Dat is nou toch ook wat. Ik heb veel onder ds. Blok gezeten en hij is een liefhebber van Calvijn en ik denk toch dat mijn opmerking in de lijn is van ds. Blok. Maar ja, hij preekt schriftuurlijk-bevindelijk. Wellicht is dat het verschil.memento schreef:Calvijn heeft ons geleerd dat wij nooit dogmatische zaken mogen onderbouwen aan de hand van allegorie of typologie. Terecht merkt hij op dat die exegese-methoden daarvoor niet geschikt zijn. Met Calvijn stel ik liever dat ALLES wat ons nodig is ter zaligheid, en ALLES wat ons nodig is te geloven, zeer duidelijk in de Schrift is terug te vinden.Ander schreef:Kananese vrouw, hoofdman over honderd, Mefiboseth. Overigens spreekt ds. Blok dan ws. uit de beleving van Gods Kerk en daar zijn zoals ik aangeef, schriftbewijzen voor te vinden. Het is nooit handig om zo'n uitspraak te isoleren. Wanneer de context waarin deze opmerking is geplaatst wordt aangegeven wordt het al wat meer duidelijk.freek schreef: Dominee Blok kan 100 keer beweren dat Gods doorgeleide volk in de beginfase van hun geloof liever onder de tafel zit dan aan de Avondmaalstafel, bij zo'n stelling zie ik graag een bijbelse onderbouwing.
Tien aanklachten tegen de kerk.
Re: Tien aanklachten tegen de kerk.
Alle predikanten zijn liefhebber van Calvijn, waarom verschillen ze dan toch vaak hemelsbreed in opvattingen?Ander schreef:Dat is nou toch ook wat. Ik heb veel onder ds. Blok gezeten en hij is een liefhebber van Calvijn en ik denk toch dat mijn opmerking in de lijn is van ds. Blok.memento schreef:Calvijn heeft ons geleerd dat wij nooit dogmatische zaken mogen onderbouwen aan de hand van allegorie of typologie. Terecht merkt hij op dat die exegese-methoden daarvoor niet geschikt zijn. Met Calvijn stel ik liever dat ALLES wat ons nodig is ter zaligheid, en ALLES wat ons nodig is te geloven, zeer duidelijk in de Schrift is terug te vinden.Ander schreef:Kananese vrouw, hoofdman over honderd, Mefiboseth. Overigens spreekt ds. Blok dan ws. uit de beleving van Gods Kerk en daar zijn zoals ik aangeef, schriftbewijzen voor te vinden. Het is nooit handig om zo'n uitspraak te isoleren. Wanneer de context waarin deze opmerking is geplaatst wordt aangegeven wordt het al wat meer duidelijk.freek schreef: Dominee Blok kan 100 keer beweren dat Gods doorgeleide volk in de beginfase van hun geloof liever onder de tafel zit dan aan de Avondmaalstafel, bij zo'n stelling zie ik graag een bijbelse onderbouwing.
Calvijn is ook één van de vele stemmen uit de kerkgeschiedenis, waarbij wij ons oor te luisteren mogen leggen. Maar we moeten ook zíjn opvattingen niet klakkeloos overnemen, afgezien van de vraag of we die eigenlijk wel helemaal begrijpen.memento schreef:Calvijn heeft ons geleerd dat wij nooit dogmatische zaken mogen onderbouwen aan de hand van allegorie of typologie. Terecht merkt hij op dat die exegese-methoden daarvoor niet geschikt zijn. Met Calvijn stel ik liever dat ALLES wat ons nodig is ter zaligheid, en ALLES wat ons nodig is te geloven, zeer duidelijk in de Schrift is terug te vinden.Ander schreef:Kananese vrouw, hoofdman over honderd, Mefiboseth. Overigens spreekt ds. Blok dan ws. uit de beleving van Gods Kerk en daar zijn zoals ik aangeef, schriftbewijzen voor te vinden. Het is nooit handig om zo'n uitspraak te isoleren. Wanneer de context waarin deze opmerking is geplaatst wordt aangegeven wordt het al wat meer duidelijk.freek schreef: Dominee Blok kan 100 keer beweren dat Gods doorgeleide volk in de beginfase van hun geloof liever onder de tafel zit dan aan de Avondmaalstafel, bij zo'n stelling zie ik graag een bijbelse onderbouwing.
Heb mijn post iets aangepast.freek schreef: Alle predikanten zijn liefhebber van Calvijn, waarom verschillen ze dan toch vaak hemelsbreed in opvattingen?

Mja, als ds. Blok geen andere Bijbelse onderbouwing aanlevert dan typologisch uitgelegde geschiedenissen, of gelijkenissen, dan voldoet hij daarmee niet aan Calvijns regels op dit gebied. Calvijn noemt hiervoor 2 hoofdargumenten:Ander schreef:Dat is nou toch ook wat. Ik heb veel onder ds. Blok gezeten en hij is een liefhebber van Calvijn en ik denk toch dat mijn opmerking in de lijn is van ds. Blok.memento schreef:Calvijn heeft ons geleerd dat wij nooit dogmatische zaken mogen onderbouwen aan de hand van allegorie of typologie. Terecht merkt hij op dat die exegese-methoden daarvoor niet geschikt zijn. Met Calvijn stel ik liever dat ALLES wat ons nodig is ter zaligheid, en ALLES wat ons nodig is te geloven, zeer duidelijk in de Schrift is terug te vinden.Ander schreef:Kananese vrouw, hoofdman over honderd, Mefiboseth. Overigens spreekt ds. Blok dan ws. uit de beleving van Gods Kerk en daar zijn zoals ik aangeef, schriftbewijzen voor te vinden. Het is nooit handig om zo'n uitspraak te isoleren. Wanneer de context waarin deze opmerking is geplaatst wordt aangegeven wordt het al wat meer duidelijk.freek schreef: Dominee Blok kan 100 keer beweren dat Gods doorgeleide volk in de beginfase van hun geloof liever onder de tafel zit dan aan de Avondmaalstafel, bij zo'n stelling zie ik graag een bijbelse onderbouwing.
1. De Schrift bevat alles wat ons nodig is te geloven op zeer heldere en duidelijke wijze. Hij baseert dit op de goedheid van God.
2. Wie allegoriën, typologiën en gelijkenissen toelaat als basis voor leerstellingen, zet de deur wijd open richting dwepers, die met de exegese-methoden alles kunnen onderbouwen wat ze willen. Het is met betreffende exegese-methoden mogelijk 2 uitleggers iets compleet tegenovergesteld te laten zeggen.
Calvijn was trouwens niet de enige, alle Reformatoren, Nadere Reformatoren, etc hebben dit denken gevolgd. Het hoort onlosmakelijk bij het Sola Scriptura.
Ik heb de afgelopen tijd twee preken over Joh. 3:16 gehoord. (Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.)Afgewezen schreef: Ik denk dat je nuchter moet zijn: wij, refo's, kennen de Bijbel niet anders dan door bemiddeling van anderen. Zelfs als je denkt dat je de Bijbel 'zelfstandig' leest, dan lees je die toch door de bril van opvoeding en opvattingen die je hebt meegekregen.
Wat de kwestie van ds. Blok betreft. Ik denk dat zijn uitspraak, afgezien van de vreemde woordkeus, zeker wel een Bijbelse ondergrond heeft. In feite bedoelt hij ermee: als God een mens bekeert, wordt hij eerst vernederd. Dan is er nog geen sprake van Avondmaalsgang.
Zoiets dus.
De vraag is ook maar weer: hoe welwillend lezen wij de woorden van anderen? En inderdaad, dat betekent niet dat je alles maar klakkeloos moet overnemen. Maar vertrouw ook weer niet te snel op je eigen oordeel. Ik voor mij heb veel anderen nodig om de boodschap van de Bijbel te kunnen verstaan, en dan is het alles nog maar beperkt en ten dele en aan verandering van inzichten onderhevig.
Degene in de Ger.Gem. had de volgende strekking: "Want alzo lief heeft God zichzelf gehad, dat Hij Zijn verborgen Borg (en niet die Jezus van 5 letters) voorgesteld heeft, opdat een ieder die uitverkoren is, niet verderve, maar zullen komen tot die ware kennis van de ellende."
Degene in de HHK had de volgende strekking: "Want alzo lief had God de kosmos gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon (die Jozef en Maria de naam Jezus moesten geven) gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft (ik zie de dominee nog steeds zo vrolijk dansen op de preekstoel in blijheid en verwondering over de rijkdom van dit stukje), niet verderve, maar eeuwig zullen leven met onze geliefde Heiland en Zaligmaker.
Laten we voor het gemak zeggen dat allebei de preken waar zijn, maar welke preek volgt de schrift en welke preek de mantra van het eigene van het kerkverband?
Ja hoor, hoera, weer een dwaalleraar ontdekt. Gisteren één van 22, nu één van 88.memento schreef: Mja, als ds. Blok geen andere Bijbelse onderbouwing aanlevert dan typologisch uitgelegde geschiedenissen, of gelijkenissen, dan voldoet hij daarmee niet aan Calvijns regels op dit gebied.
Calvijn was trouwens niet de enige, alle Reformatoren, Nadere Reformatoren, etc hebben dit denken gevolgd. Het hoort onlosmakelijk bij het Sola Scriptura.

Ik denk dat je nu het antwoord hebt Freek, het topic kan dicht.

Memento, ik vind dat je nu wat pseudo-geleerdheid aan het etaleren bent. Grote mannen hebben boeken vol geschreven over de uitleg van de Bijbel door reformatoren en anderen. En jij denkt dat je met een vingerknip wel even uit kunt maken of iemand 'in het spoor' van Calvijn gaat. Kom nou!
Beide preken volgen de Schrift en beide preken volgen de mantra van het eigene van het kerkverband.Kaw schreef:Ik heb de afgelopen tijd twee preken over Joh. 3:16 gehoord. (Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.)Afgewezen schreef: Ik denk dat je nuchter moet zijn: wij, refo's, kennen de Bijbel niet anders dan door bemiddeling van anderen. Zelfs als je denkt dat je de Bijbel 'zelfstandig' leest, dan lees je die toch door de bril van opvoeding en opvattingen die je hebt meegekregen.
Wat de kwestie van ds. Blok betreft. Ik denk dat zijn uitspraak, afgezien van de vreemde woordkeus, zeker wel een Bijbelse ondergrond heeft. In feite bedoelt hij ermee: als God een mens bekeert, wordt hij eerst vernederd. Dan is er nog geen sprake van Avondmaalsgang.
Zoiets dus.
De vraag is ook maar weer: hoe welwillend lezen wij de woorden van anderen? En inderdaad, dat betekent niet dat je alles maar klakkeloos moet overnemen. Maar vertrouw ook weer niet te snel op je eigen oordeel. Ik voor mij heb veel anderen nodig om de boodschap van de Bijbel te kunnen verstaan, en dan is het alles nog maar beperkt en ten dele en aan verandering van inzichten onderhevig.
Degene in de Ger.Gem. had de volgende strekking: "Want alzo lief heeft God zichzelf gehad, dat Hij Zijn verborgen Borg (en niet die Jezus van 5 letters) voorgesteld heeft, opdat een ieder die uitverkoren is, niet verderve, maar zullen komen tot die ware kennis van de ellende."
Degene in de HHK had de volgende strekking: "Want alzo lief had God de kosmos gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon (die Jozef en Maria de naam Jezus moesten geven) gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft (ik zie de dominee nog steeds zo vrolijk dansen op de preekstoel in blijheid en verwondering over de rijkdom van dit stukje), niet verderve, maar eeuwig zullen leven met onze geliefde Heiland en Zaligmaker.
Laten we voor het gemak zeggen dat allebei de preken waar zijn, maar welke preek volgt de schrift en welke preek de mantra van het eigene van het kerkverband?
Dansende dominees is typisch hersteld.

Mm, ik weet er ook een in de GGiNbv...Ander schreef:Dansende dominees is typisch hersteld.

hahaha, je hebt weer gelijk, Afgewezen.Afgewezen schreef:Mm, ik weet er ook een in de GGiNbv...Ander schreef:Dansende dominees is typisch hersteld.
Lezen, Afgewezen, lezen! Ik stel niet dat ds. Blok niet in de lijn van Calvijn staat. Ik stel alleen dat de Schriftbewijzen die hier(!) gegeven worden, niet voldoen aan de regels zoals Calvijn heeft opgesteld voor de onderbouwing van leerstukken. Regels die ook vandaag de dag nog zeer breed geaccepteerd zijn in de traditioneel-gereformeerde dogmatiek!Afgewezen schreef:Memento, ik vind dat je nu wat pseudo-geleerdheid aan het etaleren bent. Grote mannen hebben boeken vol geschreven over de uitleg van de Bijbel door reformatoren en anderen. En jij denkt dat je met een vingerknip wel even uit kunt maken of iemand 'in het spoor' van Calvijn gaat. Kom nou!
Ik stel dus helemaal niet dat ds. Blok geen gedegen Schiftuurlijke onderbouwing heeft voor die leerstelling. Ik stel alleen dat de tot nu toe gegeven teksten niet voldoende zijn, die kunnen hoogstends dienen ter ondersteuning van niet-allegorische, niet-typologische, niet-gelijkenis teksten...
Kaw, wat ik even helder wil hebben, heeft de dominee dat zo gezegd, dat de verborgen Borg niet die Jezus van 5 letters is?????Kaw schreef:
Ik heb de afgelopen tijd twee preken over Joh. 3:16 gehoord. (Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
memento schreef:Lezen, Afgewezen, lezen!

Vind je dat merkwaardig dan?albion schreef:Kaw, wat ik even helder wil hebben, heeft de dominee dat zo gezegd, dat de verborgen Borg niet die Jezus van 5 letters is?????Kaw schreef:
Ik heb de afgelopen tijd twee preken over Joh. 3:16 gehoord. (Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.)