3 studenten beroepbaar binnen Gereformeerde Gemeenten

myster

Bericht door myster »

uitgeworpen schreef:Hebben die Joosse en Vreugedenhil dezelfde ligging?
niet echt

oftewel echt niet. Hoewel ik niet ga oordelen over predikanten en ze allebei wel graag hoor, kan ik niet anders dan constateren dat ze allebei een heel andere manier van preken hebben.
Klaas-Jan
Contacteer:

Re: Kandidaten

Bericht door Klaas-Jan »

Waarheid schreef:Vanaf a.s. maandag zal er weer een stortvloed van beroepen (zo'n 65) over de kandidaten worden uitgegoten.

Vaak kan je ongeveer wel aanvoelen waar ze heengaan. Even een poging: :roll:
- kand. Heijkamp naar 's-Gravenpolder of Scherpenzeel
- kand. Joosse naar Leiderdorp, of H.I.Ambacht
- kand. De Waard naar Ede of Scherpenisse

In Bodegraven staat kand. Joosse met ds. C.G. Vreugdenhil op tweetal.
Waarop baseer je deze gevoelens?
Waarheid

Bericht door Waarheid »

Beroepingswerk bijhouden al jarenlang.
Ik denk dat je voor het grootste gedeelte uit statistieken kunt opmaken welke gemeente welke kandidaat beroept.
myster

Bericht door myster »

Waarheid schreef:Beroepingswerk bijhouden al jarenlang.
Ik denk dat je voor het grootste gedeelte uit statistieken kunt opmaken welke gemeente welke kandidaat beroept.
Dus Gods zendende macht wordt maar overgeslagen?
Waarheid

Bericht door Waarheid »

Nou Myster, dat vraag ik mezelf ook steeds af.
Ik geloof dat God Zijn knechten zendt. Tegelijkertijd kan je vaak van tevoren toch wel zeggen welke predikant ergens beroepen wordt en bij kandidaten toch ook vaak naar wat vor soort gemeente ze gaan.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Waarheid schreef:Vaak kan je ongeveer wel aanvoelen waar ze heengaan. Even een poging
Een onzinnige voorspelling, natuurlijk.

God zendt Zijn knechten waarheen Hij wil en wanneer Hij wil.
Los van allerlei voorspellingen en opiniepeilingen.

Verder vind ik dat je een verwarrende nickname heb gekozen; we hebben namelijk al een Oude-Waarheid in ons midden.
BDS '73

Bericht door BDS '73 »

Dat is toch logisch.

Ik geloof dat ik een vrouw van God gekregen heb. Toch heb ik er wel eentje gezocht die bij mij past. Dat geldt ook voor mijn werk.
jvdg

Bericht door jvdg »

Een statisticus liep door een sloot van gemiddeld 1 meter diep.

Hij verdronk...........
Mariavt

Bericht door Mariavt »

jvdg schreef:

Hij verdronk...........
Zo steek die maar in je zak Waarheid........
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Waarheid

Bericht door Waarheid »

Mariavt schreef:
jvdg schreef:

Hij verdronk...........
Laat ik het dan iets anders formuleren: Niet elke kandidaat en elke predikant past in elke GG. Daar is toch op zich niets mis mee?
Dit zie je eigenlijk altijd terug in het beroepingswerk en dat geldt ookk voor het beroepingswerk in deze kandidatenperiode.
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Waarheid schreef:
Mariavt schreef:
jvdg schreef:

Hij verdronk...........
Laat ik het dan iets anders formuleren: Niet elke kandidaat en elke predikant past in elke GG. Daar is toch op zich niets mis mee?
Dit zie je eigenlijk altijd terug in het beroepingswerk en dat geldt ookk voor het beroepingswerk in deze kandidatenperiode.
Dan ben ik benieuwd hoe jij deze kandidaten plaatst...
Rens

Bericht door Rens »

Tiberius schreef:
Verder vind ik dat je een verwarrende nickname heb gekozen; we hebben namelijk al een Oude-Waarheid in ons midden.
Een nieuw account met (bijvoorbeeld) Nieuwe Waarheid als nickname?????
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
myster

Bericht door myster »

Waarheid schreef: Laat ik het dan iets anders formuleren: Niet elke kandidaat en elke predikant past in elke GG. Daar is toch op zich niets mis mee?
Dit zie je eigenlijk altijd terug in het beroepingswerk en dat geldt ook voor het beroepingswerk in deze kandidatenperiode.
En toch vind ik dat je wel heel lichtzinnig omgaat met zo'n teer punt.
Het is natuurlijk zo dat de kerkenraad niet zomaar willekeurig een dominee aan het tweetal toevoegt. Maar om dan maar vast (via statistieken) een lukrake gok te doen waar de kandidaten naar toe zullen gaan...

Had jij trouwens indertijd ook voorspeld dat Scherpenisse twee keer een kandidaat als dominee zou krijgen? Of dat Rijssen 3 dominee's zou mogen hebben? Of...

En zo kan ik wel een poosje doorgaan. Het is onmogelijk in mijn ogen om zo'n gewaagde stelling neer te zetten. En ook Godonterend.
sunlover

Bericht door sunlover »

Toch ben ik er van overtuigd dat persoonlijke voorkeuren van predikanten wel degelijk een rol kunnen spelen bij het nemen van de beslissing. Ik vind het altijd erg opvallend dat bepaalde gemeentes altijd een dominee hebben en andere gemeentes nooit. Het klinkt misschien wat oneerbiedig wat ik nu schrijf maar ik bedoel het niet spottend. Het wil er bij mij niet in dat God minder te doen heeft met gemeentes die hij nooit een herder geeft dan gemeentes die hij altijd bedeeld met herders.
Josephus

Bericht door Josephus »

Waarheid schreef:Laat ik het dan iets anders formuleren: Niet elke kandidaat en elke predikant past in elke GG. Daar is toch op zich niets mis mee?
Dat gegeven hoef je niet eens expliciet op de GG te betrekken. Voor de PKN en de HHK geldt precies hetzelfde.
Gesloten