Sinterklaas

Marie-Henriëtte

Re: Sinterklaas

Bericht door Marie-Henriëtte »

Goed dat Helma pakjesavond elders in het jaar viert dan in december. Hopelijk laat ze dan ook alle Sinterklaas reclames in de winkels opzij liggen (hier ga ik vanuit!).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het is sowieso niet onverstandig om pakjesavond een paar dagen later te vieren: dan heb je de pepernoten voor half geld.
Maar dat even los van alle principiële aspecten.
wim

Bericht door wim »

O... RF heeft Sinterklaas alweer ontdekt.
Joannah

Bericht door Joannah »

helma schreef:kan gevaarlijk zijn. Want als ze groot zijn en ineens blijkt dat niet alles gaat zoals zij het willen... Heb je ze dan daarop voldoende voorbereid?
helemaal mee eens.
Een dergelijke opvoeding wordt slechts gegeven door ouders die niet van hun kinderen houden.Die tik (of noem het kastijding) geef je ze, omdat je ze liefhebt.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Marnix

Bericht door Marnix »

Luther schreef:
helma schreef:niet 1 van de eigenschappen ...
hij is niet alleen alwetend, maar bijvoorbeeld ook overalomtegenwoordig
en dat boek waarin hij alles optekent.
ook heb ik moeite met het kruis wat hij draagt op zijn mijter.

Teveel neemt hij het beeld in wat Christus alleen is.
En als ik dan zaterdag in het dorp weer zie hoe massaal opgezien wordt tegen deze goedheiligman; hoe ouders hun kindertjes opheffen om een aai over het bolletje te krijgen van Sinterklaas; dan denk ik: arme schaapjes.
Zouden zoveel ouders maar hun kinderen bij Jezus brengen i.p.v. bij Sinterklaas.
Bij Hem is zoveel meer te krijgen! Bij Hem is alles wat ze nodig hebben!

En "pakjesavond" vieren wij altijd elders in de winter. Losgekoppeld van het hele Sinterklaasgebeuren

http://www.trouw.nl/krantenarchief/1992 ... loof_.html
Inderdaad, helma! Helemaal mee eens!
Ach, aan de andere kant was Sint Nicolaas ook wel een bijzonder man die veel goeds voor zijn naasten deed, uit christelijk oogpunt. Dus om nou te zeggen: Teveel neemt hij het beeld van Christus in..... volgens mij probeerde hij te leven zoals het een christen betaamt, in navolging van Hem. Jammer dat men dat zo makkelijk is vergeten.

Sinterklaas vieren kan heel onschuldig zijn... en heel leuk. Ligt er ook aan hoe je er als ouders mee omgaat.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Joannah schreef:
helma schreef:kan gevaarlijk zijn. Want als ze groot zijn en ineens blijkt dat niet alles gaat zoals zij het willen... Heb je ze dan daarop voldoende voorbereid?
helemaal mee eens.
Een dergelijke opvoeding wordt slechts gegeven door ouders die niet van hun kinderen houden.Die tik (of noem het kastijding) geef je ze, omdat je ze liefhebt.
Tjonge, wat gaan Helma en jij weer serieus in op de niet zo serieuze opmerking van Priscilla. En wat ben je weer heerlijk kort door de bocht... en ongenuanceerd.

p.s. Ik ken genoeg kinderen die Sinterklaas vieren en toch, ondanks dat ze wel van hun kinderen houden :D
Laatst gewijzigd door Marnix op 16 nov 2009, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
henriët

Bericht door henriët »

Marnix schreef:
Joannah schreef:
helemaal mee eens.
Tjonge, wat gaan Helma en jij weer serieus in op de niet zo serieuze opmerking van Priscilla. En wat ben je weer heerlijk kort door de bocht... en ongenuanceerd.

p.s. Ik ken genoeg kinderen die Sinterklaas vieren en toch, ondanks dat, wel van hun kinderen houden :D
ik ken genoeg gezinnen waar sinterklaas gevierd wordt, gewoon gezellig avondje, en waar men een goed Godsbeeld heeft, en sinterklaas helemaal niet het geloof laat beïnvloeden.

Ieder moet t voor zich weten hoor, maar ik vind het echt een doorgeslagen gedoetje worden... sorry..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Joannah

Bericht door Joannah »

Als sommigen hier de bijbel net zo lezen als de forumbijdragen, hou ik mijn hart vast.
Helma stelt terecht dat ouders die doen wat hun kinderen willen, ipv wat goed is voor de kinderen, later problemen kunnen verwachten met deze kids, want die zullen toch een dag moeten konkluderen dat ze niet alles kunnen krijgen wat ze willen.

EN dat heeft alweer bijna niets meer met Sinterklaas te maken, sorry voor de zijstap.
Maar als we een vrouw in een broek niet moeten, waarom dan wel een vent in een rode lange jurk, die er ook nog eens uitziet zoals God wel eens wordt afgebeeld, (wat zowiezo al een grote zonde is)
Ik zal wel fundamentalist genoemd worden, maar deze verwereldlijking kan ik werkelijk niet rijmen.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
refo

Bericht door refo »

Niet meedoen dan.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Rens

Bericht door Rens »

Joannah schreef:
Marnix schreef:Ja tuurlijk. Daarom zingen we in de kerk ook Sinterklaasliederen.... Sinterklaas is in plaats van geloof gekomen.

Tuurlijk. Alsof je niet op een gezellige, normale manier Sinterklaas kan vieren en toch in God geloven.

Je hebt je vooroordelen weer aardig klaar staan.....
Nee hoor,
ben vroeger zelfs zelf zwarte piet geweest.Maar zie het nu ineens heel anders...kan er ook niets aan doen, maar kan nu eenmaal niet bevestigend antwoorden op de vraag:"is het ter ere van God"?
nee, ter nagedachtenis aan een katholieke bisschop)
ter navolging van wat de Bisschop van Mira ooit deed: zijn bezit delen met hen die het (duidelijk) minder hadden............maar daarom wordt de nep-Sint Nicolaas (Bisschop Van Mira) niet aanbeden zoals elders wordt gesteld..............dat is puur spijkers op laag water zoeken ofwel een stok vinden om de hond mee te slaan............beiden zijn snel gevonden
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
henriët

Bericht door henriët »

Joannah schreef:Als sommigen hier de bijbel net zo lezen als de forumbijdragen, hou ik mijn hart vast.
Helma stelt terecht dat ouders die doen wat hun kinderen willen, ipv wat goed is voor de kinderen, later problemen kunnen verwachten met deze kids, want die zullen toch een dag moeten konkluderen dat ze niet alles kunnen krijgen wat ze willen.

EN dat heeft alweer bijna niets meer met Sinterklaas te maken, sorry voor de zijstap.
Maar als we een vrouw in een broek niet moeten, waarom dan wel een vent in een rode lange jurk, die er ook nog eens uitziet zoals God wel eens wordt afgebeeld, (wat zowiezo al een grote zonde is)
Ik zal wel fundamentalist genoemd worden, maar deze verwereldlijking kan ik werkelijk niet rijmen.
??????????????????????????????????????

ik snap r geen snars van wat jij nu wilt zeggen, sorry..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Joannah schreef: Maar als we een vrouw in een broek niet moeten, waarom dan wel een vent in een rode lange jurk, ...
Het is geen jurk, maar een tabberd. Dat is wel iets anders.
Joannah schreef: ... die er ook nog eens uitziet zoals God wel eens wordt afgebeeld, (wat zowiezo al een grote zonde is)
Als je die lange witte baard bedoelt: een collega van mij ziet er in het normale leven ook zo uit, hoor. Moet ik die ook maar ontslaan dan?
priscilla

Bericht door priscilla »

henriët schreef:
Joannah schreef:Als sommigen hier de bijbel net zo lezen als de forumbijdragen, hou ik mijn hart vast.

??????????????????????????????????????

ik snap r geen snars van wat jij nu wilt zeggen, sorry..
Ik dacht: laat ik er wat luchtiger op reageren, maar jullie gaan er wel heel serieus op in. Ik zal het maar even recht breien, maar onze kinderen hebben niet alles te zeggen in huis.
Ach....en sinterklaas. Een beetje folklore en gezelligheid. Moet kunnen, vind ik. Zoals met veel dingen een beetje het juiste midden houden.
refo

Bericht door refo »

Ja, als het gedicht is ondertekend met 'Sint en Piet', dan denkt toch niemand serieus aan die gejurkte man?
Die jurk is in bepaalde kringen overigens mannenkleding.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Joannah

Bericht door Joannah »

Tiberius schreef:
Joannah schreef: Maar als we een vrouw in een broek niet moeten, waarom dan wel een vent in een rode lange jurk, ...
Het is geen jurk, maar een tabberd. Dat is wel iets anders.
Joannah schreef: ... die er ook nog eens uitziet zoals God wel eens wordt afgebeeld, (wat zowiezo al een grote zonde is)
Als je die lange witte baard bedoelt: een collega van mij ziet er in het normale leven ook zo uit, hoor. Moet ik die ook maar ontslaan dan?
Ik neem aan dat die collega niet de rol heeft van straf of beloning toekennen aan onderdaantjes.
Mijn probleem is dat deze figuur een ontzagwekkende, religieuze rol heeft , als kind was ik al doodsbang voor die vent.
EN welke ouder zegt er vanaf het begin tegen het kind dat Sint niet bestaat?
Gesloten