Marco schreef:Als er zoveel eenzamen in de gemeente zijn dient de predikant / dienen de ouderlingen bij de rest van de gemeente op bezoek te gaan. Om na te vragen hoe het komt dat de gemeente zo weinig samenhangend leeft...
Hoeveel bezoek een dominee moet brengen is niet algemeen vast te stellen. Dat verschilt per gemeente en per dominee. Maar men moet hierin de rol van de kerkenraad niet vergeten, die is als eerste aan de beurt om eenzamen te bezoeken - met de 'gewone' kerkleden*. Verder ben ik blij dat in onze gemeenten de dominees (op een enkele art.8 dominee na, maar die moet je met een kaarsje zoeken) academisch geschoold zijn. Trouwens: in deze discussie ontbreekt de samenwerking dominee-kerkenraad nogal. Met name voor die taak, én voor de onderwijzende taken (catechesatie, preken) is een degelijke opleiding noodzakelijk.
* edit: Voor de duidelijkheid: dat betreft geen vervanging van huisbezoek. Ik heb het hier over bezoek van mensen die eenzaam zijn!
Ik ben het met Marco eens: deze discussie begon over studeren versus verjaardagen van ouderen bijhouden. Als ik die keuze krijg voorgelegd, ga ik voor studeren.
Het bezoeken van eenzamen is in die zin veel meer een taak van de ouderlingen en de gemeente. Een predikant heeft als pastor andere taken.
Daarnaast merk ik een verschil in benadering van het woordje 'herder'. Een predikant is vooral een goede herder, goede pastor als hij de kudde weidt in de grazige weiden van Gods Woord, d.w.z. nieuwe en oude dingen opdiept uit Gods Woord, niet alleen voor het geestelijk leven, maar ook voor het tijdelijk leven.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)