Geplaatst: 22 feb 2007, 18:10
Erasmiaan, zou je conclussiegeloof willen definieren?
Ik ben een zondaar, Christus is gekomen voor zondaren, dit lees ik in de Bijbel, dus Christus is er ook voor mij, ik ben bekeerd. Geen "ja maars.." want zo is het.Kaw schreef:Erasmiaan, zou je conclussiegeloof willen definieren?
En als je de vruchten draagt van een bekeerde zoals de bijbel dat omschrijft?Erasmiaan schreef:Ik ben een zondaar, Christus is gekomen voor zondaren, dit lees ik in de Bijbel, dus Christus is er ook voor mij, ik ben bekeerd. Geen "ja maars.." want zo is het.Kaw schreef:Erasmiaan, zou je conclussiegeloof willen definieren?
Ik ben een zondaar, alleen die belijdenis al. Zullen we het gewoon maar erop houden dat een ieder die belijdt een christen te zijn dat is? En niet op de stoel van God gaan zitten om te oordelen of het nu werkelijk zo is? Ik denk dat deze waarschuwing voor een conclusiegeloof je alleen op jezelf kan toepassen. Is dit bij mij zo? Heb ik een persoonlijk geloof, een relatie met God? Dat hoeft een ander niet te be-/ver- oordelenErasmiaan schreef:Ik ben een zondaar, Christus is gekomen voor zondaren, dit lees ik in de Bijbel, dus Christus is er ook voor mij, ik ben bekeerd. Geen "ja maars.." want zo is het.Kaw schreef:Erasmiaan, zou je conclussiegeloof willen definieren?
Dan zou je jezelf er ook bij kunnen concluderen. Weet je wat je eens zou moeten lezen? Het boekje van Professor Wisse, De Droefheid naar God. Niet ter vervanging van de Bijbel hoor.Kaw schreef:En als je de vruchten draagt van een bekeerde zoals de bijbel dat omschrijft?Erasmiaan schreef:Ik ben een zondaar, Christus is gekomen voor zondaren, dit lees ik in de Bijbel, dus Christus is er ook voor mij, ik ben bekeerd. Geen "ja maars.." want zo is het.Kaw schreef:Erasmiaan, zou je conclussiegeloof willen definieren?
Ik ken het boekje. Het boekje spiegelt je dingen voor dat je het uitendelijk weer in je gevoel en beleving zoekt.Erasmiaan schreef:Dan zou je jezelf er ook bij kunnen concluderen. Weet je wat je eens zou moeten lezen? Het boekje van Professor Wisse, De Droefheid naar God. Niet ter vervanging van de Bijbel hoor.Kaw schreef:En als je de vruchten draagt van een bekeerde zoals de bijbel dat omschrijft?Erasmiaan schreef:Ik ben een zondaar, Christus is gekomen voor zondaren, dit lees ik in de Bijbel, dus Christus is er ook voor mij, ik ben bekeerd. Geen "ja maars.." want zo is het.Kaw schreef:Erasmiaan, zou je conclussiegeloof willen definieren?
Klavier, ik weet niet of je lid bent van de GG, maar als jij een bekeringsleer wilt propageren binnen de GG, waarbij de openbaring van Christus niet centraal staat (ja, centraal!), dan draag je vergif binnen (en ik vrees velen met jou).Klavier schreef: Maar de essentie die jij noemt is drijfzand.
De essentie is niet dat Christus aan het hart is geopenbaard. Niet op deze wijze, zoals jij het hier formuleert. Dat werpt een mens opzichzelf en op eigen bevinding. De essentie is dat zij die niet gezien hebben en toch geloofd hebben, zalig zijn. De les die Thomas moest leren, geldt ook ons. En dan volgt er ook bevinding, maar niet als essentie of als grond.
Dat boekje dat uitgegeven is door de synode, zonder vermelding van de auteur bedoel je?memento schreef:Het is ingewikkeld geworden...
Ik zelf vind het boekje van de GG (ben ff naam kwijt) wel redelijk evenwichtig...
Ik heb dit nog nooit iemand zo horen beweren. Jij wel? Zelfs op de EO-jongerendag zit daar nog de stap van "Jezus aannemen" tussen.Erasmiaan schreef:Ik ben een zondaar, Christus is gekomen voor zondaren, dit lees ik in de Bijbel, dus Christus is er ook voor mij, ik ben bekeerd. Geen "ja maars.." want zo is het.Kaw schreef:Erasmiaan, zou je conclussiegeloof willen definieren?
Op zichzelf ben ik het wel met je eens Afgewezen, maar het ging daar om het feit dat Thomas zijn broeders niet geloofde en meer zekerheid wilde dan geloven in het verhaal van de andere apostelen. Dat Jezus dan verschijnt als lichamelijke verschijning is genade. Jezus bekritiseerd wel degelijk Thomas ongeloof. Of je dit nu doet doormiddel van het eisen van een lichamelijke verschijning, of een innerlijke stem of wat dan ook... Het is meer dan: Omdat gij Mij gezien hebt, Thomas, zo hebt gij geloofd; zalig [zijn zij], die niet zullen gezien hebben, en [nochtans] zullen geloofd hebben.Afgewezen schreef: De les van Thomas heeft hier niets, maar dan ook helemaal niets mee te maken. Dat ging om de lichamelijke verschijning van Christus, Welnu, niemand op dit forum, Erasmiaan niet, Adrianus niet, ik niet, stelt dat een lichamelijke verschijning van Christus noodzakelijk is.
Kaw schreef:Erasmiaan, zou je conclussiegeloof willen definieren?
Kaw, je gaat nu inlegkunde bedrijven met de geschiedenis van Thomas en er een exegetisch niet-verantwoorde draai aan geven.Kaw schreef:Op zichzelf ben ik het wel met je eens Afgewezen, maar het ging daar om het feit dat Thomas zijn broeders niet geloofde en meer zekerheid wilde dan geloven in het verhaal van de andere apostelen. Dat Jezus dan verschijnt als lichamelijke verschijning is genade. Jezus bekritiseerd wel degelijk Thomas ongeloof. Of je dit nu doet doormiddel van het eisen van een lichamelijke verschijning, of een innerlijke stem of wat dan ook... Het is meer dan: Omdat gij Mij gezien hebt, Thomas, zo hebt gij geloofd; zalig [zijn zij], die niet zullen gezien hebben, en [nochtans] zullen geloofd hebben.Afgewezen schreef: De les van Thomas heeft hier niets, maar dan ook helemaal niets mee te maken. Dat ging om de lichamelijke verschijning van Christus, Welnu, niemand op dit forum, Erasmiaan niet, Adrianus niet, ik niet, stelt dat een lichamelijke verschijning van Christus noodzakelijk is.
En Johannes 6 is niets meer dat Jezus in gelijkenistaal oproept tot verootmoediging, berouw over de zonde en het zoeken van de verlossing in Hem. "Tenzij dat gij het vlees des Zoons des mensen eet, en Zijn bloed drinkt, zo hebt gij geen leven in uzelven." Dat is dat je daadwerkelijk je heil in Hem zoekt door zoals Jac. 4 beschrijft:
"Naakt tot God, en Hij zal tot u naken. Reinigt de handen, gij zondaars, en zuivert de harten, gij dubbelhartigen!
Gedraagt u als ellendigen, en treurt en weent; uw lachen worde veranderd in treuren, en [uw] blijdschap in bedroefdheid.
Vernedert u voor den Heere, en Hij zal u verhogen."
De les van de Naaman is hier ook van toepassing. Het lijkt alsof het nutteloos is om je 7 maal in het modderige Jordaan te wassen. Het heeft geloof nodig. Daar valt de scheiding. Mensen die daadwerkelijk hun heil zoeken in Christus en mensen die van verre blijven staan om wat voor reden dan ook.