Deze mensen zijn doorgaans mannen die zelf wel denken dat ze heel goed theologie moeten én mogen studeren, en denken dat de dogmatiek van Kersten het één en al is. Ik zou zeggen: beetje vreemde snuiters, maar goed... wie ben ik?freek schreef:Er zijn ook nog genoeg mensen die vinden dat vrouwen zich helemaal niet met theologie mogen bezighouden.
Vrouw in het ambt
Re: Vrouw in het ambt
vandaar dat er blijkbaar ook topics worden 'toegelaten'' zonder theologische discussiesfreek schreef:Er zijn ook nog genoeg mensen die vinden dat vrouwen zich helemaal niet met theologie mogen bezighouden.Tiberius schreef:Ongetwijfeld.Afgewezen schreef:Zou Paulus vrouwen op Refoforum hebben toegelaten?
Refoforum is geen gemeente met een ambtelijke structuur, maar een theologisch discussieforum zonder enige hiërarchie (uitgezonderd wat moderatoracties).

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
- speranza
- Contacteer:
Een onderdeel van mijn lunch?hamlap schreef:maar goed... wie ben ik?
Quaerite prime regnum Dei
In sommige dorpen praten mannen met vrouwen alleen maar over 'koetjes en kalfjes'. Meer weten de vrouwen niet. Van andere zaken hebben ze geen verstand.hamlap schreef:Deze mensen zijn doorgaans mannen die zelf wel denken dat ze heel goed theologie moeten én mogen studeren, en denken dat de dogmatiek van Kersten het één en al is. Ik zou zeggen: beetje vreemde snuiters, maar goed... wie ben ik?freek schreef:Er zijn ook nog genoeg mensen die vinden dat vrouwen zich helemaal niet met theologie mogen bezighouden.
En dit merk ik ook heel duidelijk, sorry dat ik het zeg, bij een bepaalde politieke richting.
Jaren geleden zat ik op kantoor en mijn directeur vertelde dat hij op school moest zijn voor een van zijn kinderen. Toen een vrouw iets te berde wilde brengen, kreeg ze als antwoord, dat ze 'geen recht van spreken' had. Haar recht was in de keuken: de 'aanrecht'.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
speranza schreef:Een onderdeel van mijn lunch?hamlap schreef:maar goed... wie ben ik?

- Bonny
- Contacteer:
Dat lijkt mij niet in lijn met de eerste Korintebrief:albion schreef:
In sommige dorpen praten mannen met vrouwen alleen maar over 'koetjes en kalfjes'. Meer weten de vrouwen niet. Van andere zaken hebben ze geen verstand.
Thuis konden ze vragen stellen en kon er over gesproken worden. Dat sommige mannen dat dan schijnen te weigeren is niet goed!34 Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt.
35 En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen;
The Groom's still waiting at the altar
- JolandaOudshoorn
Oeps, die mannen vergeten dat ze hun vrouwen behoren te eren..... snap dan ook wel dat ze hun vrouwen niet onderwijzen.... ze kunnen het niet eens.... ze hebben geen eens kennis.albion schreef:In sommige dorpen praten mannen met vrouwen alleen maar over 'koetjes en kalfjes'. Meer weten de vrouwen niet. Van andere zaken hebben ze geen verstand.hamlap schreef:Deze mensen zijn doorgaans mannen die zelf wel denken dat ze heel goed theologie moeten én mogen studeren, en denken dat de dogmatiek van Kersten het één en al is. Ik zou zeggen: beetje vreemde snuiters, maar goed... wie ben ik?freek schreef:Er zijn ook nog genoeg mensen die vinden dat vrouwen zich helemaal niet met theologie mogen bezighouden.
En dit merk ik ook heel duidelijk, sorry dat ik het zeg, bij een bepaalde politieke richting.
Jaren geleden zat ik op kantoor en mijn directeur vertelde dat hij op school moest zijn voor een van zijn kinderen. Toen een vrouw iets te berde wilde brengen, kreeg ze als antwoord, dat ze 'geen recht van spreken' had. Haar recht was in de keuken: de 'aanrecht'.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ze zullen misschien onder elkaar wel 'discussies' hebben, maar op verjaardagen (of waar veel mensen vertegenwoordigd zijn), heb je de vrouwenclub (die het over huishoudelijke zaken hebben en kinderen (moet je zelf geen kinderen hebben, voel je je erg ongelukkig), en de mannen die het over 'mannenzaken' hebben, en dat is natuurlijk politiek en godsdienst.Bonny schreef:Dat lijkt mij niet in lijn met de eerste Korintebrief:albion schreef:
In sommige dorpen praten mannen met vrouwen alleen maar over 'koetjes en kalfjes'. Meer weten de vrouwen niet. Van andere zaken hebben ze geen verstand.Thuis konden ze vragen stellen en kon er over gesproken worden. Dat sommige mannen dat dan schijnen te weigeren is niet goed!34 Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt.
35 En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen;

Van politiek hebben wij vrouwen helemaal geen kaas gegeten, op godsdienstig niveau komen de 'open boeken' nog wel eens aan het woord.
Ik snap nog steeds niet dat dat tegenwoordig nog steeds speelt.
Jammer, dat de dogmatiek van Ds.Kersten hier met zo'n beeld word neergezet.hamlap schreef:Deze mensen zijn doorgaans mannen die zelf wel denken dat ze heel goed theologie moeten én mogen studeren, en denken dat de dogmatiek van Kersten het één en al is. Ik zou zeggen: beetje vreemde snuiters, maar goed... wie ben ik?freek schreef:Er zijn ook nog genoeg mensen die vinden dat vrouwen zich helemaal niet met theologie mogen bezighouden.

Volgens mij wordt er alleen maar gezegd dat er mensen zijn die vinden dat de dogmatiek van Kersten het een en het al is. Daar hoef je niet om te huilen.Gijs83 schreef:Jammer, dat de dogmatiek van Ds.Kersten hier met zo'n beeld word neergezet.hamlap schreef:Deze mensen zijn doorgaans mannen die zelf wel denken dat ze heel goed theologie moeten én mogen studeren, en denken dat de dogmatiek van Kersten het één en al is. Ik zou zeggen: beetje vreemde snuiters, maar goed... wie ben ik?freek schreef:Er zijn ook nog genoeg mensen die vinden dat vrouwen zich helemaal niet met theologie mogen bezighouden.

Ik vond het wel grappig van hamlap. En Gijs, kijk nou uit dat je niet bevestigd wat hij zegt.
- speranza
- Contacteer:
Beste Gijs, maak je niet druk om die dogmatiek van ds. Kersten. De predikant van die dogmatiek mocht niet eens preken in de GerGem van Rijssen. Voor tukkers in Rijssen zou zijn dogmatiek dan ook verboden moeten zijn om in lijn te blijven met de Rijssense-vaderen.
Een historische groet met een knipoog.
speranza schreef:Beste Gijs, maak je niet druk om die dogmatiek van ds. Kersten. De predikant van die dogmatiek mocht niet eens preken in de GerGem van Rijssen. Voor tukkers in Rijssen zou zijn dogmatiek dan ook verboden moeten zijn om in lijn te blijven met de Rijssense-vaderen.

o?
- speranza
- Contacteer:
Ja, Beste Jongere, een publiek geheim. De Rijssense kerkenraad was het niet eens met de deelname van ds. G.H. Kersten aan de landelijke politiek. Dat resulteerde in een kanselverbod.Jongere schreef:speranza schreef:Beste Gijs, maak je niet druk om die dogmatiek van ds. Kersten. De predikant van die dogmatiek mocht niet eens preken in de GerGem van Rijssen. Voor tukkers in Rijssen zou zijn dogmatiek dan ook verboden moeten zijn om in lijn te blijven met de Rijssense-vaderen.
Een historische groet met een knipoog.![]()
o?
Maar natuurlijk is het geen argument voor dat dan ook. Het is slechts een grapje om het hier neer te zetten.
Hoewel historisch correct is men later in Rijssen toch de predikant gevolgd. Het leek me wel aardig te vermelden.
Waar komen die leugens vandaan... Het zou misschien een keertje in een heel ver verleden gebeurd kunnen zijn dat een predikbeurt niet doorging... maar verder zou ik niet weten wie er in hier GG en GGiN bezwaren heeft tegen ds Kersten. Wij hebben op de belijdenscatechestie zelfs de KORTE LESSEN OVER KORT BEGRIP van ds. Kersten uit het hoofd moeten leren!speranza schreef:Beste Gijs, maak je niet druk om die dogmatiek van ds. Kersten. De predikant van die dogmatiek mocht niet eens preken in de GerGem van Rijssen. Voor tukkers in Rijssen zou zijn dogmatiek dan ook verboden moeten zijn om in lijn te blijven met de Rijssense-vaderen.
-DIA-
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«