Waar denk je op dit moment aan? [3]

Mara

Re: Waar denk je op dit moment aan? [3]

Bericht door Mara »

modesto schreef:
Mara schreef:[...] Ik hoop dat hij voor heel lang achter de tralies belandt.
Ik hoop dat hij tot bekering komt.
De moordenaar werd ook eerst aan het kruis genageld, daarna ging hij pas tot de Heere roepen.
In de Bijbel was er sprake van bloedwraak. een moordenaar kon tot één van de vrijsteden vluchten.
Maar een gerechte straf ontlopen, kon zomaar niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:
modesto schreef:
De moordenaar werd ook eerst aan het kruis genageld, daarna ging hij pas tot de Heere roepen.
In de Bijbel was er sprake van bloedwraak. een moordenaar kon tot één van de vrijsteden vluchten.
Zeker niet. Iemand die tot bekering komt, zal dat ook zelf niet meer willen.
Het recht moet zijn loop hebben, dat is de taak van een rechter.

Voor ons als de naaste van deze man, vraag ik me af of het nu zo liefdevol is om te hopen dat hij "heel lang achter de tralies belandt". Enne... hoe langer hij moet zitten, hoe langer je ook op bezoek moet bij hem :slurp . Of kunnen we dat niet?
samanthi

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
Mara schreef:
modesto schreef:
Zeker niet. Iemand die tot bekering komt, zal dat ook zelf niet meer willen.
Het recht moet zijn loop hebben, dat is de taak van een rechter.

Voor ons als de naaste van deze man, vraag ik me af of het nu zo liefdevol is om te hopen dat hij "heel lang achter de tralies belandt". Enne... hoe langer hij moet zitten, hoe langer je ook op bezoek moet bij hem :slurp . Of kunnen we dat niet?
Als deze man een gevaar voor de samenleving en ook voor zichzelf is kunnen we dat zeker hopen, ik denk dat we deze dingen niet uit elkaar moeten halen, op bezoek bij een zedendelinquent lijkt me moeilijker dan bij een moordenaar, dat is persoonlijk, ik heb er over nagedacht (en denk er nog steeds over) om gevangenen te gaan bezoeken, maar ik denk dat ieders eigen rugzakje meespeelt met wie je zou gaan bezoeken, een moordenaar of een bankberover of een zedendelinquent. Is er iemand in jou familie vermoord en heeft die persoon er nooit spijt van gehad, dan zou je mi niet snel voor een moordenaar kiezen, zo ook met een zedendelinquent, ik heb zelf moeilijke dingen meegemaakt. ik heb de genade gekregen om te vergeven, maar om nu alle zedendelinquent te gaan bezoeken dat gaat me nog echt een stap te ver.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef: Voor ons als de naaste van deze man, vraag ik me af of het nu zo liefdevol is om te hopen dat hij "heel lang achter de tralies belandt". Enne... hoe langer hij moet zitten, hoe langer je ook op bezoek moet bij hem :slurp . Of kunnen we dat niet?
We weten toch niet hoe liefdevol hij thuis was? En niet iedere familie gaat op bezoek bij een gedetineerde.
Maar buiten dat, de familie weet ook wat hij gedaan heeft, hij heeft meerdere vrouwen voor hun leven psychisch en lichamelijk beschadigd.
Daar mag toch wel een normale wrake tegenover staan lijkt mij.
Als het mijn man was zou ik ook zo denken. Ik weet niet hoe vaak ik op bezoek zou gaan. Het gaat wel heel ver als je als echtgenote dan trouw moet blijven. Het ligt ook aan zijn houding en die is tot nu toe niet berouwvol.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik weet niet of we elkaar nu begrijpen, @mara. Het ging mij om de vraag (en dat is een oprechte vraag, want ik vind het een lastige): mag je als christen hopen dat een dader van een misdrijf "heel lang" achter de tralies gaat?

@Samanthi geeft terecht aan dat dat goed is, als hij een gevaar voor de samenleving en/of voor zichzelf is.
Verder weet ik het zo niet.
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:Ik weet niet of we elkaar nu begrijpen, @mara. Het ging mij om de vraag (en dat is een oprechte vraag, want ik vind het een lastige): mag je als christen hopen dat een dader van een misdrijf "heel lang" achter de tralies gaat?
Bij ernstige misdrijven (zoals deze toch ook is) mag dat, vind ik. De straffen in Nederland zijn niet uitzonderlijk hoog.
Ik denk dat we in dit geval ervan uit kunnen gaan, dat dit geen gewone verkrachter is (gewoon bedoeld als een gelegenheidsdader) maar de man heeft duidelijk een afwijking. Achter echte tralies hoeft dan van mij niet persé meer, na een aantal jaren, maar ik hoop dat hij wel een psych. behandeling krijgt, zodat herhaling niet meer kan.
En dan kun je er nog over filosoferen in hoeverre de dader zelf een slachtoffer is of een gewetenloos monster. Dat zal de psych moeten uitmaken.
Panny

Bericht door Panny »

De taak van de overheid is dat een dader een rechtvaardige en passende straf krijgt.
Een rechter die een moordenaar 80 uur werkstraf of een paar maanden gevangenis op zou leggen is geen rechtvaardige rechter.
Er moet ook alles aan gedaan worden dat de dader nogmaals in de fout gaat. En dan kan levenslang TBS soms nodig zijn.

Voor ons persoonlijk geldt dat we ons niet moeten laten leiden door haat of wraakgevoelens.
Christus ging op aarde ook om met de slechtste mensen. Anders zou er ook voor onszelf geen hoop zijn.
Iedereen is op weg naar de eeuwigheid, en allemaal hebben we genade nodig.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Panny schreef:De taak van de overheid is dat een dader een rechtvaardige en passende straf krijgt.
Een rechter die een moordenaar 80 uur werkstraf of een paar maanden gevangenis op zou leggen is geen rechtvaardige rechter.
Er moet ook alles aan gedaan worden dat de dader nogmaals in de fout gaat. En dan kan levenslang TBS soms nodig zijn.

Voor ons persoonlijk geldt dat we ons niet moeten laten leiden door haat of wraakgevoelens.
Christus ging op aarde ook om met de slechtste mensen. Anders zou er ook voor onszelf geen hoop zijn.
Iedereen is op weg naar de eeuwigheid, en allemaal hebben we genade nodig.
Mooi omschreven, Panny. En ik ben het er mee eens. Al kan ik het mij wel voorstellen dat het voor sommige mensen enorm moeilijk is.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
helma

Bericht door helma »

Het is wel erg pijnlijk als een dader na de helft van zijn straf alweer vrij komt en binnen een half jaar hetzelfde ernstige delict pleegt, met alle gevolgen van dien. Dat maakt het hele gebeuren extra schrijnend. Dan heb je als slachtoffer ( en als ouders...) ook wel het gevoel dat het dus eigenlijk voorkomen had kunnen worden.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Dochters hebben via "vakantieveilingen" voor 20 euro samen een prachtige avond! :super
http://www.pieterjanleusink.nl/nl/1/home.aspx
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
helma

Bericht door helma »

We hebben grote zorgen en ook grote blijdschap. Heel dubbel.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Aan mijn moeder, die al een paar dagen met 7 gebroken ribben in het ziekenhuis ligt
Ze heeft ondanks de morfine veel pijn, ik maak me zorgen!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Aan mijn moeder, die al een paar dagen met 7 gebroken ribben in het ziekenhuis ligtAfbeelding Afbeelding
Ze heeft ondanks de morfine veel pijn, ik maak me zorgen!Afbeelding
Sterkte!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Dankjewel @Dia, jij ook veel sterkte!
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Aan mijn moeder, die al een paar dagen met 7 gebroken ribben in het ziekenhuis ligtAfbeelding Afbeelding
Ze heeft ondanks de morfine veel pijn, ik maak me zorgen!Afbeelding
Zeven? :oO Is ze gevallen?
Dan kan ze haar luchtwegen niet klaren en dat is op oudere leeftijd best zorgelijk.
Sterkte meis!
Gesloten