De Bijbel is onfeilbaar, onze uitleg is feilbaar. Dat laatste moeten we ons steeds blijven realiseren. Ik vind de post van Marnix dan ook een goed uitgangspunt.Rochus schreef:Ik wil deze qoute even in de discussie gooien. Er is verder nog niet op ingegaan. Als je bovenstaande redenatie volgt voegt het 'van kaft tot kaft' argument niet zo heel veel toe.Marnix schreef: Het kan best goed zijn om hier eens over na te denken, hoewel het allemaal niet zo belangrijk is. Maar dan wel binnen de ruimte die de Bijbel laat. Als we de onfeilbaarheid van de Bijbel in twijfel gaan trekken zijn we ver van huis. Aan de andere kant moet je ook weer uitkijken dat je denkt te weten wat er staat. In de Bijbel wordt gesproken over de uithoeken der aarde wat aansluit op het denken van toen dat de aarde plat is en er zijn christenen geweest die het idee van een ronde aarde op basis van de Bijbel een zondige doctrine vonden. Denk ook aan het conflict van Galileo met de Roomse kerk die zijn idee dat de aarde om de zon draait in plaats van andersom ketterij vond. Allemaal mensen die dachten op basis van de Bijbel en de onfeilbaarheid daarvan dat ze de waarheid in pacht hadden. Toch hadden ze geen gelijk en is de Bijbel daarmee niet feilbaar geworden.
Andries Knevel laat creationisme los
Re: EO directeur laat creationisme los
Tja, ik kreeg meteen een brandbrief van Arjan Lock, de directeur, omdat ik mijn lidmaatschap had opgezegd. Hij dacht dat het n.a.v. Andries Knevel was. Maar het was gewoon toevallig dat ik dacht: kom, laat ik nu eerst die opzegging eens in orde maken.oude palen schreef:Ik hoorde vandaag dat heel het bestuur van de eo achter dit standpunt staat maar tweederde van de achterban niet. Word dus een probleem voor eo.
refdag.nl schreef:Niet verbaasd
Ook voormalig EO-vicevoorzitter J. J. Frinsel is verontwaardigd over de gang van zaken. „Het is verschrikkelijk. Al moet ik eerlijk zeggen dat het me niet verbaast. Ik ben in 1998 uit het bestuur gestapt, omdat ik vond dat het verkeerd ging. Ik heb toen tegen ds. Van der Veer gezegd: Er is hier één man die dit kan stoppen en dat ben jij. Maar ik ben bang dat jij dat niet wil doen. Als ik ook nu zie hoe mannen als Arie Boomsma bij de EO ongestraft hun gang kunnen gaan, kan ik mijn eigen oren en ogen soms niet geloven.”
En hoe denkt Frinsel over de verklaring van Knevel? „God Zelf zegt in Exodus 20 dat Hij de aarde en de hemel in zes dagen heeft geschapen. Nu gaat Knevel voor de Eeuwige staan en zegt: U kletst maar wat. Dat is geen twijfel meer, maar ongeloof. Is het niet om te huiveren als je God zo schoffeert?”
Voor de voormalige vicevoorzitter van de EO staat het als een paal boven water dat Knevel te ver is gegaan. „De oprichters van de EO hadden deze actie nooit toegestaan. Ik ben ook bang dat als Knevel hierin volhardt, het van kwaad tot erger zal gaan. Dan laat God je gaan.
Het lijkt idd niet meer te stuiten. Wij waren in de jaren 70, de begintijd zelfs een poosje lid van de EO. Er werd toen echt een totaal ander geluid uitgezonden als nu. Ook toen waren we het vanzelf lang niet met alles eens, maar predikanten als ds. J. Catsburg (waar ik veel achting voor had!) kregen toen nog de gelegenheid om een meditatie voor de EO-radio uit te spreken.Ander schreef:refdag.nl schreef:Niet verbaasd
Ook voormalig EO-vicevoorzitter J. J. Frinsel is verontwaardigd over de gang van zaken. „Het is verschrikkelijk. Al moet ik eerlijk zeggen dat het me niet verbaast. Ik ben in 1998 uit het bestuur gestapt, omdat ik vond dat het verkeerd ging. Ik heb toen tegen ds. Van der Veer gezegd: Er is hier één man die dit kan stoppen en dat ben jij. Maar ik ben bang dat jij dat niet wil doen. Als ik ook nu zie hoe mannen als Arie Boomsma bij de EO ongestraft hun gang kunnen gaan, kan ik mijn eigen oren en ogen soms niet geloven.”
En hoe denkt Frinsel over de verklaring van Knevel? „God Zelf zegt in Exodus 20 dat Hij de aarde en de hemel in zes dagen heeft geschapen. Nu gaat Knevel voor de Eeuwige staan en zegt: U kletst maar wat. Dat is geen twijfel meer, maar ongeloof. Is het niet om te huiveren als je God zo schoffeert?”
Voor de voormalige vicevoorzitter van de EO staat het als een paal boven water dat Knevel te ver is gegaan. „De oprichters van de EO hadden deze actie nooit toegestaan. Ik ben ook bang dat als Knevel hierin volhardt, het van kwaad tot erger zal gaan. Dan laat God je gaan.
Nu zouden zulke predikanten geen gebruik meer kunnen maken van de EO, zonder hun geweten geweld aan te doen.
-DIA-
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
morgenochtend om 8 uur wordt er nog een goed geluid uitgezonden via de EO 

Je deelt de zorgen niet?helma schreef:morgenochtend om 8 uur wordt er nog een goed geluid uitgezonden via de EO
inderdaad, ik zie dat ds. L.W. vd Meij morgen de meditatie verzorgt. Dat is best rechtzinnig. Ik weet ook niet wat te doen, moeten de rechtse dominees de radio daarom mijden? Je kunt het standpunt van DIA huldigen maar je kunt ook zeggen dat je het goede geluid nog zoveel als kan wil laten horen.helma schreef:morgenochtend om 8 uur wordt er nog een goed geluid uitgezonden via de EO
Afgewezen schreef:Je deelt de zorgen niet?helma schreef:morgenochtend om 8 uur wordt er nog een goed geluid uitgezonden via de EO
dat zei ik toch niet?
ik reageerde aleen op wat dia zei dat er vroeger nog weleens een goed geluid uitgezonden werd
ik snap gewoon even nu de commotie niet, knevel zei dit toch niet deze week voor het eerst?
ik ben alleen bang dat nu het topje van de ijsberg nog maar zichtbaar is. Kijk maar op het forum hoeveel mensen het eens zijn met Knevel; het gaat onze gezindte echt niet voorbij
Klopt hoor. Er zijn al heel veel zorgelijke ontwikkelingen. Ongelovige mensen die binnengehaald worden, een vrouwelijke predikant die deel uitmaakt van het zaterdagavondpanel. Mooie programma's, zoals Licht en uitzicht en Meer dan een lied alleen zijn allang verdwenen en Andries Knevel vind ik al jaren irritant.helma schreef:Afgewezen schreef:Je deelt de zorgen niet?helma schreef:morgenochtend om 8 uur wordt er nog een goed geluid uitgezonden via de EO
dat zei ik toch niet?
ik reageerde aleen op wat dia zei dat er vroeger nog weleens een goed geluid uitgezonden werd
ik snap gewoon even nu de commotie niet, knevel zei dit toch niet deze week voor het eerst?
ik ben alleen bang dat nu het topje van de ijsberg nog maar zichtbaar is. Kijk maar op het forum hoeveel mensen het eens zijn met Knevel; het gaat onze gezindte echt niet voorbij
Maar dat er nu commotie is, is niet zo verkeerd. Als het allemaal zo stilzwijgend achteruitgaat is het ernstiger.
En gelukkig dat ds. Van der Meij nog spreekt. Ik luister ook nog wel naar de EO, maar het is toch echt niet meer wat het geweest is.
Ander schreef:inderdaad, ik zie dat ds. L.W. vd Meij morgen de meditatie verzorgt. Dat is best rechtzinnig. Ik weet ook niet wat te doen, moeten de rechtse dominees de radio daarom mijden? Je kunt het standpunt van DIA huldigen maar je kunt ook zeggen dat je het goede geluid nog zoveel als kan wil laten horen.helma schreef:morgenochtend om 8 uur wordt er nog een goed geluid uitgezonden via de EO
Ik denk idd dat dat het goed uitganspunt is. Blijf waarschuwen, maar benut ook de ruimte als die gegeven wordt om een gereformeerd geluid te laten klinken.
Zelf ben ik blij dat predikanten als Ds vd Meij daarvoor nog de ruimte krijgen , en daar ook gelukig aan mee werken. zo zag ik dat bv ook Ds Huijgen en Ds vd Zwan het laatste jaar nog mee mochten werken aan programma's
Je vergeet dat er in die goeie ouwe tijd ook predikanten waren die wel wilden spreken voor de EO, maar die 't niet mochten van hun kerkenraad. Velen zullen zich de onrust in het grootste dorp van Nederland nog wel herinneren.-DIA- schreef:Ook toen waren we het vanzelf lang niet met alles eens, maar predikanten als ds. J. Catsburg (waar ik veel achting voor had!) kregen toen nog de gelegenheid om een meditatie voor de EO-radio uit te spreken.
Nu zouden zulke predikanten geen gebruik meer kunnen maken van de EO, zonder hun geweten geweld aan te doen.
~~Soli Deo Gloria~~
ik dus echt niet..Hendrikus schreef:Je vergeet dat er in die goeie ouwe tijd ook predikanten waren die wel wilden spreken voor de EO, maar die 't niet mochten van hun kerkenraad. Velen zullen zich de onrust in het grootste dorp van Nederland nog wel herinneren.-DIA- schreef:Ook toen waren we het vanzelf lang niet met alles eens, maar predikanten als ds. J. Catsburg (waar ik veel achting voor had!) kregen toen nog de gelegenheid om een meditatie voor de EO-radio uit te spreken.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Ja, dat was in de 90'er jaren: ds. Van der Net. En Bokma heeft het wel gedaan en is meteen afgezet als ouderling.Hendrikus schreef:Je vergeet dat er in die goeie ouwe tijd ook predikanten waren die wel wilden spreken voor de EO, maar die 't niet mochten van hun kerkenraad. Velen zullen zich de onrust in het grootste dorp van Nederland nog wel herinneren.-DIA- schreef:Ook toen waren we het vanzelf lang niet met alles eens, maar predikanten als ds. J. Catsburg (waar ik veel achting voor had!) kregen toen nog de gelegenheid om een meditatie voor de EO-radio uit te spreken.
Apeldoorn, Bokma, Kole, dat gezeur denk ik. Tja...albion schreef:ik dus echt niet..Hendrikus schreef:Je vergeet dat er in die goeie ouwe tijd ook predikanten waren die wel wilden spreken voor de EO, maar die 't niet mochten van hun kerkenraad. Velen zullen zich de onrust in het grootste dorp van Nederland nog wel herinneren.-DIA- schreef:Ook toen waren we het vanzelf lang niet met alles eens, maar predikanten als ds. J. Catsburg (waar ik veel achting voor had!) kregen toen nog de gelegenheid om een meditatie voor de EO-radio uit te spreken.
Maar dat pleit de EO overigens niet vrij.