Joannah schreef:
en dan de verdediging tegen mijn " werkelijke onzin":
ROM 14:22,23!!Wie twijfelt is veroordeeld, omdat hij het niet uit geloof doet, en al wat niet uit geloof is, is zonde.
Niet om mijn gelijk te halen hoor, maar neem me niet kwalijk dat ik iets lees in de bijbel, wat daarna even weggezet wordt als "werkelijke onzin", m.i toch wel vreemd.
Misschien handig om de hele context erbij te halen! Paulus gaat hierin dit hoofdstuk in op de verhouding tussen degenen die sterk in het geloof staan en degenen die zwakker in het geloof staan. Nu gaat het daar ten eerste specifiek over het eten van offervlees maar voor offervlees kun je dan eventueel ook nog wat anders invullen. Dan staat er:
NBV
Uw overtuiging is een aangelegenheid tussen u en God. Gelukkig is wie zich niet schuldig voelt over zijn overtuiging, 22 Hebt gij geloof? hebt dat bij uzelven voor God. Zalig is hij, die zichzelven niet oordeelt in hetgeen hij voor goed houdt.
23 maar wie twijfelt of hij alles mag eten, is op het moment dat hij alles eet al veroordeeld. Want het komt niet voort uit geloof, en alles wat niet uit geloof voortkomt is zondig.
SV
Hebt gij geloof? hebt dat bij uzelven voor God. Zalig is hij, die zichzelven niet oordeelt in hetgeen hij voor goed houdt.
23 Maar die twijfelt, indien hij eet, is veroordeeld, omdat hij niet uit het geloof eet.
Hetgeen hier zondig is, is de daad (niet eten uit geloof) en niet de twijfel. Indien iemand twijfelt of deze alles/ offervlees mag eten en hij het vervolgens eet, daarmee tegen zijn geweten in gaat .... die zondigt.
Maar dat is heel wat anders dat degene die twijfelt zondigt. Want de andere kant van bovenstaande is dat degene die niet eet, omdat hij twijfelt, niet zondigt.
Dus ik blijf erbij dat het onzin is. Ik moet toegeven dat de keuze voor het woord onzin misschien niet netjes is. Maar jij bedient je van een nogal agressieve manier van discussieren, het daarbij uit zijn verband trekken van teksten. Dat ik daar lichtelijk geirriteerd over raak. Je poneert stellingen waar vaak heel veel op af te dingen is. Als je dat nu eens wat genuanceerder bracht dan zou dat niet alleen bij mij maar ook anderen een hoop ergenis schelen. Sorry moet er even uit.

Our God is an awesome God. He reigns from heaven above