Vrouw in het ambt

hamlap

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door hamlap »

freek schreef:Er zijn ook nog genoeg mensen die vinden dat vrouwen zich helemaal niet met theologie mogen bezighouden.
Deze mensen zijn doorgaans mannen die zelf wel denken dat ze heel goed theologie moeten én mogen studeren, en denken dat de dogmatiek van Kersten het één en al is. Ik zou zeggen: beetje vreemde snuiters, maar goed... wie ben ik?
henriët

Bericht door henriët »

freek schreef:
Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:Zou Paulus vrouwen op Refoforum hebben toegelaten?
:?
Ongetwijfeld.
Refoforum is geen gemeente met een ambtelijke structuur, maar een theologisch discussieforum zonder enige hiërarchie (uitgezonderd wat moderatoracties).
Er zijn ook nog genoeg mensen die vinden dat vrouwen zich helemaal niet met theologie mogen bezighouden.
vandaar dat er blijkbaar ook topics worden 'toegelaten'' zonder theologische discussies ;)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
speranza
Contacteer:

Bericht door speranza »

hamlap schreef:maar goed... wie ben ik?
Een onderdeel van mijn lunch?
Quaerite prime regnum Dei
albion

Bericht door albion »

hamlap schreef:
freek schreef:Er zijn ook nog genoeg mensen die vinden dat vrouwen zich helemaal niet met theologie mogen bezighouden.
Deze mensen zijn doorgaans mannen die zelf wel denken dat ze heel goed theologie moeten én mogen studeren, en denken dat de dogmatiek van Kersten het één en al is. Ik zou zeggen: beetje vreemde snuiters, maar goed... wie ben ik?
In sommige dorpen praten mannen met vrouwen alleen maar over 'koetjes en kalfjes'. Meer weten de vrouwen niet. Van andere zaken hebben ze geen verstand.
En dit merk ik ook heel duidelijk, sorry dat ik het zeg, bij een bepaalde politieke richting.
Jaren geleden zat ik op kantoor en mijn directeur vertelde dat hij op school moest zijn voor een van zijn kinderen. Toen een vrouw iets te berde wilde brengen, kreeg ze als antwoord, dat ze 'geen recht van spreken' had. Haar recht was in de keuken: de 'aanrecht'.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion

Bericht door albion »

speranza schreef:
hamlap schreef:maar goed... wie ben ik?
Een onderdeel van mijn lunch?
:humhihi :humhihi :super
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

albion schreef:
In sommige dorpen praten mannen met vrouwen alleen maar over 'koetjes en kalfjes'. Meer weten de vrouwen niet. Van andere zaken hebben ze geen verstand.
Dat lijkt mij niet in lijn met de eerste Korintebrief:
34 Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt.

35 En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen;
Thuis konden ze vragen stellen en kon er over gesproken worden. Dat sommige mannen dat dan schijnen te weigeren is niet goed!
The Groom's still waiting at the altar
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

albion schreef:
hamlap schreef:
En dit merk ik ook heel duidelijk, sorry dat ik het zeg, bij een bepaalde politieke richting.
Jaren geleden zat ik op kantoor en mijn directeur vertelde dat hij op school moest zijn voor een van zijn kinderen. Toen een vrouw iets te berde wilde brengen, kreeg ze als antwoord, dat ze 'geen recht van spreken' had. Haar recht was in de keuken: de 'aanrecht'.
Oeps, die mannen vergeten dat ze hun vrouwen behoren te eren..... snap dan ook wel dat ze hun vrouwen niet onderwijzen.... ze kunnen het niet eens.... ze hebben geen eens kennis.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
albion

Bericht door albion »

Bonny schreef:
albion schreef:
Dat lijkt mij niet in lijn met de eerste Korintebrief:
34 Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt.

35 En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen;
Thuis konden ze vragen stellen en kon er over gesproken worden. Dat sommige mannen dat dan schijnen te weigeren is niet goed!
Ze zullen misschien onder elkaar wel 'discussies' hebben, maar op verjaardagen (of waar veel mensen vertegenwoordigd zijn), heb je de vrouwenclub (die het over huishoudelijke zaken hebben en kinderen (moet je zelf geen kinderen hebben, voel je je erg ongelukkig), en de mannen die het over 'mannenzaken' hebben, en dat is natuurlijk politiek en godsdienst. :mosc
Van politiek hebben wij vrouwen helemaal geen kaas gegeten, op godsdienstig niveau komen de 'open boeken' nog wel eens aan het woord.
Ik snap nog steeds niet dat dat tegenwoordig nog steeds speelt.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

hamlap schreef:
Jammer, dat de dogmatiek van Ds.Kersten hier met zo'n beeld word neergezet. :cry
freek

Bericht door freek »

Gijs83 schreef:
hamlap schreef:
Jammer, dat de dogmatiek van Ds.Kersten hier met zo'n beeld word neergezet. :cry
Volgens mij wordt er alleen maar gezegd dat er mensen zijn die vinden dat de dogmatiek van Kersten het een en het al is. Daar hoef je niet om te huilen.
Jongere

Bericht door Jongere »

:haha :haha
Ik vond het wel grappig van hamlap. En Gijs, kijk nou uit dat je niet bevestigd wat hij zegt.
speranza
Contacteer:

Bericht door speranza »

Beste Gijs, maak je niet druk om die dogmatiek van ds. Kersten. De predikant van die dogmatiek mocht niet eens preken in de GerGem van Rijssen. Voor tukkers in Rijssen zou zijn dogmatiek dan ook verboden moeten zijn om in lijn te blijven met de Rijssense-vaderen.
Een historische groet met een knipoog.
Jongere

Bericht door Jongere »

speranza schreef:Beste Gijs, maak je niet druk om die dogmatiek van ds. Kersten. De predikant van die dogmatiek mocht niet eens preken in de GerGem van Rijssen. Voor tukkers in Rijssen zou zijn dogmatiek dan ook verboden moeten zijn om in lijn te blijven met de Rijssense-vaderen.
:oO
o?
speranza
Contacteer:

Bericht door speranza »

Jongere schreef:
speranza schreef:Beste Gijs, maak je niet druk om die dogmatiek van ds. Kersten. De predikant van die dogmatiek mocht niet eens preken in de GerGem van Rijssen. Voor tukkers in Rijssen zou zijn dogmatiek dan ook verboden moeten zijn om in lijn te blijven met de Rijssense-vaderen.
:oO
o?
Ja, Beste Jongere, een publiek geheim. De Rijssense kerkenraad was het niet eens met de deelname van ds. G.H. Kersten aan de landelijke politiek. Dat resulteerde in een kanselverbod.
Maar natuurlijk is het geen argument voor dat dan ook. Het is slechts een grapje om het hier neer te zetten.
Hoewel historisch correct is men later in Rijssen toch de predikant gevolgd. Het leek me wel aardig te vermelden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Waar komen die leugens vandaan... Het zou misschien een keertje in een heel ver verleden gebeurd kunnen zijn dat een predikbeurt niet doorging... maar verder zou ik niet weten wie er in hier GG en GGiN bezwaren heeft tegen ds Kersten. Wij hebben op de belijdenscatechestie zelfs de KORTE LESSEN OVER KORT BEGRIP van ds. Kersten uit het hoofd moeten leren!

-DIA-
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie