Ach so. Ik dacht even dat het te maken het met het overlijden van Johann Baptist Georg Neruda in 1780. Dat is tenminste de enige componist van (beperkte) betekenis die ons in dat jaar is ontvallen. Het zou Christiaan meteen kenschetsen als een liefhebber van trompetmuziek, want buiten het wereldje van trompettisten is de naam Neruda nagenoeg onbekend.Christiaan schreef: Om de fijne reden die ik nogmaals zal toelichten.
Ik ken daarna, weinig goede muziek. En als de organist bij ons in de gemeente franse Romantiek ging spelen zou ik toch even bezwaar maken bij de kerkenraad
Maar neen: 1780 is een mijlpaal omdat ons orakel daarna weinig goede muziek kent.
Hee Christiaan, bij jullie in de kerk stond toch een electronisch orgel? Daarop klinkt Franse romantiek eigenlijk veel beter dan oude muziek. Hoe wilde je je bezwaar aan de kerkenraad dan onderbouwen?
[Daar zijn we sowieso benieuwd naar, want veel onderbouwingen hebben we nog niet van je gezien].
Beste kerkenraad, onze organist speelde zondag na de dienst no. 2 uit de "Sept pièces en si mineur et si majeur" uit l' Organiste van César Franck. Ik verzoek u hem daarover te berispen, en wel om de volgende redenen: 1. hij speelde het stuk niet op MM=60, 2. de componist werd geboren na 1780 en alsof dat nog niet genoeg is overleed hij pas in 1891, 3. het is muziek uit de Franse romantiek en die deugt niet, want ik vind dat die niet deugt.
Zoiets?