Dit voorjaar, ds. A. van der Zwan, CGK Dordrecht.eilander schreef:Welke prekenserie was dat, @Mara?
Alsjeblieft.
https://www.cgkdordrecht-c.nl/index.php ... edikant=-1
Dit voorjaar, ds. A. van der Zwan, CGK Dordrecht.eilander schreef:Welke prekenserie was dat, @Mara?
Sorry, maar moet zo'n uitspraak van een puber van? nu zo serieus worden genomen? Pubers zeggen zoveel gechargeerde onzin. (Val dood enzo b.v)merel schreef:Precies, dus niet alleen doodzwijgen, maar ook ontkennen dat het bestaat. Dan maak je toch een rariteit van de homoseksuele mens?
We kunnen pubers inderdaad beter niet serieus nemen, daar worden ze veel betere mensen van enzoWim Anker schreef:Sorry, maar moet zo'n uitspraak van een puber van? nu zo serieus worden genomen? Pubers zeggen zoveel gechargeerde onzin. (Val dood enzo b.v)merel schreef:Precies, dus niet alleen doodzwijgen, maar ook ontkennen dat het bestaat. Dan maak je toch een rariteit van de homoseksuele mens?
Ach, gechargeerde onzin lees je ook best veel op forums en dan zeker niet van pubers.Wim Anker schreef:Sorry, maar moet zo'n uitspraak van een puber van? nu zo serieus worden genomen? Pubers zeggen zoveel gechargeerde onzin. (Val dood enzo b.v)merel schreef:Precies, dus niet alleen doodzwijgen, maar ook ontkennen dat het bestaat. Dan maak je toch een rariteit van de homoseksuele mens?
Ongetwijfeld zullen pubers homo naar je kunnen roepen, maar ik neem aan ( zeker als je de puber in kwestie kent) dat je minimaal een goed gesprek voert over taalgebruik en beleefdheid/respect? En het daara vast niet meer voorkomt?Bruna schreef:Als je hoort hoeveel keer pubers homo naar elkaar roepen dan is het breed geaccepteerd. Of je bent gay. We hebben ook een puber die dat roept tegen ons etc. Als ik dat allemaal serieus zou nemen…. Dus in deze met Wim eens.
Beschamend om het woord ' homo' als scheldwoord te gebruiken en dit als ouder nog oké te vinden ook.Bruna schreef:Als je hoort hoeveel keer pubers homo naar elkaar roepen dan is het breed geaccepteerd. Of je bent gay. We hebben ook een puber die dat roept tegen ons etc. Als ik dat allemaal serieus zou nemen…. Dus in deze met Wim eens.
Bij ons werkt dat niet zo. Nu kan dat aan onze pubers liggen, omdat ze de zondige natuur van hun vader geërfd hebbenMaanenschijn schreef:Ongetwijfeld zullen pubers homo naar je kunnen roepen, maar ik neem aan ( zeker als je de puber in kwestie kent) dat je minimaal een goed gesprek voert over taalgebruik en beleefdheid/respect? En het daara vast niet meer voorkomt?Bruna schreef:Als je hoort hoeveel keer pubers homo naar elkaar roepen dan is het breed geaccepteerd. Of je bent gay. We hebben ook een puber die dat roept tegen ons etc. Als ik dat allemaal serieus zou nemen…. Dus in deze met Wim eens.
Zo zachtjesaan rol ik van de ene verbazing in de andere...Forummer schreef:Bij ons werkt dat niet zo. Nu kan dat aan onze pubers liggen, omdat ze de zondige natuur van hun vader geërfd hebbenMaanenschijn schreef:Ongetwijfeld zullen pubers homo naar je kunnen roepen, maar ik neem aan ( zeker als je de puber in kwestie kent) dat je minimaal een goed gesprek voert over taalgebruik en beleefdheid/respect? En het daara vast niet meer voorkomt?Bruna schreef:Als je hoort hoeveel keer pubers homo naar elkaar roepen dan is het breed geaccepteerd. Of je bent gay. We hebben ook een puber die dat roept tegen ons etc. Als ik dat allemaal serieus zou nemen…. Dus in deze met Wim eens.![]()
Vergeet niet hoe groot de invloed van de groep is. En het feit dat ze (5-)dagelijks in die sfeer zitten.
Het lijkt me voor scholen met goede wil inderdaad een moeilijk iets, als er vanuit huis/kerk nauwelijks over gepraat word, en het dus nog altijd in de taboesfeer zit.
Mooio documentaire vind ik. Ik merk wel dat het gesprek op scholen rondom Rotterdam bijvoorbeeld al veel beter op gang komen. Mijn ervaring op andere middelbare scholen is wel dat het echt nog een onderwerp is waar nooit overgepraat wordt. De uitspraken die ik als leerling te horen heb gekregen dragen in ieder geval niet bij aan acceptatie. Denk aan "Je hoort weleens dat christelijke homo's zelfmoord plegen, maar eigenlijk is dat juist wel handig, want dan ruimen ze zichzelf op" en "Als een familielid van mij homo zou zijn, zou ik er nooit meer komen". Een docent vertelde eens: "Ik weet een voorbeeld van een jongen op onze school die een broer had die homo was. De jongen vertelde dat zijn broer homo was in de klas. Vervolgens werd hij gepest met zijn broer. Dit voorbeeld laat dus zien dat het binnen onze school niet echt handig is om uit de kast te komen". Dit soort voorbeelden waren voor mij een bevestiging dat het voor homo's op die school niet veilig was om het te hebben over dit onderwerp.merel schreef:Vanavond bij 2doc ( VPRO) een documentaire over homoseksualiteit op refo scholen. Een beetje gekleurd vanuit de lesbische presentatrice, maar een goed verhaal/ uitleg vanuit diverse refo scholen. Al vond ik een reactie van een scholier, ik drink liever geen koffie met een homo, tenenkrommend. Ik denk dat de diverse scholen al behoorlijk op de goede weg zijn in hun omgaan met homoseksualiteit, maar dat de achterban van deze scholen nog een lange weg te gaan heeft.
Zeker. Ik bedoel niet dat onze puber homo als scheldwoord gebruikt. Ik werk vlakbij een bushalte waar ook christelijke scholieren staan. Ik hoor daar regelmatig het woord homo en nog veel meer rondvliegen. Dit is dus breed geaccepteerd.Maanenschijn schreef:Ongetwijfeld zullen pubers homo naar je kunnen roepen, maar ik neem aan ( zeker als je de puber in kwestie kent) dat je minimaal een goed gesprek voert over taalgebruik en beleefdheid/respect? En het daara vast niet meer voorkomt?Bruna schreef:Als je hoort hoeveel keer pubers homo naar elkaar roepen dan is het breed geaccepteerd. Of je bent gay. We hebben ook een puber die dat roept tegen ons etc. Als ik dat allemaal serieus zou nemen…. Dus in deze met Wim eens.
Ik vind het altijd zo erg als ze ook nog een ernstige ziekte ervoor zetten.Bruna schreef:
Zeker. Ik bedoel niet dat onze puber homo als scheldwoord gebruikt. Ik werk vlakbij een bushalte waar ook christelijke scholieren staan. Ik hoor daar regelmatig het woord homo en nog veel meer rondvliegen. Dit is dus breed geaccepteerd.
Dat "mijn kind doet het niet maar ik hoor van anderen (ook christelijk.....)" .......... zegt mij al genoeg.Bruna schreef:Zeker. Ik bedoel niet dat onze puber homo als scheldwoord gebruikt. Ik werk vlakbij een bushalte waar ook christelijke scholieren staan. Ik hoor daar regelmatig het woord homo en nog veel meer rondvliegen. Dit is dus breed geaccepteerd.Maanenschijn schreef:Ongetwijfeld zullen pubers homo naar je kunnen roepen, maar ik neem aan ( zeker als je de puber in kwestie kent) dat je minimaal een goed gesprek voert over taalgebruik en beleefdheid/respect? En het daara vast niet meer voorkomt?Bruna schreef:Als je hoort hoeveel keer pubers homo naar elkaar roepen dan is het breed geaccepteerd. Of je bent gay. We hebben ook een puber die dat roept tegen ons etc. Als ik dat allemaal serieus zou nemen…. Dus in deze met Wim eens.
De ene puber is de andere niet. Je moet er ook niet zo snel bovenop zitten als bij jongere kinderen. Dit kan averechts werken is mijn ervaring. Hij gebruikte bijvoorbeeld ‘je bent gay’ als stopwoord. Laten weten dat dit niet kan en na een tijdje te hebben aangezien er over gepraat. En dan gaat dat ook weer over.
Maar ik maak me er in eerste instantie niet druk om omdat hij weet dat het niet kan/hoort.
Mooi man dat jij zo selectief kan lezen. Lees het draadje nog eens goed door.Wim Anker schreef:Dat "mijn kind doet het niet maar ik hoor van anderen (ook christelijk.....)" .......... zegt mij al genoeg.Bruna schreef:Zeker. Ik bedoel niet dat onze puber homo als scheldwoord gebruikt. Ik werk vlakbij een bushalte waar ook christelijke scholieren staan. Ik hoor daar regelmatig het woord homo en nog veel meer rondvliegen. Dit is dus breed geaccepteerd.Maanenschijn schreef:Ongetwijfeld zullen pubers homo naar je kunnen roepen, maar ik neem aan ( zeker als je de puber in kwestie kent) dat je minimaal een goed gesprek voert over taalgebruik en beleefdheid/respect? En het daara vast niet meer voorkomt?Bruna schreef:Als je hoort hoeveel keer pubers homo naar elkaar roepen dan is het breed geaccepteerd. Of je bent gay. We hebben ook een puber die dat roept tegen ons etc. Als ik dat allemaal serieus zou nemen…. Dus in deze met Wim eens.
De ene puber is de andere niet. Je moet er ook niet zo snel bovenop zitten als bij jongere kinderen. Dit kan averechts werken is mijn ervaring. Hij gebruikte bijvoorbeeld ‘je bent gay’ als stopwoord. Laten weten dat dit niet kan en na een tijdje te hebben aangezien er over gepraat. En dan gaat dat ook weer over.
Maar ik maak me er in eerste instantie niet druk om omdat hij weet dat het niet kan/hoort.
In dit huis wordt zo'n beetje dagelijks gesproken over taalgebruik, respect en fatsoen. In de hoop dat ze ooit, tegen de tijd dat ze volwassen zijn, respectvol met medemensen omgaan. En dat duurt nog even....
En voorts ben ik wel een btj klaar met de discussie dat sexuele geaardheid een variatie is evenals links- of rechtshandigen. Ik misken op generlei wijze het kruis mijn broeders opgelegd, tegelijk is mijn advies "deal ermee".
Ok, done. Reactie van mij onterecht, sorry.Bruna schreef: Mooi man dat jij zo selectief kan lezen. Lees het draadje nog eens goed door.
Wij praten niet dagelijks over fatsoen. Zo goed als jouw huis zijn we niet. Ik denk dat jullie wel bij de betere opvoeders van ons land behoren.
Praten helpt niet zo, wellicht voorleven wel.