Doop en geloof

memento

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Oorspronkelijk gepost door memento
Het recht om te geloven geeft God Zelf aan iedereen, namelijk omdat Hij iedereen roept tot geloof, ja zelfs iedereen gebiedt en bidt om te geloven. Ik wil hiermee niet zeggen dat een mens kán geloven uit zichzelf, dat is nl. niet zo. Maar géén mens kan zeggen dat hij niet in Christus mág geloven. Als hij verloren gaat is dat helemaal om eigen schuld.
Toch heb je daarmee de vraag nog niet beantwoord. Aan welke BELOFTE beantwoordt mijn GELOOF? Wat is dat geloof in Christus dan?
Ik vraag dit niet om strikvragen te spannen of zo, maar omdat hier vaak zo onhelder over gesproken wordt, niet het minst door ds. C. Harinck! Hij verwijt ds. Kok, dat deze verwarrend spreekt, maar hij doet het zelf.
Harinck blijft in zijn cirkel ronddraaien: Je mag geloven, dat je als je gelooft behouden bent. Ja, maar wát moet je dan geloven? Nou, dat je als je gelooft, enz...
Dat schiet dus niet op. Snap je wat ik bedoel?
Afgewezen, geloof is niet iets wat in een definitie te vatten is, net zoals het onmogelijk is om een definitie te geven van liefde. Zelfs de meest 'bevindelijke' predikanten die ik gehoord hebben falen in het volledig omschrijven van geloof, ze kunnen wel beschrijven hoe geloven soms gaat, maar ook zij kunnen niet beschrijven wat het nu werkelijk is. Een goede prediker doet (m.i.) 2 dingen:
1. Hij spreekt over de noodzaak van het geloof, en waarschuwd voor het eeuwige verderf wat komt als wij niet geloven
2. Hij spreekt over het voorwerp van het geloof, nl. Christus Jezus, en probeert Hem voor te stellen in al Zijn beminnenswaardigheid, in de hoop dat de mensen 'verliefd' op Hem worden, met een liefde die tot geloof 'leidt'

Ik wil hiermee niet zeggen dat de mens uit zichzelf kan geloven. Verre van dat. Ook de noodzaak van wedergeboorte moet naar voren komen, net zoals de noodzaak tot bekering (d.i. heiligmaking). Echter, de prediking van de noodzaak van wedergeboorte mag nooit en te nimmer de 2 punten die ik hierboven genoemd heb uit de prediking verdrijven.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Memento, ik waardeer je poging tot een antwoord. Toch geloof ik dat we het geloof heel eenvoudig kunnen definiëren.
Het gaat erom dat wij tevreden zijn waar God mee tevreden is, namelijk met het offer, door de Heere Jezus aan het kruis gebracht.
Díe boodschap laat God ons verkondigen en die boodschap vraagt ons geloof.
Als we met ons hart 'amen' op die boodschap zeggen, zijn we gered.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Memento, ik waardeer je poging tot een antwoord. Toch geloof ik dat we het geloof heel eenvoudig kunnen definiëren.
Het gaat erom dat wij tevreden zijn waar God mee tevreden is, namelijk met het offer, door de Heere Jezus aan het kruis gebracht.
Díe boodschap laat God ons verkondigen en die boodschap vraagt ons geloof.
Als we met ons hart 'amen' op die boodschap zeggen, zijn we gered.
Afgewezen, inderdaad zo eenvoudig is het geloof. Met dit te schrijven wil ik niet stellen dat we zonder Gods Geest tot geloven in staat zijn, nee dat zeker niet. Toch is het geloof zo eenvoudig en helaas zijn velen het zicht op deze eenvoudigheid kwijt.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Marnix

Bericht door Marnix »

Ehm... bijna :)

Ik denk dat je 1 aspect niet noemt, die de bijbel wel benadrukt.

Paulus schrijft in Romeinen 10:9: Ieder die met het hart gelooft dat Jezus Heer is en met de mond belijdt dat God Hem uit de dood heeft opgewekt, zal behouden worden.

Met het hart geloven en met de mond belijden. Dus niet passief geloven maar actief, geloven met je hart, maar ook met daden. In de wereld toe voor je geloof uitkomen, er over vertellen en zo.

Tevreden zijn en laten zien dat je tevreden bent.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bourdon

Bericht door Bourdon »

Oorspronkelijk gepost door Bourdon
Ik zit ook niet bij de Gereformeerde Gezindte. Ik ben Gereformeerd Vrijgemaakt. Vandaar ons verschil van mening/inzicht. Maar ik vind het boeiend om met andersdenkenden hierover te spreken. Ook omdat er wel veel interesse voor is. Het is een moeilijk onderwerp, en we zullen waarschijnlijk nooit het met elkaar eens worden. Maar het is zeker goed om eens over zulke onderwerpen door te praten!
In ieder geval kan 't niet allebei waar zijn. Het onderwerp is dus ernstig genoeg. Het gaat om, laat ik het maar eens ouderwets zeggen, een nimmereindigende eeuwigheid. En dan moeten onze papieren in orde zijn!
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar papieren in orde? Door het bloed van Christus ziet God onze zonden niet meer. Wat dat betreft zijn 'onze papieren in orde' .
Marnix

Bericht door Marnix »

Als je dat ook gelooft en daar naar leeft. (met het hart geloven en met de mond belijden)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Marnix

Paulus schrijft in Romeinen 10:9: Ieder die met het hart gelooft dat Jezus Heer is en met de mond belijdt dat God Hem uit de dood heeft opgewekt, zal behouden worden.

Met het hart geloven en met de mond belijden. Dus niet passief geloven maar actief, geloven met je hart, maar ook met daden. In de wereld toe voor je geloof uitkomen, er over vertellen en zo.

Marnix, we hadden het over geloven, niet over belijden. Heel goed dat je het erbij betrekt, maar we hadden dus niets vergeten.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik zit ook niet bij de Gereformeerde Gezindte. Ik ben Gereformeerd Vrijgemaakt. Vandaar ons verschil van mening/inzicht. Maar ik vind het boeiend om met andersdenkenden hierover te spreken. Ook omdat er wel veel interesse voor is. Het is een moeilijk onderwerp, en we zullen waarschijnlijk nooit het met elkaar eens worden. Maar het is zeker goed om eens over zulke onderwerpen door te praten!
In ieder geval kan 't niet allebei waar zijn. Het onderwerp is dus ernstig genoeg. Het gaat om, laat ik het maar eens ouderwets zeggen, een nimmereindigende eeuwigheid. En dan moeten onze papieren in orde zijn!
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar papieren in orde? Door het bloed van Christus ziet God onze zonden niet meer. Wat dat betreft zijn 'onze papieren in orde' .
Onze papieren zijn slechts in orde, als het bloed van Christus is toegepast aan ons hart. Het was niet voldoende dat het paaslam was geslacht, het bloed moest ook aan de deurposten worden gestreken.
Marnix

Bericht door Marnix »

Oorspronkelijk gepost door Marnix

Marnix, we hadden het over geloven, niet over belijden. Heel goed dat je het erbij betrekt, maar we hadden dus niets vergeten.
Geloven en belijden kan je niet loskoppelen, dat moet altijd samen gaan. Als je geen vrucht voortdraagt, als je geloof zonder werken is, dan is je geloof dood. Vandaar dat je die twee zaken niet kan loskoppelen van elkaar.

Ik haal het overigens aan omdat jij aangaf dat we gered zijn als we met ons hart amen zeggen, en daar wilde ik even op reageren.... omdat Paulus het met de mond belijden er ook bij noemt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix, natuurlijk heb je gelijk. Toch voegt wat je zegt m.i. niets toe aan wat ik zei. Ik heb het geloof voorgesteld in zijn eenvoudigste proporties, want dat zijn we in de bevindelijke kringen wel eens kwijtgeraakt. Degenen die geloven, weten vaak niet eens precies wat en op welke grond ze geloven.
Wanneer jij er dan weer dingen bij gaat zeggen, wordt het wéér ingewikkeld. 't Ging nu eens even om het geloof in zijn naakte kern, zoals God dat werkt in een zondaarshart.
Bourdon

Bericht door Bourdon »

Onze papieren zijn slechts in orde, als het bloed van Christus is toegepast aan ons hart. Het was niet voldoende dat het paaslam was geslacht, het bloed moest ook aan de deurposten worden gestreken.
Dat bedoel ik ook met 'onze papieren in orde'. Maar ook dan klopt het nog wat ik zeg.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zoals ik al zei, Bourdon, is het gesprek tussen jou en mij heel moeilijk, want in feite zul je alles beamen wat ik zeg.
Behalve dan dat je een bewuste bekering meegemaakt moet hebben. Daar loopt het op vast. Maar dát is toch die toepassing van het bloed van Christus.
Met je verstand geloven, omdat je er in opgevoed bent, is niet voldoende.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik hoor deze dwaalleer (in mijn ogen en als ik naar de bijbel kijk kan ik er niks anders van maken) wel vaker. Dat je als christen een moment van ommekeer, bekering (wedergeboorte?) moert hebben meegemaakt. Dat dit niet geleidelijk kan of zo. Ik lees dit niet in de bijbel.... Ik lees ook nergens van dergelijke momenten bij bijvoorbeeld de Josef, Mozes, David, Daniel en ga het hele rijtje maar af.

Ik ben reuzebenieuwd waar men dit op baseert.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik zou zeggen, lees de hele topic eens...
Marnix

Bericht door Marnix »

Pff, kan je het niet even kort samenvatten? 5 subpagina's lezen is zoveel :)
Plaats reactie