Roeping tot het ambt

Egbert

Bericht door Egbert »

Nu Calvijn. Deze reformator besteedt beduidend meer aandacht aan de vocatio externa, de wettige, kerkelijke kant van de roeping, dan aan wat hij noemt de vocatio arcana, de verborgen, innerlijke roeping. Over deze laatste merkt hij op dat elke dienaar zich daarvan bewust is, maar dat de kerk daarover niet kan oordelen!
Lees ik het goed en keurt hier Calvijn eigenlijk het instituut 'curatorium' af?
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Kislev

Bericht door Kislev »

Bij sommige predikanten vraag ik me toch écht af wat hun roeping inhield/inhoud....
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Nu Calvijn. Deze reformator besteedt beduidend meer aandacht aan de vocatio externa, de wettige, kerkelijke kant van de roeping, dan aan wat hij noemt de vocatio arcana, de verborgen, innerlijke roeping. Over deze laatste merkt hij op dat elke dienaar zich daarvan bewust is, maar dat de kerk daarover niet kan oordelen!
Lees ik het goed en keurt hier Calvijn eigenlijk het instituut 'curatorium' af?
Volgens mij lees je dat goed.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ja, Egbert Calvijn keurt een curatorium af. Nooit is er iemand in staat om de inwendige van iemand te beoordelen. Daar is ook Paulus duidelijk in.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
timo

Bericht door timo »

Wat ik wel typerend vind is dat Ds Spurgeon en Martin Lloyd-Jones Spreken over een uitwendige roepig. ze vinden het de taak om de kandidaten of studenten van te voren te beproeven voor dat ze een studie mogen volgen. Ook Calvijn spreek dat de roeping door de kerk moet worden bevestigt.

In een inleiding van spurgeon zegt hij dat hij mensen erntig bevroeg over hun roeping en geestelijk leven. Dit deed martin ook. Dus zo vreemd is een "curatorium"dus niet
timo

Bericht door timo »

Spurgeon en martin Lloyd-Jones spreken weldegelijk over een innerlijke roeping ook spurgeon deed dat en a Brakel ook
David J

Bericht door David J »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Ja, Egbert Calvijn keurt een curatorium af. Nooit is er iemand in staat om de inwendige van iemand te beoordelen. Daar is ook Paulus duidelijk in.
Ik heb niet zo vreselijk veel van Calvijn gelezen, maar ik betwijfel of hij een curatorium afgekeurd zou hebben. Hij maakt onderscheid tussen inwendige en uitwendige roeping, waarbij de eerste neerkomt op het goede geweten en vaste vertrouwen van de predikant dat God hem heeft geroepen. Calvijn zegt inderdaad dat iemand die die inwendige roeping niet kent maar wel wettig tot predikant is beroepen, wel degelijk volwaardig predikant is. Maar dat zegt nog niets over hoe de beroepinsprocedure dient plaats te vinden. Mijn inziens is het volkomen normaal dat een kerk (bijvoorbeeld middels een curatorium) waakt over wie er predikant worden. Hooguit kun je zeggen dat Calvijn het niet eens geweest zou zijn met het feit dat de toetsing op het curatorium van bijv. de Gereformeerde Gemeenten met name lijkt plaats te vinden op de 'echtheid' van iemands inwendige roeping (en bekering). Want die zijn inderdaad niet door anderen te toetsen. De toetsing zou plaats dienen te hebben op grond van iemands begeerte tot het ambt, leven, leer, en kennelijke gaven. Mij lijkt het overigens onmogelijk dat bij zo'n gesprek niet ook de motivatie van de kandidaat, en daarmee zijn inwendige roeping, ter sprake zou komen. Het eventuele gebrek aan herkenning hierover tussen curatoren en kandidaat mag echter niet de grond zijn om iemand af te wijzen, zoals nu vaak het geval lijkt te zijn.
timo

Bericht door timo »

Wat ik me afvraag Als je nu zeker mag zijn van je roeping? Moet je dan gelijk theologie gaan studeren of je aan melden bij het curatorium of kun je beter eerst je andere opleiding afmaken?
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door timo
Wat ik me afvraag Als je nu zeker mag zijn van je roeping? Moet je dan gelijk theologie gaan studeren of je aan melden bij het curatorium of kun je beter eerst je andere opleiding afmaken?
57 ¶ En het geschiedde op den weg, als zij reisden, dat een tot Hem zeide: Heere, ik zal U volgen, waar Gij ook heengaat.
58 En Jezus zeide tot hem: De vossen hebben holen, en de vogelen des hemels nesten; maar de Zoon des mensen heeft niet, waar Hij het hoofd nederlegge.
59 En Hij zeide tot een anderen: Volg Mij. Doch hij zeide: Heere, laat mij toe, dat ik heenga, en eerst mijn vader begrave.
60 Maar Jezus zeide tot hem: Laat de doden hun doden begraven; doch gij, ga heen en verkondig het Koninkrijk Gods.
61 En ook een ander zeide: Heere, ik zal U volgen; maar laat mij eerst toe, dat ik afscheid neme van degenen, die in mijn huis zijn.
62 En Jezus zeide tot hem: Niemand, die zijn hand aan den ploeg slaat, en ziet naar hetgeen achter is, is bekwaam tot het Koninkrijk Gods.

de roeping tot het ambt en tot het geloof verschillen m.i. niet. Als de Heere roept en jij zegt, eerst nog even wat anders afmaken dan ga je m.i. tegen Hem in.

Ik las hier een mooie preek over van ds Huisman.

http://www.dshuisman.nl/boeken_gae3.htm
timo

Bericht door timo »

Oorspronkelijk gepost door jacob
57 ¶ En het geschiedde op den weg, als zij reisden, dat een tot Hem zeide: Heere, ik zal U volgen, waar Gij ook heengaat.
58 En Jezus zeide tot hem: De vossen hebben holen, en de vogelen des hemels nesten; maar de Zoon des mensen heeft niet, waar Hij het hoofd nederlegge.
59 En Hij zeide tot een anderen: Volg Mij. Doch hij zeide: Heere, laat mij toe, dat ik heenga, en eerst mijn vader begrave.
60 Maar Jezus zeide tot hem: Laat de doden hun doden begraven; doch gij, ga heen en verkondig het Koninkrijk Gods.
61 En ook een ander zeide: Heere, ik zal U volgen; maar laat mij eerst toe, dat ik afscheid neme van degenen, die in mijn huis zijn.
62 En Jezus zeide tot hem: Niemand, die zijn hand aan den ploeg slaat, en ziet naar hetgeen achter is, is bekwaam tot het Koninkrijk Gods.

de roeping tot het ambt en tot het geloof verschillen m.i. niet. Als de Heere roept en jij zegt, eerst nog even wat anders afmaken dan ga je m.i. tegen Hem in.

Dus zodra je weet dat je geroepen ben moetje gehoorzamen???
ik moet dus niet zorgen dat ik mijn opleiding waar ik nu mee bezig ben af maak(paulus was toch ook tentenmaker
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door jacob

Dus zodra je weet dat je geroepen ben moetje gehoorzamen???
ik moet dus niet zorgen dat ik mijn opleiding waar ik nu mee bezig ben af maak(paulus was toch ook tentenmaker
Timo, ik las dat je bij ds Silfhout belijdenis had gedaan. Ik zou daar eens een gesprek aanvragen, of mail-correspondentie mee opzetten. Hij doet dat met alle liefde, dat weet ik 100% zeker.
Je kan dan persoonlijker zijn. Wat heb je er aan als wij hier op OSW tegen je zeggen: tuurlijk Timo, kap maar met je studie.

Sterkte ermee.

[Aangepast op 6/4/05 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
timo

Bericht door timo »

Heb hem al een brief geschreven in iedergeval hartelijk bedankt
en het Gaat om Gods leiding. Ik wilde alleen weten hoe anderen daar over dachten
timo

Bericht door timo »

Heel belangrijk is, dat er ten eerste sprake mag zijn van het persoonlijk kennen van de Heere. Dat we weten van de levendmaking uit onze geestelijke dood, van de ontdekking aan en overtuiging van onze zonde en schuld, onmacht en verlorenheid. En dat we door genade mogen weten van de ontsluiting door Woord en Geest van de weg der zalgheid in de Heere Jezus in het persoonlijk zielenleven. Want hoe zullen we anderen leren als wezelf niet onderwezen zijn en worden door de Heere?
Wat de roeping betreft: dan zal er een begeerte zijn, maar ook een inleven van de nood der zielen, van de eigen onbekwaamheid en er zal ervaring zijn van uitgestoten worden door de Heere. Vanuit het Woord maakt de Heere ons duidelikjk wat Zijn weg is, in onze strijd en onmogelijkheid.

een ds uit de ger gem heeft dit eens gezegt over een roeping
Kislev

Bericht door Kislev »

Ieder die de Heere leert kennen heeft liefde tot verkondiging van Zijn Woord.

Er zal iets meer moeten zijn dan dat.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Kislev
Ieder die de Heere leert kennen heeft liefde tot verkondiging van Zijn Woord.

Er zal iets meer moeten zijn dan dat.
Wat is in jouw visie 'iets meer'?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Plaats reactie