Het moe(s)t je gegeven worden

refo

Bericht door refo »

Bert Mulder schreef:
Marnix schreef:Inderdaad. Het is de straf op ongeloof.

Het is niet zo dat God wilde dat ze niet zouden geloven. Heel de dag heb ik Mijn handen uitgestrekt naar een onwillig volk, zegt God. En Jezus: Jeruzalem, Jeruzalem, hoe dikwijls heb ik u willen verzamelen zoals een hen haar kuikens verzamelt, maar u hebt het niet gewild.

Daarom, omdat ze niet willen en hardnekkig zijn, daarom heeft God hun hart verhard en ze doof gemaakt.

De Bijbel zegt immers dat God geen behagen heeft in de dood van de goddeloze, en dat Hij niet wil dat er mensen verloren gaan. Dat kan ik dan weer tegenover jou tekst zetten. Lastig he. Het lijkt soms tegenstrijdig. Romeinen 9: God verhardt wie hij wil. En tegelijk wil Hij niet dat mensen verloren gaan. Rijm dat maar eens met elkaar. In ieder geval is die verharding een straf op ongeloof, zonde. Het hart van Farao werd niet zomaar verhard, hij werd gestraft voor de onderdrukking van Gods volk.

Wat je nooit moet doen is wat jij een beetje lijkt te doen, het ene wat de Bijbel zegt wel noemen, en het andere niet. Dat doe je wel, want je zegt dat God niet wil dat die mensen zouden geloven. De Bijbel zegt namelijk dat mensen niet behouden worden omdat God dat niet wil,, de Bijbel zegt dat God dat wel wil. En dat het toch niet gebeurt omdat ze niet geloven. En dat veel mensen met die Bijbelteksten moeite hebben omdat de mens dan verantwoordelijkheid heeft, met consequenties, en dat in strijd vinden met Gods soevereiniteit is erg jammer... de Bijbel is namelijk duidelijk genoeg hier over.

9 Daarentegen is diens komst naar de werking des satans met allerlei krachten, tekenen en bedrieglijke wonderen, 10 en met allerlei verlokkende ongerechtigheid, voor hen, die verloren gaan, omdat zij de liefde tot de waarheid niet aanvaard hebben, waardoor zij hadden kunnen behouden worden. 11 En daarom zendt God hun een dwaling, die bewerkt, dat zij de leugen geloven, 12 opdat allen worden geoordeeld, die de waarheid niet geloofd hebben, doch een welgevallen hebben gehad in de ongerechtigheid.

1 Ik vermaan u dan allereerst smekingen, gebeden, voorbeden en dankzeggingen te doen voor alle mensen, 2 voor koningen en alle hooggeplaatsten, opdat wij een stil en rustig leven mogen leiden in alle godsvrucht en waardigheid. 3 Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, 4 die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen.

8 Doch dit ene mag u niet ontgaan, geliefden, dat één dag bij de Here is als duizend jaar en duizend jaar als één dag. 9 De Here talmt niet met de belofte, al zijn er, die aan talmen denken, maar Hij is lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil, dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen.

Kortom, wat je hier zegt is Bijbels gezien onjuist, je schetst daarmee een verkeerd beeld van God, een stoicijnse God die net zo graag mensen verloren laat gaan als behouden laat worden. Zo mag Gods soevereiniteit niet uitgelegd worden, als een God die net zo goed mensen verloren wil laten gaan als gered wil hebben, God wil dat allen gered worden. Dat zegt de Bijbel en ik heb het idee dat veel traditionele christenen daar moeite mee hebben. Omdat ze niet willen snappen en kunnen rijmen met Gods almacht, dat er dingen gebeuren die Hij NIET wil.
En Refo:
Dit is het oordeel op de ongehoorzaamheid. Als Jesaja de eerste richter was, zou je gelijk kunnen hebben. Jesaja is echter een van de laatste profeten. Op een gegeven moment is het genoeg. Toen kon het niet meer. En dan spreekt God dat. Je kunt zodoende geen theologisch gebouw funderen op die ene passage en zeggen: zie je wel! Er is geen algemeen aanbod.
Niet om weer de strijd over het aanbod te beginnen, maar het lijkt dat jullie hier zeggen dat God voor sommigen een algemeen aanbod heeft, en voor anderen niet.

En Marnix, een mens in de doodstaat heeft geen oren om te horen. Die oren moeten, door de levendmaking, horende gemaakt worden.

Verder heeft God geen behagen in de dood van de goddeloze, net zoals een aards rechter geen lust heeft om iemand zijn rechtvaardige straf te geven.

En Marnix, misschien dat het er hier, op dit onderwerp leek dat ik alleen 1 aspekt noemde. Dat doe ik in het algemeen anders beslist niet. Hoewel het zo is, dat God, in de wil van Zijn besluit, besloten heeft dat de verworpenen niet zullen geloven, komt tot hen toch de eis van geloof en bekering. Gods sovereiniteit dat nooit van de verantwoordelijkheid van de mens af. Toch zijn ze niet tegenstrijdig. Namelijk omdat de mens, moedwillig, zijn vermogen in de zondeval verspeeld heeft.
Dat laatste, daar heeft God het toch nooit over? Dat is wel waar, maar nooit een overweging bij God. Hij oordeelt ons altijd op basis van geloof en ongeloof. Nooit op verkiezing of niet-verkiezing.

En inderdaad is het zo dat het aanbod algemeen is. Alleen de tekst uit Jesaja die jij aanhaalde is een heel speciale voor Israel. Het is nu over en uit. Geen aanbod meer. Dat is voor Jesaja zo erg dat hij vraagt: hoelang, Heere? Want dit is geen evangeliepreek.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef: Dat laatste, daar heeft God het toch nooit over? Dat is wel waar, maar nooit een overweging bij God. Hij oordeelt ons altijd op basis van geloof en ongeloof. Nooit op verkiezing of niet-verkiezing.

En inderdaad is het zo dat het aanbod algemeen is. Alleen de tekst uit Jesaja die jij aanhaalde is een heel speciale voor Israel. Het is nu over en uit. Geen aanbod meer. Dat is voor Jesaja zo erg dat hij vraagt: hoelang, Heere? Want dit is geen evangeliepreek.
Als je met dat laatste bedoeld de moedwil van de mens in het verspelen van het beeld Gods, als het in de Bijbel staat, dan heeft God het dus geschreven, dus kan je niet zeggen "daar heeft God het toch nooit over"

Verder over Jesaja:
13 Doch nog een tiende deel45) zal daarin zijn, en het zal wederkeren,46) en zijn om af te weiden; maar47) gelijk de eik,48) en gelijk de haageik,49) in dewelke na de afwerping der bladeren nog steunsel is, alzo zal het heilige zaad50) het steunsel daarvan zijn.51)
Dus is het TOCH een Evangeliepreek. Zelfs was er nog een tiende dat uitverkoren was. Dat is VEEL MEER dan veel kerken in Nederland van hun lidmaatschap durven belijden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
refo

Bericht door refo »

Bert Mulder schreef:
refo schreef: Dat laatste, daar heeft God het toch nooit over? Dat is wel waar, maar nooit een overweging bij God. Hij oordeelt ons altijd op basis van geloof en ongeloof. Nooit op verkiezing of niet-verkiezing.

Als je met dat laatste bedoeld de moedwil van de mens in het verspelen van het beeld Gods, als het in de Bijbel staat, dan heeft God het dus geschreven, dus kan je niet zeggen "daar heeft God het toch nooit over"

Verder over Jesaja:
13 Doch nog een tiende deel45) zal daarin zijn, en het zal wederkeren,46) en zijn om af te weiden; maar47) gelijk de eik,48) en gelijk de haageik,49) in dewelke na de afwerping der bladeren nog steunsel is, alzo zal het heilige zaad50) het steunsel daarvan zijn.51)
Dus is het TOCH een Evangeliepreek. Zelfs was er nog een tiende dat uitverkoren was. Dat is VEEL MEER dan veel kerken in Nederland van hun lidmaatschap durven belijden.

Jeruzalem gaat EERST verwoest worden. En dan weet Jesaja dat God nog een rest overlaat. Niet tot troost van het volk, maar voor Jesaja.

Het beeld Gods is de mens niet kwijtgeraakt. Dat staat nergens in de Bijbel.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Bert Mulder
Contacteer:

refo schreef: Jeruzalem gaat EERST verwoest worden. En dan weet Jesaja dat God nog een rest overlaat. Niet tot troost van het volk, maar voor Jesaja.

Maar toch is er 10% dat zal terugkeren. Dus voor de verwoesting waren ze er.

Verder, over het beeld Gods:
3/4-1. De mens is van den beginne naar het beeld Gods geschapen, versierd in zijn verstand met ware en zalige kennis van zijn Schepper en van andere geestelijke dingen; in zijn wil en hart met gerechtigheid; in al zijn genegenheden met zuiverheid; en is overzulks geheel heilig geweest. Maar door het ingeven des duivels, en zijn vrijen wil van God afwijkende, heeft hij zichzelven van deze uitnemende gaven beroofd, en heeft daarentegen in de plaats van die over zich gehaald blindheid, schrikkelijke duisternis, ijdelheid en verkeerdheid des oordeels in zijn verstand; boosheid, wederspannigheid en hardigheid in zijn wil en hart; mitsgaders ook onzuiverheid in al zijn genegenheden.
Zijn, volgens jou, de Dordtse Leerregels fout.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
refo

Bericht door refo »

Bert Mulder schreef:
refo schreef: Jeruzalem gaat EERST verwoest worden. En dan weet Jesaja dat God nog een rest overlaat. Niet tot troost van het volk, maar voor Jesaja.

3/4-1. De mens is van den beginne naar het beeld Gods geschapen, versierd in zijn verstand met ware en zalige kennis van zijn Schepper en van andere geestelijke dingen; in zijn wil en hart met gerechtigheid; in al zijn genegenheden met zuiverheid; en is overzulks geheel heilig geweest. Maar door het ingeven des duivels, en zijn vrijen wil van God afwijkende, heeft hij zichzelven van deze uitnemende gaven beroofd, en heeft daarentegen in de plaats van die over zich gehaald blindheid, schrikkelijke duisternis, ijdelheid en verkeerdheid des oordeels in zijn verstand; boosheid, wederspannigheid en hardigheid in zijn wil en hart; mitsgaders ook onzuiverheid in al zijn genegenheden.
Ja.
Tenzij je me vertelt waar dat in de Bijbel staat. Het onderstreepte deel bedoel ik dan.
Want als Adam werkelijk zo gesteld was, zou hij toch niet gevallen zijn?
--------------
Bert Mulder
Contacteer:

refo schreef:
Bert Mulder schreef:

Ja.
Tenzij je me vertelt waar dat in de Bijbel staat. Het onderstreepte deel bedoel ik dan.
Dus je meent te beweren dat God de mens NIET goed geschapen heeft?

Gen 1:26, 27
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:
Bert Mulder schreef:Zijn, volgens jou, de Dordtse Leerregels fout.
Ja.
Zo werkt dat niet, Refo.
Je zit hier op een forum, dat de Bijbel en de 3FvE als grondslag hanteert.
Zoals je weet heeft de Bijbel voor ons absoluut gezag en de 3FvE, waaronder de DL, een hiervan afgeleid gezag.
Het is niet acceptabel om je tegen deze belijdenisgeschriften af te zetten. Dit geldt ook voor de kanttekeningen in het topic "Standenleer, etc".

Ik verzoek je dan ook om je aan de forumregels te houden!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Refo, die hele discussie over het beeld van God ís al gevoerd. En de vraag waarom Adam dan toch gevallen is, kan niet beantwoord worden. Zo simpel is dat. En het lijkt me weinig zinvol met dit soort spitsvondigheden bijbelteksten tegen elkaar uit te spelen en meteen ook de belijdenis maar even onder kritiek te stellen.
Als in het NT bij Gods beeld wordt genoemd, kennis, gerechtigheid en heiligheid, zie ik niet in waarom de Heilige Geest daar in Gen. 1 iets anders mee bedoelde.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Klopt, maar dan zouden mijn standpunten ook bekend moeten zijn maar dat is blijkbaar niet zo. Het is inderdaad een belovend spreken. Maar niet in de zin van: Hou je eerst maar aan de eis, dan zijn de beloften ook voor jou. Zo niet, dan stelde de doop niets voor, het was geknoei met water.
Als we niet geloven, ontgaan de beloften ons. Daarom zijn de beloften ten diepste bestemd voor de uitverkorenen, want die ontvangen het geloof, als gave van het verbond.
Marnix schreef: Het is puur Kuyperiaans denken.... en als goed vrijgemaakte hou ik het dan liever bij de ideeen van Schilder, dat de beloften van de doop bij de doop ook van kracht zijn, het kind wordt bij de doop in het verbond geplaatst. En tegelijkertijd is er wel de eis en is er dus geen verbondsautomatisme, dat je gedoopt bent en het dus wel goed komt. De eis is wat dat betreft ook zeker een verantwoordelijkheid die we krijgen.
Tja Marnix, we kunnen hier wel weer tig postings aan wijden, maar dat heeft weinig zin. Ik verwijs je naar de door mij genoemde topic en laat het wat dit betreft verder hierbij.
Bert Mulder
Contacteer:

Marnix schreef:Klopt, maar dan zouden mijn standpunten ook bekend moeten zijn maar dat is blijkbaar niet zo. Het is inderdaad een belovend spreken. Maar niet in de zin van: Hou je eerst maar aan de eis, dan zijn de beloften ook voor jou. Zo niet, dan stelde de doop niets voor, het was geknoei met water. Het is puur Kuyperiaans denken.... en als goed vrijgemaakte hou ik het dan liever bij de ideeen van Schilder, dat de beloften van de doop bij de doop ook van kracht zijn, het kind wordt bij de doop in het verbond geplaatst. En tegelijkertijd is er wel de eis en is er dus geen verbondsautomatisme, dat je gedoopt bent en het dus wel goed komt. De eis is wat dat betreft ook zeker een verantwoordelijkheid die we krijgen.

Bert, volgens mij zijn de beloften er niet alleen voor de uitverkorenen. De beloften zijn er voor de gedoopten.Ze gaan echter alleen voor de uitverkorenen in vervulling, en dat is wel wezenlijk anders! Zoals de beloften van God voor het volk Israel in de woestijn was, maar ze het niet in vervulling zagen gaan omdat ze niet geloofden. Want anders stel je toch dat de doop inhoudsloos is en niets voorstelt en dus zoals Kuyper het zei geknoei met water is, als men later God verlaat? En Gods beloften aan het volk Israel in de woestijn leeg en inhoudsloos was, het ging immers niet voor hen in vervulling?

Maar zo werkt God niet! Niet "eerst maar eens wat doen en krijg je dit en dat". Je mag eerst ontvangen, als baby al... en dan krijg je ook de eis daar wat mee te doen!
Om hier even op terug te komen, Marnix, zou jij dus zeggen dat God niet voleind wat hij eens begonnen heeft? God geeft, volgens jou, genade bij de doop, en dan komt het op de dopeling aan of hij er iets mee doet of niet. Dus de mens verhinderd God in de zaligmaking? Dus de mens is machtiger dan God?
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:Als we niet geloven, ontgaan de beloften ons. Daarom zijn de beloften ten diepste bestemd voor de uitverkorenen, want die ontvangen het geloof, als gave van het verbond.
De beloften gaan alleen in vervulling alleen voor wie geloven, de uitverkorenen, dat klopt. Wat ik me alleen afvroeg is: Zijn de doopbeloften waardeloos en inhoudsloos voor wie wel gedoopt zijn maar vervolgens niet geloven? Dus, was het slechts geknoei met water? Of belooft God het hen ook, maar gaat het niet in vervulling omdat ze niet gehoorzaam zijn aan de eis? En we komen toch ook weer bij de kinderen uit, die nog niet geloven... toch is de leer van de Reformatie dat de beloften niet alleen voor ons zijn maar ook voor onze kinderen. Als een kind vroegtijdig overlijdt, gaan de beloften immers ook voor dat kind in vervulling? Is het kind dan uitverkoren op basis van voorzien geloof? Nee. Op basis van voorzien vroeg overlijden? Dat was toch de hele discussie tussen Kuyper, Schilder en andere tegenstanders van Kuypers veronderstelde wedergeboorte, waarbij de beloften alleen wat zouden zeggen over de uitverkorenen die gedoopt werden? Wat zegt het dooprformulier hier over? Niet veel over uitverkiezing volgens mij?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bert Mulder
Contacteer:

Marnix schreef:
Afgewezen schreef:Als we niet geloven, ontgaan de beloften ons. Daarom zijn de beloften ten diepste bestemd voor de uitverkorenen, want die ontvangen het geloof, als gave van het verbond.
De beloften gaan alleen in vervulling alleen voor wie geloven, de uitverkorenen, dat klopt. Wat ik me alleen afvroeg is: Zijn de doopbeloften waardeloos en inhoudsloos voor wie wel gedoopt zijn maar vervolgens niet geloven? Dus, was het slechts geknoei met water? Of belooft God het hen ook, maar gaat het niet in vervulling omdat ze niet gehoorzaam zijn aan de eis? En we komen toch ook weer bij de kinderen uit, die nog niet geloven... toch is de leer van de Reformatie dat de beloften niet alleen voor ons zijn maar ook voor onze kinderen. Als een kind vroegtijdig overlijdt, gaan de beloften immers ook voor dat kind in vervulling? Is het kind dan uitverkoren op basis van voorzien geloof? Nee. Op basis van voorzien vroeg overlijden? Dat was toch de hele discussie tussen Kuyper, Schilder en andere tegenstanders van Kuypers veronderstelde wedergeboorte, waarbij de beloften alleen wat zouden zeggen over de uitverkorenen die gedoopt werden? Wat zegt het dooprformulier hier over? Niet veel over uitverkiezing volgens mij?
De beloften Gods zijn altijd alleen voor de uitverkorenen. De beloften voor de gelovigen en hun zaad ook. Maar dat moet ook organisch gezien worden, niet hoofd voor hoofd.

Verder is het nooit "knoeien met water". Want voor de verworpenen zal dat water tegen hen getuigen in de dag des oordeels. Een reuk doods ten dode.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix, ik vind de uitdrukking "knoeien met water" met betrekking tot de doop tamelijk irritant. Het is een uitdrukking die bepaalde mensen hun tegenstanders graag in de mond leggen en waardoor de discussie meteen een bepaalde kleur krijgt.
Verder kan ik niet anders zeggen dan wat de Bijbel zegt: dat de uitverkorenen het geloof ontvangen, waardoor ze de beloften aannemen, en dat zij die de beloften verwerpen, het beloofde níet zullen ontvangen. Door eigen schuld.
Wat de kleine kinderen betreft: je hebt in het ND kunnen lezen dat ook ds. Kempeneers vast heeft moeten stellen dat de Bijbel nergens expliciet over de zaligheid van het kind spreekt. "Zelfs over het verbondskind vinden we geen algemeen geldende uitspraken waaruit hun zaligheid onomstotelijk blijkt." En ik denk dat hij gelijk heeft.
Laten we ons dan niet aan allerlei speculaties overgeven.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:De beloften Gods zijn altijd alleen voor de uitverkorenen. De beloften voor de gelovigen en hun zaad ook. Maar dat moet ook organisch gezien worden, niet hoofd voor hoofd.
Dat lees ik zo niet in het commentaar van Calvijn op Gen. 17:7:
Het lijdt geen twijfel, of de Heere onderscheidt Abrahams geslacht van het overige deel der wereld. Thans hebben wij na te gaan welk volk Hij bedoelt. Zij, die menen dat alléén de uitverkorenen bedoeld worden en dat alle gelovigen zonder onderscheid hier worden omvat (…) hebben het mis. Want de Schrift spreekt herhaaldelijk uit, dat Abrahams geslacht, dat uit hem is voortgekomen, bijzonder door God ten eigendom is aangenomen. Ook is de leer van Paulus duidelijk aangaande Abrahams natuurlijk kinderen, dat zij heilige takken zijn. (…)
Hiermee is niet in strijd wat Paulus zegt, dat niet allen, die uit Abraham zijn als wettige kinderen worden beschouwd, omdat zij geen kinderen der belofte zijn, maar alleen des vleses, Rom. 9:8.
Want dáár wordt de belofte niet in het algemeen genomen voor het uitwendige Woord, waardoor God Zijn genade zowel aan verworpenen als aan uitverkorenen toezegt, maar dit woord moet beperkt worden tot de krachtdadige roeping, die Hij inwendig bezegelt door Zijn Geest. (…) Voor allen gemeenschappelijk was de belofte (let wel! Afg.), waardoor de Heere hen tot kinderen had aangenomen. Het kan niet ontkend worden, of daarin wordt de eeuwige zaligheid aan allen aangeboden. Wat betekent het dan anders, dat Paulus ontkent, dat enkelen met recht als kinderen der belofte worden beschouwd, dan dat hij niet meer redeneert over de uitwendige, aangeboden genade, maar over die, welke de uitverkorenen alleen krachtdadig ontvangen?
Hier ontstaat dus een dubbele reeks van de kinderen in de Kerk. Etc.Omdat het gehele lichaam des volks door een en hetzelfde woord tot de schaapskooi Gods wordt geroepen, worden in dit opzicht allen zonder uitzondering als kinderen beschouwd, en slaat de naam van Kerk op allen gemeenschappelijk. Ten opzichte van het verborgen heiligdom Gods worden geen anderen als kinderen Gods beschouwd, dan zij, in wie de belofte door het geloof verwerkelijkt is.
Bert Mulder
Contacteer:

Afgewezen schreef:Voor allen gemeenschappelijk was de belofte (let wel! Afg.), waardoor de Heere hen tot kinderen had aangenomen. Het kan niet ontkend worden, of daarin wordt de eeuwige zaligheid aan allen aangeboden. Wat betekent het dan anders, dat Paulus ontkent, dat enkelen met recht als kinderen der belofte worden beschouwd, dan dat hij niet meer redeneert over de uitwendige, aangeboden genade, maar over die, welke de uitverkorenen alleen krachtdadig ontvangen?
Hier ontstaat dus een dubbele reeks van de kinderen in de Kerk. Etc.Omdat het gehele lichaam des volks door een en hetzelfde woord tot de schaapskooi Gods wordt geroepen, worden in dit opzicht allen zonder uitzondering als kinderen beschouwd, en slaat de naam van Kerk op allen gemeenschappelijk. Ten opzichte van het verborgen heiligdom Gods worden geen anderen als kinderen Gods beschouwd, dan zij, in wie de belofte door het geloof verwerkelijkt is.
Meen wel dat dit zo ongeveer overeen komt met wat ik ook schreef. Voor allen, gemeenschappelijk, was de belofte. Dus in de organische zin. Maar ook hier maakt Calvijn duidelijk onderscheid tussen de uitwendige and inwendige roeping, tussen uitverkorenen en verworpenen. Ondertussen wordt de hele gemeente als Gods volk beschouwd.
Plaats reactie