Anonieme brieven

Auto

Re: Anonieme brieven

Bericht door Auto »

DDD schreef:
Zo is dat. En waar blijkt uit dat de ouderlingen als gezamenlijk college de taak hebben om huisbezoeken te doen?
Artikel 23 - Het ambt der Ouderlingen.
Editie(s) 1907
Der ouderlingen ambt is, behalve 't geen dat boven, in Art. 16. gezegd is hun met de dienaar des Woords gemeen te zijn, opzicht te hebben, dat de dienaren, mitsgaders hunne andere medehelpers en diakenen hun ambt getrouwelijk bedienen, en de bezoeking te doen, naardat de gelegenheid des tijds en der plaats, tot stichting der gemeente, zo voor als na het Nachtmaal kan lijden, om bijzonder de lidmaten der gemeente te vertroosten en te onderwijzen, en ook anderen tot de Christelijke religie te vermanen.
Kerkorde GG, bron: www.kerkrecht.nl
DDD

Bericht door DDD »

@ Bona Fide:
Goede vraag. Dat vind ik dan weer vanzelf spreken. Ik zou daar zo snel geen bron voor weten. God roept mensen in het algemeen niet tot dingen waar ze niet goed in zijn. Wel kan het zijn dat mensen van zichzelf denken dat ze ergens niet goed in zijn, terwijl dat naar het oordeel van andere mensen heel anders zit. Dat is een ander verhaal.

Het is in ieder geval zo dat dit gesprek begon naar aanleiding van pastorale missers die heel pijnlijk waren of zelfs kerkverlating tot gevolg hebben. Via de verantwoordelijkheid die op de kerkenraad rust kun je dan concluderen dat mensen die ergens geen talent voor hebben bepaalde taken beter niet kunnen vervullen, denk ik.

@Auto:

Dat is inderdaad een concretere aanwijzing. Ik denk echter dat het verstandig is om taken te splitsen, ook al zou het anders in de kerkorde staan. Dat kan ook best want in onze gemeente zijn er ouderlingen die al vele malen de kerkordelijke ambtstermijn hebben overschreden zonder dat veel mensen zich daar druk om maken. Hoewel er ook ambtsdragers zijn die zich daar stipt aan houden natuurlijk.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

@DDD: In 1 Tim 3 : 2-7 staat duidelijk aan welk 'profiel' elke ouderling moet voldoen, niet het collega als geheel.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Ik denk echter dat het verstandig is om taken te splitsen, ook al zou het anders in de kerkorde staan.
Welja, maak er maar een rommeltje van. :bobo
DDD schreef:Dat kan ook best want in onze gemeente zijn er ouderlingen die al vele malen de kerkordelijke ambtstermijn hebben overschreden zonder dat veel mensen zich daar druk om maken. Hoewel er ook ambtsdragers zijn die zich daar stipt aan houden natuurlijk.
Die link begrijp ik niet goed. Hoezo zouden de taken gesplitst kunnen worden bij langer zittende ambtsdragers?
DDD

Bericht door DDD »

@Tiberius:

Uit dat profiel blijkt niet dat hij buitengewoon geschikt moet zijn voor pastorale gesprekken, toch? Die worden helemaal niet genoemd, net zo min als in het bevestigingsformulier.

En wat betreft de zittingstermijn: ik bedoelde dat als op het ene punt rechtstreeks tegen de bedoeling van de kerkorde ingegaan kan worden dat zoiets dan op een ander punt ook wel kan.

Als de taken van de ouderlingen louter taalkundig misschien op iedere ambtsdrager afzonderlijk betrekking hebben, kan dat volgens mij ook wel worden opgesplitst naar gaven. Dat is in ieder geval een heel bijbelse gedachte.
Auto

Bericht door Auto »

DDD schreef:Dat kan ook best want in onze gemeente zijn er ouderlingen die al vele malen de kerkordelijke ambtstermijn hebben overschreden zonder dat veel mensen zich daar druk om maken. Hoewel er ook ambtsdragers zijn die zich daar stipt aan houden natuurlijk.
Wat bedoel je hiermee, want het lijkt mij dat je dit niet hard kan maken?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:@Tiberius:

Uit dat profiel blijkt niet dat hij buitengewoon geschikt moet zijn voor pastorale gesprekken, toch? Die worden helemaal niet genoemd, net zo min als in het bevestigingsformulier.
Om gestalte te geven aan de opdracht om de kudde te weiden / opzicht over de kudde hebben.
DDD schreef:En wat betreft de zittingstermijn: ik bedoelde dat als op het ene punt rechtstreeks tegen de bedoeling van de kerkorde ingegaan kan worden dat zoiets dan op een ander punt ook wel kan.
1. Je kan een fout op een bepaald punt niet misbruiken om vervolgens elke andere wanorde toe te laten.
2. Wat die zittingstermijn betreft, doet de DKO daarover geen absolute uitspraak.
DDD schreef:Als de taken van de ouderlingen louter taalkundig misschien op iedere ambtsdrager afzonderlijk betrekking hebben, kan dat volgens mij ook wel worden opgesplitst naar gaven. Dat is in ieder geval een heel bijbelse gedachte.
Nee, dat is geen Bijbelse gedachte. Juist in genoemde perikoop en ook op andere plaatsen (bijvoorbeeld 1 Petrus 5) gaat het om een persoonlijke 'competentie' (om maar eens een moderne uitdrukking hiervoor te gebruiken).

Je kan moeilijk zeggen n.a.v. 1 Tim 3 bijvoorbeeld: we hebben één ouderling die niet genegen is tot de wijn, dus laat de rest maar rustig doordrinken.
huisman

Bericht door huisman »

@ DDD Zou je hier nog op willen ingaan?
huisman schreef:
DDD schreef:
En los daarvan stel ik dat God ambtsdragers niet on-middellijk bekwaamt. Daar reageer je niet op. Ik vermoed dat er geen gereformeerd theoloog is geweest die daarover anders dacht. Maar ik ben natuurlijk benieuwd naar voorbeelden van het tegendeel.

Ik weet niet wat jij onder "on-middellijk"verstaat maar dit wordt gebeden in het bevestigingsformulier.
"Wij bidden U, verleen hun meer en meer zodanige gaven, als in hun bediening van node zijn: de gave van wijsheid, der kloekheid, der onderscheiding en der weldadigheid; ten einde dat een ieder zich behoorlijk kwijte in zijn ambt."

Die gaven worden dus van Boven verleend.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Auto schreef:
De kerkorde van de Gereformeerde Gemeenten schrijft voor af te treden na 8 jaar, uitzonderlijke situaties daargelaten, terwijl er ook ambtsdragers zijn die 20 jaar aaneengesloten in het ambt staan. Ik dacht dat het een feit van algemene bekendheid was dat dat figuurlijk wordt opgevat.
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef:@ DDD Zou je hier nog op willen ingaan?
huisman schreef:
DDD schreef:
En los daarvan stel ik dat God ambtsdragers niet on-middellijk bekwaamt. Daar reageer je niet op. Ik vermoed dat er geen gereformeerd theoloog is geweest die daarover anders dacht. Maar ik ben natuurlijk benieuwd naar voorbeelden van het tegendeel.

Ik weet niet wat jij onder "on-middellijk"verstaat maar dit wordt gebeden in het bevestigingsformulier.
"Wij bidden U, verleen hun meer en meer zodanige gaven, als in hun bediening van node zijn: de gave van wijsheid, der kloekheid, der onderscheiding en der weldadigheid; ten einde dat een ieder zich behoorlijk kwijte in zijn ambt."

Alle gaven en talenten en ieder goeds is afkomstig van de Vader der lichten. En dat er wordt gebeden dat die gaven zich ontwikkelen naarmate zij in de bediening nodig hebben, lijkt me heel gepast. Dat sluit niet uit dat 'zodanige gaven, als in hun bediening van node zijn' wel in beginsel beschikbaar moeten zijn voordat iemand met stichting de gemeente in het ambt kan dienen.

On-middelijk betekent: zonder gebruik van de middelen, zonder scholing en training een preek houden bijvoorbeeld, of een operatie menen te kunnen doen. Gewoon omdat je daar een natuurtalent in bent, zou ik persoonlijk zeggen, want daar komt het volgens mij in die gevallen op neer.
DDD

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:
DDD schreef:@Tiberius:

Om gestalte te geven aan de opdracht om de kudde te weiden / opzicht over de kudde hebben.
DDD schreef:En wat betreft de zittingstermijn: ik bedoelde dat als op het ene punt rechtstreeks tegen de bedoeling van de kerkorde ingegaan kan worden dat zoiets dan op een ander punt ook wel kan.
1. Je kan een fout op een bepaald punt niet misbruiken om vervolgens elke andere wanorde toe te laten.
2. Wat die zittingstermijn betreft, doet de DKO daarover geen absolute uitspraak.
DDD schreef:Als de taken van de ouderlingen louter taalkundig misschien op iedere ambtsdrager afzonderlijk betrekking hebben, kan dat volgens mij ook wel worden opgesplitst naar gaven. Dat is in ieder geval een heel bijbelse gedachte.
Nee, dat is geen Bijbelse gedachte. Juist in genoemde perikoop en ook op andere plaatsen (bijvoorbeeld 1 Petrus 5) gaat het om een persoonlijke 'competentie' (om maar eens een moderne uitdrukking hiervoor te gebruiken).

Je kan moeilijk zeggen n.a.v. 1 Tim 3 bijvoorbeeld: we hebben één ouderling die niet genegen is tot de wijn, dus laat de rest maar rustig doordrinken.
In die tekst gaat het niet om taken, maar om competenties, inderdaad. En wel geestelijke competenties. Die sluiten het niet hebben van pastorale gaven of preektalent natuurlijk helemaal niet uit, want dan spreken we over een geheel andere categorie.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef:@ DDD Zou je hier nog op willen ingaan?
huisman schreef:
DDD schreef:

Alle gaven en talenten en ieder goeds is afkomstig van de Vader der lichten. En dat er wordt gebeden dat die gaven zich ontwikkelen naarmate zij in de bediening nodig hebben, lijkt me heel gepast. Dat sluit niet uit dat 'zodanige gaven, als in hun bediening van node zijn' wel in beginsel beschikbaar moeten zijn voordat iemand met stichting de gemeente in het ambt kan dienen.

On-middelijk betekent: zonder gebruik van de middelen, zonder scholing en training een preek houden bijvoorbeeld, of een operatie menen te kunnen doen. Gewoon omdat je daar een natuurtalent in bent, zou ik persoonlijk zeggen, want daar komt het volgens mij in die gevallen op neer.
Voor een ambt ben je nooit een natuurtalent. Het zal wel ouderwets klinken maar een ambtsdrager heeft bekwaammakende genade nodig van de Heilige Geest. Alle door de HEERE geroepen ambtsdragers mogen met Paulus dit ondervinden.

Hij, Die u roept, is getrouw, Die het ook doen zal.

Natuurlijk heeft een ambtsdrager ook de middelen vlijtig te gebruiken en vooral de studie in Gods Woord.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind dat je wel degelijk natuurtalenten hebt voor bepaalde ambten. De tekst over de roeping lijkt me vanuit het perspectief van de ambtsdrager zelf. Die hoeft zichzelf niet buitengewoon geschikt te vinden. En die heeft als het goed is ook altijd bekwaammakende genade nodig. Maar de gemeente moet hem niet ongeschikt vinden. Dat zijn toch twee verschillende dingen.

Ik kan me goed in deze tekst vinden:

http://www.dsdenboer.refoweb.nl/voordra ... erling.doc
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:
Auto schreef:
De kerkorde van de Gereformeerde Gemeenten schrijft voor af te treden na 8 jaar, uitzonderlijke situaties daargelaten, terwijl er ook ambtsdragers zijn die 20 jaar aaneengesloten in het ambt staan. Ik dacht dat het een feit van algemene bekendheid was dat dat figuurlijk wordt opgevat.
Hoe kom je bij die 8 jaar?
Zover ik weet houdt elke gereformeerde gemeente zich aan de DKO.
De DKO geeft slechts een richtlijn (namelijk elke 2 jaar de halve kerkenraad vernieuwen); niet als absolute grootheid. Bovendien is het discutabel of de DKO in dit artikel (27) niet tegen de Bijbel ingaat.
DDD

Bericht door DDD »

Geen idee, het moet dus vier jaar zijn. Dat doet aan het principe niet af. De PKN heeft dan ws. een termijn van 8 jaar.

Tegen welke Bijbelplaats zou zo'n voorschrift ingaan trouwens?
Plaats reactie