Well, ik vrees dat dit niet uniek is voor de GGiN, maar dat dat binnen heel de ger. gez. speelt.Voor een ander geloven ze dat de Weg zeer nauw is, en over zichzelf denken ze niet na. Misschien wat generaliserend. Maar de doorwerking van de tijdgeest is in de GGiN zeker niet voorbijgegaan.
Curatorium GGiN woensdag 30 mei
Heb zelf onder vele dominee's in de kerk mogen zitten. En ik moet eerlijk zeggen dat het vaak fijner voelt als een dominee goed uit zijn woorden kan komen. Echter, de preek die mij het meeste raakte, was bij een dominee die moest "zoeken" naar woorden op de preekstoel. En ik mocht voelen dat Zijn Geest aanwezig was.
Ik bedoel maar: Mooie woorden en preken zijn fijn om naar te luisteren, maar het gaat om Zijn woord.
Ik bedoel maar: Mooie woorden en preken zijn fijn om naar te luisteren, maar het gaat om Zijn woord.
je hebt ze al bijna allemaal genoemd... of je moet de studenten al gehoord hebben en die meerekenen?Oude Paden schreef: Inderdaad bedoel ik dit met veroppervlakkiging. Ik denk dat sommigen GGiN ters inderdaad hetzelfde preken als rechtse GG-mers. Ds. van Voorden zelf heeft 2e Pinsterdag gepreekt over die belofte van het blijven van Gods Geest van kind tot kind. Indrukwekkend! Ondanks zijn moeilijke spraak!
Overigens ben ik er beducht voor om namen te noemen van predikanten. Ze zijn nl. in de ordelijke weg Ds. geworden. Maar er zijn wel GG predikanten die ik liever hoor als GGiN-ters.
Mee eens hoor!myster schreef:Heb zelf onder vele dominee's in de kerk mogen zitten. En ik moet eerlijk zeggen dat het vaak fijner voelt als een dominee goed uit zijn woorden kan komen. Echter, de preek die mij het meeste raakte, was bij een dominee die moest "zoeken" naar woorden op de preekstoel. En ik mocht voelen dat Zijn Geest aanwezig was.
Ik bedoel ook niet dat een dominee mooi moet kunnen preken!
En Gods Geest kan ook door eeen eenvoudig Woord raken.
Toch is er wat diepgang betreft m.i. wel wat veranderd.
Een evenwichtige trinitairische prediking.geledu schreef:Bedoel je met diepgang , bevinding ?Oude Paden schreef: Toch is er wat diepgang betreft m.i. wel wat veranderd.
Of juist de Christusprediking en de ruimte van zaligworden in Hem, die bij de oudvaders zo duidelijk gevonden werd ?
God alles de mens niets.
Het werk van een drieeenig God.
Helaas merk ik in de GGiN niet meer altijd een prediking die de mens steeds uitdrijft naar Christus en van Christus tot God.
Veel blijven in de Wetsprediking hangen met een beschouwing over Christus.
Ik bedoel dit niet negatief maar objectief. Ik denk dat er ook predikanten zijn die zelf niet ver geleid zijn.
Zoals Mallan (niet dat dit mijn stokpaardje is hoor) preekte hoor je weinig meer!
Duidelijk. Je hoort het misschien nog wel, ook van de "nieuwere" predikanten maar soms lijkt dat wel, ik moet voorzichtig zijn, een aangeleerde bevinding. Ze leren op de Theologische School hoe God een mens leidt na ontvangen genade en dat preken ze ook. Wel rechtzinnig, ook goed dat het gepreekt wordt maar je merkt toch dat het is een preken over en niet een preken uit. En inderdaad, je laatste zin is zeker waar, al is het ook mijn stokpaardje niet, verre van dat, als ex-buiten verbanderOude Paden schreef:Een evenwichtige trinitairische prediking.
God alles de mens niets.
Helaas merk ik in de GGiN niet meer altijd een prediking die de mens steeds uitdrijft naar Christus en van Christus tot God.
Ik bedoel dit niet negatief maar objectief. Ik denk dat er ook predikanten zijn die zelf niet ver geleid zijn.
Zoals Mallan (niet dat dit mijn stokpaardje is hoor) preekte hoor je weinig meer!
- J.C. Philpot
Deze vraag kwam inderdaad ook in mijn gedachten toen ik dat las.freek schreef:Je laatste woorden volg ik niet helemaal. Christus is God toch??Oude Paden schreef:Helaas merk ik in de GGiN niet meer altijd een prediking die de mens steeds uitdrijft naar Christus en van Christus tot God.
Johannes 14:9 - Jezus zeide tot hem: Ben Ik zo langen tijd met ulieden, en hebt gij Mij niet gekend, Filippus? Die Mij gezien heeft, die heeft den Vader gezien; en hoe zegt gij: Toon ons den Vader?
Begrijp me goed, ik zit niet op weer een aanbodsdiscussie te wachten.Oude Paden schreef:Een evenwichtige trinitairische prediking.geledu schreef:Bedoel je met diepgang , bevinding ?Oude Paden schreef: Toch is er wat diepgang betreft m.i. wel wat veranderd.
Of juist de Christusprediking en de ruimte van zaligworden in Hem, die bij de oudvaders zo duidelijk gevonden werd ?
God alles de mens niets.
Maar als je de brochure leest van C. van Rijswijk : "Het aanbod der genade." dan kan het toch niet anders dat je dan in een wetsprediking blijft hangen ?
Verbaasd was ik toen ik die brochure las, wordt deze brochure nog steeds gebruikt voor de belijdeniscatechisanten ?
(ook deze brochure is weer op aanvraag als pdf bestand, te verkrijgen)
Ik bedoel. Dat men door Christus de Vader leert kennen.freek schreef:Je laatste woorden volg ik niet helemaal. Christus is God toch?? Verder herken ik wel veel in wat je zegt.Oude Paden schreef:Helaas merk ik in de GGiN niet meer altijd een prediking die de mens steeds uitdrijft naar Christus en van Christus tot God.
En Christus in zijn 3 ambten
Wel gedeeltelijk mee eens. De brochure is niet geheel evenwichtig. Wel moet je in gedachten houden dat de brochure vnl. geschreven is n.a.v. de aanbodskwestie. Niet zelden vervalt men dan in eenzijdigheid die men niet altijd zo bedoeld.geledu schreef:Begrijp me goed, ik zit niet op weer een aanbodsdiscussie te wachten.Oude Paden schreef:Een evenwichtige trinitairische prediking.geledu schreef:Bedoel je met diepgang , bevinding ?Oude Paden schreef: Toch is er wat diepgang betreft m.i. wel wat veranderd.
God alles de mens niets.
Maar als je de brochure leest van C. van Rijswijk : "Het aanbod der genade." dan kan het toch niet anders dat je dan in een wetsprediking blijft hangen ?
Verbaasd was ik toen ik die brochure las, wordt deze brochure nog steeds gebruikt voor de belijdeniscatechisanten ?
(ook deze brochure is weer op aanvraag als pdf bestand, te verkrijgen)
PS: Veelal word deze brochure niet gebruikt bij belijdenis! Vaak word Ds. Kersten gebruikt
Dat was ook juist mijn bedoeling om aan te geven.J.C. Philpot schreef:Deze vraag kwam inderdaad ook in mijn gedachten toen ik dat las.freek schreef:Je laatste woorden volg ik niet helemaal. Christus is God toch??Oude Paden schreef:Helaas merk ik in de GGiN niet meer altijd een prediking die de mens steeds uitdrijft naar Christus en van Christus tot God.
Johannes 14:9 - Jezus zeide tot hem: Ben Ik zo langen tijd met ulieden, en hebt gij Mij niet gekend, Filippus? Die Mij gezien heeft, die heeft den Vader gezien; en hoe zegt gij: Toon ons den Vader?
Veel prediking blijft hangen in het Christus "van verre gezien".
Maar komt niet tot het aannemen van Christus: Mijn Heere en Mijn God. en daardoor niet tot de gemeenschap met een Drieeenig God.
Nogmaals: Ik voel me hierin nu erg theoretisch in mijn benadering.
Het is meer naar mijn gevoelen objectief weergegeven wat er anders is aan de prediking binnen de GG/GGiN dan in het verleden
Altijd gedacht dat de GGiN idd nog wel 1 is en ook de prediking weinig gewijzigd is. Niet helemaal dus.
Iig maak ik me daar in de OGG wel zorgen om. Ds. van der Poel en ds. Smits bijv. hadden toch echt meer te zeggen dan de huidige predikanten in de OGG. Dat lijkt wel eens 1 en dezelfde preek die overal herhaald wordt. Hoe goed bedoelt ook.
Het kan ook in de GG wellicht armer geworden zijn dan vroeger. Maar als ik bijv. ds. Gunst hoor dan denk ik beslist niet 'die preekt erover en niet eruit'.
Iig maak ik me daar in de OGG wel zorgen om. Ds. van der Poel en ds. Smits bijv. hadden toch echt meer te zeggen dan de huidige predikanten in de OGG. Dat lijkt wel eens 1 en dezelfde preek die overal herhaald wordt. Hoe goed bedoelt ook.
Het kan ook in de GG wellicht armer geworden zijn dan vroeger. Maar als ik bijv. ds. Gunst hoor dan denk ik beslist niet 'die preekt erover en niet eruit'.
Zo zie je maar dat een kerkverband ook niet in staat is om de Geest 'vast te houden', Hij waait waarheen Hij wil.
De zorgen die OP heeft, deel ik wat betreft de GG. Er is veel oppervlakkigheid, merk je ook aan het doen en laten van de mensen. Er is geen 'beslag' meer, zoals dat heet.
Of het dan een oplossing is om naar de GGiN te gaan, betwijfel ik.
De zorgen die OP heeft, deel ik wat betreft de GG. Er is veel oppervlakkigheid, merk je ook aan het doen en laten van de mensen. Er is geen 'beslag' meer, zoals dat heet.
Of het dan een oplossing is om naar de GGiN te gaan, betwijfel ik.