herziene psalmberijming

albion

Re: herziene psalmberijming

Bericht door albion »

rekcor schreef:
Erasmiaan schreef:Ik geloof niet dat het een heel goed teken is als we alles willen vernieuwen. Het is de geest van de tijd, ik weet het. Maar ik verbaas me over het gemak waarmee men 'het oude' aan de kant schuift. Zelfs als men na 30 jaar gaat verhuizen naar een ander (nieuw) huis zal daar iets zijn van weemoed, van verdriet, vanwege de gehechtheid aan het oude. En dan gaat het over een huis! Maar nu gaat het over iets fundamenteels als een Bijbelvertaling en een psalmberijming! Waarin men onderwezen is, wat iemands (geestelijk) eten en drinken is, wat men uit zijn hoofd heeft geleerd, waar de meest dierbare en ontroerende momenten zijn geweest, ja, waar God zelf door gesproken heeft.
Ik begrijp precies wat je bedoelt! Maar ik vind het wel naar afgoderij neigen. Tenslotte gaat het in het leven niet om een bijbelvertaling, niet om de psalmberijming of oude schrijvers, het gaat om de levende Christus! En in een relatie met Hem maakt het helemaal niet meer uit in welke vertaling je de bijbel leest, welke berijming je zingt, welke dominee je beluistert, welke muzieksoort je beluistert.

Persoonlijk zing ik 'Opent uwe mond' net zo lief mee als 'Trust and obey', een Psalm voor Nu, een rock gospelsong, een cantate van Bach, enz. Want in al die liederen wordt mijn Schepper en Heiland groot gemaakt.
Erasmiaan schreef:En natuurlijk weten we dat het een splijtzwam gaat worden! Maar wiens oorzaak zou dat nu zijn!? Zonder dergelijke initiatieven zou er nooit een splijtzwam zijn ontstaan.
Ik denk dat als je alles bij het oude laat, er ook een splijtzwam ontstaat. Dan scheiden de 'behoudenden' weliswaar niet af van de 'vooruitstrevenden', maar de 'vooruitstrevenden' van de 'behoudenden'. Bovendien is het mijns bescheiden inziens een teken aan de wand van het geestelijke verval van de gereformeerde gezindte als dit soort items echte splijtzwammen zouden zijn.
Ik vind dat juist een teken aan de wand om het verschil niet meer te kunnen horen tussen een psalmvers en een rock gospelsong, of een uitgave van de Statenvertaling en de uitgave van Groot Nieuws bijvoorbeeld (als het toch niet uitmaakt welke vertaling men leest).

Ik denk bij het lezen van je quote aan het spreekwoord : de vlag die de lading moet dekken (sorry).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Jongere

Bericht door Jongere »

Volgens mij stond er ooit een link op het forum (want nee, het gaat niet voor de eerste keer hierover ;-)) naar een site van iemand die een nieuwe berijming had gemaakt. Ik meen me te herinneren dat ik die toen wel mooi vond. Heeft iemand een idee waar ik het over heb?
helma

Bericht door helma »

ik ben voor het zingen van de onberijmde psalmen
-DIA-

Bericht door -DIA- »

helma schreef:ik ben voor het zingen van de onberijmde psalmen
Gregoriaans?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Gregoriaans?
Waar slaat dat nou weer op?
~~Soli Deo Gloria~~
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Jongere schreef:Volgens mij stond er ooit een link op het forum (want nee, het gaat niet voor de eerste keer hierover ;-)) naar een site van iemand die een nieuwe berijming had gemaakt. Ik meen me te herinneren dat ik die toen wel mooi vond. Heeft iemand een idee waar ik het over heb?
ja hoor, dat is Johan Janse
http://www.refdag.nl/nieuws/johan_janse ... gen_1_2569
Op de nieuwe cd van het projectkoor Laetare staat een van zijn psalmen
http://www.kleinkoorlaetare.nl/cds-laet ... menproject
Voor zijn psalmberijmingen zie
http://www.nieuwveense-zangen-dichten.n ... ingen.html
~~Soli Deo Gloria~~
caprice

Bericht door caprice »

refo schreef:Maar één ding is wel duidelijk. De tegenstanders van de HSV danken God dat het aan de wijzen en verstandigen geopenbaard is en voor de eenvoudigen verborgen is.

Een beetje moeite doen. Jaja.
Jaja. Dat zouden de voorstanders die zo wijs waren om de HSV aan te schaffen zeker ook kunnen danken?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Desiree

Bericht door Desiree »

albion schreef:
rekcor schreef:
Erasmiaan schreef:Ik geloof niet dat het een heel goed teken is als we alles willen vernieuwen. Het is de geest van de tijd, ik weet het. Maar ik verbaas me over het gemak waarmee men 'het oude' aan de kant schuift. Zelfs als men na 30 jaar gaat verhuizen naar een ander (nieuw) huis zal daar iets zijn van weemoed, van verdriet, vanwege de gehechtheid aan het oude. En dan gaat het over een huis! Maar nu gaat het over iets fundamenteels als een Bijbelvertaling en een psalmberijming! Waarin men onderwezen is, wat iemands (geestelijk) eten en drinken is, wat men uit zijn hoofd heeft geleerd, waar de meest dierbare en ontroerende momenten zijn geweest, ja, waar God zelf door gesproken heeft.
Ik begrijp precies wat je bedoelt! Maar ik vind het wel naar afgoderij neigen. Tenslotte gaat het in het leven niet om een bijbelvertaling, niet om de psalmberijming of oude schrijvers, het gaat om de levende Christus! En in een relatie met Hem maakt het helemaal niet meer uit in welke vertaling je de bijbel leest, welke berijming je zingt, welke dominee je beluistert, welke muzieksoort je beluistert.

Persoonlijk zing ik 'Opent uwe mond' net zo lief mee als 'Trust and obey', een Psalm voor Nu, een rock gospelsong, een cantate van Bach, enz. Want in al die liederen wordt mijn Schepper en Heiland groot gemaakt.
Erasmiaan schreef:En natuurlijk weten we dat het een splijtzwam gaat worden! Maar wiens oorzaak zou dat nu zijn!? Zonder dergelijke initiatieven zou er nooit een splijtzwam zijn ontstaan.
Ik denk dat als je alles bij het oude laat, er ook een splijtzwam ontstaat. Dan scheiden de 'behoudenden' weliswaar niet af van de 'vooruitstrevenden', maar de 'vooruitstrevenden' van de 'behoudenden'. Bovendien is het mijns bescheiden inziens een teken aan de wand van het geestelijke verval van de gereformeerde gezindte als dit soort items echte splijtzwammen zouden zijn.
Ik vind dat juist een teken aan de wand om het verschil niet meer te kunnen horen tussen een psalmvers en een rock gospelsong, of een uitgave van de Statenvertaling en de uitgave van Groot Nieuws bijvoorbeeld (als het toch niet uitmaakt welke vertaling men leest).

Ik denk bij het lezen van je quote aan het spreekwoord : de vlag die de lading moet dekken (sorry).
Ik krijg de indruk dat je er helemaal niets van begrijpt. Maar het zou liefdeloos zijn om daar verder op in te gaan.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

jvdg

Bericht door jvdg »

Desiree schreef: Ik krijg de indruk dat je er helemaal niets van begrijpt. Maar het zou liefdeloos zijn om daar verder op in te gaan.
Het lijkt me liefdelozer om je indruk zó weer te geven dan om in te gaan op de argumentatie van Albion.
Gian

Bericht door Gian »

jvdg schreef: Ik reageer emotioneel, maar waaraan geraakt wordt dat zijn voor mij (e.v.a.) ook emotionele zaken.
Dat bepaalde zaken een gevoelswaarde hebben snap ik. Wel wil ik er 2 vragen bij stellen;

-Welk belang heeft mijn gevoelswaarde binnen het geheel?
-Wat is de affiniteit van de jongeren met de oude traditie?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Gregoriaans?
Waar slaat dat nou weer op?
Prachtig, Gregoriaans. Gaan we doen.. :)
Hier beneden is het niet.
Marco

Bericht door Marco »

Upquark schreef:Wat '1968' betreft: wat zijn nu precies de bezwaren tegen die berijming? (en nee, dat het een nieuwe berijming is telt niet... :8|)

Het is immers vrij gemakkelijk te zien dat deze berijming dichter bij de onberijmde psalmtekst staat dan 1773.
Dat-ie hier en daar ook behoorlijk verouderde taal gebruikt. Sommige psalmen wijken ook wat af van de onberijmde versies. Voor de GKv was dat destijds reden om wel uit deze berijming te gebruiken, maar niet de hele bundel in te voeren. Vandaar dat de psalmen uit de GKv bundel deels wel, deels niet met '1968' overeenkomen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marco schreef:
Upquark schreef:Wat '1968' betreft: wat zijn nu precies de bezwaren tegen die berijming? (en nee, dat het een nieuwe berijming is telt niet... :8|)

Het is immers vrij gemakkelijk te zien dat deze berijming dichter bij de onberijmde psalmtekst staat dan 1773.
Dat-ie hier en daar ook behoorlijk verouderde taal gebruikt. Sommige psalmen wijken ook wat af van de onberijmde versies. Voor de GKv was dat destijds reden om wel uit deze berijming te gebruiken, maar niet de hele bundel in te voeren. Vandaar dat de psalmen uit de GKv bundel deels wel, deels niet met '1968' overeenkomen.
Zelfs op die bundel is al weer kritiek. Dit sterkt me in mijn idee om 1773 te handhaven. De één vindt een herziening veel te ver gaan, de ander niet ver genoeg, de één heeft op het ene aspect kritiek, de ander op weer een ander aspect...
Marco

Bericht door Marco »

Erasmiaan schreef:
Marco schreef:

Zelfs op die bundel is al weer kritiek. Dit sterkt me in mijn idee om 1773 te handhaven. De één vindt een herziening veel te ver gaan, de ander niet ver genoeg, de één heeft op het ene aspect kritiek, de ander op weer een ander aspect...
Op alles kan je kritiek hebben. Daar ontkom je nooit aan, en dat moet je ook niet willen. Je ontkomt er ook niet aan door dan maar niets te doen.

Niet iedere verandering is een verbetering. Iedere verbetering is wel een verandering.
Marnix

Bericht door Marnix »

Evangelist schreef:Niemand is ten principale tegen een nieuwe psalmberijming, denk ik. Die van ds. Meeuse is inderdaad erg mooi.

Andere berijmingen zijn er ook. Ooit heb ik bijvoorbeeld deze herrijming van psalm 1 gezien:

4.
De HEERE kent rechtvaardigen van hart.
Hun wegen zijn gebaand door zondesmart.
En op hun weg zal God aan hen verschijnen.
Maar goddelozen zullen toch verdwijnen.
Hun paden zullen dan met hen vergaan,
wanneer zij sterven in hun eigen waan.
Ik vind dit vers erg slecht vertaald. Blijkbaar had men net niet genoeg ruimte in 3 verzen. Dit laatste vers is gemaakt op basis van 1 zin:

6 want de HERE kent de weg der rechtvaardigen,
maar de weg der goddelozen vergaat.

En moet je eens kijken wat er allemaal bij is gedicht. Hun wegen zijn gebaand door zondersmart. En op hun weg zal God aan hen verschijnen enz. Deze zaken zijn totaal niet terug te vinden in de Psalm.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie