Het is niet flauw om zo te reageren want het is de werkelijkheid. Hij had het ware zaligmakende geloof niet, maar toch een geloof.jacob schreef:MBE schreef:Een paar berichten terug ging het over het geloof. Er is maar 1 echt geloof. Zeker waar. Er wordt beweerd dat er verder geen geloof is, dat dit niet aan te tonen is uit de bijbel.
Wat is dit dan voor geloof?
Jak. 2: 19. Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.
Hand. 26:27. Gelooft gij, o koning Agrippa! de profeten? Ik weet dat gij ze gelooft
Het eerste vers is geen bewijs. Het tweede wel. Ik zal me hier op bezinnen. Ik vind het flauw om nu al gelijk te reageren met, ja maar hij geloofde niet in Jezus. En daarom was het ijdel.
Ik vind dit wel goed gevonden.
(het eerste omdat het inderdaad zo is dat de duivelen weten van hun verwerping, maar geloof baadt hen niet)
Bij de eerste tekst staat er in de kantekeningen het volgende:
55) dat God een enig
Dat is, gij gelooft niet, gelijk de heidenen, dat er vele goden zijn, maar dat er maar één God is, die zich in Zijn Woord geopenbaard heeft; {#De 6:4 1Co 8:6}.
56) gij doet wel;
Namelijk zo verre, dat gij dit artikel gelooft waarachtig te zijn, gelijk het ook is; maar zodanige kennis en toestemming van de artikelen des geloofs is niet genoeg tot een oprecht en waar geloof. Het bewijs volgt.
57) geloven het ook,
Dat is, weten en toestemmen ook, dat er maar één God is; en hebben daarom nochtans geen waar geloof.
58) zij sidderen.
Of beven; namelijk voor het schrikkelijk oordeel van God, waartoe zij bewaard worden, {#2Pe 2:4}; en vertrouwen niet op de genade van God, en zoeken Hem niet als hunnen Vader te dienen.