Bevinding en prediking

Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

(er werd wel gesproken over geloof, maar dat was het geloof in dat God met je begonnen is).
Ik herken het. Een duidelijk voorbeeld van wat je noemt begripsverwarring. Men gebruikt het woord 'geloof' en koppelt er vervolgens een heel andere betekenis aan.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

"'t Loopt allemaal wel los. Gewoon naar Hem toegaan. Wie verzonnen heeft dat we niet willen en/of niet kunnen moeten ze levenslang TBS geven. HET IS GEWOON NIET WAAR!."

Met dit soort posters krijg ik soms echt medelijden, en dat meen ik. Wie zo schrijft, heeft nooit het Evangelie begrepen en bedriegt zichzelf.

Het Evangelie is de onbevattelijke Boodschap dat God in Christus inderdaad Zijn handen uitstrekt, maar niet naar mensen die het kunnen en die het willen (want die zijn nergens op aarde te vinden sinds Genesis 3), maar naar onwillige vijanden:

"Ik heb mijn handen uitgebreid, de ganse dag, tot een wederstrevend en tegensprekend volk."

En als je persoonlijk je leven getekend ziet in dat wederstreven en tegenspreken, wat word het dan een onbevattelijk wonder dat God in Christus Zijn handen uitstrekt naar zo'n goddeloos en eigengerechtigd monster als ik ben..

En dat alleen, omdat de handen van Christus doornageld werden op Golgotha.

Levenslang TBS...heb je er ook wel eens over nagedacht dat er ook de mogelijkheid bestaat om eeuwig (!) ter beschikking gesteld te worden aan de vorst der duisternis ?

"Ik heb Mijn handen uitgebreid"..

Nog steeds!
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

"En zelfs die paar regels kunnen we samenvatten met de woorden van Paulus Christus is alles. Een preek waar dát niet centraal staat is niets meer dan een ijdel verhaal van woorden.

Ik wordt er verdrietig van. "

Memento, ik begrijp je zorg en verdriet heel goed, ik deel ze. Laat dat duidelijk zijn.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gian

Bericht door Gian »

Ik heb recent enige preken gehoord van gg predikanten die ik nog nooit gehoord had, en ook daar viel het me weer op dat bepaalde bevinding op nummer 1 staat, en dat het eenvoudige evangelie weggefilterd is.
Volgens mij kan je nog beter een kerkscheuring meemaken dan dit. Want wat is nou een prediking zonder het bevrijdende Evangelie?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Een vraag hierover op Refoweb: http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... alke3.html
Tja Pim, maar jij weet net zo goed als ik dat de visie van professor doctor W. Balke geen gewicht in de schaal legt bij de verstokte gergemmer. Die wil weten wat ds. Moerkerken over bevinding schrijft, of ds. Van Aalst, of ds. Mulder...
~~Soli Deo Gloria~~
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door arend
De eis is geloven. in het geloof is ons de Geest van God gegeven die ons bijstaat in de moeilijke weg van het geloof. Het is onbijbels om te eisen dat je eerst verandert, voordat je gelooft. de werken volgen het geloof, niet andersom.
God dwingt ons niet om te geloven, we mógen geloven. Het evangelie is geen nieuwe wet waar we ook al niet aan kunnen voldoen!
De letter van de wet doodt. De Geest maakt levend. Laten we daarom bidden: Lieve Heere, vernieuw ons door uw Woord en geest, Kom in ons hart, wees Koning over ons, Schijn met uw licht in ons donkere bestaan. Wij kunnen uw wet niet houden. Wij danken U dat U Uw Zoon gezonden hebt, dat we door het vertrouwen op Hem weer met U verzoend mogen zijn, dat we in Uw licht wandelen mogen en weer -ondanks onszelf- mogen en kunnen hopen op het eeuwige leven -dankzij Uw Zoon, wat u bereid hebt voor degenen die op U vertrouwen.
amen.
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door Gian
Ik heb recent enige preken gehoord van gg predikanten die ik nog nooit gehoord had, en ook daar viel het me weer op dat bepaalde bevinding op nummer 1 staat, en dat het eenvoudige evangelie weggefilterd is.
Volgens mij kan je nog beter een kerkscheuring meemaken dan dit. Want wat is nou een prediking zonder het bevrijdende Evangelie?
Bedenk daarom waarom de GG bestaat. Ze hechten bijzonde eaan het "theologisch eigene' wat je nu net noemt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Als Gods Geest ons aan onszelf ontdekt, ontdekken we dat we niet kúnnen geloven.
We zouden eerder de sterren van de hemel kunnen plukken, dan geloven.
Er is een geheim, maar hoe ontdek ik dat geheim...? dát is de ervaring.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Wat maak je nu mee dan?

Mensen die uit oprechte bewogenheid met hun kerkverband publicaties het licht doen zien waarmee zij willen illustreren wat er scheef is gegroeid, worden onder censuur gezet of via een zogenaamde ordemaatregel afgehouden van het heilig avondmaal, kortom: weggejaagd uit het kerkverband.

Gemeenteleden die bezwaar aantekenen tegen een vernietigende recensie op zo'n publicatie, worden van het kastje naar de muur gestuurd en krijgen geen antwoord op de inhoudelijk vragen die zij stellen.

Men trekt zich steeds meer terug in een veilig bolwerk van gelijkgezinden. Mensen met kritische vragen moeten maar gauw weggaan. Het overblijfsel bevestigt elkaar en zichzelf en beschouwt zichzelf als een oase van rust temidden van een krom en verdraaid geslacht.

Het verschil met een kerkscheuring is dan niet zo groot meer.
~~Soli Deo Gloria~~
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mensen die uit oprechte bewogenheid met hun kerkverband publicaties het licht doen zien waarmee zij willen illustreren wat er scheef is gegroeid,
Wat zij menen dat er scheef is gegroeid...
Miscanthus

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Als Gods Geest ons aan onszelf ontdekt, ontdekken we dat we niet kúnnen geloven.
Hou toch op met die onzin!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Hier tekenen zich dus duidelijk twee stromingen af.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Wat zij menen dat er scheef is gegroeid...
Ach natuurlijk, er is natuurlijk helemaal niks scheefgegroeid, die domme mensen menen dat alleen maar....
~~Soli Deo Gloria~~
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Hier tekenen zich dus duidelijk twee stromingen af.
Dat is alvast erkenning nr. 1

Moge de gg je daarin volgen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Plaats reactie