Wat ik persoonlijk erg jammer vind op huisbezoek is dat er eigenlijk vanuit gegaan wordt dat jongeren van ongeveer 15 jaar allemaal wereldgelijkvormig zijn en niet bezig zijn met geestelijke zaken en zich er zelfs tegenaf zetten. Want ik ken namelijk een hoop jongeren die er wel serieus mee bezig zijn en waarvan sommigen geloven, maar waar op huisbezoek dan alleen maar vragen gesteld worden, als: Kun je de preek begrijpen? etc. En natuurlijk zijn er jongeren die zich afzetten tegen de kerk, maar daarbij wordt de andere kant vergeten.eilander schreef:Ik ben het wel met je eens, zal eens nadenken over de (on)mogelijkheden hiervan.Tiberius schreef:Het beste kan je hen even apart nemen, een half uurtje of zo. Niet in zwart pak, maar gewoon in normale kleren, en op neutraal terrein. Je kan dan inhoudelijk over hun leefwereld praten en laten merken hoe goed het is om God te dienen.eilander schreef:Het gaat hier ook over jongeren rond de 15 jaar. Mijn ervaring is dat het heel moeilijk is om hiermee een goed gesprek te hebben. Soms valt dit heel erg mee, maar vaak geven ze zich helemaal niet. Dan komt het al snel neer op een monoloog, ja.
Maar je begrijpt ook wel dat dit praktisch lastig is. Ik heb het hier over jongeren die in twee werelden leven. De kerk staat haaks op hun leven van de rest van de week. Dan komt daar iemand op bezoek (wel/geen zwart pak maakt dan inderdaad niets uit) die in de kerkenraad zit. Tja, niet direct iemand om mee te chillen.... Wélke aanpak je dan ook kiest, je komt niet tot een echt vertrouwelijk gesprek.
En ja, neutraal terrein.... Natuurlijk zeg ik tegen zo iemand dat de deur altijd openstaat, dat hij gerust eens binnen kan stappen. Als 't niet uitkomt, zeg ik het wel. Maar je ziet hem nooit (natuurlijk, zou ik bijna zeggen). Jammer!!
Huisbezoek, hoe ga jij ermee om?
Re: Huisbezoek, hoe ga jij ermee om?
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Ik denk eerder dat het precies andersom is: juist bij jongeren van 15-20 jaar leven dergelijke vragen. Ze staan op de drempel van het leven, het leven ligt nog voor hen (in hun waarneming). Juist in die levensfase staan ze open voor eerlijke, authentieke getuigenissen. Door allerlei gemaakte vroomheid prikken ze haarscherp heen.hmprff schreef:Wat ik persoonlijk erg jammer vind op huisbezoek is dat er eigenlijk vanuit gegaan wordt dat jongeren van ongeveer 15 jaar allemaal wereldgelijkvormig zijn en niet bezig zijn met geestelijke zaken en zich er zelfs tegenaf zetten. Want ik ken namelijk een hoop jongeren die er wel serieus mee bezig zijn en waarvan sommigen geloven, maar waar op huisbezoek dan alleen maar vragen gesteld worden, als: Kun je de preek begrijpen? etc. En natuurlijk zijn er jongeren die zich afzetten tegen de kerk, maar daarbij wordt de andere kant vergeten.
Precies. Tegenwoordig moeten de ouderlingen zich aanpassen aan de jongeren. Ik kwam gelukkig uit een milieu waarin ons geleerd werd dat we ons moeten aanpassen aan de ouderen.
In rechtzittingen zie je dat ook. Het boefje voor de kinderrechter dat geen enkele moeite doet om zijn taalgebruik aan te passen aan zijn omgeving en noodgedwongen gezelschap. Nee, de rechter moet hem maar begrijpen en zich aan hem aanpassen (het liefst nog een cursus omgaan met allochtonen volgen).
Wat anders is dat ouderlingen (en rechters ook natuurlijk) wel moeten weten wat er leeft bij jongeren (en ouderen).
In rechtzittingen zie je dat ook. Het boefje voor de kinderrechter dat geen enkele moeite doet om zijn taalgebruik aan te passen aan zijn omgeving en noodgedwongen gezelschap. Nee, de rechter moet hem maar begrijpen en zich aan hem aanpassen (het liefst nog een cursus omgaan met allochtonen volgen).
Wat anders is dat ouderlingen (en rechters ook natuurlijk) wel moeten weten wat er leeft bij jongeren (en ouderen).
Ik kan dit vanuit de onderwijspraktijk alleen maar van harte beamen.Tiberius schreef:Ik denk eerder dat het precies andersom is: juist bij jongeren van 15-20 jaar leven dergelijke vragen. Ze staan op de drempel van het leven, het leven ligt nog voor hen (in hun waarneming). Juist in die levensfase staan ze open voor eerlijke, authentieke getuigenissen. Door allerlei gemaakte vroomheid prikken ze haarscherp heen.hmprff schreef:Wat ik persoonlijk erg jammer vind op huisbezoek is dat er eigenlijk vanuit gegaan wordt dat jongeren van ongeveer 15 jaar allemaal wereldgelijkvormig zijn en niet bezig zijn met geestelijke zaken en zich er zelfs tegenaf zetten. Want ik ken namelijk een hoop jongeren die er wel serieus mee bezig zijn en waarvan sommigen geloven, maar waar op huisbezoek dan alleen maar vragen gesteld worden, als: Kun je de preek begrijpen? etc. En natuurlijk zijn er jongeren die zich afzetten tegen de kerk, maar daarbij wordt de andere kant vergeten.
@ Tiberius: Ik ben ontzettend blij met jouw visie op huisbezoek!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Als het goed is, doen ze dat graag hoor. In het spoor van Hem, Die niet gekomen is om gediend te worden, maar om te dienen.Erasmiaan schreef:Precies. Tegenwoordig moeten de ouderlingen zich aanpassen aan de jongeren.
Dus ben je het niet eens met zondag 39:Bureaucraat schreef:Mijns inziens is het nogal een vrije interpretatie om andere bijbelse richtlijnen onder het vijfde gebod te scharen.albion schreef:
En als zondags het 5e gebod behandeld wordt, valt er meer onder dan alleen je vader en moeder. Naar mijn gevoel (uit haar reacties te zien hier en daar in verschillende topics) heeft ze wat moeite met haar opvoeding
Vr: Wat wil God in het vijfde gebod?
Antw: Dt ik mijn vader en moeder, en allen die over mij gesteld zijn, alle eer, liefde en trouw bewijs, en mij haar goede leer en straf met behoorlijke gehoorzaamheid onderwerp; en ook met haar zwakheid en gebreken geduld heb, aangezien het God beliefd ons door haar hand te regeren.
Bovendien verwijst men niet alleen naar de teksten waar de vader en moeder wordt genoemd, maar ook naar Rom 13:1.
Heeft jouw ds het alleen over de ouders als hij het 5e gebod behandeld, of behandeld hij de catechismus niet?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Ik vind een ultra-eerbiedig gezicht niet tot oneer van mijn vader. Ik denk dat als hij dat zou lezen dat er een glimlach op z'n gezicht komt. En al zou hij dat misschien niet doen waar ik bij was, dan wel achteraf...Erasmiaan schreef: Het was niet mijn bedoeling dat je weer een klaagzang ging geven over je oude kerkenraad.
Maar het ging mij om het gebod in letterlijke zin; zo praat je niet over je ouders, of versta jij dat onder eren?

Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Jongen, ben blij dat je het zo getroffen hebt vroeger.Erasmiaan schreef:Precies. Tegenwoordig moeten de ouderlingen zich aanpassen aan de jongeren. Ik kwam gelukkig uit een milieu waarin ons geleerd werd dat we ons moeten aanpassen aan de ouderen.
Valt mee hoor, ik zou een heel aantal dingen alleen anders aangepakt hebben. (Ben ik trouwens al mee begonnen en het bevalt goed (zo niet beter).albion schreef: Naar mijn gevoel (uit haar reacties te zien hier en daar in verschillende topics) heeft ze wat moeite met haar opvoeding

Tja, ik graag bij je posting het idee dat je vader een boeman is die zijn dochter (expres) vergeet. Dat, in combinatie met andere postings waar je ouders er niet zo fraai vanaf kwamen, maakte dat ik deze opmerking plaatste.vlinder schreef:Ik vind een ultra-eerbiedig gezicht niet tot oneer van mijn vader. Ik denk dat als hij dat zou lezen dat er een glimlach op z'n gezicht komt. En al zou hij dat misschien niet doen waar ik bij was, dan wel achteraf...Erasmiaan schreef: Het was niet mijn bedoeling dat je weer een klaagzang ging geven over je oude kerkenraad.
Maar het ging mij om het gebod in letterlijke zin; zo praat je niet over je ouders, of versta jij dat onder eren?
Denk er nog eens over (!).
Ik ben mijn ouders dankbaar dat ze me bepaalde normen en waarden hebben meegegeven.vlinder schreef:Jongen, ben blij dat je het zo getroffen hebt vroeger.Erasmiaan schreef:Precies. Tegenwoordig moeten de ouderlingen zich aanpassen aan de jongeren. Ik kwam gelukkig uit een milieu waarin ons geleerd werd dat we ons moeten aanpassen aan de ouderen.
Ik ook, maar ze hebben me gelukkig ook geleerd mijn gezonde verstand te gebruiken.Erasmiaan schreef:Ik ben mijn ouders dankbaar dat ze me bepaalde normen en waarden hebben meegegeven.vlinder schreef:Jongen, ben blij dat je het zo getroffen hebt vroeger.Erasmiaan schreef:Precies. Tegenwoordig moeten de ouderlingen zich aanpassen aan de jongeren. Ik kwam gelukkig uit een milieu waarin ons geleerd werd dat we ons moeten aanpassen aan de ouderen.

Afgewezen schreef:Ik ook, maar ze hebben me gelukkig ook geleerd mijn gezonde verstand te gebruiken.Erasmiaan schreef:Ik ben mijn ouders dankbaar dat ze me bepaalde normen en waarden hebben meegegeven.vlinder schreef:Jongen, ben blij dat je het zo getroffen hebt vroeger.Erasmiaan schreef:Precies. Tegenwoordig moeten de ouderlingen zich aanpassen aan de jongeren. Ik kwam gelukkig uit een milieu waarin ons geleerd werd dat we ons moeten aanpassen aan de ouderen.

Mensen, kan er aub een gewoon gesprek of discussie gevoerd worden? Daarbij op een respectvolle manier omgaan met ambtsdragers en allen die boven je gesteld zijn! Dat zegt niet dat er geen schets gegeven mag worden van hoe huisbezoeken misgaan, want dat kan ook op een goede manier worden verteld. En kan tot lering van de ambtsdragers op dit forum zijn. En laten we gewoon weer verdergaan met zoeken naar wat dan wel een goede manier van huisbezoek zou zijn!!
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Beginnen met gebed. ( door ambtsdragers) Bij wie wordt er vooraf gebeden tijdens het huisbezoek?
Of gelezen?
Of doen ze dat bij jullie alleen aan het eind van het bezoek?
Of gelezen?
Of doen ze dat bij jullie alleen aan het eind van het bezoek?
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!