Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Wat mij ergert in liturgische zaken...
Mensen die alleen de kerk met kerst bezoeken, denken 'er kan elk jaar meer in de kerk'. Heb gehoord van zulke kerkgangers dat ze dat best apart vinden. Tien jaar geleden werd een beamer door de kerk als heidens gezien en nu kan het ineens. Drumstel hoort niet in een kerk, nu met kerst ineens wel.
Ik vind zelf continuïteit, stabiliteit en vasthoudendheid heel belangrijk en dat mis ik regelmatig.
Mensen die alleen de kerk met kerst bezoeken, denken 'er kan elk jaar meer in de kerk'. Heb gehoord van zulke kerkgangers dat ze dat best apart vinden. Tien jaar geleden werd een beamer door de kerk als heidens gezien en nu kan het ineens. Drumstel hoort niet in een kerk, nu met kerst ineens wel.
Ik vind zelf continuïteit, stabiliteit en vasthoudendheid heel belangrijk en dat mis ik regelmatig.
Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Terug naar het oude misschien?MePaul schreef:Nou eerst duidelijk uitleg van de kerkenraad waarom het moet veranderen.Zeeuw schreef:Waarom is dat laatste zo raar? Ook voor het niet willen hebben van vernieuwing moet je toch argumenten hebben?Augustienus schreef:Wijk 1 van Woudenberg zingt ook sinds een jaar ritmisch, terwijl de wijk met de andere modaliteit al wel ritmisch zingt en uit Weerklank. Een deel van de gemeenteleden was het hier niet mee eens, maar de kerkenraad heeft een lijst geplaatst waarin alle tegenargumenten worden 'ontkracht'. Wat mij in zo'n geval ergert is dat blijkbaar de mensen die het zo willen houden zoals het was moeten verdedigen waarom ze geen vernieuwing willen.
Re: RE: Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
Bijzonder! In zo'n dienst zou een beamer wel nuttig zijn, en een tablet voor de organist.Maanenschijn schreef:Toch is het soms wel ingewikkeld geworden. Afgelopen zondagmorgen heb ik een dienst gespeeld in onze plaatselijke dorpskerk (PKN). Op de liturgie stonden psalmen en gezangen uit het Liedboek, de Evangelische bundel, daar komt nog bij hervormde bundel 1938. Een enkele keer maak ik mee dat Weerklank en Op Toonhoogte ook nog mee moeten.
Ik overdrijf ietsjes, maar met een koffer vol boeken, minimaal 1000 liederen, is een soms de praktijk. In die zin zou alleen de psalmen en Weerklank al een verbetering zijn.
Overigen als tussenopmerking: onze oud-burgemeester preekte in deze dienst. En de afspraak was dat ik als zijn plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad dan het orgel zou bespelen. Was toch wel bijzonder.
@ejvl terug naar het oude is vaak niet de reden. Ondanks dat het wel klopt, ritmisch zingen was de norm. Ritmisch zingen wordt door bijna iedereen gezien als moderner, en dat is ook waar. Waarom dan? Vaak gaat het hand in hand. Voorbeeld? Over het algemeen wordt weerklank veel gehanteerd in gemeentes die al lang over zijn gegaan naar ritmisch. Ritmisch in veel gemeentes (niet overal!) Is het begin naar een andere liturgie (denk aan gezangen en andersoortige begeleiding).
Ik ken een gemeente die gezangen in de eredienst wilde. Dat kwam er niet door. Toen kwam de wens naar ritmisch zingen, als tussenstap naar 'op Toonhoogte', 'uit aller mond' en 'Hemelhoog'.
Ritmisch zingen leidt niet altijd naar Weerklank. Weerklank zingende gemeentes binnen de pkn zingen wel altijd ritmisch.
Ik ken een gemeente die gezangen in de eredienst wilde. Dat kwam er niet door. Toen kwam de wens naar ritmisch zingen, als tussenstap naar 'op Toonhoogte', 'uit aller mond' en 'Hemelhoog'.
Ritmisch zingen leidt niet altijd naar Weerklank. Weerklank zingende gemeentes binnen de pkn zingen wel altijd ritmisch.
Toch lijkt het wel dat je straks een buitenbeentje bent als je nog een klassieke liturgie hanteert met alleen psalmen. Zelfs in de Gereformeerde Bond. Wellicht alleen de kring rond het Hervormd Jeugdwerk nietMePaul schreef:@ejvl terug naar het oude is vaak niet de reden. Ondanks dat het wel klopt, ritmisch zingen was de norm. Ritmisch zingen wordt door bijna iedereen gezien als moderner, en dat is ook waar. Waarom dan? Vaak gaat het hand in hand. Voorbeeld? Over het algemeen wordt weerklank veel gehanteerd in gemeentes die al lang over zijn gegaan naar ritmisch. Ritmisch in veel gemeentes (niet overal!) Is het begin naar een andere liturgie (denk aan gezangen en andersoortige begeleiding).
Jammer.. in 2004 werd er nog zo hoog van de toren geblazen dat er niets zou veranderen.
Klopt helemaal. De meerderheid van gemeentes die zich met de gereformeerde bond verbonden voelen zingen naast de psalmen één, twee of drie gezangen buiten de 14/15 "enige gezangen".Bourdon16 schreef:Toch lijkt het wel dat je straks een buitenbeentje bent als je nog een klassieke liturgie hanteert met alleen psalmen. Zelfs in de Gereformeerde Bond. Wellicht alleen de kring rond het Hervormd Jeugdwerk nietMePaul schreef:@ejvl terug naar het oude is vaak niet de reden. Ondanks dat het wel klopt, ritmisch zingen was de norm. Ritmisch zingen wordt door bijna iedereen gezien als moderner, en dat is ook waar. Waarom dan? Vaak gaat het hand in hand. Voorbeeld? Over het algemeen wordt weerklank veel gehanteerd in gemeentes die al lang over zijn gegaan naar ritmisch. Ritmisch in veel gemeentes (niet overal!) Is het begin naar een andere liturgie (denk aan gezangen en andersoortige begeleiding).
Jammer.. in 2004 werd er nog zo hoog van de toren geblazen dat er niets zou veranderen.
Ruim 100 gemeentes binnen de pkn hanteren nog een klassiek hervormde gereformeerde liturgie.
-
Argument in dat geval is dat de oude situatie prima was en er geen noodzaak was om dat te veranderen, zeker niet als er blijkbaar tegenstand is. Dan kan de kerkenraad nog zo goed argumenteren dat tegenstanders moeilijk doen over niks (was de indruk die de uitleg bij mij wekte), maar dan geldt het principe: wie stelt moet bewijzen. Overigens is de discussie over ritmisch zingen wel iets uit een vorig decennium, ik kan me niet voorstellen dat dit breed speelt.Zeeuw schreef:Waarom is dat laatste zo raar? Ook voor het niet willen hebben van vernieuwing moet je toch argumenten hebben?Augustienus schreef:Wijk 1 van Woudenberg zingt ook sinds een jaar ritmisch, terwijl de wijk met de andere modaliteit al wel ritmisch zingt en uit Weerklank. Een deel van de gemeenteleden was het hier niet mee eens, maar de kerkenraad heeft een lijst geplaatst waarin alle tegenargumenten worden 'ontkracht'. Wat mij in zo'n geval ergert is dat blijkbaar de mensen die het zo willen houden zoals het was moeten verdedigen waarom ze geen vernieuwing willen.
-
Er zitten wel vernieuwers in de kerk.MePaul schreef:In hoevelaken wordt ritmisch gezongen in de tweede ochtenddienst. Wordt dat uitgebreid naar alle 3 diensten of hoe zit dat anno 2019?Geytenbeekje schreef:Van mijn oma hoorde ik dat het ritmisch zingen in Hoevelaken niet erg lekker loopt.
Mar nog alleen in de 1045 dienst
Er zijn toch nog wel meer ontwikkelingen te noemen dan het zingen uit Weerklank.
Bijvoorbeeld invoering van HSV staat toch ook op agenda in gemeenten. Of is dat bij velen al gepasseerd.
Bijvoorbeeld invoering van HSV staat toch ook op agenda in gemeenten. Of is dat bij velen al gepasseerd.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
-
Pas was er een (klein) lijstje met hervormde gemeenten die nog SV hebben.Bruna schreef:Er zijn toch nog wel meer ontwikkelingen te noemen dan het zingen uit Weerklank.
Bijna overal gepasseerd station.Bruna schreef:Er zijn toch nog wel meer ontwikkelingen te noemen dan het zingen uit Weerklank.
Een paar gemeentes houden stevig vast aan de sv.
Gemeentes als Urk (de Bron) Kesteren, Nieuw-Lekkerland en Arnemuiden bezinnen over het gebruik van de hsv in erediensten.
Doornspijk, Hedel en Oldebroek (wijk 1) gebruiken alleen de hsv in het jeugdwerk.
-
De inhoud van de preek toch niet ?Bourdon16 schreef:Toch lijkt het wel dat je straks een buitenbeentje bent als je nog een klassieke liturgie hanteert met alleen psalmen. Zelfs in de Gereformeerde Bond. Wellicht alleen de kring rond het Hervormd Jeugdwerk nietMePaul schreef:@ejvl terug naar het oude is vaak niet de reden. Ondanks dat het wel klopt, ritmisch zingen was de norm. Ritmisch zingen wordt door bijna iedereen gezien als moderner, en dat is ook waar. Waarom dan? Vaak gaat het hand in hand. Voorbeeld? Over het algemeen wordt weerklank veel gehanteerd in gemeentes die al lang over zijn gegaan naar ritmisch. Ritmisch in veel gemeentes (niet overal!) Is het begin naar een andere liturgie (denk aan gezangen en andersoortige begeleiding).
Juist de HHK is in de prediking veranderd.
Vergelijk een preek van hervormd Stellendam en hervormd Huizen uit 2000 met een preek van 2019, bijvoorbeeld. Een aardig verschil.Geytenbeekje schreef:De inhoud van de preek toch niet ?Bourdon16 schreef:Toch lijkt het wel dat je straks een buitenbeentje bent als je nog een klassieke liturgie hanteert met alleen psalmen. Zelfs in de Gereformeerde Bond. Wellicht alleen de kring rond het Hervormd Jeugdwerk nietMePaul schreef:@ejvl terug naar het oude is vaak niet de reden. Ondanks dat het wel klopt, ritmisch zingen was de norm. Ritmisch zingen wordt door bijna iedereen gezien als moderner, en dat is ook waar. Waarom dan? Vaak gaat het hand in hand. Voorbeeld? Over het algemeen wordt weerklank veel gehanteerd in gemeentes die al lang over zijn gegaan naar ritmisch. Ritmisch in veel gemeentes (niet overal!) Is het begin naar een andere liturgie (denk aan gezangen en andersoortige begeleiding).
Juist de HHK is in de prediking veranderd.
Echter, in veel gevallen is de preek in pkn kring globaal gezien hetzelfde gebleven.
Overigens is de hhk ook heel anders inderdaad dan de nhk.
Sirjansland wordt gebruikt in jeugdwerk. Dit jaar bezinning of beslissing gebruik in erediensten.MePaul schreef:Bijna overal gepasseerd station.Bruna schreef:Er zijn toch nog wel meer ontwikkelingen te noemen dan het zingen uit Weerklank.
Gemeentes als Urk (de Bron) Kesteren, Nieuw-Lekkerland en Arnemuiden bezinnen over het gebruik van de hsv in erediensten.
Doornspijk, Hedel en Oldebroek (wijk 1) gebruiken alleen de hsv in het jeugdwerk.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
In Kesteren wordt de HSV gebruikt tijdens aangepaste diensten en de morgendiensten op bid- en dankdagenBruna schreef:Sirjansland wordt gebruikt in jeugdwerk. Dit jaar bezinning of beslissing gebruik in erediensten.MePaul schreef:Bijna overal gepasseerd station.Bruna schreef:Er zijn toch nog wel meer ontwikkelingen te noemen dan het zingen uit Weerklank.