Mister schreef:Driedelig hoeft van mij niet. Netjes, vanwege het onderscheid is prima. Maar met dit weer in het zwarte pak hoeft van mij echt niet.
Bij ons worden huisbezoeken alleen in het winterseizoen afgelegd.
DDD schreef:Ik erger mij eraan als ambtsdrager te pas en te onpas in een zwart of donker pak lopen. Het is raar om zo te gaan bergwandelen, en eigenlijk vind ik het op een rommelmarkt ook al vreemd, voor een dominee iets minder dan voor een ouderling.
Dan heb je er waarschijnlijk meer last van dan zijzelf.
Laat de mensen in hun waarde. Het zijn ambtsdragers, en dit ambt is hen van God opgelegd. Daarmee hebben ze een aan Gods Woord ontleend gezag. Het is dan ook gepast dat de broeders dit openbaren in hun kleding als zij ambtelijke arbeid verrichten. Van een zekere eenheid daarin, straalt ook een zekere orde en rust uit, ook een Bijbelse notie.
Ik begrijp wel dat de meningen verschillen of dat alleen een ouderling een hoed zou moeten dragen daarbij, of een diaken ook, maar volgens mij wordt men daarin vrijgelaten en is dat een eigen keuze.
Marco schreef:Waar ik eigenlijk meer vragen over heb dan de methode van afspreken is die bezoekbroeder, die meegaat. In mijn ogen is een huisbezoek een ambtszaak. Ik kan die broeder niet zo goed plaatsen.
Datzelfde bezwaar zie ik bij wat iemand opperde, dat een ambtsdrager zijn vrouw meeneemt, als hij die al heeft.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck