Waar ligt je grens?

DDD

Re: Waar ligt je grens?

Bericht door DDD »

helma schreef: 24 mar 2025, 16:37 Ik denk dat ik iets dan altijd verkeerd begrepen heb...

Ik heb nooit begrepen dat Levi zijn medetollenaren en medezondaren uitnodigde om zijn zondige levensstijl te vieren.
Ik dacht dat hij graag wilde dat ze Jezus zouden leren kennen nu hij zelf voortaan Jezus ging volgen.
Maar dat is niet het hele verhaal. Jezus verscheen ook op maaltijden waar de gastheer te onrespectvol was om zijn voeten te wassen. Dat weten we alleen omdat bij zo'n gelegenheid een vrouw met haar haren zijn voeten waste, maar dat wil niet zeggen dat hij daar niet in het hol van de leeuw was.

Los daarvan nodigen mensen je niet uit om hun zondige levensstijl te vieren, maar om een groot moment in hun leven mee te maken. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om dat niet te doen, en daar is best iets voor te zeggen als je vindt dat hun keuze goddeloos is. Maar het is altijd arbitrair om daar zo'n principe van te maken en dat in andere gevallen niet te doen.

Maar iedereen trekt een grens. Ik zou zelf ook de opening van een abortuskliniek niet als feestganger willen bijwonen.
merel

Bericht door merel »

Ik ook niet. Wel ben ik naar de crematie van mijn schoonvader geweest en zal naar de crematie van mijn schoonmoeder gaan. Het ritueel uitstrooien van de as laat ik daarentegen weer aan mij voorbijgaan.
DDD

Bericht door DDD »

Het is allemaal persoonlijk.

Wanneer ben je ergens voor verantwoordelijk? Zelfs als je actief een handeling verricht, ben je nog niet altijd mede verantwoordelijk voor de keuze.

---knip, provocerend---
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

DDD schreef: 25 mar 2025, 16:46 Het is allemaal persoonlijk.

Wanneer ben je ergens voor verantwoordelijk? Zelfs als je actief een handeling verricht, ben je nog niet altijd mede verantwoordelijk voor de keuze.

---knip----
Dit voorbeeld slaat als een tang op een varken. Het gaat namelijk niet of je verantwoordelijk bent voor andermans zonden. Maar of je eraan mee doet, ze ermee gaat feliciteren of blij zijn erom...
En met crematie of je meegaat hierin. Die laatste gang meeloopt a.h.w.....

---knip----

Wanneer een moordenaar mij vraagt het mes aan te geven of door te geven waarmee hij zijn daad kan verrichten. Ben ik medeplichtig.
Wanneer een dader van seksueel geweld bij persoon x vraagt te zwijgen. Ben ik medeplichtig.
Wanneer een homostel vraagt feest te vieren vanwege hun trouwerij.... Ben ik medeplichtig.
En ( maar dat is voor mij persoonlijk) als gevraagd wordt mee te gaan in die laatste gang waar het lichaam totaal vernietigt wordt.... Ben ik medeplichtig m.i. medeplichtig.
Dat is wat anders dan verantwoordelijk.

Dat God de zonden zeer ernstig neemt blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat ook voor zonden uit onbewustheid een offer gebracht moest worden. ( verzoening).
Laat dan staan voor zonden waar we medeplichtig aan zijn. In Leviticus staat hier een voorbeeld van?
Of kijk naar Eli en Hofni en Pinehas. Eli berispt zijn zonen wel, waarschuwde hen. Toch werd hij ook gestraft. Hij liet hun , na waarschuwing, verder hun gang gaan. Zette de inzettingen van de Heere niet boven zijn zonen. Het waren zijn zonen he? Familie. Wanneer we emoties, van de mens, boven het Woord plaatsen. Zijn we hetzelfde als Eli. De gevolgen kennen we.
Medeplichtigheid en lees ook eens Ezechiël 3:16: 21
Paulus gebood Timotheus geen deel te hebben aan de zonden van anderen (1 Tim 5: 22)
DDD

Bericht door DDD »

Precies. Het gaat erom of je er aan meedoet, maar wat is 'meedoen'?

Het doorgeven van de collectezak is ook meedoen. En jij vindt dat niet zondig, maar ik zou dat zo niet durven beweren. Dat bedoel ik, als ik zeg dat het ook nogal persoonlijk is, hoe ver je je verantwoordelijkheid ziet. En ook wat je dan zondig vindt, natuurlijk.

Het is onmogelijk om niet verantwoordelijk maar wel medeplichtig te zijn, tenzij dat je verminderd toerekeningsvatbaar of minderjarig bent.
Lilian1975

DDD schreef: 25 mar 2025, 18:32 Precies. Het gaat erom of je er aan meedoet, maar wat is 'meedoen'?

Het doorgeven van de collectezak is ook meedoen. En jij vindt dat niet zondig, maar ik zou dat zo niet durven beweren. Dat bedoel ik, als ik zeg dat het ook nogal persoonlijk is, hoe ver je je verantwoordelijkheid ziet. En ook wat je dan zondig vindt, natuurlijk.

Het is onmogelijk om niet verantwoordelijk maar wel medeplichtig te zijn, tenzij dat je verminderd toerekeningsvatbaar of minderjarig bent.
Nee het draait om of je iets wat zondig id. Waar jij medeplichtig aan bent. Een collecte voor GBS is volgens mij geen zonde. Maar een homohuwelijk, een moord, seksueel misbruik en crematie ('m.i. ook. ) wel.
Met verantwoordelijkheid bedoel ik, ook al treed ik niet zelf in dat onbijbelse huwelijk, of moord ik niet zelf of pleeg ik die seksuele misdaad niet zelf. Ook al pleegde Eli niet zelf die zonden in de dienst van de Heere. (Verantwoordelijk) hij was wel medeplichtig..
Je zegt inderdaad zelf of het afhankelijk is dat je het als zonde ziet. Maar of iets zondig is, hangt niet af van wat ik vind, of wat wij in de moderne tijd vinden. Maar wat Gods Woord zegt.
En als jij vanuit Gods Woord kan aantonen dat een homohuwelijk etc. Niet zondig is. Dan heeft het pas zin om verder te spreken 🙂.
DDD

Bericht door DDD »

---knip---
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Lilian1975 schreef: 25 mar 2025, 18:19 Wanneer een dader van seksueel geweld bij persoon x vraagt te zwijgen. Ben ik medeplichtig.
Wanneer een homostel vraagt feest te vieren vanwege hun trouwerij.... Ben ik medeplichtig.
En ( maar dat is voor mij persoonlijk) als gevraagd wordt mee te gaan in die laatste gang waar het lichaam totaal vernietigt wordt.... Ben ik medeplichtig m.i. medeplichtig.
Ik vind dit echt onjuist. Deelname aan een huwelijk of een uitvaart kan gezien worden als een blijk van betrokkenheid voor de persoon, zonder noodzakelijkerwijs instemming met alle keuzes of handelingen van die persoon. Daar zit geen enkele vorm van medeplichtigheid in. Wel als je getuige bent bij een huwelijk of op de ovenknop drukt (excuus voor deze beeldspraak) voor de crematie. Medeplichtigheid betekent dat er een actieve betrokkenheid is bij de handeling. Puur aanwezig-zijn als gast is alleen een sociale vorm van betrokkenheid.

Tegelijkertijd is dit denk ik een onderwerp waar de meningen over mogen en kunnen verschillen en die ik beiden respecteer. Zelf neig ik naar niet aanwezig zijn. Maar medeplichtigheid (en je gehele vorm van zeer felle argumentatie en discussie), daar kan ik niet in meekomen.
Lilian1975

Erskinees schreef: 25 mar 2025, 19:27
Lilian1975 schreef: 25 mar 2025, 18:19 Wanneer een dader van seksueel geweld bij persoon x vraagt te zwijgen. Ben ik medeplichtig.
Ik vind dit echt onjuist. Deelname aan een huwelijk of een uitvaart kan gezien worden als een blijk van betrokkenheid voor de persoon, zonder noodzakelijkerwijs instemming met alle keuzes of handelingen van die persoon. Daar zit geen enkele vorm van medeplichtigheid in. Wel als je getuige bent bij een huwelijk of op de ovenknop drukt (excuus voor deze beeldspraak) voor de crematie. Medeplichtigheid betekent dat er een actieve betrokkenheid is bij de handeling. Puur aanwezig-zijn als gast is alleen een sociale vorm van betrokkenheid.

Tegelijkertijd is dit denk ik een onderwerp waar de meningen over mogen en kunnen verschillen en die ik beiden respecteer. Zelf neig ik naar niet aanwezig zijn. Maar medeplichtigheid (en je gehele vorm van zeer felle argumentatie en discussie), daar kan ik niet in meekomen.
Nee want waarom ben je op dat huwelijk? ( crematie wil ik even laten rusten). Om te treuren wat er voltrokken is? Om ze niet te feliciteren?
Of blij te zijn met hun blijdschap en hen te feliciteren met deze "heugelijke" dag?
Ben me niet bewust van het feit fel te zijn. Ik probeer alleen vanuit de Bijbel aan te geven hoe onze houding 't.o. van zonden kan zijn, en welke consequenties dat heeft. Dat is m.i. niet fel. Maar hopelijk wel eerlijk. Misschien wat "ongemakkelijk ". En het lijkt mij volkomen terecht om op voorbeelden die nergens op slaan te reageren.
Wel ben ik meer en meer van mening dat we misschien te snel zeggen over zaken van mening te mogen verschillen, terwijl het vaak om zonden gaat. En dan is respecteren ook wat lastig. ( voor mij althans) Misschien zegt het ook wel iets over hoe in een deel van christelijke wereld tegen zonden wordt aangekeken? Wat zonde is? Ik weet het niet. Het zijn zomaar wat gedachten...
Maar dat heeft ook gevolgen ....in hoe we erover spreken en hoe we handelen?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Haat ook de rok die van het vlees besmet is.

Kanttekening lijkt me duidelijk.
merel

Bericht door merel »

En een housewarming van een samenwonend stel? Ga je daar ook niet heen
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Volgens mij moet een ieder conform het eigen geweten bepalen wat wel of niet kan.
huisman

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef: 01 apr 2025, 17:47 Volgens mij moet een ieder conform het eigen geweten bepalen wat wel of niet kan.
Dat doet Poetin ook....
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: 01 apr 2025, 18:30
Dat doet Poetin ook....
Als jij een oorlog beginnen in Oekraïne gelijk waardeert als het bezoeken van een homohuwelijk of crematie. Ik waardeer dat heel anders.
huisman

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef: 01 apr 2025, 19:10
huisman schreef: 01 apr 2025, 18:30
Dat doet Poetin ook....
Als jij een oorlog beginnen in Oekraïne gelijk waardeert als het bezoeken van een homohuwelijk of crematie. Ik waardeer dat heel anders.
Ik waardeer ons eigen geweten. Ben daar wat minder positief over dan jij.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie