Ander schreef:Ik hoop van harte dat je antwoord nergens op slaat... Toe maar. ´t Slaat zeker ergens op!
Je bedoelt dat ds. Wink daadwerkelijk niet gunnend etc. is? Dat wordt door Willem ontkend. En ik hoop dat Willem gelijk heeft.
Wat een onzinnigheid om hierin uitspraken van de Heere Jezus zelf te betrekken. Hij had, met eerbied, diepgang! De schare werd niet bekeerd door de innerlijke ontferming maar alleen door de zoenverdienste van Christus door een weg van recht.
Het is NOOIT onzinnig om ergens ter zake doende uitspraken van Jezus Zelf bij te betrekken. Als jij stelt dat gunning door predikanten de soevereiniteit van God omver werpt, dan stel ik daartegenover een uitspraak van Jezus. Die heeft het laatste woord.
Ik zal zelf ds. Wink eens gaan beluisteren. Ik hoop dat ik van hemzelf een betere indruk krijg dan op grond van wat jij over hem opmerkt.
Misschien even definiëren wat 'gunnend' is. Want volgens mij praten jullie langs elkaar heen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Blijkbaar is de kerkelijke weg (ga daar niet over redetwisten), dan niet altijd de koninklijke weg!
In sommige tijden is het nu eenmaal (tijdelijk) onmogelijk de sacrementen te bedienen omdat er geen herder is en of het dan de oplossing is er een roomse priester bij te halen omdat het nu eenmaal zijn doorgang moet vinden... (niet dat ggin nu rooms is, maar toch een mooie beeldspraak;P)
Daar zit mijn bezwaar tegen je statement ook niet. Die richt zich op het feit dat je beweert dat er gewacht moet worden totdat ds Wink in staat is om zijn bijdrage aan de voortgang van het kerkelijke leven weer te kunnen geven. Dat is onjuist.
En ja in sommige tijden is het inderdaand moeilijk om de sacramenten te bedienen. Maar dat beweerde je niet. Je vroeg je af wie op de bediening zit te wachten... en ik betoog dat dat in strijd is met het bevel van de Koning van de Kerk.
Wel de discussie zuiver houden graag!
En aan allen wil ik vragen om het gesprek respectvol te laten verlopen. Het ligt allemaal gevoelig, ik voel mee met de emotie die daar bij komt kijken. Maar hou het respectvol.
willemkok schreef:ik wil verwijzen naar de preken die johannes 3:16 online heeft gezet. We kunnen beter ds wink zelf aan het woord laten, als we een paar preken van hem luisteren, weet men waarom ik achter ds wink blijf staan. Verder heeft het weinig zin om te blijven reageren. Je wordt niet begrepen. Ik snap alleen niet waarom men zich bemoeit met aangelegenheden van andere kerkverbanden. Blijven jullie bij jullie eigen kerkverband, ik blijf graag bij de GGIN bv
Ik zal eens een paar preken beluisteren.
Dat je niet begrepen wordt, Willem, komt misschien omdat niet veel mensen (waaronder ik) ds. Wink zelf kennen. (Maar steek ook de hand in eigen boezem: kennelijk slaag je er niet in duidelijk uit te leggen waarom het je gaat, en je doet evenmin zelf een poging anderen te begrijpen.)
Waarom ik me interesseer in deze aangelegenheid, is omdat een (niet meer levend) familielid zeer betrokken was bij het conflict. Hij maakte al bij de overkomst van ds. vdBerg bezwaar, maar hij is er helaas nooit in geslaagd (aan mij) duidelijk te maken wat zijn bezwaar precie was; het was meer gevoelsmatig. En met de officiele lezing van het geschil kon hij niets. Daar zat zijn moeite niet.
Het merkwaardige was dat hij zich verzette tegen de overkomst van ds vd Berg, maar dat hij zich ook verzette tegen de gang van zaken in 1980. Van de prediking van ds vd Berg moest hij niets hebben, maar als persoon had hij achting voor hem.
Daardoor interesseer ik me voor deze kwestie. Dat is geen bemoeizucht, maar een poging te begrijpen.
ik had beter neer kunnen zetten: men wil je niet begrijpen. Niet dat ik het weet, want wie ben ik om dat te suggereren? Maar het gaat mij om de waarheid, nogmaals aan iedereen het advies de preken van ds wink te luisteren, beter kan ik het verschil met andere predikanten niet verwoorden. Verder stop ik met reageren (nu echt!) Men heeft nl de gelegenheid om ds wink te horen en dat is voldoende. Verder is het weinig respectvol om op deze wijze over kerkelijke aangelegenheden te praten. Ik heb er wel aan meegedaan, omdat ik de aantijgingen tegen ds wink niet kon verdragen. Maar ik ben me ervan bewust dat ik niet voor de eer van ds wink hoef te zorgen.
given schreef:Wij praten blijkbaar op een ander niveau en ik waarschijnlijk een treetje lager dan jou gezien je schitterende forumnaam.
Broeder of zuster Given wat voegt deze reactie nu echt inhoudelijk toe aan deze discussie?
Daarom nogmaals: laten we dit gesprek respectvol voeren, ik voel met de emotie die er leeft mee. Maar laten we het zuiver, eerlijk en respectvol houden.
Ander schreef:Ik hoop van harte dat je antwoord nergens op slaat... Toe maar. ´t Slaat zeker ergens op!
Je bedoelt dat ds. Wink daadwerkelijk niet gunnend etc. is? Dat wordt door Willem ontkend. En ik hoop dat Willem gelijk heeft.
Wat een onzinnigheid om hierin uitspraken van de Heere Jezus zelf te betrekken. Hij had, met eerbied, diepgang! De schare werd niet bekeerd door de innerlijke ontferming maar alleen door de zoenverdienste van Christus door een weg van recht.
Het is NOOIT onzinnig om ergens ter zake doende uitspraken van Jezus Zelf bij te betrekken. Als jij stelt dat gunning door predikanten de soevereiniteit van God omver werpt, dan stel ik daartegenover een uitspraak van Jezus. Die heeft het laatste woord.
Ik zal zelf ds. Wink eens gaan beluisteren. Ik hoop dat ik van hemzelf een betere indruk krijg dan op grond van wat jij over hem opmerkt.
Wij praten langs elkaar heen. Wat jouw reacties betreft: ik laat het hierbij.
Gouda heeft groot gelijk, evenals Nieuwerkerk. We onderschrijven van harte Gods Woord en de Drie Formulieren van Enigheid. Nou, daar staat in de zondag die de sabbat behandelt, dat de sacramenten beidend moeten worden naar de instelling van Christus. Verder ook wijden alle Drie die artikelen uit over de Doop en het Avondmaal. Ook dient er sprake te zijn van de 'levende' bediening door de dienaren des Woords. Ook: dat de regering der kerk niet bij één of zeer weinigen dient te zijn, maar bij meerderen. Zoals nu in Veenendaal, waar al meer dan 30 kindertjes ongedoopt zijn gebleven, dat kàn gewoon niet. Dit heeft niets met personen te maken, maar gewoon met onze leer!
claus schreef:Gouda heeft groot gelijk, evenals Nieuwerkerk. We onderschrijven van harte Gods Woord en de Drie Formulieren van Enigheid. Nou, daar staat in de zondag die de sabbat behandelt, dat de sacramenten beidend moeten worden naar de instelling van Christus. Verder ook wijden alle Drie die artikelen uit over de Doop en het Avondmaal. Ook dient er sprake te zijn van de 'levende' bediening door de dienaren des Woords. Ook: dat de regering der kerk niet bij één of zeer weinigen dient te zijn, maar bij meerderen. Zoals nu in Veenendaal, waar al meer dan 30 kindertjes ongedoopt zijn gebleven, dat kàn gewoon niet. Dit heeft niets met personen te maken, maar gewoon met onze leer!
Juist. Ik vind het ook tamelijk ongezond dat we alles laten afhangen van één onderherder. Zo moet het niet zijn..
Je wilt mijn reactie blijkbaar niet begrijpen. Dan zou ik het moeten verwoorden als 28 jaar samen opgetrokken in een kerkverband etc.
Verder is het sacrement van de doop aan de doopleden eenmalig geweest. Je wilt toch niet suggereren dat dit in GGiN (BV) in Gouda wordt herhaald?!
Hoe staat dat met de belijdende leden die belijdenis hebben gedaan in de buiten verband gemeente en nu naar de binnen verband gemeente overgaan?
Moeten die opnieuw belijdenis afleggen? Dat is immers de plicht als je naar de Ger. Gem. in Ned. wilt overkomen?
Wanneer heel de gemeente incl. kerkenraad overgaat zal dat niet het geval wezen.
Dan zou de theorie zijn dat mensen die voor 1980 belijdenis deden nu opnieuw in hetzelfde kerkverband belijdenis moeten doen. Het zou dan neerkomen op een soort schuldbelijdenis van het feit dat ze zich 28 jaar onttrokken van het verband ofzo. Daar zijn ook wel geruchten over geweest maar die zijn niet waar.
Ach ja.... sorry, Willem, met alle respect, maar ik geloof dat je nu op een wat verkeerd pad zit. Je begint hard te oordelen naar de GGiN, terwijl je zelf geen kennis van zaken hebt (zoals je zegt).
"Waar liefde woont....." Dat versje heb je vast wel eens geleerd. En dat mis ik in je posting. Ds. Wink alleen is goed, zijn prediking is goed, zijn stanpunt is goed etc etc etc. De rest is helemaal fout.
Ik las pas een stuk (en misschien is het tot opscherping van meerdere hier op het forum) over 1 Korinthe 13.
Daarin schreef een predikant: Wat we ook gedaan hebben, zonder de liefde zijn we koud in ons spreken en handelen. Er zijn er zelfs die hun leven overgegeven, maar de liefde niet hadden. Het is hun niet nuttig geweest.
Ik moet je zeggen dat ik dat steeds meer ga zien. Er wordt hard geoordeeld (zowel door willem als door de anderen)..
Ik ken ds. Wink niet persoonlijk, heb ook nog nooit een preek van hem gehoord. Daarom wil ik ook verder van de man afblijven, maar ik hoor hier wel een stukje mensverheerlijking op het forum.
De Rooms Katholieke Kerk is ten onder gegaan aan heerschappij bij 1 man te leggen (als ik dat zo mag zeggen). We moeten er dan ook voor waken dat dat binnen de reformatorische gezindte ook gaat gebeuren.
Onze consulent zei het: "Met je beide benen in de bagger, maar met de Bijbel in je hand!"
Wees blij met de eenheid die gezocht wordt. En ik wil de moeilijke dingen die gebeurt zijn in 1980 niet veronachtzamen, maar er moet ook een moment kunnen komen waarop we elkaar de broederhand kunnen schudden. En wat zou het dan tot eer van God zijn als een ds. Mallan en een ds. Wink dat hier op aarde nog mogen doen (want straks (zoals we dan mogen geloven) zullen ze het doen!).
Want het is ook een teken van de tijd, Willem, dat de liefde van velen zal verkouden... Gebruik dan je postings niet om te steken naar een kerkverband, maar gebruik ze uit bewogenheid om de gemeenten die jou lief zijn.
Lang heb ik op dit forum e.e.a. gelezen over deze kwestie. Maar ik voel me nu geroepen toch een en ander hier te schrijven.
Zelf maak ik alles van nabij mee.
Mijn visie op alles is de volgende.
De weg waarin de kerkenraad van onze gemeente in deze zaak handeld is een voorzichtige doch juiste weg. Al bijna een jaar vinden er geen sacramenten meer plaats en we moeten realistisch zijn over de gezondheidstoestand van ds Wink. Gemeenten als Rijssen, Veenendaal, Dinteloord en IJsselmuiden steken hun hoofd in het zand. Mijns inziens hebben ze ook niet meer het heil van de zielen van hun kinderen en hunzelf op het oog. helaas neemt ds. Wink ook geen verantwoordelijkheid voor de gemeenetn , hun leden en de jeugd.
Onze kerkenraad daarentegen wel , maar wel in de voorzichtige weg. Onder de opgroeiende generatie in Gouda ( zeg maar -45) is er een hartelijke verbondenheid onder de twee GGiN-en. Het is ook logisch dat er ( zeker de eerste jaren) twee GGiN kerken zullen zijn.
Verblijdend zijn dan ook de mededelingen die ds. Roos onlangs in de Wachter Sions heeft gedaan om onvoorwaardelijk te herenigen in broederlijke liefde.
Alle dienstdoende predikanten binnen de GGiN zijn ook van "na '80" dus hebben ook geen persoonlijke rancunes.
Wat betreft leer kunnen we denk ik helder zijn. GEEN verschil. We wat betreft accenten denk ik. Met name ds. Wink preekt zeer sterk vanuit de verkiezing en laat ( helaas) van vele anderen kinderen Gods geen spaan heel. dat past niet naar mijn mening. ---knip--- Spreek met respect over ambtsdragers; mvg Tib.
Ds. Van den Berg zijn prediking was misschien even separerend en afsnijdend, maar dan wel veel gunnender dan de prediking van ds Wink. WillemKok heeft in die zin misschien wel gelijk als hij zegt dat hij bij de GGiN dominees een ander geluid hoort. "meer gunnender " ben ik zeker van!
Laten we het een positief accentverschil noemen. Ik miste vaak in ds Wink zijn preken een betrokkenheid op de zielen. en weinig uitleg over de mogenlijkheid BIJ GOD vandaan, als een eenzijdig Godswerk van het heil in Christus. Ik bedoel heeeeeeeeeeeelll veel wet en dan jammergenoeg vaak een dikke punt.
Wat betreft het leerverschil tussen ds v d Berg en ds Mallan het volgende; een accentverschil en geen leerverschil! Ook de oudvaders dachten hier verschillend over ; is op de ledenvergadering nog aangehaald door de preses.
Jammer dat er leden zijn die alleen aan vroeger denken en vijandig staan t.o.v. andere kerken. Ik zou deze mensen willen zeggen: Er is maar 1 ware Kerk!
en ga dordeweeks ook eens luisteren naar predikanten uit de GG, HHK, OGG en Chr. G Kerk en ik hoop dat je er dan achter komt dat inn al deze kerken predikanten zijn die de ware Leer verkondigen; JEZUS CHRISTUS EN DIE GEKRUISIGD. Ook al zijn er dan acentverschillen.
Met achting voor ds Wink; hij is in de huidige weg die hij moetwillig gaat niet juist en kerkordelijk bezig en verdient daarom ( en niet om zijn prediking en of persoonlijkheid) in deze weg geen bijval van vele leden en kerkeraadsleden.
Als ds. Wink verzoening voorstond met zijn broeders in de GGIN zou er veel onrus zijn voorkomen. En ik denk dat ze beiden toch hopen eeuwig God groot te mogen gaan maken in het hiernamaals. Laten we bidden en vragen of ds. Wink het zielenheil van de schapen die in zijn gemeenten nog zijn als een HERDER zou gaan behandelen.
met vr. groet
opgemerkt
Laatst gewijzigd door opmerking op 06 dec 2008, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.