Afgewezen, geloof is niet iets wat in een definitie te vatten is, net zoals het onmogelijk is om een definitie te geven van liefde. Zelfs de meest 'bevindelijke' predikanten die ik gehoord hebben falen in het volledig omschrijven van geloof, ze kunnen wel beschrijven hoe geloven soms gaat, maar ook zij kunnen niet beschrijven wat het nu werkelijk is. Een goede prediker doet (m.i.) 2 dingen:Oorspronkelijk gepost door AfgewezenToch heb je daarmee de vraag nog niet beantwoord. Aan welke BELOFTE beantwoordt mijn GELOOF? Wat is dat geloof in Christus dan?Oorspronkelijk gepost door memento
Het recht om te geloven geeft God Zelf aan iedereen, namelijk omdat Hij iedereen roept tot geloof, ja zelfs iedereen gebiedt en bidt om te geloven. Ik wil hiermee niet zeggen dat een mens kán geloven uit zichzelf, dat is nl. niet zo. Maar géén mens kan zeggen dat hij niet in Christus mág geloven. Als hij verloren gaat is dat helemaal om eigen schuld.
Ik vraag dit niet om strikvragen te spannen of zo, maar omdat hier vaak zo onhelder over gesproken wordt, niet het minst door ds. C. Harinck! Hij verwijt ds. Kok, dat deze verwarrend spreekt, maar hij doet het zelf.
Harinck blijft in zijn cirkel ronddraaien: Je mag geloven, dat je als je gelooft behouden bent. Ja, maar wát moet je dan geloven? Nou, dat je als je gelooft, enz...
Dat schiet dus niet op. Snap je wat ik bedoel?
1. Hij spreekt over de noodzaak van het geloof, en waarschuwd voor het eeuwige verderf wat komt als wij niet geloven
2. Hij spreekt over het voorwerp van het geloof, nl. Christus Jezus, en probeert Hem voor te stellen in al Zijn beminnenswaardigheid, in de hoop dat de mensen 'verliefd' op Hem worden, met een liefde die tot geloof 'leidt'
Ik wil hiermee niet zeggen dat de mens uit zichzelf kan geloven. Verre van dat. Ook de noodzaak van wedergeboorte moet naar voren komen, net zoals de noodzaak tot bekering (d.i. heiligmaking). Echter, de prediking van de noodzaak van wedergeboorte mag nooit en te nimmer de 2 punten die ik hierboven genoemd heb uit de prediking verdrijven.