Nieuwe vormgeving Saambinder

Petrus

Bericht door Petrus »

[qoute-"Unionist"] En zo wordt het tot een éénpartijstaat waarin velen zich niet thuis voelen of niet (geheel) geaccepteerd worden, maar die zij toch niet graag verlaten omdat zij hun lief is.,

Of denk je dat het zo eenvoudig is om in een kerk te zitten waar je je steeds minder thuisvoelt? Dat er een hele vleugel masochisten in de kerk zit die niets liever doet dan gespitst luisteren wanner ze nou weer op hun tenen getrapt worden. Die likkebaardend de Saambinder van de mat halen en eens lekker gaat zitten om zich lekker te ergeren?[/quote]

Hoe kun je dat nu zo stellen Unionist? Ben jij één van de zgn "velen", en hoe kun je weten dat het er "velen" zijn?

Ik kan moeilijk aannemen dat je die "velen" persoonlijk gesproken hebt, dat zou je dagwerk kosten.

Dat er in enige pers geluiden zijn waar te nemen, houdt nog niet in dat dat zo IS, want élke pers is gekleurd.
Unionist

Bericht door Unionist »

@Petrus,

Ik ontmoet er hier al heel wat. Ik ben, om maar eens te zeggen, geen vreemdeling in Jeruzalem. En inderdaad spreek ik nogal wat mensen. Mensen die, net als ik, bezorgd zijn over bepaalde ontwikkelingen binnen de Ger Gem. In mijn eigen gemeente ontmoet ik ze, maar ook daarbuiten. Jongeren, maar ook nogal wat ouderen. Mensen waar al heel gauw tegen gezegd wordt: "nou, dan ga je toch weg?" en waarvan dan vervolgens op de kansel gezegd wordt (twee weken terug bij ons nog): "Kijk, ze willen wat anders. Ze gaan weg!" Mensen die helemaal niet weg willen, maar onder de tucht komen omdat ze alleen maar de Bijbel willen lezen zonder de bril die hen daartoe wordt aangereikt.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Petrus

Bericht door Petrus »

@ Unionist..........

de meesten weten hoe ik vanuit de RK stap voor stap naar de GerGem ben geleidt.

ik heb mij laten inweven in die GerGem, en niet op basis van de bril die men mij aanreikte.

maar allengs merkte ik dat ik door de bril die mensen om mij heen én de predikant mij aanreikte, ik de zaken des geloofs veel beter kon zien.

een beter zicht op de kern van het geloof, de visie van de GerGem, kortom, een beter zicht dan ik vóór die tijd had.

ik voel mij niet met een sterk vertekende bril opgezadeld, want daarvoor ben ik te nuchter en te relativerend.

maar al met al voel ik mij in "de" GerGem als een vis in Gods wateren.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Unionist schreef:@Petrus,

Ik ontmoet er hier al heel wat. Ik ben, om maar eens te zeggen, geen vreemdeling in Jeruzalem. En inderdaad spreek ik nogal wat mensen. Mensen die, net als ik, bezorgd zijn over bepaalde ontwikkelingen binnen de Ger Gem. In mijn eigen gemeente ontmoet ik ze, maar ook daarbuiten. Jongeren, maar ook nogal wat ouderen. Mensen waar al heel gauw tegen gezegd wordt: "nou, dan ga je toch weg?" en waarvan dan vervolgens op de kansel gezegd wordt (twee weken terug bij ons nog): "Kijk, ze willen wat anders. Ze gaan weg!" Mensen die helemaal niet weg willen, maar onder de tucht komen omdat ze alleen maar de Bijbel willen lezen zonder de bril die hen daartoe wordt aangereikt.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Petrus

Bericht door Petrus »

Is dát reden om te stellen dat "velen" zich "in een hoek" gedrongen voelen, is jouw aantal gesprekken dan maatgevend voor "de" GerGem??

Ik kan het me echt moeilijk voorstellen.

In álle kerken heb je nu eenmaal een aantal mensen die zich er niet meer (zo) thuis voelen, dat héb je en dat hóú je wáár je je oren ook te luisteren legt.

Maar je kan het niet omslaan naar de stelling dat "velen binnen de GerGem.......".vul maar in, dan sla je om in een generaliserende visie die met grote mate van waarschijnlijkheid niet te onderbouwen is.

Dát er een aantal mensen zal zijn die zich niet (meer) thuis voelen in de GerGem, of zich zorgen maken over ontwikkelingen binnen de GerGem, dat zal best wel. Maar ook dán geldt dat het voor álle kerken geldt, en niet zozeer een GerGem fenomeen is, en zeker niet over de hele bandbreedte van het kerkverband heen.
refo

Bericht door refo »

Overigens is er al meer dan een halve eeuw een kritisch geluid te horen. En al zolang wordt er niet geluisterd.

Je vraagt je bv af waarom er zoveel PKN mensen op de voorpagina van de Daniel van deze week moeten staan. Allemaal mensen waar niet naar geluisterd is.

In diezelfde Daniel staat dat kerkenraden alles doen om jongeren erbij te houden. Zou kunnen dat ze iets doen. Maar alles? Nee.

De GG vindt het gewoon heerlijk als de kritiek vertrekt. Dan heb je weer rust. Want dat is het belangrijkste. Rust. Maar het kan ook een dodelijke rust zijn. Maar dat wenst men zelfs niet te overwegen.
Albert

Bericht door Albert »

Petrus schreef: Is dát reden om te stellen dat "velen" zich "in een hoek" gedrongen voelen, is jouw aantal gesprekken dan maatgevend voor "de" GerGem??

Ik kan het me echt moeilijk voorstellen.

In álle kerken heb je nu eenmaal een aantal mensen die zich er niet meer (zo) thuis voelen, dat héb je en dat hóú je wáár je je oren ook te luisteren legt.

Maar je kan het niet omslaan naar de stelling dat "velen binnen de GerGem.......".vul maar in, dan sla je om in een generaliserende visie die met grote mate van waarschijnlijkheid niet te onderbouwen is.

Dát er een aantal mensen zal zijn die zich niet (meer) thuis voelen in de GerGem, of zich zorgen maken over ontwikkelingen binnen de GerGem, dat zal best wel. Maar ook dán geldt dat het voor álle kerken geldt, en niet zozeer een GerGem fenomeen is, en zeker niet over de hele bandbreedte van het kerkverband heen.
Beste Petrus,

Je hebt gelijk dat er zo geen cijfers zijn, omdat er geen breed onderzoek naar uitgevoerd is.
Wanneer je echter binnen de Ger. Gem. relatief veel mensen tegenkomt die zich er niet thuisvoelen vergeleken met andere kerkverbanden, dan zou het zo kunnen zijn dat het een breed verschijnsel is. Wanneer je dan op RefoForum mensen tegenkomt die hetzelfde beweren, wordt je hypothese alleen maar bevestigd dat het om een breed verschijnsel gaat.
Onder jongeren en studenten uit de Ger. Gem. ben ik er al heel wat tegengekomen die moeite hebben met hun plaats binnen dit kerkverband. Ook ben ik al heel wat studenten tegengekomen die dit kerkverband hebben verlaten, meer dan bij andere kerkverbanden.
Evenals Unionist heb ik geen cijfers. Toch denk ik dat Unionist gelijk heeft omdat ik herken wat hij tegenkomt.
Petrus

Bericht door Petrus »

@ Refo,

even een stomme vraag: wat heeft de PKN en de Daniël met de GerGem te maken????

voor de rest vermag ik het niet met je eens te zijn, om redenen die ik hieronder al aangegeven heb
helma

Bericht door helma »

[
De GG vindt het gewoon heerlijk als de kritiek vertrekt. Dan heb je weer rust. Want dat is het belangrijkste. Rust. Maar het kan ook een dodelijke rust zijn. Maar dat wenst men zelfs niet te overwegen.
Daar zijn inderdaad voorbeelden van. Dat aan mensen die hun zorgen uitten over bepaalde aspecten in de prediking, gevraagd werd of ze hun lidmaatschap wilden opvragen. Of eigenlijk, min of meer werd het geadviseerd.
Gelukkig kán het ook anders; Pas hebben we een heel open en liefdevol gesprek kunnen hebben met een ouderling uit onze gemeente over onze zorgen over de verschuiving binnen de gemeente(n).
En dat is iemand die zelf niet op de lijn van van de Zwaag zit.
Dat gesprek deed weldadig aan. Gewoon je vragen kunnen stellen zonder de angst dat je onder censuur komt te staan
(en die voorbeelden hebben we meerdere malen in onze nabije omgeving meegemaakt, na jaren voelen die mensen zich nog Uitgeworpen )
Petrus

Bericht door Petrus »

Al met al kun je moeilijk van iemand, die zich in het hart van de GerGem genesteld weet, instemmende geluiden verwachten met kritiekpunten danwel aanstippen van voorkomende problemen
geledu

Bericht door geledu »

refo schreef: De GG vindt het gewoon heerlijk als de kritiek vertrekt. Dan heb je weer rust. Want dat is het belangrijkste. Rust. Maar het kan ook een dodelijke rust zijn. Maar dat wenst men zelfs niet te overwegen.
Positieve opbouwende kritiek wordt echt wel door de predikanten en kerkenraden serieus benaderd.

Op al die negatieve ongefundeerde kritiek wordt terecht niet gereageerd.

Gelukkig wordt er in de Gergem niet geprobeerd het iedereen naar zijn zin te maken.
Je zie in veel andere kerkverbanden waar ze dat wel doen de verschrikkelijke gevolgen.
Alles kan en alles mag, alle wind van leer is er dan mogelijk.

Maar dit alles is niet nieuw , als je voor de waarheid uitkomt en vast wil houden aan Gods woord dan zal dat bestreden worden.

Joh 15:20 Gedenk des woords, dat Ik u gezegd heb: Een dienstknecht is niet meerder dan zijn heer. Indien zij Mij vervolgd hebben, zij zullen ook u vervolgen; indien zij Mijn woord bewaard hebben, zij zullen ook het uwe bewaren.
geledu

Bericht door geledu »

Uiteraard kan ik niet oordelen over dit geval omdat ik dat niet weet.
Wat ik wel in onze gemeente zie in zulk soort gevallen dat de overstap gemaakt wordt onder de mom van positieve kritiek op de leer maar dat na de overstap blijkt dat ze juist ook in uitwendige zin een losser leven wilde.

Wat is dan belangrijk vraag ik me af
Petrus

Bericht door Petrus »

geledu schreef: de overstap gemaakt wordt onder de mom van positieve kritiek op de leer maar dat na de overstap blijkt dat ze juist ook in uitwendige zin een losser leven wilde.

óf je maakt de overstap omdat je negatieve kritiek hebt, óf je wilt (vaak in samenhang overigens) een losser leven hebben,

maar weggaan omdat je positive kritiek hebt is onzin
geledu

Bericht door geledu »

Albert schreef:Onder jongeren en studenten uit de Ger. Gem. ben ik er al heel wat tegengekomen die moeite hebben met hun plaats binnen dit kerkverband. Ook ben ik al heel wat studenten tegengekomen die dit kerkverband hebben verlaten, meer dan bij andere kerkverbanden.
Is het bij studenten ook niet menigmaal dat ze zoveel willen beredeneren dat ze met het eenvoudige geloof niet meer uit de voeten kunnen ?
Het vcerstand wat we denken te bezitten kan ons in deze wel eens in de weg staan.
Met het strijdpunt van die Heilige Paradox is ook het volgende van toepassing :

dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard
Albert

Bericht door Albert »

geledu schreef:
Uiteraard kan ik niet oordelen over dit geval omdat ik dat niet weet.
Wat ik wel in onze gemeente zie in zulk soort gevallen dat de overstap gemaakt wordt onder de mom van positieve kritiek op de leer maar dat na de overstap blijkt dat ze juist ook in uitwendige zin een losser leven wilde.

Je klaagde er pas over dat mensen kritiek hebben op het kerkverband dat jou lief is en dat dat je pijn doet. Met de bovenstaande posting doe jij ook mensen pijn. Het is een duidelijk voorbeeld hoe er vanuit de Ger. Gem. gereageerd wordt wanneer je kritiek hebt op de leer. Er wordt dan maar meteen verondersteld dat je 'gemakkelijker bekeerd wil worden' of dat je 'een losser leven wilt'. Met dat soort veronderstellingen doe je pas mensen pijn!
Gesloten