kerktelefoon jonge gezinnen.

Afgewezen

Re: kerktelefoon jonge gezinnen.

Bericht door Afgewezen »

Je moet dat slapen in de kerk niet zo zwaar aanzetten. Eutyches viel ook in slaap, viel uit het raam en werd door Paulus weer uit de dood opgewekt. Een reprimande kreeg hij voor zover bekend niet.
Je bent mens en er kunnen allerlei omstandigheden zijn waardoor je slaap krijgt in de kerk. Dat is heus niet altijd desinteresse of ongehoorzaamheid aan God of weet ik wat niet al.
Ander

Bericht door Ander »

Slapen in de kerk is verkeerd, hoe je het ook went of keert. En daar kunnen heel veel verschillende, soms begrijpelijke, redenen zijn waarom het gebeurt maar daarmee is het nog niet goed. Met vlinder eens: na een nachtdienst ging ik ook wel naar de kerk of, zoals onze inlevende Democritus ( ;) ) noemde, een huilend kind heeft er ook wel eens voor gezorgd dat de zaterdag op zondagnacht ook wat minder geslapen werd. Dus ik snap het best, eigenlijk. Daarmee zeg ik niet dat het goed is.
Laatst gewijzigd door Ander op 10 sep 2010, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Joannah

Bericht door Joannah »

Als ik predikant zou zijn en een stuk of wat slapende kerkgangers moest aanschouwen vanaf de kansel, zou ik dat geloof ik niet erg waarderen, integendeel.
Iemand die in slaap valt terwijl je tegen hem praat...dat kan toch niet?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Willem

Bericht door Willem »

-knip-. Je standpunt is prima, maar dat kan ook op een minder agressieve toon geventileerd worden. Daarnaast speel je op de persoon.
Terri

Bericht door Terri »

Afgewezen schreef:Je moet dat slapen in de kerk niet zo zwaar aanzetten. Eutyches viel ook in slaap, viel uit het raam en werd door Paulus weer uit de dood opgewekt. Een reprimande kreeg hij voor zover bekend niet.
Je bent mens en er kunnen allerlei omstandigheden zijn waardoor je slaap krijgt in de kerk. Dat is heus niet altijd desinteresse of ongehoorzaamheid aan God of weet ik wat niet al.
Precies.
henriët

Bericht door henriët »

Willem schreef:-knip-

Willem, namens de mods vraag ik je om niet op de persoon te spelen en om op een vriendelijke manier te posten.
mvg Henriët
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
huisman

Bericht door huisman »

Marnix schreef:Klopt, en iedere trouwdienst is ook een kerkelijke eredienst, moet je dus ook allemaal naar toe.

Mijn punt is dat je de tekst niet zo moet interpreteren dat hoeveel diensten er ook bij komen je ze stuk voor stuk moet blijven bezoeken. Overigens wordt "bijeenkomst" door ons wel uitgelegd als "eredienst" maar volgens mij is het veel breder.

Mijn punt is dat men wel allemaal nieuwe dienst kan gaan bedenken en invoeren en de tekst volgens mij niet aangeeft dat je die dan ook niet moet verzuimen. Paulus schrijft dat de mensen de onderlinge bijeenkomsten niet moeten verzuimen en dat gaat dan ook over de frequentie van de bijeenkomsten van toen... en niet de frequentie van nu.
De Heilige Geest schrijft d.m.v. Paulus dat wij de onderlinge bijeenkomsten niet moeten verzuimen.Dan is zo iemand te vermanen. 2 kerkdiensten per zondag zijn er al honderden jaren in de protestantse traditie. Maar de christen van 2010 heeft aan één genoeg?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Solipsis

Bericht door Solipsis »

huisman schreef:
Marnix schreef:Klopt, en iedere trouwdienst is ook een kerkelijke eredienst, moet je dus ook allemaal naar toe.

Mijn punt is dat je de tekst niet zo moet interpreteren dat hoeveel diensten er ook bij komen je ze stuk voor stuk moet blijven bezoeken. Overigens wordt "bijeenkomst" door ons wel uitgelegd als "eredienst" maar volgens mij is het veel breder.

Mijn punt is dat men wel allemaal nieuwe dienst kan gaan bedenken en invoeren en de tekst volgens mij niet aangeeft dat je die dan ook niet moet verzuimen. Paulus schrijft dat de mensen de onderlinge bijeenkomsten niet moeten verzuimen en dat gaat dan ook over de frequentie van de bijeenkomsten van toen... en niet de frequentie van nu.
De Heilige Geest schrijft d.m.v. Paulus dat wij de onderlinge bijeenkomsten niet moeten verzuimen.Dan is zo iemand te vermanen. 2 kerkdiensten per zondag zijn er al honderden jaren in de protestantse traditie. Maar de christen van 2010 heeft aan één genoeg?
Een ieder zij ten volle verzekerd... Ik kan me wel voorstellen dat 2 preken op een dag erg veel is en de inhoud van de 2e preek het ene oor in en het andere uit gaat omdat men al 'verzadigd' is of concentratie moeilijk is op te brengen.
jvdg

Bericht door jvdg »

Solipsis schreef:
huisman schreef:

Een ieder zij ten volle verzekerd... Ik kan me wel voorstellen dat 2 preken op een dag erg veel is en de inhoud van de 2e preek het ene oor in en het andere uit gaat omdat men al 'verzadigd' is of concentratie moeilijk is op te brengen.
Circa 3 uur op een volle dag, gesplitst in twee diensten.
Concentratie niet op kunnen brengen? Kom nou toch.
De meeste mensen kunnen 8 uur per dag moeiteloos hun werk geconcentreerd kunnen doen.
En ook hebben velen geen enkele moeite om zeer geboeid en zonder onderbreking te kijken naar lange films, of een boek in een ruk uit lezen.
Solipsis

Bericht door Solipsis »

jvdg schreef: Circa 3 uur op een volle dag, gesplitst in twee diensten.
Fijn om te horen dat jij hier geen moeite mee hebt. Toch lijkt de verontwaardiging me niet geheel terecht.
De meeste mensen kunnen 8 uur per dag moeiteloos hun werk geconcentreerd kunnen doen.
Je chargeert. Werken bestaat uit een veelvoud aan handelingen waarbij de aandacht en focus niet aaneensluitend op 1 aspect hoeven te rusten. Dat maakt dat 4 uur onafgebroken lang werken waarbij je je aandacht kunt verleggen op een nieuw mailtje, gesprek met een collega, het halen van koffie, et cetera een stuk gemakkelijker is dan 1,5 uur lang onafgebroken naar iemand luisteren. En het komt niet zelden voor dat de spreker in kwestie gebruik maakt van bijna gekunstelde zinnen die niet altijd voor zich spreken.

En vergeet niet dat een preek ook emotioneel wel eens zwaar kan zijn.
En ook hebben velen geen enkele moeite om zeer geboeid en zonder onderbreking te kijken naar lange films, of een boek in een ruk uit lezen.
Een film of boek is dan ook een stuk makkelijker en minder 'zwaar'. Dat mensen in deze haastige maatschappij waarin veel om tijd draait en aandacht snel is afgeleid door impulsen uit de omgeving moeite kunnen hebben met concentratie, is dan ook niet onbegrijpelijk.
Mara

Bericht door Mara »

Feitelijk is het geeneens anderhalf uur slechts zitten.
Je begint met zingen, er wordt gebeden, voorgelezen, je zoekt je tekstgedeelte op, er wordt gecollecteerd enz.
De preek duurt in de meeste gevallen slechts half uur tot laat ik zeggen, 1 uur ?
Soms onderbroken door een psalm.
Pepermuntje of fruittella in je "mik" wil ook wel eens helpen :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
jvdg

Bericht door jvdg »

Solipsis schreef:
jvdg schreef: Circa 3 uur op een volle dag, gesplitst in twee diensten.
Fijn om te horen dat jij hier geen moeite mee hebt. Toch lijkt de verontwaardiging me niet geheel terecht.
Je chargeert. Werken bestaat uit een veelvoud aan handelingen waarbij de aandacht en focus niet aaneensluitend op 1 aspect hoeven te rusten. Dat maakt dat 4 uur onafgebroken lang werken waarbij je je aandacht kunt verleggen op een nieuw mailtje, gesprek met een collega, het halen van koffie, et cetera een stuk gemakkelijker is dan 1,5 uur lang onafgebroken naar iemand luisteren. En het komt niet zelden voor dat de spreker in kwestie gebruik maakt van bijna gekunstelde zinnen die niet altijd voor zich spreken.

En vergeet niet dat een preek ook emotioneel wel eens zwaar kan zijn.
Een film of boek is dan ook een stuk makkelijker en minder 'zwaar'. Dat mensen in deze haastige maatschappij waarin veel om tijd draait en aandacht snel is afgeleid door impulsen uit de omgeving moeite kunnen hebben met concentratie, is dan ook niet onbegrijpelijk.
't is moeilijk discussieren zo.
Ik stel feiten vast en jij bedenkt er zaken bij die niet rechtstreeks met mijn stellingname te maken hebben.
Je vergelijkt de variatie in het werk met het luisteren naar "iemand".
In de eerste plaats zijn er veel beroepen waar het zo niet aan toe gaat.
Daarnaast is er, zoals Mara al stelt in haar posting, veel afwisseling in de kerkdienst.
Het achtereen luisteren naar die "iemand" is dus beperkt tot hooguit 2 uren verdeeld over de hele dag.

Dat de preek "emotioneel zwaar" kan zijn, doet juist de concentratie toenemen.
Het moeite hebben met concentratie in deze gehaaste wereld maakt juist de zondag, afgezonderd tot Zijn dienst, een goede zaak.
Is de zondag niet immers een rustdag, een "pauze" in onze race naar.....

Toch nog maar een cliché: 'k Waar liever in mijn Bondsgods woning.....
Solipsis

Bericht door Solipsis »

jvdg schreef: 't is moeilijk discussieren zo.
Ik stel feiten vast en jij bedenkt er zaken bij die niet rechtstreeks met mijn stellingname te maken hebben.
Welke zaken hebben niet rechtstreeks met je stellingname te maken? Ik vind het sowieso maar een vreemde discussie, maar als je zo verontwaardigd reageert op het feit dat concentratie nu moeilijker op te brengen is wil ik dat toelichten en nuanceren.
Je vergelijkt de variatie in het werk met het luisteren naar "iemand".
Met die vergelijking kwam je zelf; "Men kan 'moeiteloos' 8 uur werken."
In de eerste plaats zijn er veel beroepen waar het zo niet aan toe gaat.
Er zijn inderdaad beroepen waarbij je niet op kantoor zit, maar bijvoorbeeld in de spreekkamer, op de werkplaats, in de loods, enzovoort. Toch doet de plaats van het werk weinig af aan de variatie in werkzaamheden en afwisseling.
Daarnaast is er, zoals Mara al stelt in haar posting, veel afwisseling in de kerkdienst.
Die afwisseling kun je reduceren tot een collecte, een gebed of het zingen van een psalm. Veel is overdreven, en in mijn beleving neemt dat niet de 'zwaarte' weg van de sfeer die een dienst al op zichzelf kan hebben.
Het achtereen luisteren naar die "iemand" is dus beperkt tot hooguit 2 uren verdeeld over de hele dag.
Een uur kan al genoeg zijn om iemand psychisch verzadigd te laten zijn. Denk bijvoorbeeld aan een sessie bij een psychotherapeut: na een uur loop je met een tweeledig gevoel weg. Enerzijds verlicht, en anderzijds bijna lamgeslagen door de stof die je tot nadenken stemt en tijd nodig heeft om verwerkt te worden.
Dat de preek "emotioneel zwaar" kan zijn, doet juist de concentratie toenemen.
Klopt, op de korte termijn. Op de lange termijn kan men daar juist sneller 'verzadigd' door raken.
Het moeite hebben met concentratie in deze gehaaste wereld maakt juist de zondag, afgezonderd tot Zijn dienst, een goede zaak.
Is de zondag niet immers een rustdag, een "pauze" in onze race naar.....

Toch nog maar een cliché: 'k Waar liever in mijn Bondsgods woning.....
Volledig mee eens.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:De Heilige Geest schrijft d.m.v. Paulus dat wij de onderlinge bijeenkomsten niet moeten verzuimen.Dan is zo iemand te vermanen. 2 kerkdiensten per zondag zijn er al honderden jaren in de protestantse traditie. Maar de christen van 2010 heeft aan één genoeg?
Onze invulling van deze vermaning kan verschillend zijn. En daar hoeven we elkaar niet hard om te vallen.
helma

Bericht door helma »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:De Heilige Geest schrijft d.m.v. Paulus dat wij de onderlinge bijeenkomsten niet moeten verzuimen.Dan is zo iemand te vermanen. 2 kerkdiensten per zondag zijn er al honderden jaren in de protestantse traditie. Maar de christen van 2010 heeft aan één genoeg?
Onze invulling van deze vermaning kan verschillend zijn. En daar hoeven we elkaar niet hard om te vallen.
is het geen signaal dan dat mensen 2 keer niet (meer) nodig vinden?
en hoe lang duurt het dan nog dat je elke week ook niet meer nodig vindt?
Plaats reactie