Reformatorische ontzuiling

freek

Re: Reformatorische ontzuiling

Bericht door freek »

Democritus schreef:
Mister schreef:
Ander schreef:
Zita schreef:Ik zal trachten het iets uitgebreider te verwoorden. Ds. Van de Kamp preekte over de geestelijke wapenrusting. Toen hij de onderdelen van die wapenrusting besproken had, merkte hij op dat er geen bescherming is voor de rug. Wanneer loopt de rug gevaar? Als je vlucht. Als je je omkeert. Als je je terugtrekt uit de geestelijke strijd.
En dat is wat in de reformatorische zuil gebeurt. We trekken ons terug, en voelen ons in de zuil veilig, vroom en goed. Maar dit is een schijnveiligheid: we zijn in de zuil niet anders dan de wereld. Of je op reformatorische wijze materialistisch bent of op wereldse wijze is precies even slecht. We zijn even materialistisch als de wereld. We doen dezelfde zonden als de wereld. (Ds Van de Kamp ging met name in op het materialisme.) Alleen doen wij ze in de zuil met een reformatorisch sausje erover, en we voelen ons best wel goed. Beter dan de wereld. En we strijden niet, maar zijn op ons gemak. De zuil is geen wapen in de geestelijke strijd en kan geen wapen zijn.
Was het maar zo dat we ons alleen maar in onze zuil terugtrekken. Dan was het nog niet zo erg. (overigens is terugtrekken en vluchten wel een groot verschil.) Wat bedoel je (of die dominee) met terugtrekken in de zuil én dezelfde zonden doen als de wereld. Ik blijf het een vaag verhaal vinden. Misschien kun je trachten het wat te concretiseren.
Begrijp je het nu niet of wil je het niet begrijpen :quoi
Inderdaad een duidelijk verhaal.

Een paar weken geleden waren wij onder het gehoor van diezelfde Ds Van der Kamp en toe liet hij dezelfde notitie naar voren komen aan de hand openbaringen 18:7 En ik hoorde een andere stem uit den hemel, zeggende: Gaat uit van haar, Mijn volk, opdat gij aan haar zonden geen gemeenschap hebt, en opdat gij van haar plagen niet ontvangt

Deze tekst volgt op de profetie van de val van Babylon en is gericht aan Mijn Volk. De predikant gaf aan dat met Babylon de RKK bedoeld wordt (hierover kan overigens getwist worden). Maar toen trok hij de lijn door. Zit de 'paap' niet in ons allemaal en bouwen we op eigen gerechtigheid en goede werken. Want we zijn tenslotte goed gereformeerd en lezen de SV en zingen geen gezangen en......... Maar tegelijk komen we om in het materialisme en is het vuur eruit. Daarnaast zijn we nog binnen de zuil bezig elkaar te bestrijden (met de rug naar de wereld) op punten en komma's.

Maar dat er een wereld verloren gaat raakt ons niet meer. Zo als Babel als de grote hoer wordt voorgesteld zo hoereren wij geestelijk van God af. Want we stellen op andere zaken ons vertrouwen dan op zijn verbond en woorden.

Ook afgelopen zondagavond werden wij hier aan de hand Openbaringen 2 (brief aan de gemeente efeze) bij stilgezet. De gemeente van Efeze wordt geprezen dat zij de valse profeten weren en het werk van de Nikolaiten haat. Maar uiteindelijk is de grote aanklacht: gij hebt de eerste liefde verlaten.

Is dat ook geen aanklacht aan onze refozuil?

Beschamend om te horen dat een evangelische broeder niemand in de supermarkt of op straat voorbij laat gaan zonder hem op Jezus te wijzen. Tja zeggen wij dan: wel wat activistisch. Maar voor deze man is anderen van Christus vertellen wel zijn leven en schaamt zich het evangelie niet. Als ik dat dan zie en naar mezelf kijk kan het wel eens dat ik meer op de gemeente Efeze lijk dan ik zou willen.

Deze preek heb ik ook gehoord.

Dit topic toont heel wrang aan dat veel refo's het inderdaad niet eens willen zien dat er iets verschrikkelijks aan de hand is. Jullie (goed, ik zal mezelf er uitsluiten, als dat liever gewenst is), jullie geloven dat het einde het verderf is, zuil of geen zuil, maar tegelijk doen jullie er alles aan om de zuil te beschermen en in ere te houde. Dominees mogen heel vroom zeggen dat het aankomt op 'waarheid in het binnnenste', maar kom niet aan de zuil, want blijkbaar is de zuil een randvoorwaarde om 'waarheid in het binnenste' mogelijk te maken. Onlangs stond er een prachtig artikel van Dirk Jan Nijsink in het RD. Hij raakte m.i. de kern. Waar we ons tegen verzetten, is de zuilbeleving. Voor veel mensen gaat het nog steeds goed met de zuil. De zelfkritiek is miniem, terwijl de identiteit grotendeels is verworden tot de buitenkant, opgesierd met refoaccessoires. Identiteit kan toch niet zozeer verbonden zijn met zuilbeleving, dat als de zuil instort dat ook het einde betekent van ons geloof? Refo-zijn zonder zuil kan niet, orthodox-gereformeerd zijn zonder zuil wel.

Veel 'reformatorische' christenen zijn zo bang voor de wereld en mijden al het tastbare uit de wereld als de pest, maar hun eigen denken is door en door werelds. Het refosfeertje stelt hun wat gerust, en ze danken de Heere zelfs heel hypocriet voor het voorrecht 'dat we dat nog mogen hebben'. Maar hun oprechte bede is blijkbaar nooit: beproef mijn hart, zie of er bij mij een schadelijke weg is en leidt mij op de eeuwige weg. Want ja, echt bidder zijn, dat moet je gegeven worden.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:Ik denk, Luther, dat het komt dat jij in een reformatorische instelling werkzaam bent.
Zelf werk ik in een volledige seculiere omgeving, maar ik herken dat helemaal niet.
En dat "zwelgen in materialisme", maar ook andere zaken die je noemt, dat is per gemeente verschillend.
En ook nog eens per persoon.

@ Freek: heb je mijn opmerkingen over de zuil gelezen? Ik denk dat dat voor velen geldt.
Zacheüs

Bericht door Zacheüs »

Enkele weken geleden heb ik de lezing van L. Snoek gehoord (staat ergens in een ander topic, ik ben hem even kwijt).
Hij vergelijkt de reformatorischen en de evangelischen met een gebouw.
De evangelischen zitten in een zuil (smal) en de reformatorischen in een breed gebouw, hun fundament is dus veel groter dan die van een zuil.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Zacheüs schreef:Enkele weken geleden heb ik de lezing van L. Snoek gehoord (staat ergens in een ander topic, ik ben hem even kwijt).
De evangelischen zitten in een zuil (smal) en de reformatorischen in een breed gebouw, hun fundament is dus veel groter dan die van een zuil.
aan een leegstaand pand heb je niet zoveel... dat is het probleem.
de vormen van de zuil staan nog overeind, maar waar is de inhoud? wie weet nog waarom? en bij wie is het een harte-zaak? als we uiterlijk het spoor recht houden laat iedereen ons met rust (van binnen de zuil dan). En naar de buitenwereld zijn we steeds meer een excentriek gebouw...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Auto

Bericht door Auto »

MarthaMartha schreef:En naar de buitenwereld zijn we steeds meer een excentriek gebouw...
Ja, dat noemt men ook wel folklore ...
Zacheüs

Bericht door Zacheüs »

Heb jij de lezing gehoord MM? De gebouwen waren uiteraard bevoklt...........
Zacheüs

Bericht door Zacheüs »

MarthaMartha schreef:
Zacheüs schreef:Enkele weken geleden heb ik de lezing van L. Snoek gehoord (staat ergens in een ander topic, ik ben hem even kwijt).
de vormen van de zuil staan nog overeind, maar waar is de inhoud? wie weet nog waarom? en bij wie is het een harte-zaak? als we uiterlijk het spoor recht houden laat iedereen ons met rust (van binnen de zuil dan). En naar de buitenwereld zijn we steeds meer een excentriek gebouw...

Als leer (hartezaak) en leven (uiterlijk) in overeenstemming zijn naar Gods Woord, krijg je (altans naar mijn bevinding) óók tegenstand vanuit je eigen zuil, hoor.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Zacheüs schreef:
MarthaMartha schreef:

Als leer (hartezaak) en leven (uiterlijk) in overeenstemming zijn naar Gods Woord, krijg je (altans naar mijn bevinding) óók tegenstand vanuit je eigen zuil, hoor.
dat klopt, omdat de zuil bestaat uit een groot deel van mensen voor wie dit niet geldt.... die protesteren omdat het indirect een aanklacht is naar henzelf. Dat is het probleem dus juist wat die zuil zo zwak maakt. Een huis dat tegen zichzelf verdeelt is.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Bureaucraat

Bericht door Bureaucraat »

De vraag zou moeten zijn waarom de zuil in stand wordt gehouden. Is dat om de tere zieltjes van de gewone mensen te beschermen tegen de boze buitenwereld, of is dat om de macht van de elite in stand te houden.

En waarom is de refozuil de enige zuil die nog overeind lijkt te staan?

Voor de liefhebbers zou ik Arend Lijphart, Nederlands' grootste politicoloog, willen adviseren: Verzuiling, pacificatie en kentering in de Nederlandse politiek.
memento

Bericht door memento »

Bureaucraat schreef:De vraag zou moeten zijn waarom de zuil in stand wordt gehouden. Is dat om de tere zieltjes van de gewone mensen te beschermen tegen de boze buitenwereld, of is dat om de macht van de elite in stand te houden.
Dat is onzin. De meest voor de hand liggende verklaring is de sociologische, namelijk dat mensen een sterke groepsvorming, en het afzetten tegen "de rest" (in refo NL: de wereld), fijn vinden. Zeker omdat het lijkt te passen bij de religie binnen die sociale groep, is er geen reden om de zuil te ontbinden.

Wie kijkt naar de geschiedenis van de zuilen in NL, ziet dat zuilen pas ophouden met bestaan, als het bindende element (religie of politieke voorkeur) wegvalt of vervaagd.

Vanuit theologisch oogpunt blijft wel de vraag: Hoe komt het, dat mensen die onbekeerd zijn, zich zo thuis voelen in de refo-zuil? Het gevaar van een zuil is natuurlijk, dat de waarschuwingen zijn tegen "de wereld" en tegen "wereldgelijkvormigheid", en niet meer toespitsen op de noodzaak dat je zelf bekeerd moet worden, omdat anders je brave, onwereldse leven, voor niets telt.
Bureaucraat

memento schreef: Dat is onzin. De meest voor de hand liggende verklaring is de sociologische, namelijk dat mensen een sterke groepsvorming, en het afzetten tegen "de rest" (in refo NL: de wereld), fijn vinden. Zeker omdat het lijkt te passen bij de religie binnen die sociale groep, is er geen reden om de zuil te ontbinden.
En wie bepaalt waarom en tegen wie er moet worden afgezet? Is dat de eenvoudige metselaar met 4 jaar LBO of is dat de religieuze en politieke elite binnen de zuil?

Voorbeeldje: Vindt iedereen binnen de Gerormeerde Gemeente dat de Evangelische Beweging slecht is, of slechts de auteur van de artikelenreeks in de Saambinder?

In hoeverre is de stijging van het gemiddelde opleidingsniveau binnen de refozuil debet aan de ontzuiling?
Wie kijkt naar de geschiedenis van de zuilen in NL, ziet dat zuilen pas ophouden met bestaan, als het bindende element (religie of politieke voorkeur) wegvalt of vervaagd.
Dat is slechts één van de vele redenen. Bovendien een indirecte reden. Hoe komt het dat de religie of politieke voorkeur vervagen?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Zou je niet eens met de eerste vraag beginnen: waarom is er een "zuil" ontstaan? (wat betekent "zuil" eigenlijk? hoe kun je je terugtrekken in een "zuil"?)
Marnix

Bericht door Marnix »

Zacheüs schreef:
MarthaMartha schreef:

Klopt. En als ze daar niet mee in overeenstemming zijn krijg je ook tegenstand. (dat even er bij ter nuance, soms gebruiken mensen de tegenstand als bewijs dat het dus goed zit, want als je het goed doet krijg je tegenstand) :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bureaucraat

Erasmiaan schreef:Zou je niet eens met de eerste vraag beginnen: waarom is er een "zuil" ontstaan? (wat betekent "zuil" eigenlijk? hoe kun je je terugtrekken in een "zuil"?)
Lees Lijphart, en dan begrijp je het onstaan en de werking van de zuilen in Nederland.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Bureaucraat schreef:
Erasmiaan schreef:Zou je niet eens met de eerste vraag beginnen: waarom is er een "zuil" ontstaan? (wat betekent "zuil" eigenlijk? hoe kun je je terugtrekken in een "zuil"?)
Lees Lijphart, en dan begrijp je het onstaan en de werking van de zuilen in Nederland.
Ik doelde met name op de "refozuil". En ik heb daar uiteraard zelf een idee over.

Overigens heb ik "zuil" opgezocht bij Van Dale:
de zuil, de zuilen

1
elk rechtopstaand lichaam van aanmerkelijk groter lengte dan
breedte

2
elk van de groepen waarin het Nederlandse volk door verschillen in
godsdienst en levensbeschouwing verdeeld is
Ik neem aan dat het woord "zuil" in de tweede betekenis genomen is uit de eerste betekenis. M.a.w. datgene waar zuil in de tweede betekenis voor staat bestond al en toen is men dat "zuil" gaan noemen (misschien vanwege de gebieden die het allemaal bestrijkt?). Maar hoe kun je je in een "zuil" terugtrekken? Dat kan niet in het eerste maar ook niet in het tweede.
Plaats reactie