Nadenken over je begrafenis

Jvslooten

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Jvslooten »

MarthaMartha schreef:
Jvslooten schreef:Ik denk er voor mij zelf al een poos over na, maar blijf het lastig vinden om concreet te worden... de dood is vaak zo dichtbij, en toch voor mijn gevoel ook weer ver weg. Wat ik mooi vond om te lezen was het volgende opiniartikel op refdag: Begrafenis = geloofsbelijdenis.

(via: http://www.refdag.nl/opinie/toegespitst ... s_1_396968)
Veel begrafenisondernemers hebben speciale boekjes om in te vullen die je kunnen helpen om wel heel concreet te worden. Je kunt beginnen met de makkelijke/vanzelfsprekende zaken (zoals wie op de hoogte gesteld moeten worden enzo en waar adressen gevonden kunnen worden), en de moeilijker dingen daarna doen, maar zo'n handleiding helpt je er een beetje doorheen....
Bedankt voor het advies, heb direct maar een mailtje naar de stichting gestuurd!
Deo servire vera libertas -Augustinus
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Even voor de goede orde: De dood is niet ónze laatste vijand, maar dé laatste vijand, die overwonnen zal zijn als Christus teruggekomen is op de wolken.
Jvslooten

Bericht door Jvslooten »

Wat vinden jullie van de graftekst: ´´gezaaid in oneer´´ (naar aanleiding van 1 Korinthe 15:43)?
Jvslooten

Bericht door Jvslooten »

Afgewezen schreef:Even voor de goede orde: De dood is niet ónze laatste vijand, maar dé laatste vijand, die overwonnen zal zijn als Christus teruggekomen is op de wolken.

Nu ben ik voor de goede orde wel benieuwd wie of wat dan wél onze laatste vijand is(?)
Mara

Bericht door Mara »

Afgewezen schreef:Even voor de goede orde: De dood is niet ónze laatste vijand, maar dé laatste vijand, die overwonnen zal zijn als Christus teruggekomen is op de wolken.
Je hebt gelijk.

We kregen een rouwkaart met de regel eronder:
Wij hebben zijn adem aan de Schepper teruggegeven.

Ik had hier eerlijk gezegd nog nooit van gehoord en weet niet goed hoe ik dit moet plaatsen.
Kennen jullie deze uitdrukking en is dit "gepast"?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:We kregen een rouwkaart met de regel eronder:

Ik had hier eerlijk gezegd nog nooit van gehoord en weet niet goed hoe ik dit moet plaatsen.
Nog nooit gehoord. M.i. onjuist: wij geven niets terug. De nabestaanden staan er (heel hard gezegd) helemaal buiten. De Heere heeft gegeven en Hij heeft genomen; dat zou een betere tekst zijn.
Jvslooten

Bericht door Jvslooten »

Je geeft tevens aan dat de dood pas overwonnen is als Christus terugkomt op de wolken. Maar Christus hééft de dood toch al overwonnen (1Kor15:27)? Zegt Hij het niet zelf in Openbaring: ´´En Ik heb de sleutels van het rijk van de dood en van de dood zelf.´´?
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:We kregen een rouwkaart met de regel eronder:

Nog nooit gehoord. M.i. onjuist: wij geven niets terug. De nabestaanden staan er (heel hard gezegd) helemaal buiten. De Heere heeft gegeven en Hij heeft genomen; dat zou een betere tekst zijn.
Oei, laten ze het maar niet horen. :nonnon
Wij vonden dit ook een heel vreemde uitdrukking.
Deze nabestaanden leggen alles in de Handen van "hun" Vader, aanvechting kennen ze niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jvslooten

Bericht door Jvslooten »

Mara schreef:
Je hebt gelijk.

We kregen een rouwkaart met de regel eronder:

De ´´adem´´ van de schepper wordt door God teruggenomen (Job 34:14-15) Of keert zelf terug tot God (prediker 12:7). Met welke gedachte je als nabestaande ´´teruggegeven´´ schrijft durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik vermoed dat er is gepoogd het beeld van een rentmeester te gebruiken, die bij de ontmoeting van zijn Koning datgene waarover hij gesteld was (zijn ziel en lichaam) teruggeeft in de handen van God.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Jvslooten schreef:

Nu ben ik voor de goede orde wel benieuwd wie of wat dan wél onze laatste vijand is(?)
Daar kunnen we het over hebben, als je maar de juiste betekenis van 1 Kor. 15:26 in het oog houdt.
JvSlooten schreef:Je geeft tevens aan dat de dood pas overwonnen is als Christus terugkomt op de wolken. Maar Christus hééft de dood toch al overwonnen (1Kor15:27)? Zegt Hij het niet zelf in Openbaring: ´´En Ik heb de sleutels van het rijk van de dood en van de dood zelf.´´?
Ja, toch is de dood er nog wel; straks zal de dood niet meer zijn (Openb. 21:4).
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Misschien is het ook een optie om geen teksten te gebruiken op rouwkaarten en grafstenen. :hum

Zo eenvoudig mogelijk, kan ook wat uitstralen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

SecorDabar schreef:Misschien is het ook een optie om geen teksten te gebruiken op rouwkaarten en grafstenen. :hum

Nee, dat is geen optie. Het gaat hier niet om een bijbeltekst (die zou je inderdaad kunnen weglaten) maar om de tekst om kennis te geven van het overlijden. Zo eenvoudig mogelijk is dan: ".... is overleden". Maar vaker wordt toch gekozen voor een wat langere tekst.
helma

Bericht door helma »

eilander schreef:
SecorDabar schreef:Misschien is het ook een optie om geen teksten te gebruiken op rouwkaarten en grafstenen. :hum

Nee, dat is geen optie. Het gaat hier niet om een bijbeltekst (die zou je inderdaad kunnen weglaten) maar om de tekst om kennis te geven van het overlijden. Zo eenvoudig mogelijk is dan: ".... is overleden". Maar vaker wordt toch gekozen voor een wat langere tekst.

over-leden/over-lijden = over-het-lijden-heen.
Dat kan ook alleen maar gezegd worden als je weet dat dat echt zo is.
parsifal

Bericht door parsifal »

helma schreef:
over-leden/over-lijden = over-het-lijden-heen.
Dat kan ook alleen maar gezegd worden als je weet dat dat echt zo is.
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/overlijden

je etymologie lijkt niet helemaal te kloppen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Een oud thema wat weer eens `van stal`wordt gehaald.
Zelf heb ik mijn werkzame leven in het notariaat gewerkt en o.m. mij bezig gehouden met de boedelpractijk. Ook - vanzelf - mensen geadviseerd hoe ze iets moeten (laten) regelen voor als hun iets ovekomt.
Men kan zelf een met de hand geschreven en ondertekende verklaring opstellen hoe men wil dat hun begrafenis of crematie wordt geregeld. (Een zg. codicil). En deponeer deze bij een notaris. Alleen bij testament - op te stellen door een noaris - kunnen uiterste wilsbeschikkingen worden gemaakt en die dient de notaris in een uitervoerig te omschrijven, dus niet in de trant van: `na mijn dood zijn mijn sieraden voor A.`Dit moet zorgvuldig gebeuren. Een testament (en een codicil) kan te allen tijde herroepen worden. Belangrijk is is ook een lijst van familieleden die uitgenodigd moeten worden, liefst met naam en toenaam en adressen. En - belangrijk(!) geef deze lijst (en wijzigingen!) ook door aan het notariskantoor.
Ook - en dat komt in de practijk voor - geen `halve waarheden`zoals: `na mijn dood is de klok voor Jan`:welke klok, voor welke Jan? Alles moet duidelijk omschreven worden. Ook zal er om evt. trouwboekjes gevraagd worden.
Ik herinner me een van de laatste gevallen: 2 oude dames (type miss Marple) belden aan en kwamen vertellen dat moeder was overleden. Zelf waren ze ongehuwd. Ik vroeg of ze de enige nabestaanden van moeder waren? Nee, er was nog een broer en daar was al jaren geen contact mee. Het trouwboekje was `zoek`. Ik vertelde dat ik dan een familie-onderzoek moest instellen en dat natuurlijk geld ging kosten (leges bij de gemeenten, etc.). Ze gristen de meegebrachte papieren van de tafel en met een `dag mijnheer`.... wèg waren ze en nooit meer gezien.
Zorg dus altijd voor genoeg gegvens (o.a. m.b.t. evt rouwdienst, te zingen liederen).
Natuurlijk is een begrafenis c.q. crematie een persoonlijke zaak. Maar het behoeft niet in de nodige papieren te lopen als er familieleden gezocht moeten worden of andere zaken, maar dat zijn vaak dingen die na overlijden en begrafenis ter sprake komen.
Stap gerust eens bij een notaris binnen en vraag om info. Er zijn duidelijk leesbare folers gratis beschikbaar.
En een testament blijft geheim en in de kluis van de notaris. Hij moet alleen middels een lijst op te geven aan het Centraal Testamentenregister (Den Haag) dat er een testament is en de betreffende notaris, die dus het laatste testament heeft opgesteld krijgt bericht dat dit moet `getregistreerd`worden en als het goed is weten de (naaste) familieleden wel wie deze notaris is (of zijn opvolger).
Plaats reactie