Re: Ezechiel 40-47 3e tempel? Alleen geestelijk?
Geplaatst: 21 aug 2008, 19:55
Volgens mij moet jij je bijbel beter lezen.Gian schreef:
De olijfboom is Christus. Dat heeft niets met het land Israël te maken.
Volgens mij moet jij je bijbel beter lezen.Gian schreef:
De olijfboom is Christus. Dat heeft niets met het land Israël te maken.
of moet jij je wellicht meer verdiepen in de betekenis van de Bijbelcosmo schreef:Volgens mij moet jij je bijbel beter lezen.Gian schreef:
De olijfboom is Christus. Dat heeft niets met het land Israël te maken.
Maar wel met etnische Israëlieten...Gian schreef:De olijfboom is Christus. Dat heeft niets met het land Israël te maken.
Wat is betekenis? Per definitie is betekenisgeving interpretatie.henriët schreef: of moet jij je wellicht meer verdiepen in de betekenis van de Bijbel
Dat was niet mn bedoeling hoor cosmo. Bot antwoorden is evengoed geen oplossing.cosmo schreef:Wat is betekenis? Per definitie is betekenisgeving interpretatie.henriët schreef: of moet jij je wellicht meer verdiepen in de betekenis van de Bijbel
Wat mij tegenvalt is dat hier mensen per definitie de bijzondere positie die Israël inneemt trachten weg te redeneren ten gunste van het christendom.
Precies!Gian schreef:De olijfboom is Christus. Dat heeft niets met het land Israël te maken.Afgewezen schreef:Toch kom je dan ook weer in de problemen. Want als iemand christen wordt, toegevoegd aan de olijfboom, wordt hij toch niet in ethnische zin Israëliet? Evenmin kan van een afvallige Jood (een afgebroken tak) gezegd worden dat hij géén Israëliet meer is.cosmo schreef:
Als ik de metafoor van Paulus, over de olijfboom lees, dan kom ik toch tot een andere conclusie. Israel is de stam waarop de christenheid is ingeent.
Christus wordt elders in de Bijbel wel de Wortel genoemd: de Wortel van Isai (Jes. 11:10, Rom. 15:12) of ook de Wortel Davids (Openb. 5:5).Gian schreef:Vooralsnog heb ik het toch nagekeken, en het valt me idd op dat de Bijbel zelf geen grond geeft om de olijfboom als Christus aan te duiden. Ik vraag me dan ook af waar het gezegde "in Christus ingeent worden" vandaan komt.
Denk ook aan de wijnstok en de ranken.elbert schreef:Christus wordt elders in de Bijbel wel de Wortel genoemd: de Wortel van Isai (Jes. 11:10, Rom. 15:12) of ook de Wortel Davids (Openb. 5:5).Gian schreef:Vooralsnog heb ik het toch nagekeken, en het valt me idd op dat de Bijbel zelf geen grond geeft om de olijfboom als Christus aan te duiden. Ik vraag me dan ook af waar het gezegde "in Christus ingeent worden" vandaan komt.
In Rom. 11 is ook sprake van een wortel, die de takken draagt (Rom. 11:16-18), een wortel bovendien die heilig is en daardoor de takken heiligt.
De Israelieten zijn de natuurlijke takken, de heidenen die op de olijfboom geent worden zijn wilde takken.
De afgehouwen takken zijn de ongehoorzame Israelieten.
Ik denk dat de uitdrukking "in Christus ingeent worden" van deze uitleg komt.
Ik denk dat we met elkaar in gesprek kunnen op basis van Bijbelse argumenten.cosmo schreef:Wat is betekenis? Per definitie is betekenisgeving interpretatie.henriët schreef: of moet jij je wellicht meer verdiepen in de betekenis van de Bijbel
Wat mij tegenvalt is dat hier mensen per definitie de bijzondere positie die Israël inneemt trachten weg te redeneren ten gunste van het christendom.
Ik heb het over Romeinen 11, waar wel degelijk wordt gesproken over Israël als de olijfboom. Overigens hoeft dit niet hetgeen uit te sluiten wat jij hierboven stelt, al zou ik wel willen nuanceren dat het niet in Christus, maar door Christus is.Grace schreef:
De Gemeente wordt in Christus ingelijfd (Rom. 6) en niet in Israël.
Ik denk niet dat ik hard ben in mijn uitspraken.Afgewezen schreef: Ik denk dat we met elkaar in gesprek kunnen op basis van Bijbelse argumenten.
Wat je stelling betreft: 1. wat versta jíj onder de bijzondere positie van Israël? en 2. heb je een Bijbels fundament voor jouw visie op Israël?
Met dingen hard roepen help je niemand verder.
De Gemeente is het Lichaam van Christus. Je stelling klopt dus niet. Het Lichaam is niet iets anders als Christus.cosmo schreef:Ik heb het over Romeinen 11, waar wel degelijk wordt gesproken over Israël als de olijfboom. Overigens hoeft dit niet hetgeen uit te sluiten wat jij hierboven stelt, al zou ik wel willen nuanceren dat het niet in Christus, maar door Christus is.Grace schreef:
De Gemeente wordt in Christus ingelijfd (Rom. 6) en niet in Israël.
Het lijkt me nu weinig zinvol om te disputeren over metaforen die Paulus gebruikt, zoals bijv. het lichaam of de olijfboom. Overigens betwijfel ik of de gemeente hetzelfde is als Christus. Als de gemeente het lichaam is en het lichaam Christus dan zou Christus de gemeente zijn. De gemeente is van Hem, Hij is het niet.Gian schreef:
De Gemeente is het Lichaam van Christus. Je stelling klopt dus niet. Het Lichaam is niet iets anders als Christus.