Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef: Om de fijne reden die ik nogmaals zal toelichten.
Ik ken daarna, weinig goede muziek. En als de organist bij ons in de gemeente franse Romantiek ging spelen zou ik toch even bezwaar maken bij de kerkenraad
Ach so. Ik dacht even dat het te maken het met het overlijden van Johann Baptist Georg Neruda in 1780. Dat is tenminste de enige componist van (beperkte) betekenis die ons in dat jaar is ontvallen. Het zou Christiaan meteen kenschetsen als een liefhebber van trompetmuziek, want buiten het wereldje van trompettisten is de naam Neruda nagenoeg onbekend.

Maar neen: 1780 is een mijlpaal omdat ons orakel daarna weinig goede muziek kent.

Hee Christiaan, bij jullie in de kerk stond toch een electronisch orgel? Daarop klinkt Franse romantiek eigenlijk veel beter dan oude muziek. Hoe wilde je je bezwaar aan de kerkenraad dan onderbouwen?

[Daar zijn we sowieso benieuwd naar, want veel onderbouwingen hebben we nog niet van je gezien].

Beste kerkenraad, onze organist speelde zondag na de dienst no. 2 uit de "Sept pièces en si mineur et si majeur" uit l' Organiste van César Franck. Ik verzoek u hem daarover te berispen, en wel om de volgende redenen: 1. hij speelde het stuk niet op MM=60, 2. de componist werd geboren na 1780 en alsof dat nog niet genoeg is overleed hij pas in 1891, 3. het is muziek uit de Franse romantiek en die deugt niet, want ik vind dat die niet deugt.

Zoiets?
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef: Om de fijne reden die ik nogmaals zal toelichten.
Ik ken daarna, weinig goede muziek. En als de organist bij ons in de gemeente franse Romantiek ging spelen zou ik toch even bezwaar maken bij de kerkenraad
Ach so. Ik dacht even dat het te maken het met het overlijden van Johann Baptist Georg Neruda in 1780. Dat is tenminste de enige componist van (beperkte) betekenis die ons in dat jaar is ontvallen. Het zou Christiaan meteen kenschetsen als een liefhebber van trompetmuziek, want buiten het wereldje van trompettisten is de naam Neruda nagenoeg onbekend.

Maar neen: 1780 is een mijlpaal omdat ons orakel daarna weinig goede muziek kent.

Hee Christiaan, bij jullie in de kerk stond toch een electronisch orgel? Daarop klinkt Franse romantiek eigenlijk veel beter dan oude muziek. Hoe wilde je je bezwaar aan de kerkenraad dan onderbouwen?

[Daar zijn we sowieso benieuwd naar, want veel onderbouwingen hebben we nog niet van je gezien].

Beste kerkenraad, onze organist speelde zondag na de dienst no. 2 uit de "Sept pièces en si mineur et si majeur" uit l' Organiste van César Franck. Ik verzoek u hem daarover te berispen, en wel om de volgende redenen: 1. hij speelde het stuk niet op MM=60, 2. de componist werd geboren na 1780 en alsof dat nog niet genoeg is overleed hij pas in 1891, 3. het is muziek uit de Franse romantiek en die deugt niet, want ik vind dat die niet deugt.

Zoiets?
Beste kerkenraad, ik vind het zeer ongepast dat organist X Franse Romantiek speelt in de eredienst, ik vindt dit zeer storend en met meerdere gemeenteleden wil ik daarom dit aan u melden. Zulke orgelmuziek is geenzins stichtelijk en zou ik ook liever niet willen aan horen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Hendrikus schreef:

Zoiets?
:lol: :wink:
Christiaan

Mister schreef:
Hendrikus schreef:

Zoiets?
:lol: :wink:
Natuurlijk niet ik zit heel wat complexer in elkaar en ik denk ook niet op zo´n vreemde wijze.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Beste kerkenraad, ik vind het zeer ongepast dat organist X Franse Romantiek speelt in de eredienst, ik vindt dit zeer storend en met meerdere gemeenteleden wil ik daarom dit aan u melden. Zulke orgelmuziek is geenzins stichtelijk en zou ik ook liever niet willen aan horen.
Je onderbouwt het weer fantastisch. "Ik vind dit zeer storend en met meerdere gemeenteleden". Heb je die andere gemeenteleden wel gesproken??
En waarom vind je dit storend? Wat is er zo geenszins stichtelijk aan?
Petrus

Bericht door Petrus »

Christiaan schreef:
Natuurlijk niet ik zit heel wat complexer in elkaar en ik denk ook niet op zo´n vreemde wijze.
"niet op zo'n vreemde wijze" ????????????????

ik ben inmiddels tot het inzicht gekomen, hangende al de postings die je te berde hebt gebracht en het daarin gedebiteerde dat je hóógst complex in elkaar steekt, en dat het op een nog véél vreemder wijze is dan je zélf durft vermoeden.

Een psychiater zou er acute en schele hoofdpijn van krijgen..........

en..........je weet van de radiospotjes dat je iemand, die tot bepaalde inzichten is gekomen, niet ter verantwoording kunt roepen of tot onderbouwing kunt verleiden, omdat het geen conclusie is, die aanvechtbaar zou kunnen zijn, maar een inzicht en daar kún je je niet tegen verdedigen.

welterusten, heb je al ijszakken om je armen gelegd om ze tot rust te laten komen na het spervuur van postings die je op ons hebt losgelaten zonder iets wezenlijks te zeggen??

(dat is ook een kunst die slechts experts beheersen)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef: Natuurlijk niet ik zit heel wat complexer in elkaar
Daar zijn we inmiddels achter :shock:
Christiaan schreef:en ik denk ook niet op zo´n vreemde wijze.
Heb je misschien ergens een gebruiksaanwijzing liggen?
dré

Bericht door dré »

hahaha dat vind ik altijd zo mooi:

ik vind het en anderen vinden dat ook, alleen ik mag het zeggen en die anderen houden hun mond. :lol: :lol: :o

Die anderen tellen bij mij niet mee hoor. Die moeten zelf maar komen en geen verstoppertje spelen achter chris, de geweldige :mrgreen:
dré
--------

Credo in unum Deo
Christiaan

dré schreef:hahaha dat vind ik altijd zo mooi:

ik vind het en anderen vinden dat ook, alleen ik mag het zeggen en die anderen houden hun mond. :lol: :lol: :o

Die anderen tellen bij mij niet mee hoor. Die moeten zelf maar komen en geen verstoppertje spelen achter chris, de geweldige :mrgreen:
Speel geverstoppertje, ik laat heel wat meer van mijzelf zien dan andere.
Jongere

Bericht door Jongere »

Christiaan schreef: Gepast orgelspel vind ik niet te hard, dus geen gekoppelde manualen.
Beste Christiaan,

ik ben zelf kerkorganist maar snap hier werkelijk geen sikkepit van. Met gekoppelde manualen kan je net zo zacht spelen als zonder gekoppelde manualen.
En geen voorspelen van vijf minuten, en drukke tussenspelen.
Eerlijk gezegd vind ik de drukste voor/tussen-spelen die in de stijl van de barok. Geef mij maar Franse romantiek. Maar ik zal geen lelijke woorden gebruiken. :wink:
dré

Bericht door dré »

Christiaan schreef:

ik speel geen verstoppertje! ik vind het alleen altijd amusant als mensen ineens ook namens anderen gaan praten en zo hun persoonlijke mening, smaak e.d. kracht proberen bij te zetten. ik vind het, en een heleboel anderen ook (maar die hoor of zie je niet!)
dré
--------

Credo in unum Deo
dré

Bericht door dré »

Christiaan schreef:

ik speel geen verstoppertje! ik vind het alleen altijd amusant als mensen ineens ook namens anderen gaan praten en zo hun persoonlijke mening, smaak e.d. kracht proberen bij te zetten. ik vind het, en een heleboel anderen ook (maar die hoor of zie je niet!)
dré
--------

Credo in unum Deo
dré

Bericht door dré »

Christiaan schreef:

ik speel geen verstoppertje! ik vind het alleen altijd amusant als mensen ineens ook namens anderen gaan praten en zo hun persoonlijke mening, smaak e.d. kracht proberen bij te zetten. ik vind het, en een heleboel anderen ook (maar die hoor of zie je niet!) sorry dat ik je citeer/herhaal.
dré
--------

Credo in unum Deo
Marnix

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Marnix »

Christiaan schreef:Moet een organist niet psalm gebonden muziek kunnen spelen.
Punt 1: Zou een organist gezangen mogen spelen?
Een vaste burcht is onze God, Dankt, Dankt nu allen God

Punt 2: Zou een organist werken van Bach mogen spelen dus,
zijn koraalbewerkingen?? Of natuurlijk Buxtehude of Pachelbel.

Punt 3 Zou een organist vrije werken mogen spelen?
Van oude meesters dus voor 1780

Punt 4 Niet zoals vorige punten maar wel nauw mee verwant mogen gemeenteleden die zelf geen orgelspelen zich uit laten over de organist??
Wat mij betreft is er een hoop mogelijk wat betreft orgelmuziek... Natuurlijk mag er meer dan alleen psalmmuziek gespeeld worden... zou wat zijn anders, dan zouden we de helft van de liederen die we zingen acapella moeten doen:D En voor de dienst, tijdens de collectie, na de dienst mag er wat mij betreft vanalles gespeeld worden, van oude werken tot christelijke kinderliedjes :) Ik luister gewoon naar de muziek en denk: Hmm mooi stuk. Ik denk niet: Hmm, was dit een christelijke componist? Orgelmuziek (buiten de begeleiding om) is sowieos opvulling van de dienst en voor de dienst fungeert het voor mij meer als achtergrondmuziek :) Daarin zullen we wel wat verschillen, een vriend van me uit de GGiN vertelde dat bij hem in de kerk iedereen voor de dienst gaat zitten en naar de muziek luisteren, terwijl er bij mij in de kerk, tenminste op de tweede gallerij waar de jongeren samenscholen, voor de dienst veel gepraat wordt met elkaar.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Petrus

Bericht door Petrus »

@ Marnix:

een vriend van me uit de GGiN vertelde dat bij hem in de kerk iedereen voor de dienst gaat zitten en naar de muziek luisteren,

Dat is bij ons ook zó. Enkelen zitten nog wel éven met elkaar te praten, maar dan zo ongeveer op fluistertoon. Want de mannenbroeders die aanschuiven in de kerkbanken staan dan eerst hun gebed te "doen" alvorens zij gaan zitten, en die mogen uiteraard niet gestoord worden in hun gebed.
Plaats reactie