studenten

MV

Bericht door MV »

Oorspronkelijk gepost door WSO
Volgens mij is dat niet om te laggen.

Het is om te huilen dat je dat als bevinding herkent.
Jammer dat je er geen lachend poppetje bij zet!
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ik dacht dat degene die dit soort uitspraken doen verwijderd werden van de topic.
Tjonge, fijn dat jij 't hier niet voor 't zeggen heb dan.

Het belaggelijk maken van bevinding........
Als dat bevinding is... Pff, man, kom op! Lees eens waar 't over gaat! Wat is normatief, de Bijbel of bevinding?

(Ps: belaggelijk = belachelijk hoor...)
MV

Bericht door MV »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Oorspronkelijk gepost door MV
Kuyper had een andere grondslag!
Het gaat over nuance verschillen!
Kuyper zit dichter bij de grondslag dan Philpot. Hij is een man van de 3FvE en kinderdoop. Verder leefde hij veel meer in de lijn van Calvijn dan menig huidig dominee. Dat kan Philpot niet zeggen.
Valt de kinderdoop tegenwoordig ook in de heilsorde?
Is grondslag hetzelde als heilsorde? Ik dacht dat grondslagen dingen waren zoals geref. gedachtegoed of evangelisch gedachtegoed. Reformatie of nadere refomatie. Dus de heilsorde is een grondslag? Wow...
Is gedachtengoed de grondslag, Wow!
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Mister
En laggen = lachen :P
MV

Bericht door MV »

Oorspronkelijk gepost door Mister
Ik dacht dat degene die dit soort uitspraken doen verwijderd werden van de topic.
Tjonge, fijn dat jij 't hier niet voor 't zeggen heb dan.

Het belaggelijk maken van bevinding........
Als dat bevinding is... Pff, man, kom op! Lees eens waar 't over gaat! Wat is normatief, de Bijbel of bevinding?

De Bijbel hè, dan zitten we weer in hetzelfde spoor!
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

De Bijbel hè, dan zitten we weer in hetzelfde spoor!
Daar ga ik vanuit. Dus we gaan uit van wat er in de Bijbel staat. En niet wat een predikant/student aan extra bevinding erbij propt. Ok?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Kaw Kuyper zit dichter bij de grondslag dan Philpot. Hij is een man van de 3FvE en kinderdoop. Verder leefde hij veel meer in de lijn van Calvijn dan menig huidig dominee. Dat kan Philpot niet zeggen.
Valt de kinderdoop tegenwoordig ook in de heilsorde?
Is grondslag hetzelde als heilsorde? Ik dacht dat grondslagen dingen waren zoals geref. gedachtegoed of evangelisch gedachtegoed. Reformatie of nadere refomatie. Dus de heilsorde is een grondslag? Wow...
Is gedachtengoed de grondslag, Wow!
Pfff, oké, we doen het your style. Als de heilsorde de grondslag is: Wie van de oudvaders valt er dan nog binnen wanneer ds. Moerkerken het voor het zeggen heeft?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Comrie!
WSO

Bericht door WSO »

Oorspronkelijk gepost door WSO
Volgens mij is dat niet om te laggen.

Het is om te huilen dat je dat als bevinding herkent.
Jammer dat je er geen lachend poppetje bij zet!
Dat kan niet in theologische topics.

:)
joost85

Bericht door joost85 »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Het is nog erger:

Stel je hebt een studie aan de TU in Apeldoorn afgerond en je wilt predikant worden in de GG. Je wordt aangenomen door het GG-curatorium en daarna moet je nog 3 jaar aan de TS van de GG studeren. Je krijgt dus 1 jaar reductie.

Wat je dan in die 3 jaar er nog bij moet studeren? Het eigene van de GG denk ik.

Maar er is ook een kortere route: Je studeert in Apeldoorn en neemt een beroep aan naar een CGK-gemeente. Na een paar jaar kun je dan alsnog overstappen naar de GG.
Bart,
Ik wil even zeggen dat ds. L. Terlouw uit Barendrecht, twee jaar gestudeerd heeft aan de Theologische School van de Geref. Gemeenten te Rotterdam.
Hartelijke groeten,
Joost85

P.S. Als je nu kijkt naar voorgangers binnen de PKN, dan valt je het op dat er heel wat lid zijn geweest van de Gereformeerde Gemeenten. Denk aan dr. M. Verduin (Zeist), prof. dr. A. de Reuver (Delft), ds. A. Baas (Alblasserdam), ds. D.Ph.C. Looijen (Amersfoort), dr. M.J. Paul (Ede), ds. C. Blenk (Lienden) enz. enz.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik vind dat er op dit moment een wat naargeestige sfeer in deze topic hangt. Bevinding belachelijk maken lijkt mij niet echt een verheffende bezigheid. Ik stel voor dat we elkaar en ook elkaars woorden serieus blijven nemen.
MV, ik ben toch benieuwd naar de lijnen die jij trekt waar het ds. Kersten en ds. Kok betreft. Volgens jou als ds. Kok het over een onvoorwaardelijk aanbod had, betekende dat wat anders dan wanneer ds. Kersten het daarover had.
Dat zou best kunnen zijn; ds. Kok ging volgens mij zeker op het laatst erg ver.
Maar kan het dan niet zo zijn dat er in de GG over een onvoorwaardelijk aanbod wordt gesproken en dat er wat anders mee wordt bedoeld als ds. Mallan (of ds. Wink) denkt dat er mee wordt bedoeld?
Jongere

Bericht door Jongere »

In een topic als deze zouden alle one-liners en kreten verboden moeten worden. (uitgezonderd van deze van mij dan ;) ). Het schijnt zo leuk te zijn om met één zinnetje per keer zo sarcastisch mogelijk dingen aan de kaart te stellen. Het lijkt wel dat hoe dichterbij de verschillen/discussiepunten liggen, hoe vervelender de discussie wordt. Discussies met onchristelijke mensen klinken altijd veel vriendelijker, misschien moeten we daar de schijn ophouden? Als we zo met elkaar omgaan, vraag ik me echt af hoe we tegen een buitenwereld als christenen kunnen getuigen.
Misschien til ik er wel een beetje te zwaar aan hoor, maar nadat ik deze hele discussie heb zitten doorlezen vind ik echt dat de postings waar ik iets van leer, al ben ik het er dan wel of niet mee eens, in de minderheid waren. Dat vind ik echt jammer, want iedereen doet voorkomen alsof dit een enorm belangrijke discussie is, en als ik dan wil weten waar die over gaat en de argumenten wil leren kennen kom ik een enorme groep boze oneliners tegen. Misschien moeten alle posts een minimumlengte krijgen, dan houd je een goede discussie op gang (hoop ik) ;).
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Afgewezen,
Jij zegt dat ds. Kok op het laatst erg ver ging in zijn (prediking of publicaties) aanbod van genade.
Vraag 1: geef eens aan waarin bestond dat erg ver gaan.
Vraag 2: Kun je aantonen dat ds. Kok wat dit betreft veranderd is.
Je kunt wel wat beweren, maar toon het aan.
Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door joost85
Oorspronkelijk gepost door Unionist
Het is nog erger:

Stel je hebt een studie aan de TU in Apeldoorn afgerond en je wilt predikant worden in de GG. Je wordt aangenomen door het GG-curatorium en daarna moet je nog 3 jaar aan de TS van de GG studeren. Je krijgt dus 1 jaar reductie.

Wat je dan in die 3 jaar er nog bij moet studeren? Het eigene van de GG denk ik.

Maar er is ook een kortere route: Je studeert in Apeldoorn en neemt een beroep aan naar een CGK-gemeente. Na een paar jaar kun je dan alsnog overstappen naar de GG.
Bart,
Ik wil even zeggen dat ds. L. Terlouw uit Barendrecht, twee jaar gestudeerd heeft aan de Theologische School van de Geref. Gemeenten te Rotterdam.
Hartelijke groeten,
Joost85
Dank je. Maar hoe zit het met de andere drs'en in de theologie? En wat leren ze er nog bij in die 2 jaar?
MV

Bericht door MV »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Ik vind dat er op dit moment een wat naargeestige sfeer in deze topic hangt. Bevinding belachelijk maken lijkt mij niet echt een verheffende bezigheid. Ik stel voor dat we elkaar en ook elkaars woorden serieus blijven nemen.
MV, ik ben toch benieuwd naar de lijnen die jij trekt waar het ds. Kersten en ds. Kok betreft. Volgens jou als ds. Kok het over een onvoorwaardelijk aanbod had, betekende dat wat anders dan wanneer ds. Kersten het daarover had.
Dat zou best kunnen zijn; ds. Kok ging volgens mij zeker op het laatst erg ver.
Maar kan het dan niet zo zijn dat er in de GG over een onvoorwaardelijk aanbod wordt gesproken en dat er wat anders mee wordt bedoeld als ds. Mallan (of ds. Wink) denkt dat er mee wordt bedoeld?
Ik denk dat Kersten en Mallan beiden onderstaande conclusie deelden:
Onvoorwaardelijk in die zin dat er geen voorwaarden in de mens moeten/hoeven te zijn.
Ik erger me (sorry) er altijd weer aan als ik b.v. K. van der Zwaag of Blauwendraag hoor beweren dat je in de GGiN eerst gemoedstoestanden moet beleven voor je naar Christus mag. Het is echt te belachelijk voor woorden dat dit wordt beweert. Je hoeft maar een preek van ds. MAllan te horen en je weet dat dit zo niet is!
Plaats reactie