parsifal schreef:
Dat van die spot klopt best wel eigenlijk. Je kunt het ook ironie noemen.
Of het nergens op slaat weet ik niet. Zelf had ik het idee dat Refo's opmerking over het Griekse woord voor prediking relevant is, in ieder geval voor de richting die de discussie is ingeslagen.
Ook denk ik dat de aanhaling dat de prediking een kracht Gods tot zaligheid een verbastering is van wat er in de Bijbel staat. Zeker als hier zoals in deze discussie prediking tegenover de onbegeleide Bijbelstudie wordt geplaatst. Het Evangelie is die kracht niet de preek.
En ja mijn opmerking over psalm 150 mag een ieder zichzelf aantrekken, net als mijn verwijzing naar de profeten.
Wat Refo zei:
refo schreef:Het woord dat met 'prediken' of 'verkondigen' vertaald wordt in het NT luidt in het Grieks: KERUSSO. Dat woord werd gebruikt in de betekenis van 'afkondigen'. Er is een nieuwe Keizer, dat wordt afgekondigd. Ziezo, dat weten we dan weer. Het wordt je één keer verteld en je weet het. Meer valt er ook niet te weten.
Paulus bedoelt dus helemaal niet een eindeloze herhaling van preken of van de boodschap. Eén keer moet genoeg zijn.
Hebben we het heus wel over gehad. Ben het goed eens met hem over de betekenis van het woord. Ben het niet met hem eens dat we het Evangelie maar 1 keer in ons lezen moeten horen.
Verder dan ps. 150:
1 Hallelujah! Looft God1) in Zijn heiligdom;2) looft Hem in het uitspansel3) Zijner sterkte!
2 Looft Hem vanwege Zijn mogendheden;4) looft Hem naar de menigvuldigheid5) Zijner grootheid!
3 Looft Hem met geklank der bazuin; looft Hem met de luit en met de harp!
4 Looft Hem met de trommel en fluit;6) looft Hem met snarenspel en orgel!7)
5 Looft Hem met hel klinkende8) cimbalen; looft Hem met cimbalen van vreugdegeluid!
6 Alles, wat9) adem heeft, love den HEERE! Hallelujah!
Wat wou jij over die psalm zeggen? Behalve dan, dat die, in de eerste plaats, de muziek van de tempeldienst aantoont? En dat we principieel navolgen in onze godsdienst oefeningen? Al zijn de instrumenten mischien anders, maar het zit hem niet in het instrument. Niet dat ik een probleem heb, zolang als het geen concert wordt, en zolang het niet mensvererend wordt (wat ook organisten soms proberen), en zolang het niet van de eredienst afdoet, inclusief de prediking.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.