Psalmen en/of gezangen?

wim

Bericht door wim »

Rens schreef:
wim schreef:
Rens schreef: Enerzijds wordt knalhard vastgehouden aan datgene wat in de Schrift wordt toegestaan danwel voorgeschreven of juist niet, en maakt men er een halszaak van..............en anderzijds interpreteerd men er lustig op los zoals het hem/haar past...............
Waar niet geschreven is, kan ook niet geïnterpreteerd worden.
IETS beter lezen Wim...........
Eh.. ik doe m'n best. :oops:
Rens

Bericht door Rens »

wim schreef:
Als de constatering dat iets een vreemde redenatie een vreemde redenatie is, dan is jouw opmerking ook weer een vreemde redenatie. Eh.... of zoiets.
:mrgreen: :mrgreen:
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
jvdg

Bericht door jvdg »

Marnix schreef: Inderdaad, waarom niet?! Er kunnen nooit teveel liederen zijn om God te loven en te prijzen. Voor zo'n grote God maar 150 liederen hebben vind ik wel wat karig.
Het zijn geen 150 liederen, maar 150 psalmen met bij bijna alle psalmen een aantal verzen.

Marnix, wat noem jij karig als de meesten van ons bij lange na niet àlle psalmen met hun verzen kennen?
Wat is karig als bijvoorbeeld slechts één vers uit al die verzen iemand zeer lief is geworden. e waarin zijn ziel wordt verklaard?

Natuurlijk kan dit ook bij een gezang het geval zijn, maar er is nooit aanleiding om te zeggen dat de psalmen, in welke berijming dan ook of onberijmd, te karig zijn om GOD te dienen, te beleven of te prijzen.
Josephus

Bericht door Josephus »

Wat ik soms wel merkwaardig vind, is het volgende. Er zijn gemeenten waar geen gezangen gezongen worden, waar de organisten ook geen gezangen mogen spelen, maar waar predikanten wel zeer regelmatig gezangen citeren. Krom?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Josephus schreef:Wat ik soms wel merkwaardig vind, is het volgende. Er zijn gemeenten waar geen gezangen gezongen worden, waar de organisten ook geen gezangen mogen spelen, maar waar predikanten wel zeer regelmatig gezangen citeren. Krom?
Pff, ik weet nog goed dat ik eens "Alle roem is uitgesloten" speelde
nadat de dominee dat lied in z'n preek herhaaldelijk had geciteerd. :roll: :( :| :? :oops:
Rens

Bericht door Rens »

Hendrikus schreef:
Josephus schreef:Wat ik soms wel merkwaardig vind, is het volgende. Er zijn gemeenten waar geen gezangen gezongen worden, waar de organisten ook geen gezangen mogen spelen, maar waar predikanten wel zeer regelmatig gezangen citeren. Krom?
nadat de dominee dat lied in z'n preek herhaaldelijk had geciteerd. :roll: :( :| :? :oops:
daarna zeker bonje????
Moderatorbericht:
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Rens schreef:
Hendrikus schreef:
daarna zeker bonje????
Tja, als de regels zijn dat je geen gezangen mag spelen en je doet 't tóch...
En dan moet je niet zeggen "ja, maar de dominee citeerde dat lied toch ook". Da's héél wat anders :?
wim

Bericht door wim »

Hendrikus schreef: Pff, ik weet nog goed dat ik eens "Alle roem is uitgesloten" speelde
Nou, 'k ben blij dat dàt bij ons niet 'speelt'.
Rens

Bericht door Rens »

Hendrikus schreef:Da's héél wat anders :?
jaja, dán is het inééns héél wat anders..........pffffffffff, wat een gezever zeg...je mag dus niet inhaken op wat de herder en leraar van de gemeente zijn gemeente voorhoudt???

Dus als de Ds het de gemeente voorhoudt is het OK, maar als jij hetzelfde lied spéélt, deugt het ineens niet??

Meten met twee maten noemen ze dat!! :shock: :shock:
Moderatorbericht:
Unionist

Bericht door Unionist »

Bert Mulder schreef:
Unionist schreef:
Bert Mulder schreef: Wat doen ze in jouw kerk dan anders dan Handelingen voorschrijft? En heb je er je kerkeraad op gewezen dat ze fout zijn?
Van alles. Maar ik vind niet dat je alleen maar exact vorogeschreven dingen mag doen in de kerk.

En wat jouw uitleg van doop en belijdenis betreft: dat is jouw eigen interpretatie, althans die van onze traditie, aan de hand van BIjbelse gegevens. Maar het staat niet zo voorgeschreven.
Dit is wel een zijpaadje natuurlijk, misschien zou je een nieuw onderwerp willen beginnen, maar, in jouw opinie, wat schrijft de Bijbel dan wel voor wat betreft de kinderdoop en belijdenis?

Wil ik je eraan herinneren dat je wel de 3 formulieren van enigheid onderschreven hebt.
Je houdt er een vreemde visie op het Schriftgezag op na, vriend. Of misschien niet zo heel vreemd: ik herken hem van vóór 1517: Wat de Kerk uitspreekt, bepaalt wat er Bijbels is.

Hoewel de Belijdenis me lief is, verwerp ik dit omgaan met Schrift en Belijdenis als Rooms en weiger ik pertinent onder deze voorwaarden verder te discussiëren.
wim

Bericht door wim »

Zijn de drie formulieren hier uitgangspunt of einde van de discussie?
Marnix

Bericht door Marnix »

JolandaOudshoorn schreef:
Marnix schreef: Wat is nou overigens precies het probleem. Bij mij in de kerk zingen we meer liederen dan alleen Psalmen. Zeg nou eens concreet wat daar mis mee is. Waarom zouden we alleen Psalmen moeten zingen. Zeg het me maar.
Wat ze bij jullie in de kerk doen, dat moeten jullie weten, daar gaat het mij niet om. Ik vind het alleen jammer, dat als een gemeente ervoor kiest om alleen de psalmen te zingen, direct afgeschildert wordt als saai, bekrompen, wettisch etc. Mogen wij alstublieft ook de vrijheid hebben om alleen psalmen te zingen?
Dat mag. Ik heb dan ook nergens gezegd dat het saai, bekrompen en wettisch IS. Alleen dat ik het jammer vind als ik ergens in een dienst kom, bijvoorbeeld een paasdienst, en in de dienst worden er allemaal Psalmen gezongen. Ik mis dan wat. En na de dienst mag er nog wel een ander lied gezongen worden, alleen niet tijdens de dienst :) Verder vind ik het vreemd gezien wat de Bijbel schrijft over andere liederen. Maar dat is inderdaad puur een persoonlijke beleving, daarmee zeg ik niets over een gemeente die dat doet, alleen over hoe ik een dienst die zo is, ervaar.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Unionist schreef:
Bert Mulder schreef:
Unionist schreef:
Bert Mulder schreef: Wat doen ze in jouw kerk dan anders dan Handelingen voorschrijft? En heb je er je kerkeraad op gewezen dat ze fout zijn?
Van alles. Maar ik vind niet dat je alleen maar exact vorogeschreven dingen mag doen in de kerk.

En wat jouw uitleg van doop en belijdenis betreft: dat is jouw eigen interpretatie, althans die van onze traditie, aan de hand van BIjbelse gegevens. Maar het staat niet zo voorgeschreven.
Dit is wel een zijpaadje natuurlijk, misschien zou je een nieuw onderwerp willen beginnen, maar, in jouw opinie, wat schrijft de Bijbel dan wel voor wat betreft de kinderdoop en belijdenis?

Wil ik je eraan herinneren dat je wel de 3 formulieren van enigheid onderschreven hebt.
Je houdt er een vreemde visie op het Schriftgezag op na, vriend. Of misschien niet zo heel vreemd: ik herken hem van vóór 1517: Wat de Kerk uitspreekt, bepaalt wat er Bijbels is.

Hoewel de Belijdenis me lief is, verwerp ik dit omgaan met Schrift en Belijdenis als Rooms en weiger ik pertinent onder deze voorwaarden verder te discussiëren.
Lang leve artikel 31!!!!! :D
Hendrikus schreef:Pff, ik weet nog goed dat ik eens "Alle roem is uitgesloten" speelde
nadat de dominee dat lied in z'n preek herhaaldelijk had geciteerd.
Mooi lied he!

Alle roem is uitgesloten
Onverdiende zalgheen
Heb ik van mijn God genoten
'k Roem in vrije gunst alleen.
Ja eer ik nog was geboren
Eer Gods hand die alles schiep
Iets uit niets tot aanzijn riep
Heeft zijn liefde mij verkoren
God is liefd' o englenstem,
mensentong, verheerlijkt Hem!

Waarom zijn die regels er dan? Ik zou wel eens willen weten wat men er op tegen heeft dat dit gespeeld wordt. Waarom geeft dat problemen? Prima dat er regels zijn, maar als die regels er terecht zijn, dan moet men toch ook inhoudelijk kunnen aangeven wat er mis gaat als die regel wordt overtreden, want regels heb je om dat te voorkomen.
jvdg schreef:Het zijn geen 150 liederen, maar 150 psalmen met bij bijna alle psalmen een aantal verzen.
ehm? Het zijn 150 liederen waarvan de meesten meerdere verzen hebben. Het zijn dus wel 150 liederen, het aantal verzen heeft daar geen invloed op. We hebben ook 1 volkslied, ook al heeft die 15 coupletten.
Marnix, wat noem jij karig als de meesten van ons bij lange na niet àlle psalmen met hun verzen kennen?
Wat is karig als bijvoorbeeld slechts één vers uit al die verzen iemand zeer lief is geworden. e waarin zijn ziel wordt verklaard?
Kweenie, ik ken bijna alle psalmverzen wel :) Ik vind gewoon dat er nooit genoeg liederen tot eer van God geschreven kunnen worden, Hij is zo groot en machtig en tegelijk zo liefdevol dat er nooit teveel liederen tot zijn eer geschreven en gezongen kunnen worden.
Natuurlijk kan dit ook bij een gezang het geval zijn, maar er is nooit aanleiding om te zeggen dat de psalmen, in welke berijming dan ook of onberijmd, te karig zijn om GOD te dienen, te beleven of te prijzen.
Ho, ik zei niet dat de Psalmen te karig zijn, maar dat ik 150 liederen te karig vind :) God verdiend het om voor eeuwig te worden geprezen en nooit kunnen we aan zijn liefde en genade teveel liederen wijden. En daarnaast, wat ik dus wel heb gezegd, de Psalmen zijn voor Jezus komst gescheven, daarna is er zoveel gebeurd en veranderd, wat de Psalmschrijvers van veraf zagen en voorzegden... en wat me nu in de Bijbel opgetekend hebben staan, en wat we dan ook in liederen mogen beschrijven. Ik vind "U zijn de Glorie, opgestane Heer" met Pasen zingen toch een meerwaarde hebben tov het zingen van Psalmen. Begrijp me goed, beiden hebben dus een meerwaarde, de Psalmen en de andere liederen. Het een hoeft niet ten koste van het andere te gaan, de liederen vullen de psalmen aan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

wim schreef:Zijn de drie formulieren hier uitgangspunt of einde van de discussie?
Volgens mij beide. De bijbel verbiedt of gebiedt niets op dit vlak. We lezen enkel aanwijzingen dat er doorlopend nieuwe liederen gemaakt werden om God de eer te geven.

Maar gelukkig hebben we de DKO en de kanttekeningen nog. Die zijn er wel duidelijk in.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marnix schreef:Waarom zijn die regels er dan? Ik zou wel eens willen weten wat men er op tegen heeft dat dit gespeeld wordt. Waarom geeft dat problemen? Prima dat er regels zijn, maar als die regels er terecht zijn, dan moet men toch ook inhoudelijk kunnen aangeven wat er mis gaat als die regel wordt overtreden, want regels heb je om dat te voorkomen.
Als de regel voor de organist luidt: je mag alleen maar psalmen spelen plus de enige gezangen, dan ben je dus in overtreding als je iets anders speelt.
Dat de dominee zo'n ander gezang in de preek herhaaldelijk citeert, doet daaraan (blijkbaar) niets af of toe: gij zult u geen gezangen spelen, en daarmee basta.

O, en wat je vraag betreft over het zingen van liederen vóór of na de dienst en niet tijdens de dienst: dat gaat terug op die beroemde DKO. In een kerkverband (niet het jouwe dus) dat zich aan de DKO wil houden, zingt men tijdens de eredienst (dus tussen votum en zegen) uitsluitend psalmen en de "enige gezangen", conform de DKO. In sommige gemeenten zet men de deur voor gezangen dan toch op een kiertje, door buiten de ambtelijke eredienst (dus vóór het votum of na de zegen) toch een gezang te laten zingen. Je kunt daarover denken wat je wilt, maar formeel houdt men zich dan wél aan de kerkelijke regels.
Plaats reactie