Homoseksualiteit

Ditbenik
Inactief

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ditbenik »

Bogerman schreef:
merel schreef:Vanavond bij 2doc ( VPRO) een documentaire over homoseksualiteit op refo scholen. Een beetje gekleurd vanuit de lesbische presentatrice, maar een goed verhaal/ uitleg vanuit diverse refo scholen. Al vond ik een reactie van een scholier, ik drink liever geen koffie met een homo, tenenkrommend. Ik denk dat de diverse scholen al behoorlijk op de goede weg zijn in hun omgaan met homoseksualiteit, maar dat de achterban van deze scholen nog een lange weg te gaan heeft.
Welke lange weg? Totdat we homoseksualiteit allemaal zo gewoon zijn gaan vinden dat we Gods Woord niet meer na durven spreken?
Gods Woord na spreken heb je niets aan als je ook geen dader bent van het woord. Concreet betekent dit in de eerste plaats je naaste liefhebben als jezelf, ook als die naaste homo is. De eenzaamheid van deze mensen is al groot, hoe pijnlijk moet het dan zijn als christenen er niet alleen niet naast willen staan maar er zelfs geen contact mee willen. Dan is er inderdaad nog een lange weg te gaan.
Adje

Bericht door Adje »

merel schreef:Vanavond bij 2doc ( VPRO) een documentaire over homoseksualiteit op refo scholen. Een beetje gekleurd vanuit de lesbische presentatrice, maar een goed verhaal/ uitleg vanuit diverse refo scholen. Al vond ik een reactie van een scholier, ik drink liever geen koffie met een homo, tenenkrommend. Ik denk dat de diverse scholen al behoorlijk op de goede weg zijn in hun omgaan met homoseksualiteit, maar dat de achterban van deze scholen nog een lange weg te gaan heeft.
Het RD gaf gisteren ook aandacht aan de documentaire:
https://www.rd.nl/artikel/938213-yora-r ... ksualiteit
Adje

Bericht door Adje »

Ditbenik schreef:
Bogerman schreef:
Welke lange weg? Totdat we homoseksualiteit allemaal zo gewoon zijn gaan vinden dat we Gods Woord niet meer na durven spreken?
Gods Woord na spreken heb je niets aan als je ook geen dader bent van het woord. Concreet betekent dit in de eerste plaats je naaste liefhebben als jezelf, ook als die naaste homo is. De eenzaamheid van deze mensen is al groot, hoe pijnlijk moet het dan zijn als christenen er niet alleen niet naast willen staan maar er zelfs geen contact mee willen. Dan is er inderdaad nog een lange weg te gaan.
Helemaal mee eens!

Het is al eens meer aangegeven in dit topic: het is heel gemakkelijk praten over een zonde die je zelf nooit zal doen!
Spreken we ook zo over, en tegen, mensen die bv. zwart werken?
Tussen een zonde goedkeuren en niet met een homo kunnen/willen koffiedrinken zit een wereld van verschil. Een beetje empathisch vermogen lijkt mij toch wel op z'n plaats!
Geen wonder dat vanwege dit soort liefdeloze gepraat en handelwijze veel homo's/lesbiennes de kerk verlaten!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Adje schreef:Geen wonder dat vanwege dit soort liefdeloze gepraat en handelwijze veel homo's/lesbiennes de kerk verlaten!
Als dit de reden is, is dat natuurlijk heel erg.
Niet-liefdevol zijn is op geen enkele manier goed te praten. Twee kanttekeningen zet ik er toch bij:
1. Als op grond van Gods Woord het hebben van een relatie wordt afgewezen, kan dat ook als niet-liefdevol worden weggezet. Dat is echter fundamenteel iets anders.
2. Ik weet iets van de situatie op middelbare scholen, en reken erop dat een homo het op niet-christelijke scholen het ook beslist niet makkelijk heeft, en dan druk ik me zacht uit. Dus dat we als refo's hierin nog veel te doen hebben, dat geloof ik wel. Maar laten we ons ook niet in de hoek laten drukken, alsof er in de refohoek alleen maar homofobie zou bestaan, en alleen dáár (nog).
Adje

Bericht door Adje »

eilander schreef:
Adje schreef:Geen wonder dat vanwege dit soort liefdeloze gepraat en handelwijze veel homo's/lesbiennes de kerk verlaten!
Niet-liefdevol zijn is op geen enkele manier goed te praten. Twee kanttekeningen zet ik er toch bij:
1. Als op grond van Gods Woord het hebben van een relatie wordt afgewezen, kan dat ook als niet-liefdevol worden weggezet. Dat is echter fundamenteel iets anders.
2. Ik weet iets van de situatie op middelbare scholen, en reken erop dat een homo het op niet-christelijke scholen het ook beslist niet makkelijk heeft, en dan druk ik me zacht uit. Dus dat we als refo's hierin nog veel te doen hebben, dat geloof ik wel. Maar laten we ons ook niet in de hoek laten drukken, alsof er in de refohoek alleen maar homofobie zou bestaan, en alleen dáár (nog).
Dat is zeker niet goed te praten. Toch komt dat voor. merel schreef eerder in dit topic al over haar nichtje die de kerk om deze reden heeft verlaten. Dat komt meer voor.

1 Mijn ervaring is dat reformatorische homo's en lesbiennes helemaal niet verwachten dat wij op grond van de Bijbel een homoseksuele relatie goedkeuren. Wel is het voor hen belangrijk hoe wij met hen en een evt. partner omgaan.
Dan zeg je niet: "met een homo kan ik niet samen koffie drinken!" Dat is dan inderdaad tenenkrommend!
2 Daar heb je gelijk in. Maar sinds wanneer moeten wij wat dit aangaat naar "de wereld" kijken? Laten wij persoonlijk als christen en als kerk (kerkelijke gemeente) óók wat dit betreft maar een lichtend licht en een zoutend zout zijn!
merel

Bericht door merel »

eilander schreef:
Herman van Wijngaarden gaf voorlichting over homoseksualiteit op een refo school. Hij is zelf homo en vindt dat een relatie op grond van de bijbel niet kan. Een jongen zei glashard tegen hem dat hij niet met hem alleen in een ruimte wil zijn. Waar hij bang voor was, geen idee! De docenten beaamden dat hierin nog een lange weg te gaan is.

Of homo's het op andere scholen moeilijker hebben weet ik niet. Op de christelijke school van mijn oudste iig niet. Daar wordt het open besproken. De school stimuleert een open gesprek tussen de 'voor'- en ' tegen'standers van een relatie.
Adje

Bericht door Adje »

merel schreef:
Herman van Wijngaarden gaf voorlichting over homoseksualiteit op een refo school. Hij is zelf homo en vindt dat een relatie op grond van de bijbel niet kan. Een jongen zei glashard tegen hem dat hij niet met hem alleen in een ruimte wil zijn. Waar hij bang voor was, geen idee! De docenten beaamden dat hierin nog een lange weg te gaan is.
Herman van Wijngaarden geeft aan dat de opmerking van de jongen hem heeft geraakt.
Jaren geleden was Herman te horen en te zien in een reportage van de EO. Het is misschien al wel 15 of 16 jaar geleden, maar zijn woorden en de worsteling die hij had doorgemaakt hebben mij toen diep geraakt.

Dan zegt "zo'n snotneus" eventjes tegen je dat hij niet graag samen met Herman wil koffie drinken!
Bogerman

Bericht door Bogerman »

merel schreef:Staat er in Gods woord dat je niet met een homo in 1 ruimte mag komen? Dat is o.a. de lange weg die nog afgelegd moet worden. Ik vond het beschamend om dat tegen een homo te zeggen. Dat gebeurde namelijk voor de camera.

De docenten van de scholen gaven aan dat zij in een spagaat zaten. Zij willen de homoseksuele jongeren begeleiden, maar hebben te maken met een achterban waarvan een deel nooit over deze problematiek spreekt.
Dat zijn de uitzonderingen. Ik zie in de refowereld het tegenovergestelde.
merel

Bericht door merel »

Bogerman schreef:
merel schreef:Staat er in Gods woord dat je niet met een homo in 1 ruimte mag komen? Dat is o.a. de lange weg die nog afgelegd moet worden. Ik vond het beschamend om dat tegen een homo te zeggen. Dat gebeurde namelijk voor de camera.

De docenten van de scholen gaven aan dat zij in een spagaat zaten. Zij willen de homoseksuele jongeren begeleiden, maar hebben te maken met een achterban waarvan een deel nooit over deze problematiek spreekt.
De docenten van diverse refoscholen spreken de waarheid niet als zij aangeven dat ze veel te maken hebben met een achterban die het liever 'doodzwijgt'?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

merel schreef:
Bogerman schreef:

De docenten van diverse refoscholen spreken de waarheid niet als zij aangeven dat ze veel te maken hebben met een achterban die het liever 'doodzwijgt'?
Letterlijk wordt er dit gezegd:
"Tegelijkertijd hebben we ook in onze achterban, vanuit gezinnen en kerken, mensen die zeggen: heb het er gewoon niet over. Ze ontkennen misschien wel goeddeels dat homoseksualiteit bestaat ook onder onze jongeren en daar zit de school soms op een ongemakkelijke manier tussen."
merel

Bericht door merel »

Precies, dus niet alleen doodzwijgen, maar ook ontkennen dat het bestaat. Dan maak je toch een rariteit van de homoseksuele mens?
Bogerman

Bericht door Bogerman »

merel schreef:
Bogerman schreef:

Nee, dat klopt niet. Wel dat er terughoudendheid wordt betracht. Vandaar het woordje ‘soms’.
DDD

Bericht door DDD »

Een mooi interview in het RD met ds. Kort.

Ik vond zijn houding destijds ongehoord en dom, en ik weet nog dat anderen hier vonden dat christenen juist achter hem zouden moeten staan. Bij nader inzien is daar ook wel wat voor te zeggen. Iedereen heeft zo zijn sterke en minder sterke kanten. Ik vind het wel verbazend om te zien dat een predikant niet weet dat we in Nederland in beginsel openbaarheid van bestuur hebben en dat je dus niet geheim brieven aan de gemeenteraad kunt sturen, en zeker niet over zoiets.

Maar goed. Goed om te lezen dat er ook dominees op bezoek zijn gekomen. Dat vind ik oprecht heel goed. Maar ik ben het zeker niet met de verslaggever eens dat ds. Van der Tang vergelijkbare woorden gebruikte. Die drukte zich toch heel wat preciezer en voorzichtiger uit, en misschien wel duidelijker.

En dat hij meent geen advocaat nodig te hebben vind ik echt héél storend en zelfingenomen. Als hij zijn verweer niet goed doet, kunnen honderden andere predikanten daar last van hebben. Die hele neiging om de middellijke weg te verachten vind ik een van de slechtste onderdelen van de oud-gereformeerde manier van denken. Je ziet het in inentingen, nu in zo'n rechtszaak. Ik vind het onverantwoord. Ik hoop dat er wijze mensen in zijn omgeving zijn die zeggen dat zijn juridisch inzicht wellicht toch iets te wensen overlaat.

Het geheel laat maar zien dat er altijd veel wijsheid nodig is.

rd.nl/artikel/938382-ds-kort-bijbel-is-altijd-het-richtsnoer-ook-als-ik-voor-de-rechter-sta
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef: En dat hij meent geen advocaat nodig te hebben vind ik echt héél storend en zelfingenomen. Als hij zijn verweer niet goed doet, kunnen honderden andere predikanten daar last van hebben. Die hele neiging om de middellijke weg te verachten vind ik een van de slechtste onderdelen van de oud-gereformeerde manier van denken. Je ziet het in inentingen, nu in zo'n rechtszaak. Ik vind het onverantwoord. Ik hoop dat er wijze mensen in zijn omgeving zijn die zeggen dat zijn juridisch inzicht wellicht toch iets te wensen overlaat.
Voor jou is dat een slecht onderdeel. Het past echter bij de oud-gereformeerde manier van denken.
Vest op prinsen geen betrouwen, weet je nog?
Hij verwacht alles van de Heere, ik ben wel jaloers op zo'n standvastig geloof.
Want ik probeer altijd nog wel wat zekerheidjes in te bouwen.
Ik zou willen dat we meer van dit soort "eigenzinnige" mensen hadden.
Er zijn er steeds minder.
Na een prekenserie over Noach gehoord te hebben, ben ik er heel anders over gaan denken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Welke prekenserie was dat, @Mara?
Plaats reactie