Ik vind dat juist een teken aan de wand om het verschil niet meer te kunnen horen tussen een psalmvers en een rock gospelsong, of een uitgave van de Statenvertaling en de uitgave van Groot Nieuws bijvoorbeeld (als het toch niet uitmaakt welke vertaling men leest).rekcor schreef:Ik begrijp precies wat je bedoelt! Maar ik vind het wel naar afgoderij neigen. Tenslotte gaat het in het leven niet om een bijbelvertaling, niet om de psalmberijming of oude schrijvers, het gaat om de levende Christus! En in een relatie met Hem maakt het helemaal niet meer uit in welke vertaling je de bijbel leest, welke berijming je zingt, welke dominee je beluistert, welke muzieksoort je beluistert.Erasmiaan schreef:Ik geloof niet dat het een heel goed teken is als we alles willen vernieuwen. Het is de geest van de tijd, ik weet het. Maar ik verbaas me over het gemak waarmee men 'het oude' aan de kant schuift. Zelfs als men na 30 jaar gaat verhuizen naar een ander (nieuw) huis zal daar iets zijn van weemoed, van verdriet, vanwege de gehechtheid aan het oude. En dan gaat het over een huis! Maar nu gaat het over iets fundamenteels als een Bijbelvertaling en een psalmberijming! Waarin men onderwezen is, wat iemands (geestelijk) eten en drinken is, wat men uit zijn hoofd heeft geleerd, waar de meest dierbare en ontroerende momenten zijn geweest, ja, waar God zelf door gesproken heeft.
Persoonlijk zing ik 'Opent uwe mond' net zo lief mee als 'Trust and obey', een Psalm voor Nu, een rock gospelsong, een cantate van Bach, enz. Want in al die liederen wordt mijn Schepper en Heiland groot gemaakt.
Ik denk dat als je alles bij het oude laat, er ook een splijtzwam ontstaat. Dan scheiden de 'behoudenden' weliswaar niet af van de 'vooruitstrevenden', maar de 'vooruitstrevenden' van de 'behoudenden'. Bovendien is het mijns bescheiden inziens een teken aan de wand van het geestelijke verval van de gereformeerde gezindte als dit soort items echte splijtzwammen zouden zijn.Erasmiaan schreef:En natuurlijk weten we dat het een splijtzwam gaat worden! Maar wiens oorzaak zou dat nu zijn!? Zonder dergelijke initiatieven zou er nooit een splijtzwam zijn ontstaan.
Ik denk bij het lezen van je quote aan het spreekwoord : de vlag die de lading moet dekken (sorry).