Theologische school GG universitair?

Tiberius
Administrator

Re: Theologische school GG universitair?

Bericht door Tiberius »

vlinder schreef:Ik ben het wel met Luther eens. Een predikant moet pastoraat doen en bij mensen langs gaan, maar niet voor verjaardagen. Bij mij komen ze ook niet langs en bij een ongehuwde jonge vrouw in de gemeente ook niet die misschien ook wel ontzettend eenzaam is, maar dat wordt niet gevraagd want je bent tenslotte nog lang geen 70.
Op verjaardagen hoeft niet per se, inderdaad, maar één keer per jaar, hooguit per anderhalf jaar, een bezoekje afleggen vind ik eigenlijk een minimum vereiste.
vlinder schreef:In onze gemeente zijn we iets aan het opzetten om eenzamen te gaan bezoeken. Het is ontzettend moeilijk want er zijn altijd mensen die nog roepen dat ze eenzaam zijn en nooit een mens zien terwijl de stoel waar je op zit nog warm is van de vorige bezoeker. Sommige mensen klagen ook erg graag en willen altijd bezoek. M.i. is het passender om gemeenteleden daarvoor in te zetten wat m.i. trouwens een Bijbelse taak is. Daarnaast kan de vrouw van de predikant ook wel naar verjaardagen gaan en hoeft haar man dat niet te doen. Voor zover ben ik het wel met Luther eens.
Zulk soort sociale bezoekjes is prima, voor mijn part staat men in de rij om die stoel warm te houden. Maar het mag nooit een vervanging zijn van pastorale bezoekjes.
vlinder schreef:En een predikant mag van mij best wat meer uren maken, lekker rustig voor zijn vrouw... :huhu
Precies. Anders krijgt zijn vrouw een zere keel van al dat voorlezen. :)
Marco

Bericht door Marco »

Als er zoveel eenzamen in de gemeente zijn dient de predikant / dienen de ouderlingen bij de rest van de gemeente op bezoek te gaan. Om na te vragen hoe het komt dat de gemeente zo weinig samenhangend leeft...

Hoeveel bezoek een dominee moet brengen is niet algemeen vast te stellen. Dat verschilt per gemeente en per dominee. Maar men moet hierin de rol van de kerkenraad niet vergeten, die is als eerste aan de beurt om eenzamen te bezoeken - met de 'gewone' kerkleden*. Verder ben ik blij dat in onze gemeenten de dominees (op een enkele art.8 dominee na, maar die moet je met een kaarsje zoeken) academisch geschoold zijn. Trouwens: in deze discussie ontbreekt de samenwerking dominee-kerkenraad nogal. Met name voor die taak, én voor de onderwijzende taken (catechesatie, preken) is een degelijke opleiding noodzakelijk.

* edit: Voor de duidelijkheid: dat betreft geen vervanging van huisbezoek. Ik heb het hier over bezoek van mensen die eenzaam zijn!
refo

Bericht door refo »

De grootste problemen zullen predikanten ondervinden doordat ze taken krijgen toebedeeld waarvoor ze niet (goed) zijn opgeleid of die waarvoor ze domweg niet in de wieg zijn gelegd.

Wieg dus, niet weg.
Laatst gewijzigd door refo op 27 mar 2010, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Marco schreef:Als er zoveel eenzamen in de gemeente zijn dient de predikant / dienen de ouderlingen bij de rest van de gemeente op bezoek te gaan. Om na te vragen hoe het komt dat de gemeente zo weinig samenhangend leeft...

Hoeveel bezoek een dominee moet brengen is niet algemeen vast te stellen. Dat verschilt per gemeente en per dominee. Maar men moet hierin de rol van de kerkenraad niet vergeten, die is als eerste aan de beurt om eenzamen te bezoeken - met de 'gewone' kerkleden*. Verder ben ik blij dat in onze gemeenten de dominees (op een enkele art.8 dominee na, maar die moet je met een kaarsje zoeken) academisch geschoold zijn. Trouwens: in deze discussie ontbreekt de samenwerking dominee-kerkenraad nogal. Met name voor die taak, én voor de onderwijzende taken (catechesatie, preken) is een degelijke opleiding noodzakelijk.

* edit: Voor de duidelijkheid: dat betreft geen vervanging van huisbezoek. Ik heb het hier over bezoek van mensen die eenzaam zijn!
Ik ben het met Marco eens: deze discussie begon over studeren versus verjaardagen van ouderen bijhouden. Als ik die keuze krijg voorgelegd, ga ik voor studeren.
Het bezoeken van eenzamen is in die zin veel meer een taak van de ouderlingen en de gemeente. Een predikant heeft als pastor andere taken.
Daarnaast merk ik een verschil in benadering van het woordje 'herder'. Een predikant is vooral een goede herder, goede pastor als hij de kudde weidt in de grazige weiden van Gods Woord, d.w.z. nieuwe en oude dingen opdiept uit Gods Woord, niet alleen voor het geestelijk leven, maar ook voor het tijdelijk leven.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:Ds. Golverdingen is gepromoveerd, toch? Kan prima. En zn preken zijn van de studie er zeker niet op achteruit gegaan...
Ds. Golverdingen is nog niet gepromoveerd, hij heeft een doctoraalscriptie geschreven (en gepubliceerd).
freek

Bericht door freek »

Afgewezen schreef:
memento schreef:Ds. Golverdingen is gepromoveerd, toch? Kan prima. En zn preken zijn van de studie er zeker niet op achteruit gegaan...
Ds. Golverdingen is nog niet gepromoveerd, hij heeft een doctoraalscriptie geschreven (en gepubliceerd).
Nog niet? Kan ik daar in lezen dat hij wel een promotietraject volgt?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

freek schreef:
Afgewezen schreef:
Hmm, misschien heb ik meer gezegd dan ik kon verantwoorden. Ik weet wel dat hij bezig is met een vervolg van zijn boek 'Om het behoud van een kerk', maar ik weet niet of dat een proefschrift wordt.
refo

Bericht door refo »

Toen student C.A. van Dieren op aandringen van docent Moerkerken eindelijk zijn doctoraalscriptie af had zei zijn begeleider op de universiteit dat het een promotiewaardig onderwerp was.
Maar ja, toen nam hij een beroep aan naar Stolwijk en later Rijssen en is er niets meer van gekomen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

refo schreef:Toen student C.A. van Dieren op aandringen van docent Moerkerken eindelijk zijn doctoraalscriptie af had zei zijn begeleider op de universiteit dat het een promotiewaardig onderwerp was.
Maar ja, toen nam hij een beroep aan naar Stolwijk en later Rijssen en is er niets meer van gekomen.
Als daar je roeping ligt, dan is dat het belangrijkste denk ik.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

freek schreef:
Afgewezen schreef:
Zover ik weet gaan we idd nog meer van Ds Golverdingen horen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
freek schreef:
Afgewezen schreef:
Hmm, misschien heb ik meer gezegd dan ik kon verantwoorden. Ik weet wel dat hij bezig is met een vervolg van zijn boek 'Om het behoud van een kerk', maar ik weet niet of dat een proefschrift wordt.
Ja, dat wordt zijn proefschrift. Inderdaad over de kerkhistorische en theologische ontwikkelingen in de Gereformeerde Gemeenten in het decennium na het overlijden van ds. G.H. Kersten (1948), met daarin de kwestie ds R Kok en de scheuring van 1953.
Rond de herdenking 100 jaar GG (2007) heeft hij al de nodige tipjes van de promotiesluier opgeheven. Zijn promotie zal dan waarschijnlijk pas plaatsvinden na zijn emeritering.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Luther schreef: Ja, dat wordt zijn proefschrift. Inderdaad over de kerkhistorische en theologische ontwikkelingen in de Gereformeerde Gemeenten in het decennium na het overlijden van ds. G.H. Kersten (1948), met daarin de kwestie ds R Kok en de scheuring van 1953.
Rond de herdenking 100 jaar GG (2007) heeft hij al de nodige tipjes van de promotiesluier opgeheven. Zijn promotie zal dan waarschijnlijk pas plaatsvinden na zijn emeritering.
Dat kan misschien nog wel meer dan 10 jaar duren. Hij oogt mij nog vrij gezond en fris, dus ik verwacht dat hij nog wel even doorgaat.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Gijs83 schreef:
Luther schreef: Ja, dat wordt zijn proefschrift. Inderdaad over de kerkhistorische en theologische ontwikkelingen in de Gereformeerde Gemeenten in het decennium na het overlijden van ds. G.H. Kersten (1948), met daarin de kwestie ds R Kok en de scheuring van 1953.
Dat kan misschien nog wel meer dan 10 jaar duren. Hij oogt mij nog vrij gezond en fris, dus ik verwacht dat hij nog wel even doorgaat.
Ds. Golverdingen is van 1941, dus in 2011 mag hij met emeritaat. Tegenwoordig gaat vrijwel geen enkele predikant meer door na zijn 70e verjaardag. Wat mij betreft is dat overigens ook zeer gegund.
freek

Bericht door freek »

Luther schreef:
Gijs83 schreef:
Ds. Golverdingen is van 1941, dus in 2011 mag hij met emeritaat. Tegenwoordig gaat vrijwel geen enkele predikant meer door na zijn 70e verjaardag. Wat mij betreft is dat overigens ook zeer gegund.
Ik weet niet hoor, maar volgens mij ligt dat binnen de Ger.Gem toch net ietsje anders.
Joannah

Bericht door Joannah »

En ik vroeger maar denken dat dominee worden een roeping is, die aan geld noch goud waarde schenken, in eenvoudige huisjes wonen en mensen het Evangelie willen blijven verkondigen ook na hun 65 ste, omdat hun hart er zo vol van is....de werkelijkheid lijkt enigszins anders helaas.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Plaats reactie