Ik denk dat je niet te moeilijk moet denken.Willem schreef:Ben het iig eens met de verduidelijking dat de verdienste van Christus de zondaar tot gerechtigheid wordt gerekend. Over de verbondsbeschouwing moet ik nog eens goed nadenken. m.i. zijn wij zo "verknipt" door de Verlichting dat het denken in andere structuren dan het individualisme ons (mij) erg slecht af gaat.
Ook nu kennen we nog het onderscheid:
1. Je hebt mensen in de wereld, die Gods Woord niet hebben, en de weg tot behoud niet kennen. Onder het oude Israël waren dat de heidenen.
2. Naast de wereld heb je nu de kerk, waarin bekeerden en onbekeerden elkaar ontmoeten rondom het woord. Als (naar mijn visie) verbondskinderen, die het bijzondere voorrecht hebben dat God hen afgezonderd heeft om Zijn Woord te geven, om hen de Weg tot behoud te wijzen.
3. Onder het oude Israël had je Israëlieten die God met hun hele hart dienden, en hen die dat niet deden. Dat onderscheid zie je in de kerk nu nog steeds.
Volgens mij heb je zo in hedendaagse structuren hetzelfde als onder het oude Israël.