
Komen tot Christus
Als ik dit lees, vraag ik me helemaal af waarom de HHK en de GG niet met elkaar fuseren. Spekkie naar het bekkie zeggen we in Rotterdam.Oorspronkelijk gepost door Matthijs
http://www.solcon.nl/aprakken/rechtsgang.JPG
Hersteld Hervormde Kerk staat er op, maar ik heb wel eens iemand horen zeggen dat dat kerkverband helemaal niet bestaat of zoiets?Oorspronkelijk gepost door limosaik zou het niet weten, als ik het zo zie zou ik zeggen: van de Herstelden . . .Oorspronkelijk gepost door Pim
Even terzijde: Matthijs, van welk kerkverband is dat kerkblad??![]()

- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Nou Matthijs, deze tekst verklaart zichzelf: En het was's morgens vroeg; en zij gingen niet in het rechthuis, opdat zij niet verontreinigd zouden worden, maar opdat zij het pascha eten mochten.Oorspronkelijk gepost door MatthijsNou als je precies wilt weten wat ik bedoel, neem dan de moeite om het volgende te lezen:Oorspronkelijk gepost door MiscanthusChristus heeft aan het recht van God volkomen genoeg gedaan. Gods recht, dat zie je op Golgotha. Hij voor mij, daar ik anders de eeuwige dood had moeten sterven.Oorspronkelijk gepost door refo
En hoe ga je dat recht precies vorm geven? Als mens zijnde?
Het recht Gods beleven kan alleen in Christus en nooit buiten Christus.
Wat deze meditatie ervan maakt staat niet in mijn Bijbel, in ieder geval niet in deze tekst. Dit is er iets in stoppen wat er niet staat.
MEDITATIE
Zij gaan van kracht tot kracht; een iegelijk van hen zal verschijnen voor God in Sion.
Psalm 84:8
In de Bijbel neemt het boek van de Psalmen een heel bijzondere plaats in. De Psalmen zijn zowel gegeven om te zingen als om te bidden. In de Psalmen lees je wat Gods kinderen ervaren aan strijd en moeite, maar ook aan vreugde en blijdschap. De Bijbel laat ons zien wat er in ons hart en leven gebeurt, als de Heere onze God wordt. Een ware christen word je niet door eigen inspanningen, maar omdat de Heilige Geest je levend maakt en met Christus verbindt. Is dat het geval, dan leren we ons vaste vertrouwen stellen op de Heere Jezus Christus. Een christen weet dat hij tot God mag naderen als een kind tot zijn vader. Een christen weet dat hij straks eeuwig met de Heere mag zijn. Buiten de ware kennis van God zijn we onrustig. En wat we ook doen niets kan de leegte van ons hart vervullen. Als de Bijbel onze reisgids wordt en we door Christus tot God leren naderen, krijgen we heimwee naar God. Een kind kan last krijgen van heimwee, omdat het naar zijn vader en moeder verlangt. Het heimwee laat zien dat er een band is. Pas als we een echte band krijgen met God, als we Hem van harte liefhebben, ontstaat er ook heimwee naar God. Het geloof in de Heere Jezus Christus vervult ons hart met vreugde. Wie die vreugde mag smaken, verlangt naar de ongestoorde gemeenschap met God. Dat is niet iets voor deze aarde, dat blijft bewaard voor het eeuwige leven. In Psalm 84 vers 8 lezen we hoe je nu die pelgrimsreis naar de stad van God kan volbrengen. Dat gaat niet in eigen kracht. Het is de Heere Zelf Die ons krachten geeft. Niet één keer, of twee keer, maar telkens opnieuw. Zij gaan van kracht tot kracht. Gods kracht wordt volbracht in onze zwakheid. Juist als we zwak zijn, zijn we machtig. Zalig worden is alleen te danken aan Gods genade. Die genade ontvangen we en ervaren we in onze hulpeloosheid en machteloosheid. De Heere Die een goed werk in ons begon, maakt het ook af. Vandaar ook dat in psalm 84 staat dat elk hunner voor God in Sion zal verschijnen. Gods kerk behaalt de overwinning en heeft toekomst, omdat Christus overwinnaar is. Als u al een pelgrim ben, mag u dat tot grote troost zijn. Weet u nog niet van deze dingen, zoek dan de Heere. Er staan grote belangen op het spel. Het gaat om de eer van God. Het loopt over uw eeuwige zaligheid of rampzaligheid. Zoek dan de Heere, want Hij is nog te vinden. Ds. P. de Vries
deze meditatie komt ook uit de HHK. die ik toch waardeer en daarom ook graag het Hervormd Kerkblad lees.
Zij gaan van kracht tot kracht; een iegelijk van hen zal verschijnen voor God in Sion.
Psalm 84:8
In de Bijbel neemt het boek van de Psalmen een heel bijzondere plaats in. De Psalmen zijn zowel gegeven om te zingen als om te bidden. In de Psalmen lees je wat Gods kinderen ervaren aan strijd en moeite, maar ook aan vreugde en blijdschap. De Bijbel laat ons zien wat er in ons hart en leven gebeurt, als de Heere onze God wordt. Een ware christen word je niet door eigen inspanningen, maar omdat de Heilige Geest je levend maakt en met Christus verbindt. Is dat het geval, dan leren we ons vaste vertrouwen stellen op de Heere Jezus Christus. Een christen weet dat hij tot God mag naderen als een kind tot zijn vader. Een christen weet dat hij straks eeuwig met de Heere mag zijn. Buiten de ware kennis van God zijn we onrustig. En wat we ook doen niets kan de leegte van ons hart vervullen. Als de Bijbel onze reisgids wordt en we door Christus tot God leren naderen, krijgen we heimwee naar God. Een kind kan last krijgen van heimwee, omdat het naar zijn vader en moeder verlangt. Het heimwee laat zien dat er een band is. Pas als we een echte band krijgen met God, als we Hem van harte liefhebben, ontstaat er ook heimwee naar God. Het geloof in de Heere Jezus Christus vervult ons hart met vreugde. Wie die vreugde mag smaken, verlangt naar de ongestoorde gemeenschap met God. Dat is niet iets voor deze aarde, dat blijft bewaard voor het eeuwige leven. In Psalm 84 vers 8 lezen we hoe je nu die pelgrimsreis naar de stad van God kan volbrengen. Dat gaat niet in eigen kracht. Het is de Heere Zelf Die ons krachten geeft. Niet één keer, of twee keer, maar telkens opnieuw. Zij gaan van kracht tot kracht. Gods kracht wordt volbracht in onze zwakheid. Juist als we zwak zijn, zijn we machtig. Zalig worden is alleen te danken aan Gods genade. Die genade ontvangen we en ervaren we in onze hulpeloosheid en machteloosheid. De Heere Die een goed werk in ons begon, maakt het ook af. Vandaar ook dat in psalm 84 staat dat elk hunner voor God in Sion zal verschijnen. Gods kerk behaalt de overwinning en heeft toekomst, omdat Christus overwinnaar is. Als u al een pelgrim ben, mag u dat tot grote troost zijn. Weet u nog niet van deze dingen, zoek dan de Heere. Er staan grote belangen op het spel. Het gaat om de eer van God. Het loopt over uw eeuwige zaligheid of rampzaligheid. Zoek dan de Heere, want Hij is nog te vinden. Ds. P. de Vries
deze meditatie komt ook uit de HHK. die ik toch waardeer en daarom ook graag het Hervormd Kerkblad lees.
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Wie Ds. de Jong gelijkstelt met de leer in de GG heeft het écht niet begrepen.Oorspronkelijk gepost door LecramAls ik dit lees, vraag ik me helemaal af waarom de HHK en de GG niet met elkaar fuseren. Spekkie naar het bekkie zeggen we in Rotterdam.Oorspronkelijk gepost door Matthijs
http://www.solcon.nl/aprakken/rechtsgang.JPG
Ds. de Jong is 'typisch' Staphorst zou ik zo maar zeggen, maar wil van geen zaligheid weten zonder Christus.
Natuurlijk is Ds. de Jong anders als de meeste predikanten binnen de HNHK, maar hij is niet dé predikant. Hij is één van de vele. Zo heb je ook een ds. Heijkamp, maar ook een ds. van Kooten. Een geschakeerd geheel zal ik maar zeggen.
Als ik sommige meditaties lees / las in de Waarheidsvriend dan kan ik daaraan ook wel een conclusie verbinden Lecram, maar ik weet dat de Bond méér is dan die éne predikant.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Het recht Gods.
Natuurlijk heeft Christus alles voldaan op de heuvel van Golgotha. Er hoeft / kan van onze kant niets meer bij, maar het recht Gods is ook belijden dat 'ik zwarte zondaar alleen in die rijke Christus' gereinigd kan worden. De zondaar heeft nergens geen recht op, maar mag als een rechteloze aan de voeten van Christus neervallen en met Esther spreken 'zo ik om kom, zo kom ik om', maar Hij zal ze nooit om laten komen. Hij zal nooit iemand weigeren die zijn of haar hulp op Hem stelt. Dat is geen zondekennis leren, maar dat is leren dat er plaats is bij Hem voor een goddeloze / zondaar. Zo zijn nooit mijn kwaliteiten verdienstelijk of noodzakelijk, ook niet mijn zondekennis, maar vloeit het ene uit het andere voort.
Natuurlijk heeft Christus alles voldaan op de heuvel van Golgotha. Er hoeft / kan van onze kant niets meer bij, maar het recht Gods is ook belijden dat 'ik zwarte zondaar alleen in die rijke Christus' gereinigd kan worden. De zondaar heeft nergens geen recht op, maar mag als een rechteloze aan de voeten van Christus neervallen en met Esther spreken 'zo ik om kom, zo kom ik om', maar Hij zal ze nooit om laten komen. Hij zal nooit iemand weigeren die zijn of haar hulp op Hem stelt. Dat is geen zondekennis leren, maar dat is leren dat er plaats is bij Hem voor een goddeloze / zondaar. Zo zijn nooit mijn kwaliteiten verdienstelijk of noodzakelijk, ook niet mijn zondekennis, maar vloeit het ene uit het andere voort.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Dat het van ds. De Jong is kan ik er niet uit opmaken. Ik vond het wel heel herkenbaar. En wat is gelijkstellen? dit soort termen en uitdrukkingen en leerstellingen heb ik wel heel vaak gehoord.Oorspronkelijk gepost door ndonselaarWie Ds. de Jong gelijkstelt met de leer in de GG heeft het écht niet begrepen.Oorspronkelijk gepost door LecramAls ik dit lees, vraag ik me helemaal af waarom de HHK en de GG niet met elkaar fuseren. Spekkie naar het bekkie zeggen we in Rotterdam.Oorspronkelijk gepost door Matthijs
http://www.solcon.nl/aprakken/rechtsgang.JPG
Ds. de Jong is 'typisch' Staphorst zou ik zo maar zeggen, maar wil van geen zaligheid weten zonder Christus.
Natuurlijk is Ds. de Jong anders als de meeste predikanten binnen de HNHK, maar hij is niet dé predikant. Hij is één van de vele. Zo heb je ook een ds. Heijkamp, maar ook een ds. van Kooten. Een geschakeerd geheel zal ik maar zeggen.
Als ik sommige meditaties lees / las in de Waarheidsvriend dan kan ik daaraan ook wel een conclusie verbinden Lecram, maar ik weet dat de Bond méér is dan die éne predikant.
Ik schat in dat men in de GG ook niet van zaligheidheid wil weten zonder Christus.