Kanselruil HHK - CGK

Wilhelm

Re: Kanselruil HHK - CGK

Bericht door Wilhelm »

Bert Mulder schreef:
Wilhelm schreef:
Jawel, want we zijn er in '53 achtergekomen dat zij liever een dwaling voorstaan. Mochten ze die herroepen zijn ze natuurlijk van harte welkom. ;)

Iig is dit de gedachte van het overgrote deel van het grondvlak, ik spreek even voor de GG. Of de GS daar ook zo overdenkt,dat waag ik te betwijfelen.

Het lijkt me wel heel mooi : Eén kerkverband, met een heldere prediking van wet en evangelie, zonde en genade, met een welmenend onvoorwaardelijk aanbod van genade, niet te veel gesteggel over de hoeveelheid verbonden , een bevindelijke inslag en ruimte voor verschillende flanken.

Of de oudere generatie hier al aan toe is betwijfel ik , maar ik heb goede hoop als het gaat om de jeugd.
Lekker comfortablel voor de mens, inderdaad. Geeft de mens wat hij wil... Waarom dan niet helemaal naar Rome terug?

Maar hoe komt God in zo'n kerk tot Zijn eer? Want het is ZIJN KERK.
Toch , beste Bert, moet je beter leren lezen.
Wat ik hier schrijf is niet anders dan een beschrijving van de vroegere kerk van onze vaderen , die wij zo hogelijk roemen met onze woorden, maar waar we, als het op de praktijk aankomt vaak zo ver vanaf leren en leven.

En dat is nu juist de kerk geweest , waar de Heere in het verleden zo rijk heeft willen werken, en Zijn Kerk in heeft willen bouwen.
Naar zon Schriftuurlijk kerkelijke praktijk, zou jij toch ook terugverlangen , of niet ?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Wilhelm schreef:
Wat ik hier schrijf is niet anders dan een beschrijving van de vroegere kerk van onze vaderen , die wij zo hogelijk roemen met onze woorden, maar waar we, als het op de praktijk aankomt vaak zo ver vanaf leren en leven.

En dat is nu juist de kerk geweest , waar de Heere in het verleden zo rijk heeft willen werken, en Zijn Kerk in heeft willen bouwen.
Naar zon Schriftuurlijk kerkelijke praktijk, zou jij toch ook terugverlangen , of niet ?
Geachte Wilhelm, de kerk van de reformatie beschrijf jij NIET! Want die kerk was niet geleest op een kerk die het niet eens over het aantal verbonden eens was. Die kerk stelde de bevinding niet boven de Schrift. Die kerk preekte geen aanbod, alsof genade iets is, waar wij iets mee moeten doen. Maar genade is iets, dat Zijn volk ingestort wordt. De kerk die jij beschrijft wordt is 1 waar de Waarheid niet geduld wordt meer, maar iedereen mag zijn eigen dwaling blijven aanhangen. De kerk die jij beschrijft, is een kerkverband zoals net voor de Synode van Dordrecht, 1618-1619. Je zult mij onder de moddergeuzen vinden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Geka

Bericht door Geka »

Bert Mulder schreef:
Wilhelm schreef:

Geachte Wilhelm, de kerk van de reformatie beschrijf jij NIET! Want die kerk was niet geleest op een kerk die het niet eens over het aantal verbonden eens was. Die kerk stelde de bevinding niet boven de Schrift. Die kerk preekte geen aanbod, alsof genade iets is, waar wij iets mee moeten doen. Maar genade is iets, dat Zijn volk ingestort wordt. De kerk die jij beschrijft wordt is 1 waar de Waarheid niet geduld wordt meer, maar iedereen mag zijn eigen dwaling blijven aanhangen. De kerk die jij beschrijft, is een kerkverband zoals net voor de Synode van Dordrecht, 1618-1619. Je zult mij onder de moddergeuzen vinden.
Als je werkelijk de door mij gearceerde en vetgemaakte woorden meent, dan bedoel je waarschijnlijk de RKK. Daar leert men de gratia infusa; de ingestorte genade. Maar dat is nu juist NIET de leer van de Reformatie: de rechtvaardiging van de goddeloze door het geloof in Christus.
Auto

Bericht door Auto »

Misschien ben ik nu een outsider, maar hierbij de column die ds. P. den Butter schreef in BWP- nr.22 jaargang 44
Open kansels
Over ‘gesloten kansels’ is meermalen geschreven. Telkens is er wel weer iemand die daar zijn mening over wil geven. En dan komt er als reactie wel eens een preekverzoek binnen van een gemeente waar ik nog nooit eerder iets van gehoord had. Slechts een enkel verzoek maar. De rest van de gemeenten heeft zich allang neergelegd bij de werkelijkheid van die gesloten kansels.
Wat helpt al het praten erover ook? Er verandert op dit punt toch niets.
Om eerlijk te zijn zit ik er ook niet zo erg op te wachten dat alle kansels in onze kerken voor mij open zouden gaan. Zeker niet zolang de verschillen binnen onze kerken zo groot zijn als ze intussen geworden zijn. Ik stel me wel eens voor, dat ik van alle gemeenten uitnodigingen zou ontvangen om te komen pre ken. Ik zou geneigd zijn voor heel wat van die verzoeken te bedanken. En dat niet alleen omdat er maar 52 zondagen in het jaar zijn of omdat ik veel te grote afstanden zou moeten afleggen om vele van die gemeenten te bereiken. Maar een andere, voor de hand liggende reden zou zijn dat men op allerlei plaatsen van mij verwacht dat ik diverse liturgische capriolen zal maken waar ik lang niet lenig genoeg voor ben. Of om dat ik veel te snel zou moeten spreken) om alles wat ik op grond van de tekst meen te moeten zeggen zou moeten samenpersen in twintig minuten, want langer mag de preek daar niet duren, Ik begrijp best dat het voorgaan van alle predikanten in alle gemeenten zowel voor de predikanten als de gemeenten de nodige frustraties zullen opleveren. Daarom zal ik het niet hebben over ‘gesloten kansels’. Nu althans niet.
Laat ik nu eens iets schrijven over ‘open kansels’. Want terwijl het kringetje waarin ik me binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken beweeg kleiner dreigt te worden, openen zich ineens andere perspectieven. Met enige tussenpozen ontvang ik vrij regelmatig preekverzoeken van gemeenten uit de Hersteld Hervormde Kerk. Daar blijken dan preekstoelen voor mij open te gaan. En om eerlijk te zijn heb ik van die geboden mogelijkheid ook wel eens gebruik gemaakt. Met grote vreugde vanwege de geestelijk herkenning die we dan wederzijds beleefden. Ach, waarom ook niet? Als ik daar een boodschap mag brengen zoals ik die in onze eigen kerken van mijn jeugd af aan geleerd heb en die naar mijn overtuiging naar de Schrift en de confessie is, zou ik die daar niet brengen ?Daarmee verloochen ik geenszins dat ik nog altijd Christelijk Gereformeerd ben. Kijk, van die ‘open kansels’ word ik nu vrolijk. Ja, echt.
P. den Butter
Jongere

Bericht door Jongere »

In dit topic komt naar boven waarom we maar niet teveel hoop moeten hebben over eenheid.
jvdg

Bericht door jvdg »

Jongere schreef:In dit topic komt naar boven waarom we maar niet teveel hoop moeten hebben over eenheid.
Je hebt gelijk, maar daar gaan wij, mensen, niet over.
Blijft staan: Bidt en werkt.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Bert,
Je slaat volgens mij een beetje door.
Bert Mulder schreef:Want die kerk was niet geleest op een kerk die het niet eens over het aantal verbonden eens was.
Het Verbond der verlossing was in de kerk van de 17-18e eeuw nooit een twistappel waartoe jij en anderen het maakt.
Die kerk preekte geen aanbod, alsof genade iets is, waar wij iets mee moeten doen.
Calvijn en vele afvaardigingen v.d. Synode van Dordrecht (ik zag zojuist nog de citaten van Friesland en Zuid-Holland, maar bij de meeste afvaardigingen vind je daar wel iets over) leerden een aanbod v.d. zoenverdiensten van Christus aan allen die door het Evangelie (uitwendig) geroepen worden. Zie b.v. Friesland over het tweede artikel:
De dood van den Zone Gods en des menschen, het onbevlekte Lam Gods, onzen Heere Jezus Christus, is vervloekt en allerbitterst, en is in zichzelven een overvloedig, genoegzaam, en eenig middel, om uit te wisschen de zonden van allen en een ieder mensch; welker zonden alle te zamen door denzelve ook metterdaad zouden uitgewischt worden, aldien alle en een ieder mensch denzelve met het ware geloof omhelsde. Derhalve, zoo wordt dezelve ook aan allen, die door het Evangelie geroepen worden, zonder onderscheid aangeboden, om met het geloof omhelsd te worden.
Anderen spreken zelfs uitdrukkelijk over aangeboden genade. En ook in de kanttekeningen v.d. Statenvertaling wordt er zo over gesproken.
Idem op de Dordtse Synode die van Zuid-Holland over het 1e artikel:
Dat de eenige ware en rechte oorzaak, waarom God eenigen met niet te verkiezen voorbij gegaan is, zij alleen het welbehagen Gods; maar dat de oorzaak, waarom Hij besloten heeft dezelven te verdoemen, is niet alleen de dadelijke verwerping van de aangebodene Goddelijke genade, maar ook alle hunne andere zonden, zoo erfzonde, als werkelijke zonden.
Friesland en Zuid-Holland leverden diverse van de meest vooraanstaande theologen zoals Bogerman en Hommius.

Maak dan niet zo'n karikatuur van de leer der vaderen.

Z.
Laatst gewijzigd door Zonderling op 24 nov 2008, 20:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Ariene

Bericht door Ariene »

Gisteren, zondag 8 juni 2008 was er voor de Hersteld Hervormde Gemeente te Goedereede voor de morgendienst een leesdienst gepland.
Maar gelukkig, hoefde de ouderling, het prekenboek niet uit de kast te halen, want plotseling melde zich een voorganger voor de dienst.

Ds. P. den Butter, emeritus predikant van de Christelijke Gereformeerde Kerk te Middelharnis las in "Onder de Vijgenboom", het kerkblad van Goeree Overflakkee dat er zondagmorgen leesdienst was in Goedereede. Daar hij echter die zondagmorgen nog vrij was, belde hij ds. J. W. van Estrik op, of het mogelijk was dat hij de dienst in Goedereede vervulde. Deze nam contact op met de kerkenraad van Goedereede, en de broeders hadden ook geen bezwaar.
Met enige tussenpozen ontvang ik vrij regelmatig preekverzoeken van gemeenten uit de Hersteld Hervormde Kerk. Daar blijken dan preekstoelen voor mij open te gaan. En om eerlijk te zijn heb ik van die geboden mogelijkheid ook wel eens gebruik gemaakt.

Opeens klinkt een vertrouwde uitdrukking mij in de oren...

Van ruilen komt huilen.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

freek schreef:Ariene, bietje gefrustreerd ofzo?
Je hebt wel betere postings op je naam staan :?
:quoi
jvdg

Bericht door jvdg »

Ariene schreef: Opeens klinkt een vertrouwde uitdrukking mij in de oren...

Van ruilen komt huilen.
Vertrouwd zeker, maar in dit verband kan ik me er niet veel bij voorstellen.
Gaarne toelichting op deze uitspraak, welke ook maar een begin van éénheid zou kunnen smoren.
Ariene

Bericht door Ariene »

Tiberius schreef:
freek schreef:Ariene, bietje gefrustreerd ofzo?
Je hebt wel betere postings op je naam staan :?
:quoi
Oeps, door een foutje m'n hele posting kwijt...
overnieuw dan maar weer.

Ik moest stiekum wel een beetje lachen...mag dat?

Maar ik zal deze keer inhoudelijk op je posting ingaan.

Ik ben niet gefrustreerd.
Maar ik sta ook niet achter deze situatie
Ik sluit me van harte aan bij Freek
Overigens is er in 2004 een gouden kans verloren gegaan. De bezwaarde hervormden hadden zich toen niet moeten verenigen, maar direct het contact moeten zoeken met de bestaande geestverwante kerkverbanden. Mogelijk had het toen kunnen komen tot een vereniging van veel gereformeerden.
En dan kan Tiberius iedere keer zeggen dat zij vinden dat ze geen nieuw kerkverband gestart zijn, maar dat vind ik struisvogelpolitiek.
Ze zijn nu eenmaal een nieuw kerkverband gestart!
En ik denk (vandaar mijn uitdrukking) dat uiteindelijk, als dit een officieel karakter gaat krijgen er alleen maar weer scheuringen uit voort gaan komen. Dat zou mij dan weer verdriet doen.

En wat betrefd de andere quotes, ach ik hoor daar verder op dit
forum niet over uit te wijden. Het zou niet vruchtbaar zijn ook.
maar de quotes op zich zijn duidelijk lijkt me.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ariene schreef:En dan kan Tiberius iedere keer zeggen dat zij vinden dat ze geen nieuw kerkverband gestart zijn, maar dat vind ik struisvogelpolitiek.
Dat kan jij vinden, maar dat vinden de belanghebbenden niet.
Dus over struisvogelpolitiek gesproken... :jongle
Auto

Bericht door Auto »

Ariene schreef:
Gisteren, zondag 8 juni 2008 was er voor de Hersteld Hervormde Gemeente te Goedereede voor de morgendienst een leesdienst gepland.
Maar gelukkig, hoefde de ouderling, het prekenboek niet uit de kast te halen, want plotseling melde zich een voorganger voor de dienst.

Ds. P. den Butter, emeritus predikant van de Christelijke Gereformeerde Kerk te Middelharnis las in "Onder de Vijgenboom", het kerkblad van Goeree Overflakkee dat er zondagmorgen leesdienst was in Goedereede. Daar hij echter die zondagmorgen nog vrij was, belde hij ds. J. W. van Estrik op, of het mogelijk was dat hij de dienst in Goedereede vervulde. Deze nam contact op met de kerkenraad van Goedereede, en de broeders hadden ook geen bezwaar.
Met enige tussenpozen ontvang ik vrij regelmatig preekverzoeken van gemeenten uit de Hersteld Hervormde Kerk. Daar blijken dan preekstoelen voor mij open te gaan. En om eerlijk te zijn heb ik van die geboden mogelijkheid ook wel eens gebruik gemaakt.

Opeens klinkt een vertrouwde uitdrukking mij in de oren...

Van ruilen komt huilen.
Zucht,

Je probeert hier een tegenstelling tussen deze 2 postings te creeeren. Ds. Den Butter is verschillende malen gevraagd om door de weeks te komen preken of te komen spreken op een bezinningsavond en wat hij dan ook gedaan heeft. De andere predikanten uit de behoudende kant van de CGK beklimmen regelmatig door de weeks verschillende HHK-kansels in de lande.
jvdg

Bericht door jvdg »

Ariene schreef: En dan kan Tiberius iedere keer zeggen dat zij vinden dat ze geen nieuw kerkverband gestart zijn, maar dat vind ik struisvogelpolitiek.
En ik denk (vandaar mijn uitdrukking) dat uiteindelijk, als dit een officieel karakter gaat krijgen er alleen maar weer scheuringen uit voort gaan komen. Dat zou mij dan weer verdriet doen.
Ik snap je best, Ariene, maar volgens mij heb je wat in de discussies gemist.

Uiteindelijk heeft de HHK een officieel karakter gekregen.
Dat er scheuring (-en) zullen volgen is best mogelijk, maar ga daar niet bij voorbaat vanuit.
Probeer nou eens niet te veronderstellen dat de HHK-ers per definitie onder de afgescheidenen vallen.
Zij menen (en ook in mijn optiek) niet een afscheiding te zijn, maar een (vorm van) voortzetting van de NHK, meer dan de nieuw gevormde PKN.

Maar het is beter deze discussie niet opnieuw op te rakelen, aangezien dit alleen maar meer verdeeldheid brengt.
Ariene

Bericht door Ariene »

Tiberius schreef:
Ariene schreef:En dan kan Tiberius iedere keer zeggen dat zij vinden dat ze geen nieuw kerkverband gestart zijn, maar dat vind ik struisvogelpolitiek.
Dat kan jij vinden, maar dat vinden de belanghebbenden niet.
Dus over struisvogelpolitiek gesproken... :jongle

Oké Tib,

Leg mij dan eens uit hoe het zit.
de PKN heeft volgens mij alle rechten van de NHK behouden.
Waaronder de kerkgebouwen.
Rechtsmatig gezien (dus objectief) zijn zij dan toch de voortzetting van de NHK?

Ik moet je wel eerlijk bekennen dat ik NH op GG opgegroeid ben.
Maar na mijn huwelijk CGK geworden ben.
Ik het PKN gebeuren alleen vanuit mijn ouders meegekregen heb en heel blij en dankbaar
ben dat de Heere mij deze weg heeft gegeven.
Het hele gebeuren heeft zoveel onrust gegeven en
nog steeds vind het zijn weerslag bij mij thuis.
(Ook door de eigen houding van mijn ouders)

Ook heb ik ondertussen één keer meegemaakt dat onze CGK opeens opgeheven werd en ze er een ander kerkverband van wilde maken.
(uiteindelijk niet gelukt)
De impact die dat heeft en het gevoel wat je dan heb -alsof je ineens dakloos werd- maakt wellicht dat ik nu wat "zuiniger" ben op mijn gemeente c.q. kerkverband.
Plaats reactie