Doe niet mee aan sinterklaasfeest

eefje

Re: Doe niet mee aan sinterklaasfeest

Bericht door eefje »

hey
ik denk dat niemand sinterklaas viert met in het achterhoofd dat ze rooms bezig zijn. ik zie het meer als een avondje gezellig met elkaar en elkaar cadeautjes geven met suprise erbij. dat is heel erg gezellig. ik vind halloween of carnaval veel erger.
greetz eefje
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Weet je wat mij het meest ergert.
Dat je in je eigen refokring met redenen omkleed jezelf moet verantwoorden waarom je GEEN sinterklaas viert.
en als je dan een beetje beduust staat te kijken, omdat je verwacht dat het toch wel bekend is dat sinterklaasavond niet echt een reformatorische traditie is, je aangekeken word alsof je uit de steentijd stamt.

Buiten de redenen van het verkleden/toneel en Roomse (sommigen zeggen heidense) afkomst om moet je toch ook al "tegen" mogen zijn om het nutteloze feest (er is immers niets te vieren?) en overdaad.
Hoe kleeft mijn ziel aan het stof...............dt komt m.i. hierin zeer duidelijk naar voren
jvdg

Bericht door jvdg »

Oude Paden schreef:Weet je wat mij het meest ergert.
Dat je in je eigen refokring met redenen omkleed jezelf moet verantwoorden waarom je GEEN sinterklaas viert.
en als je dan een beetje beduust staat te kijken, omdat je verwacht dat het toch wel bekend is dat sinterklaasavond niet echt een reformatorische traditie is, je aangekeken word alsof je uit de steentijd stamt.

Buiten de redenen van het verkleden/toneel en Roomse (sommigen zeggen heidense) afkomst om moet je toch ook al "tegen" mogen zijn om het nutteloze feest (er is immers niets te vieren?) en overdaad.
Hoe kleeft mijn ziel aan het stof...............dt komt m.i. hierin zeer duidelijk naar voren
Die verantwoording die je zegt te moeten afleggen op dit forum is een hersenspinsel van jezelf. Ik althans respecteer ook een ieder die geen sinterklaas houdt.

Wat dat kleven aan het stof betreft, juist sinterklaas is bij uitstek een gelegenheid om afstand te nemen van stof ('t liefst aan hen die het niet breed hebben).
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ha broeder OP, wij kunnen praten. Idd, ik voel me soms een fossiel. Zeker als mensen met opgetrokken wenkbrauwen de naam van mijn kerkgenootschap mompelen (wat zeker niet als zwaar(ste) te boek staat) en me vervolgens vragend aankijken... :oO
Oude Paden

jvdg schreef:

Die verantwoording die je zegt te moeten afleggen op dit forum is een hersenspinsel van jezelf. Ik althans respecteer ook een ieder die geen sinterklaas houdt.

Wat dat kleven aan het stof betreft, juist sinterklaas is bij uitstek een gelegenheid om afstand te nemen van stof ('t liefst aan hen die het niet breed hebben).
Ter aanvulling............ik bedoel niet op het forum...maar op het schoolplein, bij kerkelijke bijeenkomsten, bij kennissen die je ontmoet enz. enz...

JVDG je bent m.i. op dit moment "de waarheid aan het draaien naar je eigen inzichten"
refo

Bericht door refo »

Mijn ziel kleeft aan het stof, staat in Psalm 119:25. Lees de kanttekeningen erbij en vertel me wat het met deze discussie te maken heeft. Volgens mij: niets.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
jvdg

Bericht door jvdg »

Mister schreef:
Ha broeder OP, wij kunnen praten. Idd, ik voel me soms een fossiel. Zeker als mensen met opgetrokken wenkbrauwen de naam van mijn kerkgenootschap mompelen (wat zeker niet als zwaar(ste) te boek staat) en me vervolgens vragend aankijken... :oO
En wat is jullie mening over vader- en moederdagen?
Allerlei vieringen van (kerkelijke) jubilea?

Ook dan is er sprake van het geven van geschenken.
jvdg

Bericht door jvdg »

Oude Paden schreef:JVDG je bent m.i. op dit moment "de waarheid aan het draaien naar je eigen inzichten"
Natuurlijk heb je gelijk, maar de pot verwijt de ketel......... :)
Oude Paden

refo schreef:Mijn ziel kleeft aan het stof, staat in Psalm 119:25. Lees de kanttekeningen erbij en vertel me wat het met deze discussie te maken heeft. Volgens mij: niets.
Mij is het vrij duidelijk..............
Oude Paden

jvdg schreef:
Oude Paden schreef:JVDG je bent m.i. op dit moment "de waarheid aan het draaien naar je eigen inzichten"
Lees je laatste zin nog eens na dan............ Dit klinkt toch apart!

Het sinterklaasfeest als feest van "Christelijke handreiking": Kom op nou!
memento

Bericht door memento »

Oude Paden schreef:
jvdg schreef:

Wat belet je om het sinterklaasfeest een feest van "christelijke handreiking" te maken...?
Oude Paden

JVDG
Verkleed jij je ook op kerkelijke jubilea gelegenheden?
Zet jij ook een schoen op vaderdag?
Ga je ook op de kerkdeur aankloppen met je "dienders" tijdens een herdenkingsdienst?
Sinterklaas is echt niet zo onschuldig...............
enz.......

Trouwens, zelf ben ik inderdaad geen jubileum figuur (zeker geen uitbundige)

Overigens veroordeel ik niemand die het wel doet hoor! Ik heb er niet voldoende onderzoek naar gedaan.
jvdg

Bericht door jvdg »

Oude Paden schreef:
jvdg schreef:

Elke dag hoort te dienen als feest van Christelijke handreiking.
Sinterklaas is nu juist bij uitstek zo'n gelegenheid om dit "stoffelijk" te maken.

Ik heb trouwens nog steeds geen reactie op mijn vraag over vader- en moederdag en de vaak overtrokken jubileumvieringen in kerkelijke kringen.

Overigens draai ik de waarheid niet naar mijn inzichten.
Mijn inzicht is simpelweg dat sinterklaas een leuke gelegenheid is om in familie- of vriendenverband gezellig samen te zijn, en elkaar iets leuks te geven.
Dat leuks kan ook heel nuttig zijn hoor.....
't Is niet alles overdaad zoals jij dat benoemt.

In jouw visie moet je denk ik ook de verjaardagsvieringen maar afschaffen.
refo

Bericht door refo »

Oude Paden schreef:
refo schreef:Mijn ziel kleeft aan het stof, staat in Psalm 119:25. Lees de kanttekeningen erbij en vertel me wat het met deze discussie te maken heeft. Volgens mij: niets.
Mij is het vrij duidelijk..............
Het stof zijn geen aardse goederen: het is echt stof.

Onlangs stonden wat opgmerkten in het RD. Met name de laatste was goed. Er is niets Rooms aan. In 300 zoveel leefde een goeddoende bisschop in Myra. Een voluit christelijk en navolgenswaardig man. Die gedenken we. En dat sommigen zijn pak aandoen is voor hun rekening. Dat vormt niet de kern van het feest.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Oude Paden

Memento schreef:
Wat belet je om het sinterklaasfeest een feest van "christelijke handreiking" te maken...?[/quote]

Ach ja.............laten we de kermis omdopen tot het feest van "Christelijke ontspanning".
Het is toch immers alleen maar een draaimolentje enz........
Je geweten stillen is niet zo moeilijk! De mijne in ieder geval niet> Vaak hebben we voldoende argumenten in onze koker om de strijd in onze concientie te winnen
Plaats reactie