Unionist schreef:Bert Mulder schreef:Unionist schreef:Bert Mulder schreef:
Wat doen ze in jouw kerk dan anders dan Handelingen voorschrijft? En heb je er je kerkeraad op gewezen dat ze fout zijn?
Van alles. Maar ik vind niet dat je alleen maar exact vorogeschreven dingen mag doen in de kerk.
En wat jouw uitleg van doop en belijdenis betreft: dat is jouw eigen interpretatie, althans die van onze traditie, aan de hand van BIjbelse gegevens. Maar het staat niet zo voorgeschreven.
Dit is wel een zijpaadje natuurlijk, misschien zou je een nieuw onderwerp willen beginnen, maar, in jouw opinie, wat schrijft de Bijbel dan wel voor wat betreft de kinderdoop en belijdenis?
Wil ik je eraan herinneren dat je wel de 3 formulieren van enigheid onderschreven hebt.
Je houdt er een vreemde visie op het Schriftgezag op na, vriend. Of misschien niet zo heel vreemd: ik herken hem van vóór 1517: Wat de Kerk uitspreekt, bepaalt wat er Bijbels is.
Hoewel de Belijdenis me lief is, verwerp ik dit omgaan met Schrift en Belijdenis als Rooms en weiger ik pertinent onder deze voorwaarden verder te discussiëren.
Lang leve artikel 31!!!!!
Hendrikus schreef:Pff, ik weet nog goed dat ik eens "Alle roem is uitgesloten" speelde
nadat de dominee dat lied in z'n preek herhaaldelijk had geciteerd.
Mooi lied he!
Alle roem is uitgesloten
Onverdiende zalgheen
Heb ik van mijn God genoten
'k Roem in vrije gunst alleen.
Ja eer ik nog was geboren
Eer Gods hand die alles schiep
Iets uit niets tot aanzijn riep
Heeft zijn liefde mij verkoren
God is liefd' o englenstem,
mensentong, verheerlijkt Hem!
Waarom zijn die regels er dan? Ik zou wel eens willen weten wat men er op tegen heeft dat dit gespeeld wordt. Waarom geeft dat problemen? Prima dat er regels zijn, maar als die regels er terecht zijn, dan moet men toch ook inhoudelijk kunnen aangeven wat er mis gaat als die regel wordt overtreden, want regels heb je om dat te voorkomen.
jvdg schreef:Het zijn geen 150 liederen, maar 150 psalmen met bij bijna alle psalmen een aantal verzen.
ehm? Het zijn 150 liederen waarvan de meesten meerdere verzen hebben. Het zijn dus wel 150 liederen, het aantal verzen heeft daar geen invloed op. We hebben ook 1 volkslied, ook al heeft die 15 coupletten.
Marnix, wat noem jij karig als de meesten van ons bij lange na niet àlle psalmen met hun verzen kennen?
Wat is karig als bijvoorbeeld slechts één vers uit al die verzen iemand zeer lief is geworden. e waarin zijn ziel wordt verklaard?
Kweenie, ik ken bijna alle psalmverzen wel

Ik vind gewoon dat er nooit genoeg liederen tot eer van God geschreven kunnen worden, Hij is zo groot en machtig en tegelijk zo liefdevol dat er nooit teveel liederen tot zijn eer geschreven en gezongen kunnen worden.
Natuurlijk kan dit ook bij een gezang het geval zijn, maar er is nooit aanleiding om te zeggen dat de psalmen, in welke berijming dan ook of onberijmd, te karig zijn om GOD te dienen, te beleven of te prijzen.
Ho, ik zei niet dat de Psalmen te karig zijn, maar dat ik 150 liederen te karig vind

God verdiend het om voor eeuwig te worden geprezen en nooit kunnen we aan zijn liefde en genade teveel liederen wijden. En daarnaast, wat ik dus wel heb gezegd, de Psalmen zijn voor Jezus komst gescheven, daarna is er zoveel gebeurd en veranderd, wat de Psalmschrijvers van veraf zagen en voorzegden... en wat me nu in de Bijbel opgetekend hebben staan, en wat we dan ook in liederen mogen beschrijven. Ik vind "U zijn de Glorie, opgestane Heer" met Pasen zingen toch een meerwaarde hebben tov het zingen van Psalmen. Begrijp me goed, beiden hebben dus een meerwaarde, de Psalmen en de andere liederen. Het een hoeft niet ten koste van het andere te gaan, de liederen vullen de psalmen aan.