Belijdenis doen
- Johann Gottfried Walther
Re: Belijdenis doen
Ook bij de Doop heb je te maken met Gods geopenbaarde wil:
God heeft er geen lust in de dood van de goddeloze maar hierin dat hij zich bekeert en leve.
(Ez33v11 o.a.)
en
Dat er niemand die God zoekt, en
dat God van eeuwigheid mensen heeft verkoren tot behoud. (verborgen wil)
Dat is niet goed sluitend te krijgen met ons verstand. En niet te beredeneren. Naar beide kanten zijn er dwalingen.
God heeft er geen lust in de dood van de goddeloze maar hierin dat hij zich bekeert en leve.
(Ez33v11 o.a.)
en
Dat er niemand die God zoekt, en
dat God van eeuwigheid mensen heeft verkoren tot behoud. (verborgen wil)
Dat is niet goed sluitend te krijgen met ons verstand. En niet te beredeneren. Naar beide kanten zijn er dwalingen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Nowhere schreef:Tweeërlei kinderen des Verbonds. Inwendig (Gods uitverkoren Kerk) en uitwending (Zij die reeds van eeuwigheid verworpen zijn). Wordt dan een verbond gesloten met elke gedoopte? Nee, want met de verworpenen wordt er geen verbond gesloten. Zij hebben alleen het voorrecht om op het erf des verbonds op te groeien.
Niet elke dopeling heeft de verbondsbeloften toegezegd gekregen.
Als dat wel zo is, is de doop de grond van de zaligheid. En dat is onjuist.
Dat is namelijk alleen het Borgtochtelijke werk van Christus naar het welbehagen van God.
Voor deze uitkleding van een sacrament kom ik wel terug..
Dus de doop is géén teken en zegel van het verbond? Nou wordt-ie mooi! Laat dan die hele doop maar zitten: je hebt er geen bal aan. Je moet de wedergeboorte zeker maar veronderstellen...?
Je moet bij het doopformulier niet stoppen na het 'eerstelijk' (zoals hierboven al eerder gebeurde). Er is ook een 'ten tweede' en een 'ten derde'. Wie die punten weglaat, laat van de doop en van het Verbond een lege huls achter. Dat doe je dus ook als je de doop als symbool van een 'uitwendig' verbond gaat zien, daarbij een onderscheid aanbrengend met een Verbond waarin de afwassing van onze zonden, en de dagelijkse vernieuwing van ons leven beloofd worden. Dat is níet gereformeerd, en gaat keihard in tegen het doopformulier dat al eeuwen in onze kerken wordt gebruikt.
Wacht even, Marco. Je gaat een paar stappen te snel! Want waar zou ik gezegd hebben dat de doop géén teken en een zegel van het verbond zou zijn? Nergens!Marco schreef:Nowhere schreef:Tweeërlei kinderen des Verbonds. Inwendig (Gods uitverkoren Kerk) en uitwending (Zij die reeds van eeuwigheid verworpen zijn). Wordt dan een verbond gesloten met elke gedoopte? Nee, want met de verworpenen wordt er geen verbond gesloten. Zij hebben alleen het voorrecht om op het erf des verbonds op te groeien.
Dat is namelijk alleen het Borgtochtelijke werk van Christus naar het welbehagen van God.
Dus de doop is géén teken en zegel van het verbond? Nou wordt-ie mooi! Laat dan die hele doop maar zitten: je hebt er geen bal aan. Je moet de wedergeboorte zeker maar veronderstellen...?
Je moet bij het doopformulier niet stoppen na het 'eerstelijk' (zoals hierboven al eerder gebeurde). Er is ook een 'ten tweede' en een 'ten derde'. Wie die punten weglaat, laat van de doop en van het Verbond een lege huls achter. Dat doe je dus ook als je de doop als symbool van een 'uitwendig' verbond gaat zien, daarbij een onderscheid aanbrengend met een Verbond waarin de afwassing van onze zonden, en de dagelijkse vernieuwing van ons leven beloofd worden. Dat is níet gereformeerd, en gaat keihard in tegen het doopformulier dat al eeuwen in onze kerken wordt gebruikt.
In jouw geredeneer zou iedere dopeling automatisch zalig worden. Kuyper 2.0: Iedereen wordt zalig, als hij of zij maar gedoopt is. De veronderstelde zaligheid. Wie is er dan on-gereformeerd bezig? Ooit van de verkiezing en verwerping van Eeuwigheid gehoord? Ismaël is ook besneden geweest, net als Izak. Maar Izak kwam alleen de belofte toe! Het verbond is alleen opgericht met Abrahams' geestelijk nageslacht, namelijk de uitverkoren Kerk. Aan hen komt alleen de belofte toe van de zaligheid en alleen zij zullen weder-om-geboren worden. En dat betekent en verzegelt de doop als belofte voor de toekomst en als verzekering van hetgeen al geschied is.
De doop zegt namelijk niet dat je zal wedergeboren worden, maar dat je moet! Een zéér verschil!
Gaat de doop daar echt over?Nowhere schreef: De doop zegt namelijk niet dat je zal wedergeboren worden, maar dat je moet! Een zéér verschil!
Wat is dan de inhoud van de belofte van God bij de doop volgens jou?
Ik ga niet sneller dan wie ook. Als het zo is, dat niet iedere dopeling de verbondsbeloften toegezegd heeft gekregen, is de doop geen teken en zegel van dat verbond. Want dat verbond bestaat bij die beloften, en de bijbehorende eisen.Nowhere schreef:Wacht even, Marco. Je gaat een paar stappen te snel! Want waar zou ik gezegd hebben dat de doop géén teken en een zegel van het verbond zou zijn? Nergens!Marco schreef:Nowhere schreef:Tweeërlei kinderen des Verbonds. Inwendig (Gods uitverkoren Kerk) en uitwending (Zij die reeds van eeuwigheid verworpen zijn). Wordt dan een verbond gesloten met elke gedoopte? Nee, want met de verworpenen wordt er geen verbond gesloten. Zij hebben alleen het voorrecht om op het erf des verbonds op te groeien.
In jouw geredeneer zou iedere dopeling automatisch zalig worden. Kuyper 2.0: Iedereen wordt zalig, als hij of zij maar gedoopt is. De veronderstelde zaligheid. Wie is er dan on-gereformeerd bezig? Ooit van de verkiezing en verwerping van Eeuwigheid gehoord? Ismaël is ook besneden geweest, net als Izak. Maar Izak kwam alleen de belofte toe! Het verbond is alleen opgericht met Abrahams' geestelijk nageslacht, namelijk de uitverkoren Kerk. Aan hen komt alleen de belofte toe van de zaligheid en alleen zij zullen weder-om-geboren worden. En dat betekent en verzegelt de doop als belofte voor de toekomst en als verzekering van hetgeen al geschied is.
De doop zegt namelijk niet dat je zal wedergeboren worden, maar dat je moet! Een zéér verschil!
En nee, het is niet mijn geredeneer, ik citeer het klassieke doopformulier. Daarmee veronderstel ik geen zaligheid, maar ik spreek na wat er over de doop in dat formulier en in de belijdenisgeschriften is opgenomen.
Aan een doop die zegt dat je moet wedergeboren worden heb je niets. Wel aan een doop die aan de dopeling persoonlijk wordt bediend, waaraan aan die dopeling persoonlijk wordt beloofd dat de gaven van dat verbond voor de dopeling bestemd zijn. De dopeling hoeft dat - zodra die dat kan - alleen maar aan te pakken. Daar hoeft dus niet aan getwijfeld te worden. Niet twijfelen aan God die de beloften deed, zelfs niet als je uit zwakheid toch in zonde valt. Lees de belijdenisgeschriften maar eens, lees het formulier, en zie hoe de toon daarin heel anders is dan een doop die alleen wijst op de noodzaak van wedergeboorte.
En ja, de verkiezing en verwerping van eeuwigheid is mij echt wel bekend. Maar die vormen geen tegenstelling met de inhoud van de doop. Dat aanpakken doe je niet zomaar uit jezelf. Daar zit verkiezing achter. En ja, het kan zijn dat een dopeling later niet tot geloof komt, en met het verbond breekt, zoals ook Israël dikwijls met het verbond gebroken heeft. De doop laat juist zien dat dat niet aan God ligt. God is er, en die beloften zijn er. Altijd.
Ik ben het helemaal met Marco eens. Wat Nowhere zegt, kun je niet gereformeerd meer noemen.
Men zegt dan: omdat God niet liegt, bedoelt Hij iets anders dan Hij zegt. Zo mogen wij niet met Gods openbaring omgaan.
God belooft de gedoopten de zaligheid, in de weg van bekering en geloof. En die belofte geldt voor alle gedoopten.
Men zegt dan: omdat God niet liegt, bedoelt Hij iets anders dan Hij zegt. Zo mogen wij niet met Gods openbaring omgaan.
God belooft de gedoopten de zaligheid, in de weg van bekering en geloof. En die belofte geldt voor alle gedoopten.
Ja daar gaat de doop echt over, ja! Dat je verloren ligt voor God. Dat je in Adam verdoemd ligt.Panny schreef:Gaat de doop daar echt over?Nowhere schreef: De doop zegt namelijk niet dat je zal wedergeboren worden, maar dat je moet! Een zéér verschil!
Wat is dan de inhoud van de belofte van God bij de doop volgens jou?
Dat is geen zware taal, maar dat is de ontzaglijke waarheid (!).
Nooit hebben wij enig recht om te pleiten op de doop, want wij hebben geen rechten. Wij moeten rechteloos worden (!).
En dat je in Christus Bloed gereinigd en gewassen moet worden, voordat het wel kan wezen voor de Eeuwigheid. Ja, daar gaat de doop over.
En dat belooft Hij ook in de doop. En de doop is het teken en verzegeling daarvan, van hetgeen Hij belooft: namelijk verlossing, heiliging en eeuwig leven. Ja dat belooft Hij, maar niet aan ieder voorhoofd! Ismaël kreeg het teken der besnijdenis, maar hij kreeg daarin niet de belofte van het verbond. Nee de Verbondsbeloften zijn alleen voor Gods uitverkoren Kerk. Die zullen zalig worden!
Als God wat belooft, dan zal Hij dat doen. Als God belooft dat elke dopeling zalig zal worden, dan zal Hij dat doen. Maar dat belooft Hij niet in Zijn Woord. Nee het Woord tekent ons de verwerping! Het tekent dat alleen de uitverkoren Kerk zalig zal worden. Daarom alleen al kan nooit de Verbondsbeloften voor een ieder zijn.
Marco schreef:Ik ga niet sneller dan wie ook. Als het zo is, dat niet iedere dopeling de verbondsbeloften toegezegd heeft gekregen, is de doop geen teken en zegel van dat verbond. Want dat verbond bestaat bij die beloften, en de bijbehorende eisen.
Het verbond is alleen opgericht met het geestelijke zaad van Abraham! Dus alleen Gods uitverkoren Kerk zijn opgenomen in het verbond. De andere vallen er buiten. Die ontvangen alleen uitwending het sacrament van de doop.
En nee, het is niet mijn geredeneer, ik citeer het klassieke doopformulier. Daarmee veronderstel ik geen zaligheid, maar ik spreek na wat er over de doop in dat formulier en in de belijdenisgeschriften is opgenomen.
Doe het dan wel goed!
Aan een doop die zegt dat je moet wedergeboren worden heb je niets. Wel aan een doop die aan de dopeling persoonlijk wordt bediend, waaraan aan die dopeling persoonlijk wordt beloofd dat de gaven van dat verbond voor de dopeling bestemd zijn. De dopeling hoeft dat - zodra die dat kan - alleen maar aan te pakken. Daar hoeft dus niet aan getwijfeld te worden. Niet twijfelen aan God die de beloften deed, zelfs niet als je uit zwakheid toch in zonde valt. Lees de belijdenisgeschriften maar eens, lees het formulier, en zie hoe de toon daarin heel anders is dan een doop die alleen wijst op de noodzaak van wedergeboorte.
En ja, de verkiezing en verwerping van eeuwigheid is mij echt wel bekend. Maar die vormen geen tegenstelling met de inhoud van de doop. Dat aanpakken doe je niet zomaar uit jezelf. Daar zit verkiezing achter. En ja, het kan zijn dat een dopeling later niet tot geloof komt, en met het verbond breekt, zoals ook Israël dikwijls met het verbond gebroken heeft. De doop laat juist zien dat dat niet aan God ligt. God is er, en die beloften zijn er. Altijd.
Kuyper 2.0 (!) Morgen zal ik iedereen op straat vragen of hij of zij gedoopt is. Zo ja, dan kan ik zeggen "je wordt zalig". Want de grond van de zaligheid is het feit dat je gedoopt ben. In het doopwater worden al je zonden bij voorbaat al afgewassen. Want dat is wat je hier verteld!
Israël heeft inderdaad vaak met het verbond gebroken, maar de God van het verbond niet! Hij kwam er telkens weer op terug! Als een mens die in het verbond is ermee zal breken, dan zal God hem er weer bij slepen. Want beloften zijn ja en amen in Christus! Dat noemen ze verbondsautomatisme onder een bevindelijk sausje. Spreken met verkiezing en verwerping, maar ondertussen wordt iedereen zalig. Ja ja! On-gereformeerd dat is het!
Dan wordt iedereen zalig, want wat God belooft heeft zal Hij doen. On-Bijbels!DDD schreef:Ik ben het helemaal met Marco eens. Wat Nowhere zegt, kun je niet gereformeerd meer noemen.
Sorry, het word inmiddels behoorlijk "off-topic" maar ik zit hier inmiddels met kromme tenen......
Lees bijv:
Johannes 3:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. SV
Johannes 3:16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. HSV
Johannes gebruikt het woord "wereld" nooit in de zin van uitverkoren wereld. Wie dat doet, heeft maar enge gedachten over het wezen van Gods liefde!
Laten we het niet beperken tot een "paar uitverkorenen". Wij hebben dat recht niet!
Lees bijv:
Johannes 3:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. SV
Johannes 3:16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. HSV
Johannes gebruikt het woord "wereld" nooit in de zin van uitverkoren wereld. Wie dat doet, heeft maar enge gedachten over het wezen van Gods liefde!
Laten we het niet beperken tot een "paar uitverkorenen". Wij hebben dat recht niet!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ik heb het idee dat onze nieuwe vriend Nowhere de boel aan het opstoken is. Maar het is helaas maar al te waar dat deze hypercalvinistische leer in delen van onze gezindte verkondigd wordt.
God wil dat alle mensen zalig worden, en tot kennis van de waarheid komen. (1 Tim 2 v 4)Nowhere schreef:Dan wordt iedereen zalig, want wat God belooft heeft zal Hij doen. On-Bijbels!DDD schreef:Ik ben het helemaal met Marco eens. Wat Nowhere zegt, kun je niet gereformeerd meer noemen.
Voor alle kan men vanuit de grondtaal ook vertalen: niemand uitgezonderd.
We moeten kijken naar wat God zegt en geopenbaard heeft.
Worden alle mensen zalig nee!
Maar wat God zegt in Ez33v11 en Ez 18v23 en 32 zijn geen loze woorden.
Net zoals in de DL staat die God roept, worden met ernst geroepen opdat zij tot Hem komen! (DL H 3/4 artikel VIII)
Vind je de DL ook onbijbels?
Jij maakt de fout van redeneren Nowhere. De Bijbel is Gods woord en Gods openbaring en geen wiskunde boek. Sommige dingen zijn niet sluitend voor ons verduisterde verstand.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Lees het even goed: "opdat een iegelijk". En lees Lukas 19:10 er ook maar even bij: Want de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zalig te maken dat verloren was.Orchidee schreef:Sorry, het word inmiddels behoorlijk "off-topic" maar ik zit hier inmiddels met kromme tenen......
Lees bijv:
Ja de wereld ligt verloren in schuld, maar nu gaat het erom wie die ieder is die verloren is! Daar moet wat gekend worden.
De totale wereld is voor de Heere verdoemelijk. (zie Rom 3)Nowhere schreef:Lees het even goed: "opdat een iegelijk". En lees Lukas 19:10 er ook maar even bij: Want de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zalig te maken dat verloren was.Orchidee schreef:Sorry, het word inmiddels behoorlijk "off-topic" maar ik zit hier inmiddels met kromme tenen......
Lees bijv:
Ja de wereld ligt verloren in schuld, maar nu gaat het erom wie die ieder is die verloren is! Daar moet wat gekend worden.
Houdt toch op met, er moet eerst, een mens zal eerst, eerst....
Geen zondaar is geschikt voor Christus, maar Christus is geschikt voor zondaren.
Robert Traill (1642 - 1716) (Puritein)

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!