Geloofsbelijdenis

Madtice

Bericht door Madtice »

Vandaag zei onze dominee dat belijdenis letterlijk betekent 'toegeven', dus toegeven dat je God nodig hebt. Of je dat nu inkadert binnen een vaste traditie van de belijdenis zoals die in sommige kerken wordt afgenomen, of dat je het voor jezelf zegt, dat maakt God niet zo veel uit. Zolang je het maar doet.
En volgens mij staat er in de Bijbel niet zoveel over eisen voordat je aan het avondmaal gaat, behalve als je onenigheid hebt met een andere christen. Jezus deelde het avondmaal met Judas, dat zegt natuurlijk ook wel iets. Maar ik ben wat Bijbelteksten niet een expert op het gebied van Avondmaal (misschien iets voor een volgende zelfstudie, wie weet er een goed boek :) ), dus voor Bijbelteksten kun je beter bij een ander zijn :)
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Er zijn wel teksten in de bijbel over belijdenis doen, ik zal eens zoeken.
En een boek over het Avondmaal, Madtice? Daar geloof je toch niet in? Je moet toch alles uit de bijbel zelf halen?
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Er zijn meerdere teksten in de bijbel over belijdenis doen; hieronder een selectie. Ezra 10:11
Nu dan, doet de Heere, uwer vaderen God belijdenis en doet Zijn welgevallen en scheidt u af van de volken des lands en van de vreemde vrouwen.
Rom. 10:10
Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met de mond belijdt men ter zaligheid.
1 Tim. 6:12
Strijd de goede strijd des geloofs, grijp naar het eeuwige leven, tot hetwelk gij geroepen zijt, en de goede belijdenis beleden hebt voor vele getuigen.

Is het iemand van de forummers opgevallen, dat in onderstaand Katwijks stukje alleen gedoopte kinderen worden uitgenodigd om belijdenis te doen?
Mogen ook ongedoopten belijdenis doen? (Ik weet het antwoord wel, maar wil graag jullie reactie horen).
toy

Bericht door toy »

Is het ja-zeggen op een gesloten vraag een belijdenis als waar de bijbel over spreekt?
Het spijt me, maar de manier van zo belijdenis te doen vind ik erg leeg. Waarom mag je het niet in je eigen woorden zeggen? Waarom moet je je conformeren aan de leer alhier geleerd, in plaats van Gods Woord te onderschrijven.
Vervolgens is het een verplicht nummer om gebruik te kunnen maken van de sacramenten.
Een belijdenis buiten de kennis van Christus als onze persoonlijke Zaligmaker heeft geen enkele waarde. Hoe vaak wordt er niet belijdenis gedaan om de kinderen maar te kunnen dopen, of omdat het zo hoort?
Ik ben een voorstander van een belijdenis als antwoord op een open vraag: Wat, hoe, wie, etc.
roseline

Bericht door roseline »

Je kunt je geloof elke samenkomst belijden.... Zeer persoonlijk en zeer opbouwend, ook voor je medebroeders en zusters, en bedenk: het getuigenis van Jezus is de geest der profetie! En elke bijeenkomst mag je profeteren van Gods werk in je eigen leven!

Als het 'kerkregelement' het toelaat natuurlijk.
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Origineel geplaatst door toy
Is het ja-zeggen op een gesloten vraag een belijdenis als waar de bijbel over spreekt?
Het spijt me, maar de manier van zo belijdenis te doen vind ik erg leeg.
Rens en Toy,
Dit is een vorm van belijdenis doen. Wat is er op tegen?
Waarom mag je het niet in je eigen woorden zeggen? Waarom moet je je conformeren aan de leer alhier geleerd, in plaats van Gods Woord te onderschrijven.
Na kerktijd en tijdens de catechisatie mag je het in eigen woorden zeggen. En als je het niet eens bent met de leer, die alhier geleerd wordt, kun je beter in een andere kerk belijdenis doen.
Vervolgens is het een verplicht nummer om gebruik te kunnen maken van de sacramenten.
Dit is helemaal niet verplicht.
Een belijdenis buiten de kennis van Christus als onze persoonlijke Zaligmaker heeft geen enkele waarde.
Ben ik mee eens.
Hoe vaak wordt er niet belijdenis gedaan om de kinderen maar te kunnen dopen, of omdat het zo hoort?
Dit is geen goede manier van belijdenis doen, als dit het enige is.
JGP

Bericht door JGP »

Waar is de discussie van eind vorige week gebleven ? Gewoon weg ?

Als ik ze via mijn eigen laatste postings opzoek kom ik hier, maar ik zie niks.
england

Bericht door england »

tsjaaa, JGP, dat gebeurt sosm...
Maar goed, om er even op terug te komen..
Ik ben het helemaal met Toy en Rens eens.

En Gerrie, in de GG mag je niet aan het avondmaal of je kinderen laten dopen als je geen belijdenis hebt gedaan... Sterker nog, je mag alleen aan het avondmaal als je lid bent in die plaatselijke gemeente, tezij je ruim van te voren toestemming vraagt aan de kerkraad, zodat men contact op kan nemen met je eigen gemeente...

Inderdaad hoort men niet zo belijdenis te doen, maar feit is dat het gebeurt...

En ook op de avond dat de kerkenraad de belijdenis klanten onderzoekt wordt er niet bepaald ruimte gegeven om te vertellen hoe het nou in je hart ligt...Zolang je maar de juiste antwoorden geeft op de juiste vragen, en je kleedt je een beetje netjes, en je kijkt ze aan op de juiste manier is er niemand die protesteerd tegen je belijdenis doen...
strik

Bericht door strik »

Origineel geplaatst door england
En ook op de avond dat de kerkenraad de belijdenis klanten onderzoekt (...)
?? Wat bedoel je hier mee? (ik ben geen kenner, maar dat begrijp je wel he?)
strik

Bericht door strik »

Origineel geplaatst door englandEn Gerrie, in de GG mag je niet aan het avondmaal of je kinderen laten dopen als je geen belijdenis hebt gedaan...
Bij ons is de eucharistie (dankzegging) of avondmaal alleen voor leden van de Orthodoxe kerk. Ook kinderen (en babys) krijgen de communie, omdat ze door de doop zijn verlicht.

Niet orthodoxen mogen niet ter communie omdat, in tegenstelling tot moderne protestantse en katholieke kerken, de communie niet een teken van 'algemene' verbondenheid is, maar het sluitstuk: je bent pas verbonden aan God en Zijn Kerk, als je Orthodox bent.
england

Bericht door england »

In de GG moet je belijdend lid zijn voor je deel kunt nemen.

Sorry Strik, ik zal het een beetje uitleggen...
Je doet tijdens het jaar belijdeniscathechesatie, waardoor je meer komt te weten over de leer van de kerk, en hopelijk de leer van de Bijbel. Je moet vragen leren uit een boekje, en aan het eind van de belijdenis cathechesatie, vlak voor het belijdenis doen, komt de kerkenraad op bezoek, en dan worden de vragen uit dat boekje aan je gesteld. Je krijgt er een paar. Onze dominee was zo lief om te zeggen van welk hoofdstuk hij zou vragen, omdat we altijd onze vragen hadden geleerd. Hij was bang dat we door zenuwen het verkeerde antwoord zouden geven...

Daarna overlegd de kerkenraad, en wordt je toegelaten om belijdenis te doen.
Vandaar...
Gerrie

Bericht door Gerrie »

England,
En hoe gaat het belijdenis doen in Engeland? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
In Cheltenham is er toch geen GG. Dan ben je vast overgegaan naar een ander kerkgenootschap?
england

Bericht door england »

Belijdenis doen kennen ze hier niet, Gerrie... Ja, ik geloof bij de anglicaanse kerk wel, maar dat zal wel op de Roomse manier gaan.

De meeste reformatorische kerken in Engeland zijn allemaal Baptist.
Sommigen zijn 'strict baptist' dat houdt in dat je bij die kerk lid moet zijn om aan het avondmaal te kunnen gaan, en lid worden kan alleen door de volwassendoop.
Dan heb je nog 'half strict' dan hoef je niet daar lid te zijn, maar moet je wel als volwassene gedoopt zijn.
Maar de meeste kerken hebben een 'open communion' wat inhoudt dat een ieder die zijn vertrouwen stelt op het werk van Christus alleen is welkom.

Als iemand weet in Christus te zijn wordt hij/zij gedoopt door onderdompeling. Je verteld dan meestal wat er in je leven gebeurt is, als een getuigenis en belijdenis. Dan wordt je daarna gedoopt.
Iets wat soms moeilijk kan zijn: mijn man is langer dan de dominee, en paste ook nog maar net in de 'baptistry'...

Er is geen automatisch overschrijven. Om lid te kunnen worden wordt er gestemd door de leden van de gemeente. Je krijgt eerst huisbezoek, en dan wordt het op een vergadering voorgelegd dat je gevraagd hebt om lidmaatschap. De meeste kerken vragen dan wel dat zo'n iemand als volwassene gedoopt is.
strik

Bericht door strik »

Origineel geplaatst door england
Sorry Strik, ik zal het een beetje uitleggen...
Ja, ik weet ongeveer hoe het werkt. ik legde alleen maar uit hoe het bij 'ons' gaat.

Alhoewel ik slechts uit de synodaal gereformeerde kerk kom, ben ik wel van zo'n leeftijd dat ik bekend ben met het "vragenleren". Overigens kenden wij dat stukje van de ouderlingen op huisbezoek en zo niet meer.

Later verhuisden we (toen ik 14 was), en was het in de nieuwe gemeente niet de HC, maar Kuitert (toen al omstreden).

Overigens vindt ik zo'n methode zeer zakelijk en kil. Alsof de Heilige Geest een handje wordt geholpen!
Plaats reactie