Vierschaar

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

De slotconclusie is: De mate van ons geloof beïnvloed wel onze troost en zekerheid, maar niet onze rechtvaardigmaking. De rechtvaardiging voor God vindt plaats bij de eerste geloofsdaad, wanneer de overtuigde zondaar Christus als zijn verlossing aangrijpt. De minste trap van een waar geloof rechtvaardigt voor God. God rechtvaardigt de zondaar, die in Christus gelooft. Hij rekent hen Christus’ gerechtigheid toe. De troost en de zekerheid daarvan wordt door alle gelovigen niet even sterk ervaren. Tot onze troost moet het geloof geoefend worden en de vrijspraak Gods omhelsd worden. Deze zekerheid wordt meestal slechts na veel strijd verkregen.
Maar deze laatste ervaring is niet onze rechtvaardigmaking. De Heilige Geest rechtvaardigt niet door Zijn getuigenis in onze harten, maar geeft er de troost van. Het is Christus door het geloof aangegrepen, waardoor wij rechtvaardig worden voor God.
Het verzekerd zijn van de rechtvaardiging en de rechtvaardiging door het geloof in Christus mogen niet met elkaar worden verwisseld. Dan laten wij de rechtvaardigmaking opgaan in een zicht bewust worden rechtvaardig te zijn voor God. Een bepaalde bevinding vervangt dan de bijbelse rechtvaardiging door het geloof in Christus. Men berooft dan de verslagen zondaar de troost van het Evangelie, dat een iegelijk die de gekruiste Christus aanschouwt niet zal verderven, maar het eeuwige leven hebben. Zij denken dan, dat zij naast het geloof in Christus nog iets anders tot hun redding nodig hebben.
De rechtvaardiging alleen door het geloof is de troost en de hoop van de overtuigde en schuldverslagen zondaar. Indien wij iets anders van de zondaar eisen dan dit geloof, dat zich aan Christus alleen vastgrijpt, ontnemen wij de verloren en hulpeloze zondaar alle hoop. De verkondiging van de rechtvaardiging voor God, alleen door het geloof in Christus, is als de bazuin van het jubeljaar. Het verkondigt het Evangelie aan de armen en verslagenen van geest, wier enige deur van hoop is om zichzelf geheel te verlaten op de algenoegzaamheid van de Redder van de verlorenen, Jezus Christus. Daarom is een rechte bevatting van de rechtvaardiging door het geloof in Christus van zo groot belang. Het is de genade waarvan alle andere genaden afhankelijk zijn. Het is zelfs zo, dat de kerk staat of valt met dit leerstuk.

Matthijs, ik onderschrijf de gehele slotconclusie van ds C Harinck.

Hij noemt er niet 1x de term vierschaar!!!!!!!!!!! Waarom niet?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Pim
De slotconclusie is: De mate van ons geloof beïnvloed wel onze troost en zekerheid, maar niet onze rechtvaardigmaking. De rechtvaardiging voor God vindt plaats bij de eerste geloofsdaad, wanneer de overtuigde zondaar Christus als zijn verlossing aangrijpt. De minste trap van een waar geloof rechtvaardigt voor God. God rechtvaardigt de zondaar, die in Christus gelooft. Hij rekent hen Christus’ gerechtigheid toe. De troost en de zekerheid daarvan wordt door alle gelovigen niet even sterk ervaren. Tot onze troost moet het geloof geoefend worden en de vrijspraak Gods omhelsd worden. Deze zekerheid wordt meestal slechts na veel strijd verkregen.
Maar deze laatste ervaring is niet onze rechtvaardigmaking. De Heilige Geest rechtvaardigt niet door Zijn getuigenis in onze harten, maar geeft er de troost van. Het is Christus door het geloof aangegrepen, waardoor wij rechtvaardig worden voor God.
Het verzekerd zijn van de rechtvaardiging en de rechtvaardiging door het geloof in Christus mogen niet met elkaar worden verwisseld. Dan laten wij de rechtvaardigmaking opgaan in een zicht bewust worden rechtvaardig te zijn voor God. Een bepaalde bevinding vervangt dan de bijbelse rechtvaardiging door het geloof in Christus. Men berooft dan de verslagen zondaar de troost van het Evangelie, dat een iegelijk die de gekruiste Christus aanschouwt niet zal verderven, maar het eeuwige leven hebben. Zij denken dan, dat zij naast het geloof in Christus nog iets anders tot hun redding nodig hebben.
De rechtvaardiging alleen door het geloof is de troost en de hoop van de overtuigde en schuldverslagen zondaar. Indien wij iets anders van de zondaar eisen dan dit geloof, dat zich aan Christus alleen vastgrijpt, ontnemen wij de verloren en hulpeloze zondaar alle hoop. De verkondiging van de rechtvaardiging voor God, alleen door het geloof in Christus, is als de bazuin van het jubeljaar. Het verkondigt het Evangelie aan de armen en verslagenen van geest, wier enige deur van hoop is om zichzelf geheel te verlaten op de algenoegzaamheid van de Redder van de verlorenen, Jezus Christus. Daarom is een rechte bevatting van de rechtvaardiging door het geloof in Christus van zo groot belang. Het is de genade waarvan alle andere genaden afhankelijk zijn. Het is zelfs zo, dat de kerk staat of valt met dit leerstuk.

Matthijs, ik onderschrijf de gehele slotconclusie van ds C Harinck.

Hij noemt er niet 1x de term vierschaar!!!!!!!!!!! Waarom niet?
De vrijspraak van God moet omhelsd worden, is dat niet iets wat gebeurt in de Vierschaar?

Dus je onderschrijft alleen de slotconclusie en niet de rest?

In het volgende stuk van Harinck lezen we zeker van een rechtvaardiging door het geloof in Hem in de vierschaar. Zoals we lezen wordt ook alles beleefd wat daar staat.

Wie is de mens, die gerechtvaardigd wordt? Wie is het die in Christus gelooft? Het bijbels antwoord: Het is een doemwaardig zondaar, een goddeloze voor God, die geen enkele gerechtigheid van zichzelf bezit. Naar Gods rechtvaardig oordeel tijdelijke en eeuwige straffen onderworpen is.
Deze kennis behoort tot de natuur van het rechtvaardigend geloof. De overtuiging van zonde behoort bij het geloof. Vergezelt het.
Een verstaan, gevoelen, van de grootheid van onze afval van God, de verdorvenheid van onze natuur, de strafwaardigheid van onze zonden, de heiligheid en gestrengheid van Gods Wet, het billijken van Gods oordeel, gaan samen met het geloof dat in Jezus Christus zijn rechtvaardigheid voor God zoekt.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Matthijs,

Nogmaals, ik zeg niet dat jij niet mag spreken van de vierschaar. Maar ds C Harinck kan in zijn slotconclusie spreken over rechtvaardiging door het geloof zonder het woord vierschaar te gebruiken. Dat roept herkenning op, want ik heb tot op heden ook nog nooit die terminologie gebruikt als ik tegen anderen wat mocht vertellen over Gods werk in mijn leven.

Waarom wil je nou zo graag dat ik die term overneem?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
refo

Bericht door refo »

Misschien handig om eens Calvijns Institutie na te slaan over hoe God rechtvaardigt. Halverwege het tweede deel (uitgave Sizoo)
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Matthijs,

Nogmaals, ik zeg niet dat jij niet mag spreken van de vierschaar. Maar ds C Harinck kan in zijn slotconclusie spreken over rechtvaardiging door het geloof zonder het woord vierschaar te gebruiken.
Wel vreemd dat hij dan boven zijn schrijven schrijft"De rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie"

Van blz. 1 tot en met 8 gaat het over "De rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie".
Dat roept herkenning op, want ik heb tot op heden ook nog nooit die terminologie gebruikt als ik tegen anderen wat mocht vertellen over Gods werk in mijn leven.
Ik heb nog nooit wat gezegd tegen anderen over een vierschaar. Maar deze topic gaat over de vierschaar! Dus ja, dan worden deze termen gebruikt. De oudvaders gebruikten deze termen ook.
Waarom wil je nou zo graag dat ik die term overneem?
Zeg ik dat je de term moet overnemen?
england

Bericht door england »

Pim, mijn troost lig niet in een ervaring, of een tekst of wat dan ook, mijn troost is dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven, niet mijn, maar mijns getrouwen Zaligmakers Jezus Christus eigen ben, die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden betaald, en mij uit alle heerschappij des duivels verlost heeft, en alzo bewaart, dat zonder de wil mijns hemelse Vaders geen haar van mijn hoofd vallen kan, ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet, waarom Hij mij ook door Zijn Heilge Geest van het eeuwige leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt...
Mooi he, die HC...

En daar is geen vierschaar ervaring voor nodig als men dat ziet als een visioen, wat ik ook dacht dat het was... Door anderen kan echter die rust en dat vertrouwen weggaan, doordat men vindt dat je een vierschaar bewust mee moet maken als een speciaal visioen. Nu is dus weet dat het niet zo is, is dta een hele geruststeling! De duivel is zo handig, maar zoals de HC het zegt, Christus heeft mij van alle heerschappij des duivels verlost...zagen we dat maar vaker, dan lieten we ons niet zo makkelijk van de wijs brengen door mensen die ons dingen op proberen te leggen die niet Bijbels zijn...

Snap je? Dus al ligt mijn troost nu niet in het feit dat ik dus al die vierschaar heb meegemaakt, toch is het een troost, al is het gelukkig nooit de troost...
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Pim, tegen het onderstaande komt ds. C. Harinck in het geweer. En dat is heel goed. Vierschaar beleving nr. 2 is absoluut onbijbels en mijns inziens een grote dwaalleer. Ik vergelijk het zelfs met de dwaalleer "Vagevuur" vande roomsen.

“Levensbeschrijving en brieven van L.J. Potappelâ€
Liever Turks dan Paaps
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Maninne
Wat mij zo opvalt bij topics als deze, is dat er zoveel wordt afgemeten aan oude schrijvers.
Ik vind al die bevindingen, beschrijvingen en wat niet al heel mooi, maar het lijkt me dat je je eigen hart niet naast hún bevindingen moet leggen, maar naast het Woord van God.ast op 4/5/04 door Maninne]
Beste Mannine,

Ik ben het met je eens dat je andersmans ervaringen niet naast je eigen ervaringen moet leggen.

Maar om te horen wat Potappel heeft beleefd met een vierschaarervaring dat vind ik waardevol.
De Heere is vrij om ook een vierschaarbeleving te geven. Laten we daarover niet negatief doen.

Potappel is trouwens geen oudvader.
Hij is toch omgekomen in 1953 met de watersnoodramp (als ik me niet vergis?).
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Als het maar schriftuurlijk is Maninne.

We moeten ons toetsen aan de Schrift, in alles, en niet aan één tekstje die ons goeddunkt.

Ik geloof dat Theodorus van der Groe de weg van wedergeboorte, rechtvaardigmaking en heiligmaking op een schriftuurlijk bevindelijke wijze in het licht gesteld heeft.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Oorspronkelijk gepost door Maninne
Wat mij zo opvalt bij topics als deze, is dat er zoveel wordt afgemeten aan oude schrijvers.
Ik vind al die bevindingen, beschrijvingen en wat niet al heel mooi, maar het lijkt me dat je je eigen hart niet naast hún bevindingen moet leggen, maar naast het Woord van God.ast op 4/5/04 door Maninne]
Beste Mannine,

Ik ben het met je eens dat je andersmans ervaringen niet naast je eigen ervaringen moet leggen.

Maar om te horen wat Potappel heeft beleefd met een vierschaarervaring dat vind ik waardevol.
De Heere is vrij om ook een vierschaarbeleving te geven. Laten we daarover niet negatief doen.

Potappel is trouwens geen oudvader.
Hij is toch omgekomen in 1953 met de watersnoodramp (als ik me niet vergis?).
de tweede vierschaarbeleving van Potappel is 100% onschriftuurlijk.. Ik moet niet zo hebben van die wazige visioen achtige gebeurtenissen. Ik lees dat nergens. Het begin is nog wel te toetsen aan de schrift, maar de rest is puur onbijbels.
Matthijs

Bericht door Matthijs »

vinden jullie werkelijk die tweede vierschaar beleving mooi om te lezen?
Ik vind het afschuwlijk, omdat het niet te toetsen is aan de schrift!
Liever Turks dan Paaps
Plaats reactie