Geplaatst: 18 jan 2007, 00:02
Grace, de Bijbel bestempelt masturbatie niet ondubbelzinnig als zonde. Ook de tekst die jij aanhaalt niet.
Ik zou hier aan toe willen voegen: iemand waar de Geest God's in werkt gaat niet tot op de millimeter uitproberen hoe ver je nog net kan gaan, maar die is bang om te zondigen en houd er als het goed is ruim afstand van. Ook wel genoemd: de vreze des Heeren. Maar goed, dat zal wel niet meer van deze tijd zijn nu de realiteit de praktijk der godzaligheid heeft ingehaald...Grace schreef:Het is voor mij echt onvoorstelbaar dat wat de bijbel als zonde bestempelt gewoon goedgepraat wordt op een refo-forum. Ik kan hier niet bij met mijn verstand. 2. petr. 3:17(hsv)
Hm op dit punt kan ik me er iets bij voorstellen... hoewel je bijvoorbeeld niet meer vrouwen gaat aankijken omdat je bang bent om haar te gaan begeren ofzo... Maar algemeen gezien is het niet zo dat mensen in wie Gods Geest werkt, zo ver mogelijk van de grenzen af blijven staan. Denk maar aan het eten van offervlees, als deze redenering daarop van toepassing zou zijn had Paulus geschreven: Offervlees eten moet je gewoon niet doen, je begeeft je toch dichter bij de grens en dat wil je niet doenJ.C. Philpot schreef:Ik zou hier aan toe willen voegen: iemand waar de Geest God's in werkt gaat niet tot op de millimeter uitproberen hoe ver je nog net kan gaan, maar die is bang om te zondigen en houd er als het goed is ruim afstand van. Ook wel genoemd: de vreze des Heeren. Maar goed, dat zal wel niet meer van deze tijd zijn nu de realiteit de praktijk der godzaligheid heeft ingehaald...Grace schreef:Het is voor mij echt onvoorstelbaar dat wat de bijbel als zonde bestempelt gewoon goedgepraat wordt op een refo-forum. Ik kan hier niet bij met mijn verstand. 2. petr. 3:17(hsv)
Robert. Iemand vermoorden in een geoorloofde situatie vanuit een zelfverdediging(oorlog) is mogelijk. Daarbuiten is het een VERVLOEKTE ZONDE. Sexualiteit is binnen het huwelijk een kostbaar geschenk. Daarbuiten is het een VERVLOEKTE ZONDE.Robert schreef:Grace, de Bijbel bestempelt masturbatie niet ondubbelzinnig als zonde. Ook de tekst die jij aanhaalt niet.
Als ik de brieven van Paulus lees, kan ik niets anders concluderen dat Paulus juist uithaalt naar mensen die menen dat ze beter alle kwaad, en alles wat er mogelijk op lijkt, te weren. Tegen deze mensen wijst hij op de vrijheid van christenen.Marnix schreef:Hm op dit punt kan ik me er iets bij voorstellen... hoewel je bijvoorbeeld niet meer vrouwen gaat aankijken omdat je bang bent om haar te gaan begeren ofzo... Maar algemeen gezien is het niet zo dat mensen in wie Gods Geest werkt, zo ver mogelijk van de grenzen af blijven staan. Denk maar aan het eten van offervlees, als deze redenering daarop van toepassing zou zijn had Paulus geschreven: Offervlees eten moet je gewoon niet doen, je begeeft je toch dichter bij de grens en dat wil je niet doenJ.C. Philpot schreef:Ik zou hier aan toe willen voegen: iemand waar de Geest God's in werkt gaat niet tot op de millimeter uitproberen hoe ver je nog net kan gaan, maar die is bang om te zondigen en houd er als het goed is ruim afstand van. Ook wel genoemd: de vreze des Heeren. Maar goed, dat zal wel niet meer van deze tijd zijn nu de realiteit de praktijk der godzaligheid heeft ingehaald...Grace schreef:Het is voor mij echt onvoorstelbaar dat wat de bijbel als zonde bestempelt gewoon goedgepraat wordt op een refo-forum. Ik kan hier niet bij met mijn verstand. 2. petr. 3:17(hsv)
Dit soort uitspraken zijn wel erg rigoreus en zie ik ook niet terug in mijn bijbel.Grace schreef:Sexualiteit is binnen het huwelijk een kostbaar geschenk. Daarbuiten is het een VERVLOEKTE ZONDE.
Binnen het huwelijk gaat sexualiteit toch ook gepaard met 'vleselijke begeerlijkheden'? Voeren deze ook krijg tegen de ziel? Met dit soort teksten kun je van alles aantonen als je wilt.1. Perus 2:11 Geliefden, ik vermaan u als inwoners en vreemdelingen, dat gij u onthoudt van de vleselijke begeerlijkheden, welke krijg voeren tegen de ziel;
Helemaal mee eens.memento schreef:Als ik de brieven van Paulus lees, kan ik niets anders concluderen dat Paulus juist uithaalt naar mensen die menen dat ze beter alle kwaad, en alles wat er mogelijk op lijkt, te weren. Tegen deze mensen wijst hij op de vrijheid van christenen.Marnix schreef:Hm op dit punt kan ik me er iets bij voorstellen... hoewel je bijvoorbeeld niet meer vrouwen gaat aankijken omdat je bang bent om haar te gaan begeren ofzo... Maar algemeen gezien is het niet zo dat mensen in wie Gods Geest werkt, zo ver mogelijk van de grenzen af blijven staan. Denk maar aan het eten van offervlees, als deze redenering daarop van toepassing zou zijn had Paulus geschreven: Offervlees eten moet je gewoon niet doen, je begeeft je toch dichter bij de grens en dat wil je niet doenJ.C. Philpot schreef:Ik zou hier aan toe willen voegen: iemand waar de Geest God's in werkt gaat niet tot op de millimeter uitproberen hoe ver je nog net kan gaan, maar die is bang om te zondigen en houd er als het goed is ruim afstand van. Ook wel genoemd: de vreze des Heeren. Maar goed, dat zal wel niet meer van deze tijd zijn nu de realiteit de praktijk der godzaligheid heeft ingehaald...Grace schreef:Het is voor mij echt onvoorstelbaar dat wat de bijbel als zonde bestempelt gewoon goedgepraat wordt op een refo-forum. Ik kan hier niet bij met mijn verstand. 2. petr. 3:17(hsv)
Nu weet ik dat er onder de naam van christelijke vrijheid veel zonde goedgepraat wordt. Daarom is er ook een zekere terughoudendheid onder refo's om te spreken over christelijke vrijheid. Ik denk echter dat we moeten oppassen om onszelf (en anderen) niet een juk der wet op te leggen. Heilig leven betekend niet de zonde vermeiden, maar nee zeggen tegen de zonde als je ze tegenkomt. Daarmee wil ik niet zeggen dat je de zonde moet opzoeken, maar dat je niet krampachtig hoeft te proberen alle zonde uit de weg te gaan door jezelf een hele hoop wetjes op te leggen.
Het weerstaan van de zonde geeft groei in het genadeleven, zie het als een training in heiligheid. Net zoals een sporter slechts de top bereikt door veel te trainen, en slechts aan de top blijft door te blijven trainen, zo ook met een christen. Door te strijden tegen de zonde hebben we Christus nodig (omdat wij steeds in zonde vallen, en daarom vergeving nodig hebben, maar ook omdat wij Zijn genade nodig hebben om de zonde te weerstaan).
Een vleselijke wandel staat tegenover een geestelijke wandel. Seksualiteit binnen het huwelijk en normale begeerte t.o.v. je eigen vrouw is legitiem, en zie ik niet als een vleselijke wandel of vleselijke begeerte nee.wim schreef:Grace schreef:Binnen het huwelijk gaat sexualiteit toch ook gepaard met 'vleselijke begeerlijkheden'? Voeren deze ook krijg tegen de ziel? Met dit soort teksten kun je van alles aantonen als je wilt.1. Perus 2:11 Geliefden, ik vermaan u als inwoners en vreemdelingen, dat gij u onthoudt van de vleselijke begeerlijkheden, welke krijg voeren tegen de ziel;
Klopt, want het is niet gericht op jezelf maar op elkaar.... Het is seks uit liefde... en dat kan je van masturbatie niet zeggen.J.C. Philpot schreef:wim schreef:Een vleselijke wandel staat tegenover een geestelijke wandel. Seksualiteit binnen het huwelijk en normale begeerte t.o.v. je eigen vrouw is legitiem, en zie ik niet als een vleselijke wandel of vleselijke begeerte nee.Grace schreef:Binnen het huwelijk gaat sexualiteit toch ook gepaard met 'vleselijke begeerlijkheden'? Voeren deze ook krijg tegen de ziel? Met dit soort teksten kun je van alles aantonen als je wilt.1. Perus 2:11 Geliefden, ik vermaan u als inwoners en vreemdelingen, dat gij u onthoudt van de vleselijke begeerlijkheden, welke krijg voeren tegen de ziel;
De vervulling van de wet is liefde. Alles dan, wat niet voortkomt uit liefde, is zonde. Ik zou willen stellen: sexuele begeertes binnen het huwelijk zijn ook zonde, indien zij niet voortkomen uit liefde.J.C. Philpot schreef:Een vleselijke wandel staat tegenover een geestelijke wandel. Seksualiteit binnen het huwelijk en normale begeerte t.o.v. je eigen vrouw is legitiem, en zie ik niet als een vleselijke wandel of vleselijke begeerte nee.
Hoe zie je dan de uitspraak van Paulus waarin het huwelijk wordt gezien als een middel om hoererij te voorkomen? Lijkt me een ontnuchterende, pragmatische uitspraak die weinig te maken heeft met een ideaalbeeld van het huwelijk. Zo ook de uitspraak 'het is beter te trouwen dan te branden'.Marnix schreef: Klopt, want het is niet gericht op jezelf maar op elkaar.... Het is seks uit liefde... en dat kan je van masturbatie niet zeggen.
Sex zonder liefde is m.i. idd niet zoals God het bedoelt heeft, en als zodanig niet goed.Ik proef uit veel reacties de idee dat sexualiteit eigenlijk een beetje iets laag-bij-de-gronds is. Bijkomende 'liefde' moet dat dan compenseren, zodat de optelsom toch iets verhevens is.