Gelezen, gedacht, gehoord...

Posthoorn

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Posthoorn »

samanthi schreef: Dat klopt ten dele, de Bijbel spreekt met twee woorden.
Ik ook.
samanthi

Bericht door samanthi »

Posthoorn schreef:
samanthi schreef: Dat klopt ten dele, de Bijbel spreekt met twee woorden.
Ik ook.
:)
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:
JCRyle schreef:Of het argument relevant is? Ja! Is het valide? Ik waag het te betwijfelen. Ik ben het wel met je eens dat het een argument is over door te denken. En zeker sluit ik mij aan bij je uitdrukking over het zorgvuldig naar de Schrift spreken. Het heeft mijn voorkeur ook om de Schrift na te spreken. Toch moet je waken om niet het kind met het badwater weg te gooien. De inhoud is in overeenstemming met de Schrift en over de verwoording daarvan zou je kunnen discussiëren. Dat betekent niet dat het een 'onjuiste uitdrukking' is. Dat is veel te rigoureus gesteld.
We zijn het dus aardig eens over dat de wijze van uitdrukken terechte kritiek kunt uitoefenen.

Blijft volgens mij overeind staan dat ik een gradueel onderscheid ziet tussen een uitspraak dat door de zonde de toorn van God op de mens rust tegenover dat een jonggeboren kind een brandhout voor de hel is. Dat laatste impliceert dat het oordeel al voltrokken is en daarmee doe je dus als feilbaar mens een uitspraak over de eeuwige bestemming van het kind. Zeker als we het isoleren van het geheel van de verkondiging. En dat laatste kwam in het verleden (en komt mogelijk in het heden) helaas voor.
Ja als je het zo stelt, dan zijn wij het eens. Want inderdaad de implicatie ligt er in, als het geïsoleerd gebracht of verstaan wordt. Terwijl die implicatie niet steunt op Schriftplaatsen. Zoals Luther terecht aangeeft in dit topic wordt er van Gods zijde aangegeven dat het zo niet hoeft te blijven.
DDD

Bericht door DDD »

https://www.rd.nl/opinie/laat-protestan ... -1.1449588

Een artikel dat tot nadenken stemt. Ook wel wat idealistisch. Maar een opmerkelijk pleidooi voor een bondspredikant.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

DDD schreef:https://www.rd.nl/opinie/laat-protestan ... -1.1449588

Een artikel dat tot nadenken stemt. Ook wel wat idealistisch. Maar een opmerkelijk pleidooi voor een bondspredikant.
Een groepje protestanten binnen de Nederlandse kerkprovincie heeft geen enkele zin. Dat wordt binnen de wereldkerk echt niet serieus genomen. Verder vindt hij dat protestanten dan kunnen wennen aan het pauselijk gezag. Dat is inclusief de pauselijke onfeilbaarheid. Verder stelt hij het gezag van de RKK boven het gezag van de Schrift. Dat kan ik absoluut niet meemaken. Voor mij is de RKK het grootste occulte bolwerk ter wereld vanwege het aanroepen van overledenen. De weg die in dit stuk wordt voorgesteld vind ik een onmogelijke en doodlopende weg. Ik zie uit naar de dag waarop Babel zal vallen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik mag wel concluderen dat wij het vooralsnog niet eens zijn;-)
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Ditbenik schreef: Verder vindt hij dat protestanten dan kunnen wennen aan het pauselijk gezag.
Is dit erg dan?
Dat is inclusief de pauselijke onfeilbaarheid.
Ik weet niet of de paus vindt dat hij onfeilbaar is en hoeverre deze reformatorische tegenwerping nog geleerd wordt binnen de RKK.
Verder stelt hij het gezag van de RKK boven het gezag van de Schrift.
Ik ben dat helemaal met hem eens als hij stelt dat: Het vermogen om de Schrift zonder kerkelijk gezag te kunnen verstaan, is overschat. In de loop van de geschiedenis zijn er naar mijn smaak te veel mensen geweest zonder enige en/of voldoende opleiding die veel invloed op (delen van) de Nederlandse kerk hebben uitgeoefend. Mijns inziens zijn hierdoor ook veel verschillende type gemeentes ontstaan.
Voor mij is de RKK het grootste occulte bolwerk ter wereld vanwege het aanroepen van overledenen. De weg die in dit stuk wordt voorgesteld vind ik een onmogelijke en doodlopende weg. Ik zie uit naar de dag waarop Babel zal vallen.
Rome=Babel?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Over de pauselijke onfeilbaarheid: niemand, de paus niet en ook de RKK niet, denkt dat de paus onfeilbaar is in gewone dingen. Maar wel als hij een leerstellige uitspraak doet, bijvoorbeeld over de Maria-tenhemelopneming. Het staat niet in de Bijbel, er zijn geen getuigen, maar de paus heeft het gezegd dus is het waar.
Van dat soort dingen kun je toch niet blij worden?
DDD

Bericht door DDD »

Het lijkt mij ideaal. Of het waar is, is een heel ander iets. Het scheelt een hoop discussies en onduidelijkheden. Ik zie niet een duidelijke grondslag in de bijbel voor deze apostolische successie, maar goed.

Maar ondertussen hoor ik onlangs dat er 'gereformeerde' kerken zijn waar de dominee (naar het schijnt eveneens onfeilbaar) vaststelt wie er aan het avondmaal hoort. Dus laten we maar bescheiden zijn.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Het artikel stemt mij zeer droevig. Als we de Reformatie dankbaar herdenken, slepen we een historische last mee en missen we de ootmoed van een christen. Alsof het probleem van verdeeldheid opgelost wordt door een onderdeel van een verdorven wereldkerk te worden...
eilander
Moderator

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

DDD schreef:Het lijkt mij ideaal. Of het waar is, is een heel ander iets. Het scheelt een hoop discussies en onduidelijkheden. Ik zie niet een duidelijke grondslag in de bijbel voor deze apostolische successie, maar goed.

Maar ondertussen hoor ik onlangs dat er 'gereformeerde' kerken zijn waar de dominee (naar het schijnt eveneens onfeilbaar) vaststelt wie er aan het avondmaal hoort. Dus laten we maar bescheiden zijn.
We zijn het niet snel eens als jou iets ideaal lijkt, wat in mijn optiek een verschrikkelijke ketterij is.

Die dominee is gehouden aan het Woord, daar is hij ook op aan te spreken. Of het gebeurt, is een tweede. En als men dat niet durft, is dat een slechte zaak.
Maar waarop is een paus die dingen uit z'n duim zuigt, aanspreekbaar?
pierre27

Bericht door pierre27 »

eilander schreef:Over de pauselijke onfeilbaarheid: niemand, de paus niet en ook de RKK niet, denkt dat de paus onfeilbaar is in gewone dingen. Maar wel als hij een leerstellige uitspraak doet, bijvoorbeeld over de Maria-tenhemelopneming. Het staat niet in de Bijbel, er zijn geen getuigen, maar de paus heeft het gezegd dus is het waar.
Van dat soort dingen kun je toch niet blij worden?
Terecht dat je hier niet blij van wordt. Ik begrijp niet goed wat het nut is van dergelijke opiniestukken in het RD. Ik vind dergelijke pleidooien altijd maar een droevig iets. Niet om de RK mensen zelf, mijn werkgever was en RK man, nou daar kan menige refo een voorbeeld aan nemen. Wel om de vervloekte afgodische dwalingen in de leer van deze kerk.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
pierre27

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

eilander schreef:
DDD schreef:Het lijkt mij ideaal. Of het waar is, is een heel ander iets. Het scheelt een hoop discussies en onduidelijkheden. Ik zie niet een duidelijke grondslag in de bijbel voor deze apostolische successie, maar goed.

We zijn het niet snel eens als jou iets ideaal lijkt, wat in mijn optiek een verschrikkelijke ketterij is.

Die dominee is gehouden aan het Woord, daar is hij ook op aan te spreken. Of het gebeurt, is een tweede. En als men dat niet durft, is dat een slechte zaak.
Ik geloof dergelijke beschuldigende opmerkingen niet eens...
pierre27

Bericht door pierre27 »

eilander schreef:Het artikel stemt mij zeer droevig. Als we de Reformatie dankbaar herdenken, slepen we een historische last mee en missen we de ootmoed van een christen. Alsof het probleem van verdeeldheid opgelost wordt door een onderdeel van een verdorven wereldkerk te worden...
Amen!
Orchidee

Re: RE: Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Orchidee »

pierre27 schreef:
eilander schreef:

Ik geloof dergelijke beschuldigende opmerkingen niet eens...
Naief!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie