Geachte broeder JALP:JALP schreef:Dit jaar hoopt mijn vrouw te starten met een universitaire studie. Na een diep psychisch dal (had o.a. te maken met het feit dat ze aan de "gestelde eisen van het kringetje" wilde voldoen) is dit de uitdaging die ze aan wil gaan. Ik ben uiteraard erg trots erop.
Onze familie echter is niet zo te spreken over de keuze van mijn vrouw. We zouden onze dochter van 5 verwaarlozen etc. Daarom willen ze niet oppassen als het voor de studie van mijn vrouw is. Als mijn vrouw moet werken vinden ze het wel goed om op te passen.
Daarnaast vinden ze het niet bijbels dat mijn vrouw gaan studeren. Je hoort lekker te rommelen in je huisje, kleren te naaien, voor de kindertjes te zorgen etc. Maar dit leidt alleen maar tot meer depressiviteit bij mijn vrouw. ("Tja, heb ik ook wel eens" krijg je als antwoord als je dat zegt).
Voor het argument "je mag en moet je talenten gebruiken" zijn ze niet vatbaar etc etc etc...
Weet iemand nog sterke argumenten op basis van Gods Woord?
Of wil er misschien iemand op passen...
1. Je vraagt hier, op Refoforum, om advies
2. Toen ik in de eerste plaats mijn stuk plaatste, had ik niet eens je originele post, hier aangehaald, gelezen
3. Refoforum is niet de plaats om over deze persoonlijke aangelegenheden advies te vragen, want je zult allerlei advies krijgen.
4. Als je om advies vraagt, zul je advies krijgen. Je hebt hier niet gevraagd om een lijstje van mensen die het met je eens zijn, dus je zult ook advies tegen je meug krijgen.
5. Meeste posten hier hebben niet rekening met de Bijbel genomen. Mijn stuk is niet alleen rechtstreeks op de Bijbel gebaseerd, maar staat daarbij ook nog in lijn met de gereformeerde traditie. Onderzoek welke gereformeerde theoloog dan ook (behalve de modernen en vrijzinnigen), je zult hetzelfde soort advies ontvangen.
6. Psychologische en psychiatrische 'ziekten', hebben veelal een geestelijk element. Dus mijn advies is, ga naar je dominee. Ga naar je ouderlingen op advies.
7. Dit zal tegen het zere been zijn, maar, lijkt mij, je vrouw is niet tevreden met de taak door God opgelegd toen jullie van Hem kinderen ontvingen in bruikleen, over welke zorg jullie ook verantwoording voor af zullen moeten leggen. Dat is zonde. Verneder je voor hem, en vraag Hem hoe Hij wilt dat je die kinderen zult opvoeden en verzorgen.