennen dat ik mede-schuldig ben aan verdeeldheid. Want bij de ene predikant mis ik iets wat bij de ander juist wel te horen is. Bij de ene mag ik goed kerken, bij de volgende stel ik mijn twijfels. Ja als ik het zo neer tikt moet ik bekennen " het is te gek voor woorden ". Maar dan stel ik ook een vraag erbij: "waarom is er dan verdeeldheid?" ja we zijn kerken buiten het paradijs, maar waarom kunnen we elkaar niet meer vinden in het Woord? Ik heb zo mijn gedachtes en een ander weer andere. Er is zelfs verdeeldheid over de verdeeldheid. En dan vraag ik eerlijk aan ejvl of hij zelf er ook niet aan meedoet? En wat hij gedaan heeft om het op te lossen?
RefoCalvinist

ejvl schreef:
Luther schreef:De vraag is, of er wel verdeeldheid is. ;)
Wie zal het zeggen, als ik sommigen (vol trots) hoor vertellen dat bepaalde predikanten niet mogen voorgaan of niet worden beroepen omdat ze te zwaar of te licht zijn, en dat ook nog binnen een kerkverband, dat ze liever een preek lezen dan die bepaalde predikant uit te nodigen, vind ik dit een verschrikkelijke verdeeldheid. Dat zijn broeders, en ook nog eens van hetzelfde huis.
Ik heb het over zowel links als rechts overigens om deze "verdelende" termen te gebruiken.

We kunnen natuurlijk volop uitbreiden over verdeeldheid binnen Nederland breed of nog breder, dan zijn we voorlopig nog lang niet uitgepraat denk ik.
Ik vind het diep triest.
Beetje relativeren de verdeeldheid. De ene predikant past niet bij een gemeente, waar een ander juist weer wel past. En andersom.

En op zich vind ik het opmerkelijk dat Ds. Huijser op tweetal staat in Barneveld. Of ik heb een bepaald beeld van Barneveld of van Ds. Huijser. Maar die heb ik beide nog niet tot één beeld weten te krijgen, dus in die zin vind in het positief!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

RefoCalvinist schreef:Beetje relativeren de verdeeldheid. De ene predikant past niet bij een gemeente, waar een ander juist weer wel past. En andersom.
Precies.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Het is niet van belang of wij er "goed kunnen kerken" of wat ons aanstaat.
Word de Christus uitgetekend en uitgeschilderd?
Op de kansel? Zo wilde Paulus Hem al afschilderen. De Heilige Geest brandschildert Hem in de ramen van je hart.
Welke ds dat doet of uit welk kerkverband doet er niet toe!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
RefoCalvinist

Orchidee schreef:Het is niet van belang of wij er "goed kunnen kerken" of wat ons aanstaat.
Op de kansel? Zo wilde Paulus Hem al afschilderen. De Heilige Geest brandschildert Hem in de ramen van je hart.
Klopt, maar wanneer is het Christusprediking?
Over een antwoord op die vraag is er al verdeeldheid!
Dan kom je ook op terreinen van de toeeigening van het Heil.
Ook daar over is verdeeldheid!
Mogen we Christus onvoorwaardelijk preken of juist niet?
Ook op deze vraag is er een verdeeld antwoord!
Enz. Enz.

Verdeeldheid gaat niet over wat ik of jij van een predikant vind, maar verdeeldheid raakt veelal de fundamenten van het christelijk geloof. En alle partijen hebben daar een visie op, gebaseerd op Gods Woord. Dan ben je net zover, namelijk verdeeldheid. Want zie dan alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.

En om nu te zeggen ik maak niet schuldig aan verdeeldheid? Wie durft het te zeggen? Ik in ieder geval niet.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Orchidee schreef:Het is niet van belang of wij er "goed kunnen kerken" of wat ons aanstaat.
Ik neem aan dat dit [wij er "goed kunnen kerken" of wat ons aanstaat] hetzelfde is als [de Christus uitgetekend en uitgeschilderd]?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Voor jou en mij misschien wil maar velen willen dit NIET horen.
Martijn

Beroepingswerk discussie

Bericht door Martijn »

Verdeeldheid komt voort uit: wat IK vind.
Laatst gewijzigd door Martijn op 14 sep 2015, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Precies!
refo

Bericht door refo »

Martijn schreef:Verdeeldheid komt voort uit: wat IK vindt.
VIND
Gesloten