Huisbezoek

Ad Anker
Moderator

Re: Huisbezoek

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:
Dodo schreef:Maar in de afgescheiden kerken ligt dat anders. Daar wordt een huisbezoekrooster gewoon in de kerkbode gezet.
In sommige gemeenten inderdaaad, ja. Maar bij lang niet alle.
Bij ons wordt het op zondagavond afgelezen na de dienst. Altijd weer spannend, als je straat aan de beurt is. :)
's Maandagmorgens heeft de huisbezoekregelaar het erg druk met alle afmeldingen en het zoeken van nieuwe adressen. Maar we houden het graag bij het oude. :)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Anker schreef:
Tiberius schreef:
Dodo schreef:Maar in de afgescheiden kerken ligt dat anders. Daar wordt een huisbezoekrooster gewoon in de kerkbode gezet.
Bij ons wordt het op zondagavond afgelezen na de dienst. Altijd weer spannend, als je straat aan de beurt is. :)
's Maandagmorgens heeft de huisbezoekregelaar het erg druk met alle afmeldingen en het zoeken van nieuwe adressen. Maar we houden het graag bij het oude. :)
Het klinkt me vrij inefficient in de oren.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Mister schreef:
Anker schreef:
Tiberius schreef:
Het klinkt me vrij inefficient in de oren.
Lijkt me wel zo leuk een beetje langer van te voren te weten...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Anker schreef:
Tiberius schreef:
Is die man ook weer een ochtend van de straat :super
Ik kan mij herinneren dat dit in mijn jeugd ook werd gedaan. Nu maken we een telefonische afspraak en trekken we de agenda's erbij.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Bert Mulder
Contacteer:

Bij ons vragen we de leden vooraf over beschikbaarheid.

Dan wordt een lijst opgemaakt van iedereen, die openbaar gemaakt wordt voor we beginnen, in verband met eventuele weizegingen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

JolandaOudshoorn schreef:
Anker schreef:
Tiberius schreef:
Is die man ook weer een ochtend van de straat :super
Ik kan mij herinneren dat dit in mijn jeugd ook werd gedaan. Nu maken we een telefonische afspraak en trekken we de agenda's erbij.
Ja, dat is ook wel zo praktisch. Scheelt deining en afzeggingen
Marco

Bericht door Marco »

Waar ik eigenlijk meer vragen over heb dan de methode van afspreken is die bezoekbroeder, die meegaat. In mijn ogen is een huisbezoek een ambtszaak. Ik kan die broeder niet zo goed plaatsen.
Bert Mulder
Contacteer:

Marco schreef:Waar ik eigenlijk meer vragen over heb dan de methode van afspreken is die bezoekbroeder, die meegaat. In mijn ogen is een huisbezoek een ambtszaak. Ik kan die broeder niet zo goed plaatsen.
Volgens mij moet het dan ook altijd een ambtsdrager zijn...
Dodo

Bericht door Dodo »

Mag de ambtsdrager geen bijstand hebben?
Het gaat niet buiten de kerkenraad om, de kerkenraad moet goedkeuring geven aan het vragen van de bezoekbroeder.
caprice

Bericht door caprice »

Mister schreef:Driedelig hoeft van mij niet. Netjes, vanwege het onderscheid is prima. Maar met dit weer in het zwarte pak hoeft van mij echt niet.
Bij ons worden huisbezoeken alleen in het winterseizoen afgelegd.
DDD schreef:Ik erger mij eraan als ambtsdrager te pas en te onpas in een zwart of donker pak lopen. Het is raar om zo te gaan bergwandelen, en eigenlijk vind ik het op een rommelmarkt ook al vreemd, voor een dominee iets minder dan voor een ouderling.
Dan heb je er waarschijnlijk meer last van dan zijzelf.
Laat de mensen in hun waarde. Het zijn ambtsdragers, en dit ambt is hen van God opgelegd. Daarmee hebben ze een aan Gods Woord ontleend gezag. Het is dan ook gepast dat de broeders dit openbaren in hun kleding als zij ambtelijke arbeid verrichten. Van een zekere eenheid daarin, straalt ook een zekere orde en rust uit, ook een Bijbelse notie.
Ik begrijp wel dat de meningen verschillen of dat alleen een ouderling een hoed zou moeten dragen daarbij, of een diaken ook, maar volgens mij wordt men daarin vrijgelaten en is dat een eigen keuze.
Marco schreef:Waar ik eigenlijk meer vragen over heb dan de methode van afspreken is die bezoekbroeder, die meegaat. In mijn ogen is een huisbezoek een ambtszaak. Ik kan die broeder niet zo goed plaatsen.
Datzelfde bezwaar zie ik bij wat iemand opperde, dat een ambtsdrager zijn vrouw meeneemt, als hij die al heeft.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
DDD

Bericht door DDD »

Een ouderling met hoed heb ik nog nooit gezien, een dominee daarmee gelukkig ook al tijden niet meer. Ik weet nog wel dat toen ik jong was de dominee op zondag met hoed op naar de kerk liep en dat daar schande van gesproken werd. Het was ook een tamelijk raar gezicht. Het was bepaald geen hip model en stond hem gewoon totaal niet.

Volgens mij zijn er nu in de GG niet veel dominees met hoed meer, of ze moeten dat per gemeente variëren, dat kan natuurlijk ook.
caprice

Bericht door caprice »

DDD schreef:Volgens mij zijn er nu in de GG niet veel dominees met hoed meer, of ze moeten dat per gemeente variëren, dat kan natuurlijk ook.
Ik dacht dat een predikant die een begrafenis leidt ook altijd een hoed draagt. Vroeger altijd een hoge hoed voor begrafenissen, maar tegenwoordig niet zoveel meer volgens mij.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
DDD

Bericht door DDD »

Dat zal wel een plaatselijk gebruik zijn. Ik denk dat ik dat een reden zou vinden iemand anders te vragen. Vooral voor gasten op de begrafenis die dat allemaal niet in perspectief kunnen zien lijkt me dat een heel verkeerd beeld geven. Maar dit is een beetje off-topic, natuurlijk.
ejvl

Bericht door ejvl »

DDD schreef:Dat zal wel een plaatselijk gebruik zijn. Ik denk dat ik dat een reden zou vinden iemand anders te vragen. Vooral voor gasten op de begrafenis die dat allemaal niet in perspectief kunnen zien lijkt me dat een heel verkeerd beeld geven. Maar dit is een beetje off-topic, natuurlijk.
Inderdaad, plaatselijk gebruik.
Op de Veluwe komt het ook voor dat de begrafenisondernemer een hoed draagt.
Nog niet zo lang geleden alle mannen een hoed of pet.
Het is een oud gebruik, een traditie, en op zich hoeft dat niet verkeerd te zijn.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Volgens mij zijn er nu in de GG niet veel dominees met hoed meer, of ze moeten dat per gemeente variëren, dat kan natuurlijk ook.
Best wel veel juist. Juist in de jonge(re) generatie.
caprice schreef:Ik dacht dat een predikant die een begrafenis leidt ook altijd een hoed draagt. Vroeger altijd een hoge hoed voor begrafenissen, maar tegenwoordig niet zoveel meer volgens mij.
Tijdens het leiden van de begrafenisdienst juist weer niet. En ook niet bij de toespraak op het graf.
Maar van en naar het graf draagt hij altijd wel een hoed.
Plaats reactie