Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Geplaatst: 10 jun 2008, 20:30
-
Er hoeft niet naar de gemeente van de docent verhuisd te worden, maar een toegelaten student dient wel naar een gemeente te gaan waar een predikant staat. Dit houd in dat dhr. Krijgsman in het weekend een appartementje in Barneveld bewoont en bij ds. Roos naar de kerk gaat.petite schreef:dhr. Krijgsman komt toch uit Leerdam? Of is het bij ons nog steeds zo dat na de toelating, de student verhuisd naar de gemeente van de docent? Dat was bij ds. Kersten/ dr. Steenblok toch wel zo?caprice schreef:Dhr. Krijgsman is gisteren na de preek nog toegesproken door ds. J. Roos die hem het allerbeste toewenste. Na de synode hoopt hij te gaan proponeren.
D.V. morgenavond 10 juni, zal er een bidstond worden gehouden in de Gereformeerde Gemeente in Nederland te Opheusden, voor de synode, die de daaropvolgende dag zal aanvangen om 10.30 uur in Barneveld.
Ds. Van Voorden hoopt voor te gaan. Aanvang 19.30 uur.
Dat wist ik echt niet, ik dacht dat hij nog steeds ouderling was in Leerdam en pas bij het 2e jaar (als student) afscheid zou nemen van Leerdam en dan gaan proponeren. Maar zoiets moet je maar net weten denk ik.Reformer schreef:Er hoeft niet naar de gemeente van de docent verhuisd te worden, maar een toegelaten student dient wel naar een gemeente te gaan waar een predikant staat. Dit houd in dat dhr. Krijgsman in het weekend een appartementje in Barneveld bewoont en bij ds. Roos naar de kerk gaat.petite schreef:dhr. Krijgsman komt toch uit Leerdam? Of is het bij ons nog steeds zo dat na de toelating, de student verhuisd naar de gemeente van de docent? Dat was bij ds. Kersten/ dr. Steenblok toch wel zo?caprice schreef:Dhr. Krijgsman is gisteren na de preek nog toegesproken door ds. J. Roos die hem het allerbeste toewenste. Na de synode hoopt hij te gaan proponeren.
D.V. morgenavond 10 juni, zal er een bidstond worden gehouden in de Gereformeerde Gemeente in Nederland te Opheusden, voor de synode, die de daaropvolgende dag zal aanvangen om 10.30 uur in Barneveld.
Ds. Van Voorden hoopt voor te gaan. Aanvang 19.30 uur.
Toch is het zo. En niet alleen de student gaat er heen, maar het hele gezin.Reformer schreef:Het is in ieder geval de grootste onzin dat je als student persé naar de kerk dient te gaan in een gemeente waar een predikant staat. Hierdoor laat deze student zijn gezin alleen in het weekend, kan niet met zijn kinderen napraten over de preek en heeft zijn ambtelijk taken moeten neerleggen. En is deze regel geen verkapte kritiek op de leesdiensten?
Refdag schreef:Een ree als teken van tederheid
11-06-2008 08:50 | Van een medewerker
OPHEUSDEN - Hoe mooi kan het zijn in de schemer aan de rand van het bos een ree te zien. Het beest is een teken van zachtheid en tederheid. Ds. A. van Voorden: „Zo mag een schuldig mens bij Christus komen en genezing vinden in de doorboorde handen van de Middelaar. Totdat de dag aankomt en de schaduwen vlieden.”
Dat zei ds. Van Voorden dinsdagavond tijdens een bidstond voorafgaand aan de synode van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, die woensdag in Barneveld wordt gehouden. De predikant van de gemeente te De Beek-Uddel was preses van de laatstgehouden synode.
Ds. Van Voorden preekte over Hooglied 2:17: „Totdat de dag aankomt, en de schaduwen vlieden; keer om, mijn Liefste! Wordt Gij gelijk een ree, of een welp der herten, op de bergen van Bether.”
„Hier is sprake van een innige zielsbegeerte naar de komst van Christus”, aldus ds. Van Voorden, „waarin de toestand verklaard wordt waarin de bruid verkeert.” Vervolgens sprak hij over de inhoud van haar zielsbegeerte en over de uitwerking van de komst van Christus.
Afgrond
De predikant stond ook stil bij Davids klacht in Psalm 42: „De afgrond roept tot de afgrond, bij het gedruis Uwer watergoten; al Uw baren en Uw golven zijn over mij heengegaan.”
„Wat een diepte wordt hier gepeild”, zei ds. Van Voorden. „David verkeerde onder moeilijke omstandigheden. Hij ging een onbegrepen weg, moest vluchten als een veldhoen op de bergen. Met zijn zielsgesteldheid was het nog erger. Welke diepten kunnen er ook in de ziel van Gods kinderen liggen. Het zijn onze zonden die scheiding maken tussen de Heere en de ziel. David mocht er onder bukken en houvast vinden in de Heere. Hij zal uitkomst geven.”
Volgens de predikant is dat de weg van de levende kerk, die in zijn openbaringsvorm een strijdende kerk is. „De machten staan tegen haar op.”
Echo
In de tekst uit Hooglied liggen veel verborgenheden en geheimen, aldus ds. Van Voorden. „Ik voel de echo erin doorklinken van de kerk van de oude dag. Het is een verlangen naar de tweede komst van Christus. Hoelang zal het nog duren?”
De bruid mocht weten een Borg voor haar schuld te hebben. Ze mocht van haar Liefste weet hebben. „Maar hier verkeert ze in de diepte. Ze is van het goede soort. Ze behoort tot een arm en ellendig volk. Ze zit in de schaduw. Zo kunnen er ook schaduwen liggen over de kerk en over het kerkelijke leven.”
De schaduw moet beleefd worden, stelde ds. Van Voorden. „Er zijn oordelen over ons gekomen. Het leven der genade is spaarzaam geworden. Maar wat uit God is, sterft niet. Het peil kan laag staan, maar er blijft een innerlijke zielsbegeerte. De bruid roept haar Liefste toe: „Keer om”.”
De bruid mag haar Liefste zien komen als een ree op de bergen van Bether. „Bergen maken scheiding”, zo zei de predikant. „Bergen van zonden en ongerechtigheden. Een mens krijgt te maken met bergen van goddelijk recht. Maar Hij spreekt tot de bruid van vrede.”
Er stond een oproep of iemand logeerruimte had in de vakanties voor het hele gezin Krijgsman, dus buiten de vakanties om was hij wel degelijk zonder zijn kinderen in Barneveld.caprice schreef:Toch is het zo. En niet alleen de student gaat er heen, maar het hele gezin.
De door mij "gebolde" zinsnede's maken mij verdrietig.jvdg schreef:GGiN wil nog gesprek met GG aangaan
BARNEVELD - De Gereformeerde Gemeenten in Nederland zullen het onderbroken contact met de Gereformeerde Gemeenten voorzetten. Daarbij wordt wel de vraag gesteld waar de Gereformeerde Gemeenten nog over willen spreken. „Want wij denken toch dat het leerverschil overeind blijft”.
De synode van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) besprak woensdag in Barneveld een verzoek van de commissie Kerkelijke eenheid en verscheidenheid (KEV) van de Gereformeerde Gemeenten om de gesprekken die de afgelopen jaren met elkaar gevoerd zijn, weer voort te zetten.
De commissie KEV werd door de synode van de Gereformeerde Gemeenten in 2001 ingesteld om te zoeken naar kerkelijke eenheid „met degenen die op dezelfde kerkelijke grondslag staan en waarmee geestelijke herkenning bestaat.”
De commissie KEV sprak onder meer een paar keer met afgevaardigden van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. De Gereformeerde Gemeenten in Nederland besloten in juni 2006 dat zij, voordat er verder gesproken zou worden, eerst een evaluatie wilden afwachten van de gebeurtenissen die in 1953 leidden tot de scheuring.
De tweede zinsnede opent toch juist wegen?jvdg schreef:De door mij "gebolde" zinsnede's maken mij verdrietig.jvdg schreef:GGiN wil nog gesprek met GG aangaan
BARNEVELD - De Gereformeerde Gemeenten in Nederland zullen het onderbroken contact met de Gereformeerde Gemeenten voorzetten. Daarbij wordt wel de vraag gesteld waar de Gereformeerde Gemeenten nog over willen spreken. „Want wij denken toch dat het leerverschil overeind blijft”.
De synode van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) besprak woensdag in Barneveld een verzoek van de commissie Kerkelijke eenheid en verscheidenheid (KEV) van de Gereformeerde Gemeenten om de gesprekken die de afgelopen jaren met elkaar gevoerd zijn, weer voort te zetten.
De commissie KEV werd door de synode van de Gereformeerde Gemeenten in 2001 ingesteld om te zoeken naar kerkelijke eenheid „met degenen die op dezelfde kerkelijke grondslag staan en waarmee geestelijke herkenning bestaat.”
De commissie KEV sprak onder meer een paar keer met afgevaardigden van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. De Gereformeerde Gemeenten in Nederland besloten in juni 2006 dat zij, voordat er verder gesproken zou worden, eerst een evaluatie wilden afwachten van de gebeurtenissen die in 1953 leidden tot de scheuring.
Blokkeert weer de zo (door beide partijen?) verlangde éénheid.