Ik ben een (verslaafd dat wel) roker en toch tegen abortus.Unionist schreef:Kan een roker tegen abortus zijn?
Dus het kan! (?)
Dat vraag ik me af. Mensen die de wet preken in de kerk, zijn zelf ook overtreders der wet. Dan kan je wel zeggen: ja dat zijn we allemaal maar die mensen doen dat bewust... dat is dus maar de vraag. Jij zou allicht hetzelfde doen als die leer er bij jou van jongs af aan in was gestampt? Was je daarmee een heiden geworden die in christelijke organisaties niet actief zou mogen zijn, als je wel Hem probeert van harte te dienen, maar toch op bepaalde punten er dan naast zit?Tiberius schreef:Samenwerken? Ok, zoveel als mogelijk is.Marnix schreef:Tiberius schreef:Verwijt ik dat SGP'ers als jou dan wel?Marnix schreef:Maar ja, je kan SGP'ers als jij ook moeilijk verwijten dat ze niet zo goed zijn in het scheiden van kerk en staat![]()
Je scheidt die twee niet echt. Dogma's enzo... als je samenwerking niet mogelijk vindt met christenen die anders tegen bepaalde zaken aankijken.
Maar hoe kan iemand (bijvoorbeeld) het 6e gebod verdedigen (in een abortus/euthanasie debat), terwijl hijzelf het 2e gebod onbijbels belijdt?
Dan kan je toch moeilijk met gezag Gods Woord laten spreken. Of wel?
"maar voor de zonden van de HELE wereld", dus niet alleen voor enkelen, zoals in sommige kerken geleerd wordt????Marnix schreef:2 Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.
En dan vervolgens:Marnix schreef:Dat vraag ik me af. Mensen die de wet preken in de kerk, zijn zelf ook overtreders der wet. Dan kan je wel zeggen: ja dat zijn we allemaal maar die mensen doen dat bewust... dat is dus maar de vraag. Jij zou allicht hetzelfde doen als die leer er bij jou van jongs af aan in was gestampt? Was je daarmee een heiden geworden die in christelijke organisaties niet actief zou mogen zijn, als je wel Hem probeert van harte te dienen, maar toch op bepaalde punten er dan naast zit?Tiberius schreef:Samenwerken? Ok, zoveel als mogelijk is.Marnix schreef:Tiberius schreef: Verwijt ik dat SGP'ers als jou dan wel?![]()
Je scheidt die twee niet echt. Dogma's enzo... als je samenwerking niet mogelijk vindt met christenen die anders tegen bepaalde zaken aankijken.
Maar hoe kan iemand (bijvoorbeeld) het 6e gebod verdedigen (in een abortus/euthanasie debat), terwijl hijzelf het 2e gebod onbijbels belijdt?
Dan kan je toch moeilijk met gezag Gods Woord laten spreken. Of wel?
Ik denk dan maar aan 1 Joh 2:1 en 2:
Kinderen, ik schrijf u dit opdat u niet zondigt. Mocht een van u echter toch zondigen, dan hebben wij een pleitbezorger bij de Vader: Jezus Christus, de rechtvaardige. 2 Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.
Iemand die zijn eigen leven en dat van een ander (inclusief het ongeboren leven) in gevaar brengt?Tiberius schreef:Zeker.Unionist schreef:Kan een roker tegen abortus zijn?
Een roker kan zelfs tegen roken zijn. Hij kan zelfs lid zijn van CAN.
Maar ik vraag me af, hij een succesvol vertegenwoordiger van CAN zal zijn.
Sorry mod, als laatste:Unionist schreef:Iemand die zijn eigen leven en dat van een ander (inclusief het ongeboren leven) in gevaar brengt?Tiberius schreef:Zeker.Unionist schreef:Kan een roker tegen abortus zijn?
Een roker kan zelfs tegen roken zijn. Hij kan zelfs lid zijn van CAN.
Maar ik vraag me af, hij een succesvol vertegenwoordiger van CAN zal zijn.
P.S. wat is CAN? Comité Anti-Nicotine? Christelijk Antirokers Netwerk? Caballero Anders Niets?
Denk dat dit ook de wortel is van de algemene verzoeningsleerPetrus schreef:"maar voor de zonden van de HELE wereld", dus niet alleen voor enkelen, zoals in sommige kerken geleerd wordt????Marnix schreef:2 Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.
Dan blijft er van de uitverkiezing niks meer over..........(ok ok ok, het is ff héél erg off-topic, maar het moest me even van het hart................................................)
't Is gewoon een Bijbeltekst hoor Oude Waarheid!!Oude-Waarheid schreef:Denk dat dit ook de wortel is van de algemene verzoeningsleerPetrus schreef:"maar voor de zonden van de HELE wereld", dus niet alleen voor enkelen, zoals in sommige kerken geleerd wordt????Marnix schreef:2 Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.
Dan blijft er van de uitverkiezing niks meer over..........(ok ok ok, het is ff héél erg off-topic, maar het moest me even van het hart................................................)
die zijn ............ heeft verslagen levensgevaarlijk.
Inhakken doe ik niet en personen in hun waarde laten is een plicht, daar geen misverstand over.Petrus schreef:
Laten we nu eens elkaar in onze eigen waarde laten, en niet op elkaar inhakken omdat iemand iets ánders geloofd dan wij, of beter: op een totaal ándere wijze.
Het zou dan zó maar kunnen dat we elkaar nog eens gaan "afmaken" omdat hij/zij geen GG maar HHK is (ik geef maar een stom voorbeeld).............
Ga met meer met elkaar om in de geest van de Woorden uit de Hoofdsom, en dan met name het 2e Grote gebod: Hebt elkander lief zoals u uzelve liefheeft...............en dán zal het niet uitmaken welk naambordje er naast de kerkdeur hangt waar je medemens/forummer kerkt.....................................