Belijdenis doen
Re: Belijdenis doen
Feit is, dat ouders geen "ja" kunnen zeggen op de doopvragen, als ze nog onbekeerd zijn. Alleen al gezien het feit dat ze aangesproken worden als: Geliefden in de Heere Christus!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Dat weet ik. Maar wie tendeert dan naar het Labdisme?Orchidee schreef:Feit is, dat ouders geen "ja" kunnen zeggen op de doopvragen, als ze nog onbekeerd zijn. Alleen al gezien het feit dat ze aangesproken worden als: Geliefden in de Heere Christus!
Ik vind dit een verwarrend topic.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Dit stellende ga je, verwijzend naar -DIA-, richting gedachten van de Labadisten.Orchidee schreef:Feit is, dat ouders geen "ja" kunnen zeggen op de doopvragen, als ze nog onbekeerd zijn. Alleen al gezien het feit dat ze aangesproken worden als: Geliefden in de Heere Christus!
Daarnaast is het foutief om de grond/eis van de doop te leggen in het geloof van de ouders. De doop zegt niks over het geloof van ouders of van het kind. Het zegt alleen over de mens dat we allen verloren liggen in Adam en onszelf. De doop zegt wel iets over de God van de doop. Namelijk dat de HEERE met Abraham in Christus een verbond gesloten heeft, dat Hij in Christus een volk heeft uitverkoren ter zaligheid.
Het labadisme heeft een punt, dat is vaak met sekten/ketterijen zo.-DIA- schreef:Dat weet ik. Maar wie tendeert dan naar het Labdisme?Orchidee schreef:Feit is, dat ouders geen "ja" kunnen zeggen op de doopvragen, als ze nog onbekeerd zijn. Alleen al gezien het feit dat ze aangesproken worden als: Geliefden in de Heere Christus!
Inderdaad bestaat de gemeente uit 'ware christ-gelovigen' en al de anderen horen er in principe niet bij (NGB art. 27).
Volgens mij is dat wel een beperkte visie op de doop.Nowhere schreef:Dit stellende ga je, verwijzend naar -DIA-, richting gedachten van de Labadisten.Orchidee schreef:Feit is, dat ouders geen "ja" kunnen zeggen op de doopvragen, als ze nog onbekeerd zijn. Alleen al gezien het feit dat ze aangesproken worden als: Geliefden in de Heere Christus!
Daarnaast is het foutief om de grond/eis van de doop te leggen in het geloof van de ouders. De doop zegt niks over het geloof van ouders of van het kind. Het zegt alleen over de mens dat we allen verloren liggen in Adam en onszelf. De doop zegt wel iets over de God van de doop. Namelijk dat de HEERE met Abraham in Christus een verbond gesloten heeft, dat Hij in Christus een volk heeft uitverkoren ter zaligheid.
De doop gaat niet alleen over "dat Hij in Christus een volk heeft uitverkoren ter zaligheid".
Het is een verbond die God persoonlijk sluit met de gedoopte.
"De HEERE geeft een teken en zegel van zijn verbondsbeloften.
Met vrijmoedigheid mogen wij bidden om de vervulling daarvan.
Aan dit gebed verbindt Hij zijn zegen."
En dan verder?Panny schreef:"De HEERE geeft een teken en zegel van zijn verbondsbeloften.
Begrijp ik, maar dat ook wat het zou moeten zijn, maar dit in de praktijk brengen brengt wel meePosthoorn schreef:Het labadisme heeft een punt, dat is vaak met sekten/ketterijen zo.-DIA- schreef:Dat weet ik. Maar wie tendeert dan naar het Labdisme?Orchidee schreef:Feit is, dat ouders geen "ja" kunnen zeggen op de doopvragen, als ze nog onbekeerd zijn. Alleen al gezien het feit dat ze aangesproken worden als: Geliefden in de Heere Christus!
Inderdaad bestaat de gemeente uit 'ware christ-gelovigen' en al de anderen horen er in principe niet bij (NGB art. 27).
dat we het Labadisme omarmen.
Weet ik niet, ik weet niet wat De Labadie precies wilde. Maar idd. krijg je dan een gemeente met 'belijders' en 'adherenten', net als bij een baptistische gemeente. Hoe erg is dat?-DIA- schreef:Begrijp ik, maar dat ook wat het zou moeten zijn, maar dit in de praktijk brengen brengt wel mee dat we het Labadisme omarmen.Posthoorn schreef:Het labadisme heeft een punt, dat is vaak met sekten/ketterijen zo.
Wat bedoel je? Kun je de vraag wat concreter maken?Posthoorn schreef:En dan verder?Panny schreef:"De HEERE geeft een teken en zegel van zijn verbondsbeloften.
Concreter kan het niet. Waar bestaat die zegen uit? Wordt elke gedoopte die bidt om de vervulling van de belofte zalig?Panny schreef:Wat bedoel je? Kun je de vraag wat concreter maken?Posthoorn schreef:En dan verder?Panny schreef:"De HEERE geeft een teken en zegel van zijn verbondsbeloften.
Op zich niet erg, juist een ideaal. De vraag is of dit werkbaar is op deze aarde.Posthoorn schreef:Weet ik niet, ik weet niet wat De Labadie precies wilde. Maar idd. krijg je dan een gemeente met 'belijders' en 'adherenten', net als bij een baptistische gemeente. Hoe erg is dat?-DIA- schreef:Begrijp ik, maar dat ook wat het zou moeten zijn, maar dit in de praktijk brengen brengt wel mee dat we het Labadisme omarmen.Posthoorn schreef:Het labadisme heeft een punt, dat is vaak met sekten/ketterijen zo.
Vergeet niet dat er ook onder degenen die hun geloof belijden, kaf onder het koren is. Daarom zul je in deze bedeling nooit de 'ideale' situatie bereiken.-DIA- schreef:Op zich niet erg, juist een ideaal. De vraag is of dit werkbaar is op deze aarde.Posthoorn schreef:Weet ik niet, ik weet niet wat De Labadie precies wilde. Maar idd. krijg je dan een gemeente met 'belijders' en 'adherenten', net als bij een baptistische gemeente. Hoe erg is dat?
Als het een oprecht gebed is van een zondaar, vertrouwend/gelovend op de (Evangelie) beloften van God... Dan: ja.Posthoorn schreef:Concreter kan het niet. Waar bestaat die zegen uit? Wordt elke gedoopte die bidt om de vervulling van de belofte zalig?Panny schreef:Wat bedoel je? Kun je de vraag wat concreter maken?Posthoorn schreef:En dan verder?Panny schreef:"De HEERE geeft een teken en zegel van zijn verbondsbeloften.
Ook dat begrijp ik wel. Als we over een begripsleer konden spreken hoef je me niet zoveel te vertellen.Posthoorn schreef:Vergeet niet dat er ook onder degenen die hun geloof belijden, kaf onder het koren is. Daarom zul je in deze bedeling nooit de 'ideale' situatie bereiken.-DIA- schreef:Op zich niet erg, juist een ideaal. De vraag is of dit werkbaar is op deze aarde.Posthoorn schreef:Weet ik niet, ik weet niet wat De Labadie precies wilde. Maar idd. krijg je dan een gemeente met 'belijders' en 'adherenten', net als bij een baptistische gemeente. Hoe erg is dat?
Panny schreef:Volgens mij is dat wel een beperkte visie op de doop.Nowhere schreef:Dit stellende ga je, verwijzend naar -DIA-, richting gedachten van de Labadisten.Orchidee schreef:Feit is, dat ouders geen "ja" kunnen zeggen op de doopvragen, als ze nog onbekeerd zijn. Alleen al gezien het feit dat ze aangesproken worden als: Geliefden in de Heere Christus!
De doop gaat niet alleen over "dat Hij in Christus een volk heeft uitverkoren ter zaligheid".
Het is een verbond die God persoonlijk sluit met de gedoopte.
Tweeërlei kinderen des Verbonds. Inwendig (Gods uitverkoren Kerk) en uitwending (Zij die reeds van eeuwigheid verworpen zijn). Wordt dan een verbond gesloten met elke gedoopte? Nee, want met de verworpenen wordt er geen verbond gesloten. Zij hebben alleen het voorrecht om op het erf des verbonds op te groeien.
"De HEERE geeft een teken en zegel van zijn verbondsbeloften.
Niet elke dopeling heeft de verbondsbeloften toegezegd gekregen.
Als dat wel zo is, is de doop de grond van de zaligheid. En dat is onjuist.
Dat is namelijk alleen het Borgtochtelijke werk van Christus naar het welbehagen van God.