Oud Geref. Gem. laten twee studenten toe
In het boek dat in 2002 verscheen over de Theologische school (eerder genoemde Ontboezemingen) staat een hoofdstuk over de vakken op de school. Ik zal dat even samenvatten. Het is wel wat off-topic maar tot zover is de discussie nog redelijk interessant.
In het hoofdstuk worden de vakken in groepen verdeeld en binnen die groepen telkens losse vakken genoemd en uitgelegd. Die volgorde zal ik ook maar aanhouden.
Bibliologische groep
- De canoniek: 'inleidingsvragen' over de verschillende bijbelboeken, dus: door wie, wanneer en waar geschreven?
- Bijbelse talen: Hebreeuws en Grieks. Ook de studie van Latijn behoort tot de opleiding.
- Bijbelse oudheidkunde en aardrijkskunde: Aandacht voor cultuur, tijd, wereld en het land waarin de Bijbel is ontstaan.
- Bijbelkunde: Pure feitenkennis. (koningen van Israël en Juda, zendingsreizen, etc.)
- hermeneutiek: theorie van de exegese.
- exegese: praktijk van de Bijbeluitleg.
Ekklesiologische groep
- Kerkgeschiedenis: kerkgeschiedenis van de afgelopen 20 eeuwen. Wordt twaalf keer tentamen in gedaan.
- kerkrecht: verdiepen in kerkrecht en de schriftuurlijke basis daarvan. Denk aan de DKO.
Dogmatologische groep
- dogmatiek: Dogmatiek. Omschrijving ds. Kersten: 'de stelselmatige beschrijving van de inhoud en het onderling verband der in Gods Woord geopenbaarde waarheden (dogmata).'
- symboliek: onderzoek naar de (voornamelijk gereformeerde) belijdenisgeschriften.
- ethiek: hoe te handelen naar Gods Woord in de praktijk.
Diakoniologische groep
- homiletiek: predikkunde. De regels voor een preek (dispositie).
- liturgiek: oorsprong, fundering en vormgeving van de eredienst.
- catechetiek: catechese. Studenten kunnen tijdens de studie praktijkervaring opdoen met catechiseren in een vacante gemeente.
- poimeniek: 'zielszorg' voor gezinnen en gemeente: huisbezoek, pastorale psychologie, psychiatrie.
- zendingswetenschap: Inleiding in de zendingswetenschap.
Zo staat het (ongeveer) in het boek, het kan zijn dat ik het niet altijd goed weergeef. Er zijn ongeveer 25 vakken, verdeeld over 4 jaar.
In het hoofdstuk worden de vakken in groepen verdeeld en binnen die groepen telkens losse vakken genoemd en uitgelegd. Die volgorde zal ik ook maar aanhouden.
Bibliologische groep
- De canoniek: 'inleidingsvragen' over de verschillende bijbelboeken, dus: door wie, wanneer en waar geschreven?
- Bijbelse talen: Hebreeuws en Grieks. Ook de studie van Latijn behoort tot de opleiding.
- Bijbelse oudheidkunde en aardrijkskunde: Aandacht voor cultuur, tijd, wereld en het land waarin de Bijbel is ontstaan.
- Bijbelkunde: Pure feitenkennis. (koningen van Israël en Juda, zendingsreizen, etc.)
- hermeneutiek: theorie van de exegese.
- exegese: praktijk van de Bijbeluitleg.
Ekklesiologische groep
- Kerkgeschiedenis: kerkgeschiedenis van de afgelopen 20 eeuwen. Wordt twaalf keer tentamen in gedaan.
- kerkrecht: verdiepen in kerkrecht en de schriftuurlijke basis daarvan. Denk aan de DKO.
Dogmatologische groep
- dogmatiek: Dogmatiek. Omschrijving ds. Kersten: 'de stelselmatige beschrijving van de inhoud en het onderling verband der in Gods Woord geopenbaarde waarheden (dogmata).'
- symboliek: onderzoek naar de (voornamelijk gereformeerde) belijdenisgeschriften.
- ethiek: hoe te handelen naar Gods Woord in de praktijk.
Diakoniologische groep
- homiletiek: predikkunde. De regels voor een preek (dispositie).
- liturgiek: oorsprong, fundering en vormgeving van de eredienst.
- catechetiek: catechese. Studenten kunnen tijdens de studie praktijkervaring opdoen met catechiseren in een vacante gemeente.
- poimeniek: 'zielszorg' voor gezinnen en gemeente: huisbezoek, pastorale psychologie, psychiatrie.
- zendingswetenschap: Inleiding in de zendingswetenschap.
Zo staat het (ongeveer) in het boek, het kan zijn dat ik het niet altijd goed weergeef. Er zijn ongeveer 25 vakken, verdeeld over 4 jaar.
M, ziet er goed uit, alle vakken die m.i. echt onmisbaar zijn in een predikants-opleiding zitten erin. Enige wat ik mis is filosofie (m.i. nodig om de kerkvaders, de reformatie, de nadere reformatie, en seculiere mens nu (kind van de verlichting), in hun tijd te kunnen plaatsen. En ook om logisch nadenken en formuleren te leren)
Toch is het lastig, op grond van zo'n rijtje vakken de opleidingen te vergelijken. Op alle opleidingen worden bijvoorbeeld Grieks en Hebreeuws gedoceerd. Maar ik heb me laten vertellen dat daar in Kampen (GKv) meer nadruk op ligt dan in bijvoorbeeld Utrecht.memento schreef:M, ziet er goed uit, alle vakken die m.i. echt onmisbaar zijn in een predikants-opleiding zitten erin. Enige wat ik mis is filosofie (m.i. nodig om de kerkvaders, de reformatie, de nadere reformatie, en seculiere mens nu (kind van de verlichting), in hun tijd te kunnen plaatsen. En ook om logisch nadenken en formuleren te leren)
Ik heb eens een predikant horen zeggen dat de CGO - E (HBO) opleiding, behalve de talen, voor een groot gedeelte overeenkomt met de "boezemsingel" studie.memento schreef:Weet iemand welke vakken gegeven worden aan de TS van de GG? Ik ben daar eigenlijk wel benieuwd naar. Dan kan de vergelijking met bv de VU (HHK), UA (CGK) en Kampen (GKV) wat makkelijker gemaakt worden.
Zeker de eerst drie jaar in Rotterdam zouden dan voor een groot deel gelijkwaardig zijn aan de CGO- E.
Het vergelijken van deze vier jarige opleiding met de studie die men volgt in de OGG / GGiN gaat idd niet op.
Hoewel volgens mij de studie in de GGiN wel weer een stuk breder en inhoudelijker is als in de OGG.
Ben ik met je eens. Lijkt overigens ook erg veel op de opleiding GL op de CHE in Ede.memento schreef:M, ziet er goed uit, alle vakken die m.i. echt onmisbaar zijn in een predikants-opleiding zitten erin. Enige wat ik mis is filosofie (m.i. nodig om de kerkvaders, de reformatie, de nadere reformatie, en seculiere mens nu (kind van de verlichting), in hun tijd te kunnen plaatsen. En ook om logisch nadenken en formuleren te leren)
Dag Jongere,Jongere schreef:Ik ben het niet met je eens, in ieder geval wat de opleiding van de GG betreft dan. Het zo maar roepen om een universitaire opleiding vanwege de naam lijkt me niet zinvol. De opleiding van de GG is nu een serieuze en het puur feitelijk constateren dat het hier niet om een universiteit gaat is natuurlijk geen reden om de opleiding gelijk af te schrijven. Je moet kijken naar de inhoud van de opleiding, niet naar de naam. Een groot probleem van een èchte universitaire opleiding is natuurlijk de toelatingseis - het is vrij duidelijk dat hier een bepaalde groep al bij voorbaat(!) en op basis van vooropleiding afvalt. Dat mag m.i. nooit gebeuren als het gaat om het ambt van predikanten. Dan maar zeggen dat er geen toelatingseis mag zijn (maar dat het verder wel een universiteit moet zijn) is natuurlijk een beetje vreemd. De overheid zal dit waarschijnlijk niet accepteren en het is de vraag of er dan een verschil is met de huidige opleiding. Ook denk ik dat de geciteerde "vaderen" geen 'halve universiteit' op het oog hadden. Het niveau van de huidige opleiding heeft veel weg van het niveau van een universitaire opleiding. Maar het mooie van het huidige systeem is dat de manier van lesgeven aangepast kan worden aan de studenten. Iets wat bij de eisen die aan een universiteit worden gesteld verloren gaat.Anti-quoq schreef:5. Bovengenoemde betekent dus nog steeds dat de opleidingen van de GG, OGG, GGiN onder de (universitaire) maat zijn.
6. In lijn daarmee is te constateren dat er erg weinig wetenschappelijke theologie wordt bedreven binnen deze kerkverbanden en dat is jammer.
Kortom: ik vind het te makkelijk om puur vanwege de titel de opleiding van de GG op één hoop te zetten met die van de OGG en GGiN. Dat is feitelijk gewoon niet juist.
ik begrijp je reactie. Toch is deze aanvechtbaar. Natuurlijk pleit ik voor een universiteit met toelatingseisen op intelectueel niveau. (VWO-diploma dus)
Laat alle anderen zich ook aanmelden, maar laat dat de uitzondering zijn.
De opleiding in Rotterdam (citaat van één der studenten die ik pas sprak) is veel feitelijker dan een universitaire studie.
Het bedrijven van systematische theologie (Nadere Reformatoren!) wordt op de ThS in Rotterdam niet aangeleerd.
Laten we het eenvoudig en feitelijk houden!
Ik denk dat een predikant die een lagere vooropleiding heeft dan zijn gemeenteleden in de problemen kan komen in persoonlijke gesprekken met zijn intellectuele gemeenteleden.Jongere schreef:Een groot probleem van een èchte universitaire opleiding is natuurlijk de toelatingseis - het is vrij duidelijk dat hier een bepaalde groep al bij voorbaat(!) en op basis van vooropleiding afvalt. Dat mag m.i. nooit gebeuren als het gaat om het ambt van predikanten.
Overigens zijn er ook genoeg academici onder de predikanten die hun gemeenteleden ook niet begrijpen.
Ja, op zich heb je wel een punt. Maar ik denk dat de 'intellectuele gemeenteleden' soms ook van hun kant iets moeten inleveren. Je weet dat het om een mens gaat. Bovendien is de Boodschap er één voor àlle lagen van intelligentie. Maar dat inleveren is inderdaad nog iets anders dan je verstand op 0 zetten en op zondag (of als het om de kerk gaat) opeens geen academicus meer te zijn.cosmo schreef:Ik denk dat een predikant die een lagere vooropleiding heeft dan zijn gemeenteleden in de problemen kan komen in persoonlijke gesprekken met zijn intellectuele gemeenteleden.Jongere schreef:Een groot probleem van een èchte universitaire opleiding is natuurlijk de toelatingseis - het is vrij duidelijk dat hier een bepaalde groep al bij voorbaat(!) en op basis van vooropleiding afvalt. Dat mag m.i. nooit gebeuren als het gaat om het ambt van predikanten.
Overigens zijn er ook genoeg academici onder de predikanten die hun gemeenteleden ook niet begrijpen.
Unionist schreef:GL=?
Ik kan bij deze afkorting alleen "Gemengde Leerweg" bedenken, maar dat zal wel niet.
http://topshare.che.nl/theologie/215454/179235
CHE schreef:NIEUW per 1 september 2006
In aansluiting op de bekostigde bacheloropleiding voor Godsdienst/levensbeschouwing verzorgt de CHE ook een HBO-Masteropleiding GL
Kenmerken van deze opleiding zijn:
3 jaar in deeltijd
studiebelasting 90 ECTS (20 uur per week, gerekend over 40 weken)
lesdagen op zaterdag (max. 15, gedurende jaren 1 en 2)
afstudeerjaar gericht op specifieke mastervaardigheden
Deze opleiding vormt een onderdeel van de toekomstige Academie voor Theologie (AvT). Hierbinnen wordt samengewerkt tussen de opleiding GL en de opleiding Godsdienst Pastoraal Werk.
Je kunt met deze opleiding bevoegd docent worden in het de tweede fase voortgezet onderwijs en het hbo. Ook ben je toegerust om leidinggevende taken in het onderwijs te gaan verzorgen (zgn. LC en LD-functies).
Zou het niet kunnen zijn dat de Heere gaven geeft aan diegene die Hij roept?
Dat betekent niet dat ik op voorhand mensen af zou willen schrijven die minder gaven hebben, maar het lichaam van Jezus Christus heeft meer dienaars nodig dan alleen dienaars van het Woord.
Schreef Paulus niet eens iets over velerlei gaven in één lichaam. Misschien moeten we de realiteit gewoon eerlijk onder ogen zien en de conclusie durven en willen trekken dat niet iedere roeping per definitie moet leiden tot voorganger in een gemeente.
Dat betekent niet dat ik op voorhand mensen af zou willen schrijven die minder gaven hebben, maar het lichaam van Jezus Christus heeft meer dienaars nodig dan alleen dienaars van het Woord.
Schreef Paulus niet eens iets over velerlei gaven in één lichaam. Misschien moeten we de realiteit gewoon eerlijk onder ogen zien en de conclusie durven en willen trekken dat niet iedere roeping per definitie moet leiden tot voorganger in een gemeente.
Ik heb bij onze ouderling even navraag gedaan naar de opleiding van de oud ger. gem. studenten..
Hij vertelde dat de studenten een jaar lang 2 ochtenden per week bij een ds. moeten komen om te studeren (de ene ochtend bij ds. Kort, de andere ochtend bij ds. Gerritsen). Aan het huiswerk hebben ze echt een week werk (volgens lerend ouderling Zwartbol).
Ze krijgen les in 7 vakken, o.a. dogmatiek, vreemde talen (ds. Kort heeft zelf ook het e.e.a. aan taalkennis), kerkgeschiedenis, 'preek'-onderwijs, en verder wist onze ouderling het niet..
Ze moeten preken uitschrijven, die worden nagekeken door de dominee waar ze les van hebben.
Voordat ze voor de gemeente mogen preken, moeten ze eerst een proefpreek houden voor de 'commissie', en als dat goed gaat, mogen ze gaan preken.
(Bij de Ger. Gem. in Ned. mogen de studenten tijdens het studiejaar niet preken).
Hij vertelde dat de studenten een jaar lang 2 ochtenden per week bij een ds. moeten komen om te studeren (de ene ochtend bij ds. Kort, de andere ochtend bij ds. Gerritsen). Aan het huiswerk hebben ze echt een week werk (volgens lerend ouderling Zwartbol).
Ze krijgen les in 7 vakken, o.a. dogmatiek, vreemde talen (ds. Kort heeft zelf ook het e.e.a. aan taalkennis), kerkgeschiedenis, 'preek'-onderwijs, en verder wist onze ouderling het niet..
Ze moeten preken uitschrijven, die worden nagekeken door de dominee waar ze les van hebben.
Voordat ze voor de gemeente mogen preken, moeten ze eerst een proefpreek houden voor de 'commissie', en als dat goed gaat, mogen ze gaan preken.
(Bij de Ger. Gem. in Ned. mogen de studenten tijdens het studiejaar niet preken).